هر بیمار، ده‎ها پزشک

  • ۱۴ اردیبهشت ۱۳۹۸
  • 2
  • بدون دیدگاه
  • نویسنده: شفافیت برای ایران
  • لینک کوتاه:

«کرودمد» سایتی را طراحی کرد که شامل دو بخش بود. بیمارانی که پرونده‎های پزشکی خود را بارگزاری می‎کردند و پزشکان، متخصصان و علاقمندانی که پرونده ها را بررسی می‎کردند. خواهر کرودمد پس از سه سال بیماری، به عنوان اولین بیمار […]

هر بیمار، ده‎ها پزشک

«کرودمد» سایتی را طراحی کرد که شامل دو بخش بود. بیمارانی که پرونده‎های پزشکی خود را بارگزاری می‎کردند و پزشکان، متخصصان و علاقمندانی که پرونده ها را بررسی می‎کردند. خواهر کرودمد پس از سه سال بیماری، به عنوان اولین بیمار در سایت ثبت شد و خیلی زود با کمک جمع‎سپاری، بیماری‎اش تشخیص داده شد.

سایت تشخیص و درمان پزشکی «کرودمِد»

بیمارانی را در نظر بگیرید که به طور متوسط 8 سال با یک بیماری دست‌ و  پنجه نرم می‌کنند، بدون اینکه پزشکی توانسته‌باشد بیماری‌شان را تشخیص دهد. آن‌ها به طور متوسط 50 هزار دلار برای تشخیص و درمان بیماری خود هزینه کرده‌اند و حداقل توسط 8 پزشک مختلف ویزیت شده‌اند. بیشتر این بیماران پس از سال‌ها تحمل رنج دیگر امیدی به درمان خود ندارند و به‌اصطلاح توسط پزشکان جواب شده‌اند. اما آیا واقعا هیچ راهی نیست؟ شاید پزشک بعدی هنگام ویزیت بتواند بیماری را تشخیص دهد و آن را درمان کند.

جرد هیمن، بنیان‌گذار سایت کرودمد1، که سال‌ها شاهد بیماری و روند درمان خواهر کوچکش بود، با همین سوال ساده کار خود را شروع کرد. او معتقد بود عده‌ی زیادی متخصص و غیر متخصص، بهتر از هشت یا ده متخصص می‌توانند بیماری‌ها را تشخیص دهند. در واقع او ایده‌ی اولیه سایت را از جمع‌سپاری گرفته بود و براساس آن توانست بستری را فراهم کند که شماری از متخصصان تحصیل‌کرده در رشته‌های مرتبط با پزشکی و افرادی که هیچ تخصصی در پزشکی ندارند، دور هم جمع شوند و با مطالعه پرونده‌های پزشکی بیماران ثبت‌نام کرده در سایت، در مورد بیماری آنان نظر دهند. این ایده در وهله‌ای اول کمی عجیب به نظر می‌رسید و در مورد کارایی آن تردید وجود داشت. بنابراین جرد به عنوان اولین کیس، پرونده‌ی پزشکی خواهرش را که در طی سه سال گذشته با هزینه‌ی حدود 100 هزار دلار و ویزیت 16 پزشک بدون نتیجه مانده‌بود، روی سایت به اشتراک گذاشت. در کمال تعجب تشخیص سایت درست از آب درآمد و این آغاز موفق کار سایت کرودمد بود.

پس از گذشت چندین سال، هنوز هم آمار سایت این موفقیت را تأیید می‌کند. 80 درصد بیماران اعلام کرده‌اند که تشخیص سایت درست بوده‌است و بقیه آن‌ها هم گفته‌اند که سرنخ‌هایی از نظرات سایت گرفته‌اند، این درحالی است که آن‌ها به طور میانگین 8 سال بیمار بوده‌اند. علاوه‌بر این، این سایت سازوکار جالبی نیز برای برگشت پول در نظر گرفته‌است. در صورتی که بیمار، نامه‌ای از پزشــک خود به ســایت ارائه دهد که هیچ‌یک از پیشنهادات تشخیصی یا درمانی ارائه‌شده از ســوی سایت دقیق نبوده، ســایت کلیه هزینه‌های پرداختی توسط بیمار را بازمی‌گرداند. تنها شرط این قاعده این است که پرونده پزشکی بیمار باید به مدت حداقل 2 ماه در سایت باشــد تا کارشناسان سایت فرصت کافی برای بررسی و ارائه پیشنهادات داشته‌باشند. همچنین، فرصت ارائه نامه پزشکی، حداکثر یک ماه پس از بستن پرونده در سایت است.

در حال حاضر بیشتر پرونده‌های سایت از سوی بیماران به سایت ارجاع داده‌می‌شود ولی مواردی هم توسط پزشکان ارجاع داده شده‌اند که نشان از توجه تدریجی پزشکان به این سایت دارد.

 

1. https://www.crowdmed.com/