سنجه فساد جهانی: نظرات شهروندان از سراسر جهان

  • ۲۱ خرداد ۱۳۹۷
  • 3
  • بدون دیدگاه
  • نویسنده: شفافیت برای ایران
  • لینک کوتاه:

آخرین یافته‌های مجموعه سنجه جهانی فساد – بزرگترین پیماش جهان که درباره تجربه شخصی و مستقیم شهروندان از رشوه‌دهی در زندگی روزمره سوال می‌پرسد – که توسط سازمان شفافیت بین‌الملل تهیه شده است، تجربیات مردم را نشان داده و همچنین […]

سنجه فساد جهانی: نظرات شهروندان از سراسر جهان

آخرین یافته‌های مجموعه سنجه جهانی فساد – بزرگترین پیماش جهان که درباره تجربه شخصی و مستقیم شهروندان از رشوه‌دهی در زندگی روزمره سوال می‌پرسد – که توسط سازمان شفافیت بین‌الملل تهیه شده است، تجربیات مردم را نشان داده و همچنین مشخص می‌کند که کشورها تا کجا باید برای مقابله با فساد پیش بروند.

غالبا مردم عادی در خط مقدم مبارزه با فساد قرار دارند. هنگام ملاقات با پزشک، یافتن مدرسه برای فرزندان خود، یا تنظیم یک پرونده در اداره پلیس با تقاضای رشوه مواجه می‌شوند. و همیشه آن‌هایی که کمتر از همه توان پرداخت رشوه دارند، بیشتر از همه آسیب می‌بینند.

تعجبی ندارد که اندازه‌گیری فساد در کانون اهداف توسعه پایای سازمان ملل قرار دارد. سازمان شفافیت بین‌الملل نیز معتقد است که داشتن داده‌هایی با کیفیت خوب ضروری است. از همین‌رو پرسش پیرامون نحوه رویارویی مردم واقعی با رشوه‌خواری در زندگی روزمره دارای اهمیت است.

آخرین یافته‌های مجموعه سنجه جهانی فساد – بزرگترین پیماش جهان که درباره تجربه شخصی و مستقیم شهروندان از رشوه‌دهی در زندگی روزمره سوال می‌پرسد – که توسط سازمان شفافیت بین‌الملل تهیه شده است، تجربیات مردم را نشان داده و همچنین مشخص می‌کند که کشورها تا کجا باید برای مقابله با فساد پیش بروند.

میزان رشوه‌دهی در سراسر جهان

در سراسر جهان، از هر 4 نفر 1 نفر اعلام کرد طی دوازه ماه گذشته برای دستیابی به خدمات عمومی رشوه پرداخت کرده است.

پیمایش مربوطه درباره تجربیات مستقیم رشوه‌دهی طی دوازده ماه منتهی به انجام پیمایش بود. در آسیا اقیانوسیه، آمریکای شمالی، جنوبی و مرکزی، آفریقا و خاورمیانه از شهروندان سوال شد آیا در شش حوزه خدماتی که ممکن است با آن سر و کار داشته باشند، مجبور به پرداخت رشوه شده‌اند یا خیر. در اروپا و آسیای مرکزی از شهروندان سوال شد آیا خانواده آن‌ها در هشت حوزه خدمات عمومی رشوه پرداخت کرده‌اند یا خیر. نتایج مربوط به کشورهای بلژیک، فرانسه، هلند، سوئد، و بریتانیا برگرفته از پیمایش سنجه اروپا در سال 2014 هستند.

تقریبا از هر چهار نفر، یک نفر برای دستیابی به یکی از خدمات عمومی طی 12 ماه منتهی به طرح این پرسش، رشوه پرداخت کرده بودند:

 

بنابراین زیاد عجیب نیست که اکثر افراد در سراسر جهان بر این باورند که دولت‌ها در مقابله با فساد موفق عمل نمی‌کنند.

مردم عادی بسیار موثر هستند.

خبر خوشحال‌کننده اینکه بیش از نیمی از مردم جهان – و به طور خاص جوانان – بر این باورند که شهروندان بسیار موثر هستند.

بنابر اظهارات 58 درصد از افراد 24 سال و کمتر، تصور آنها این است که قابلیت تأثیرگذاری دارند. 50 درصد از افراد 55 سال نیز بر همین باور بودند.

 

پلیس و مقامات منتخب بیشترین میزان رشوه‌خواری را داشتند

از مردم خواستیم تا رشوه‌خوارترین نهاد را مشخص کنند. در مجموع پلیس و مقامات منتخب مشترکا در صدر قرار گرفتند و 36 درصد پاسخ‌دهندگان بر این باور بودند که در مقایسه با گروه‌ها و نهادهای دیگر مورد پرسش، این دو شدیدا رشوه‌خوار هستند.

نهادها و گروه‌های مختلف جامعه تا چه اندازه رشوه‌خوار هستند؟ (متوسط جهانی)

 

به لحاظ منطقه‌ای تفاوت‌هایی وجود داشت:

  • در آسیا اقیانوسیه (39 درصد) و آفریقای سیاه (49 درصد)، پلیس به عنوان رشوه‌خوارترین نهاد شناخته شد.

  • در اروپا و آسیای مرکزی (31 درصد) نمایندگان منتخب به عنوان رشوه‌خوارترن شناخته شدند.

  • در آمریکای شمالی، مرکزی و جنوبی، پلیس و نمایندگان منتخب هردو بدترین بودند (49 درصد)

  • در خاورمیانه و آفریقای شمالی، 45 درصد جمعیت، نمایندگان منتخب، متصدیان مالیات و مقامات دولتی را شدیدا رشوه‌خوار می‌دانستند که درصد بالاتری نسبت به سایر نهادها داشتند.

تنوع رشوه‌خواری در مناطق مختلف

همچنین با توجه به اینکه در برخی مناطق گزارشات مردمی بیشتری درباره رشوه‌خواری در تعامل با خدمات عمومی وجود دارد، می‌توان سطوح مختلف رشوه‌خواری را در مناطق مختلف مقایسه کرد.

نتایج به‌دست آمده، 119 کشور، ناحیه و منطقه از  سراسر جهان را تحت پوشش قرار می‌دهد. این نتایج از مصاحبه با 162136 بزرگسال از مارس 2014 تا ژانویه 2017 حاصل شده است.

شما می‌توانید متن اصلی این مطلب را از اینجا مطالعه کنید.