گزارش توجیهی پیش‌نویس لایحه شفافیت

  • ۱۳ تیر ۱۳۹۷
  • ۱ دقیقه زمان مطالعه
  • بدون دیدگاه
  • نویسنده: شفافیت برای ایران
  • لینک کوتاه:

مرکز بررسی‌های استراتژیک ریاست جمهوری گزارش توجیهی پیش‌نویس لایحه شفافیت را منتشر کرده است که در آن به بررسی مفهوم شفافیت، مبانی و توجیهات شفافیت، بررسی شفافیت در نظام‌های حقوقی فرانسه و آمریکا، آسیب‌ها و راهکارهای حمایت از شفافیت در […]

گزارش توجیهی پیش‌نویس لایحه شفافیت

مرکز بررسی‌های استراتژیک ریاست جمهوری گزارش توجیهی پیش‌نویس لایحه شفافیت را منتشر کرده است که در آن به بررسی مفهوم شفافیت، مبانی و توجیهات شفافیت، بررسی شفافیت در نظام‌های حقوقی فرانسه و آمریکا، آسیب‌ها و راهکارهای حمایت از شفافیت در نظام حقوقی ایران و بررسی الزامات شفافیت در حوزه‌های خاص می‌پردازد.

در مقدمه این گزارش آمده است:

شفافیت پروژه‌ای است که متعاقب آزادی‌های مطبوعات، بیان و اطلاعات و عمدتا از دهه 1970 به این‌سو در کشورهای مختلف توسعه یافته، تعریف شده و مفاد آن به مرور زمان، اجرا، تثبیت و تقویت شده است. هدف این پروژه در معرض عموم قرار دادن کلیه امور عمومی جامعه است. پروژه مذکور درصدد است به جای اطلاع‌رسانی‌های موردی، گزینشی، مقطعی و توأم با سوگیری در مورد مسائل و موضوعات جامعه، امکان اطلاعات و آگاهی عموم مردم از همه امور جامعه را به‌صورت بدون تبعیض، مستمر و صرف نظر از انواع تحلیل‌های ممکن فراهم کند. در نتیجه از کنشگران اجتماعی و به‌ویژه از دولت در معنای عام کلمه می‌خواهد تا صرف نظر از اینکه تقاضایی از جانب روزنامه‌نگاران یا افراد خاصی وجود داشته باشد، به صورت سیستماتیک، اطلاعات خود را علنی یا منتشر کرده و خود را در معرض و دسترس عموم قرار دهند.

این گزارش از جمله گزارش‌های خوب در حوزه شفافیت بوده و امید می‌رود که لایحه شفافیت نیز بر اساس این گزارش تهیه شده باشد. البته یقینا انتشار پیش‌نویس این لایحه و مشارکت‌گیری از متخصصان و فعالان این حوزه می‌تواند باعث ارتقای کیفیت این لایحه شود.

شما می‌توانید فایل PDF این گزارش را دانلود و مطالعه کنید:

 دریافت
حجم: 2.17 مگابایت