مدیریت بحران

  • ۴ آذر ۱۳۹۶
  • 5
  • بدون دیدگاه
  • نویسنده: شفافیت برای ایران
  • لینک کوتاه:

مدیریت بحران همواره یکی از چالش‌های اصلی کشور ما در برخورد با حوادث پیش‌بینی نشده بوده است. اما با استفاده از تجارب جهانی می‌توان مدیریت بحران را ارتقاء داد. برای آشنایی با اهمیت راهکارهای جدید در مدیریت بحران، ابتدا باید […]

مدیریت بحران

مدیریت بحران همواره یکی از چالش‌های اصلی کشور ما در برخورد با حوادث پیش‌بینی نشده بوده است. اما با استفاده از تجارب جهانی می‌توان مدیریت بحران را ارتقاء داد.

برای آشنایی با اهمیت راهکارهای جدید در مدیریت بحران، ابتدا باید مسائل مرتبط با مدیریت بحران در کشور را شناسایی کرده و سپس بر اساس تجارب بین‌المللی، راه‌حل‌های مناسبی را ارائه داد. در همین راستا، ارائه آقای ملک‌نژاد در برنامه پایش را مشاهده کنید:

تجارب سایر کشورها در مدیریت بحران، تجارب ارزشمند و کارآمدی هستند که می‌توان از آن‌ها الگو گرفت. یکی از تجارب مهم، به‌کارگیری شفافیت و داده باز به منظور استفاده از ظرفیت‌های مردمی در مدیریت بحران است. در همین راستا، تجارب برخی کشورها در بحران‌های مختلف را معرفی می‌کنیم:

زلزله

بازسازی پس از زلزله نپال

بعد از رخداد دو زلزله ویرانگر در سال 2015، نپال با فرآیندهای طولانی و پرهزینهِ امدادرسانی و بازسازی مواجه شد. فعالان داده ­باز نپال به‌دنبال روش‌­هایی برای جمع‌­سپاری و استفاده از داده ­باز به منظور شناسایی ضروری­‌ترین نیازهای شهروندان، هدف‎گیری مؤثر عملیات امداد و اطمینان از رسیدن کمک مالی به افراد نیازمند بودند. برخی از این طرح‌ها، منجر به ایجاد نقشه­‌های بعد از زلزله شد که سازمان­‌های امدادی از آن‌ها استفاده کردند، امدادرسانان را از (مکان) نپالی­‌های نیازمندِ کمک، آگاه ساخت، برای شهروندان فرصتی فراهم کرد تا بازخورد مربوط به بازسازی را با دولت به اشتراک بگذارند و پاسخگویی مالی در مورد اهدای کمک‎های مالی به‌وسیله درگاه‌­های  شفافیت تضمین شود. تلاش‎ها در زمینه آمادگیِ مبتنی بر داده در هنگام وقوع حادثه و استفاده از دانش، تخصص و ارتباطات محلی، موفقیت پروژه‌­های داده باز بعد از زلزله را تقویت کردند. فجایع، بلایای انسانی و اقتصادی هستند که بخش زیادی از منابع کشور و جامعه بین­‌المللی را به خود جذب می­‌کند. اقدامات بررسی­ شده در این مطالعه موردی، توانایی داده ­باز برای ارائه اطلاعات به دست آمده از جمع‌­سپاری را در حفظ جان انسان‎ها و تأثیرگذاری بیشتر امدادرسانی نشان می‎دهد.

ادامه این مطلب را از اینجا مطالعه کنید.

بهره‌گیری از داده‌باز در مواقع اضطراری؛ تجربه زلزله کرایست چرچ نیوزیلند‌

در فوریه سال 2011، زلزله شدیدی کرایست چرچ را لرزاند و 185 کشته برجای گذاشت و موجب بروز اختلال و آسیب قابل ‌توجه در بخش‌های وسیعی از شهری شد که پیش‌تر توسط زلزله دیگری تضعیف‌ شده بود. در واکنش به این زلزله، داوطلبان و مقامات در سازمان‌های امدادرسانی با استفاده از داده‌باز، ابزار منبع باز، به اشتراک‌گذاری داده‌های مطمئن و جمع‌سپاری موفق به ارائه مجموعه خدمات و سرویس‌های موردنیاز برای مقابله با این شرایط اضطراری شدند. این اقدامات عبارت بودند از: یک نرم‌افزار وب، حاوی اطلاعات اضطراری جمع‌سپاری شده که در 48 ساعت اولیه پس از زلزله، ۷۰ هزار بازدیدکننده داشت.

ادامه این مطلب را از اینجا مطالعه کنید.

طوفان

هوستون چگونه از داده ­باز برای مقابله با طوفان هاروی استفاده کرد؟

داده ­باز تبدیل به بخش مهم واکنش اضطراری نسبت به بلایای طبیعی شده است. طوفان هاروی به ما نشان داد که سیستم­‌های داده ­باز قوی چگونه می‌­توانند به هر شهری در غلبه بر بلایا و بازیابی کمک کنند.

ادامه این مطلب را از اینجا مطالعه کنید.

بیماری‌های مسری

مبارزه با ابولا در سیرالئون؛ اشتراک‌گذاری داده برای بهبود واکنش به بحران

در سال 2014، بزرگ‌ترین شیوع ابولا در تاریخ، در غرب آفریقا رخ داد. در ابتدا، اطلاعات در مورد ابولا واکنش‌ها در میان جمع‌آوری‌کنندگان داده بسیار متنوع بود و افرادی که توانایی انجام کاری را داشتند قدرت کافی برای کسب اطلاعات مربوطه را نداشتند. سه پروژه – مرکز واکنش ملی به ابولا در سیرالئون (NERC)، تبادل داده بشردوستانه سازمان ملل متحد (HDX) و ابولا GeoNode – کیفیت و دسترسی به اطلاعات مورد استفاده توسط بشردوستان و سیاست‌گذاران برای مقابله با بحران را به‌طور قابل‌توجهی بهبود بخشیدند.

ادامه این مطلب را از اینجا مطالعه کنید.

نقشه تب دانگ در سنگاپور؛ داده‌باز برای سلامت عمومی

در سال 2005، آژانس ملی محیط‌زیست (NEA) از طریق یک وبسایت که در حال حاضر معمولاً با نام ”وبسایت دانگ “ شناخته می‌شود شروع به اشتراک‌گذاری اطلاعات محل مبتلایان به دانگ و نیز اطلاعات بیماری و اقدامات پیشگیرانه آنلاین نمود. از آن زمان به بعد نقشه خوشه‌ای داده محور NEA تکامل‌ یافته و بخشی جدایی‌ناپذیر از مبارزه با بیماری همه‌گیر دانگ در سال 2013 شد.

ادامه این مطلب را از اینجا مطالعه کنید.

پیش‌بینی تب دنگی در پاراگوئه

تب دنگی از سال 2009 در پاراگوئه همه­‌گیر شده است. وزارت نظارت بر سلامت ملی پاراگوئه، با آگاهی از اینکه این مشکل در نتیجه نبود یک سیستم قوی برای آگاه‌کردن مردم از خطرات مرتبط با دنگی پیچیده­‌تر می­‌شود، داده مربوط به میزان شیوع بیماری دنگی را باز کرد. محققان با استفاده از این داده یک سیستم هشدار اولیه را ایجاد کردند که می‌­توانست شیوع تب دنگی را از یک هفته قبل تشخیص دهد. مدل داده­‌محور می‌­تواند شیوع دنگی در سطح شهر را در هر شهر یا منطقه­ در پاراگوئه تا زمانی که داده مربوط به شیوع بیماری، اقلیم و آب وجود دارد، پیش‌بینی نماید.

ادامه این مطلب را از اینجا مطالعه کنید.

بحران سیاسی

کاوال پمیلوی اندونزی: انتخابات آزاد، منصفانه و داده‌باز

این پایگاه بلافاصله پس از انتخاب ریاست جمهوری منازعه برانگیز سال 2014 اندونزی راه‌اندازی شد. سازمان دهندگان محافظت از انتخابات، تیمی بیش از 700 داوطلب را برای مقایسه برگه‌های رسمی رأی‌گیری با جدول‌بندی اصلی حوزه‌های رأی‌گیری، دیجیتال کردن فرم‌های دست‌نویس و خواناتر و در دسترس تر کردن داده‌ها جمع‌آوری کردند. این کار تنها در دو روز و با یک بودجه 54 دلاری انجام شد و این پایگاه امکان مشارکت شهروندان در نظارت بر نتایج انتخابات، افزایش اعتماد عمومی نسبت برگه‌های رسمی و کمک به سهولت در یک تحول دموکراتیک را فراهم ساخت.

ادامه این مطلب را از اینجا مطالعه کنید.

شما می‌توانید تمامی مطالب مرتبط با مدیریت بحران را از این آدرس مشاهده کنید.