نمونه‌ای از مصادیق استعفا به دلیل تعارض منافع در کشورهای مختلف

  • ۲۰ اردیبهشت ۱۳۹۷
  • 25
  • بدون دیدگاه
  • نویسنده: شفافیت برای ایران
  • لینک کوتاه:

تعارض منافع، جایگاه بسیار مهمی در بروز فساد دارد. به همین دلیل بسیاری از کشورهای دنیا قوانین متعددی برای مدیریت تعارض منافع دارند. در این مطلب نمونه‌هایی از استعفاهایی که به دلیل تعارض منافع صورت گرفته است را مرور خواهیم […]

نمونه‌ای از مصادیق استعفا به دلیل تعارض منافع در کشورهای مختلف

تعارض منافع، جایگاه بسیار مهمی در بروز فساد دارد. به همین دلیل بسیاری از کشورهای دنیا قوانین متعددی برای مدیریت تعارض منافع دارند. در این مطلب نمونه‌هایی از استعفاهایی که به دلیل تعارض منافع صورت گرفته است را مرور خواهیم کرد.

استعفای قاضی بروکلین در بحبوحه بررسی تعارض منافع

Yvonne Lewis که اخیرا ریاست پرونده‌های مدنی در دادگاه عالی بروکلین را عهده‌دار شده است، به استناد یک شکایت در سال 2014 که توسط کمیسیون کشور درباره رفتار قضایی مطرح شده است، متهم به قبول پاداش از پرونده مربوط به وکیل Kimberly Detherage است که به عنوان وکیل تسخیری از سوی دادگاه برای دیگر حقوقدانان منتصب شده است.

همچنین بنابر ادعاها Lewis در «نظارت و بررسی کافی» بر Detherage  ناکام مانده و «به صورت نامناسب» سه پرونده با وکالت تسخیری را بر عهده داشته است.

بر اساس تصمیمی که جدیدا اعلام شده است، طی قراری با کمسیون، Lewis موافقت کرد در تاریخ 31 دسامبر بازنشته شود و « هیچ زمانی در آینده تقاضا و پذیرش برای دفتر قضایی» نداشته باشد.

https://nypost.com/2015/10/15/brooklyn-judge-resigns-amid-conflict-of-interest-probe

استعفای شهردار اسلت (بلژیک) در بحبوحه اظهارات درباره تعارض منافع

طی این هفته در گزارشی اعلام شد که Claes (شهردار اسلت) از مجله و بیلبوردهای رسمی شهر برای اعلام یک رویداد خصوصی استفاده و قراردادی به عنوان پاداش برای کمپین تبلیغاتی به شریک رئیس ستادش تقدیم کرده است.

رئیس حزب سوسیالیست، John Crombez دیروز همراه با تیمی از رهبران حزب از اسلت دیدن کرد اما به راه‌حلی دست نیافتند. مشخص شد که Claes باید کناره‌گیری کند؛ حتی پدر ایشان، وزیر و رئیس اسبق ناتو Willy Claes، نیز همین توصیه را به وی کرده است.

http://www.flanderstoday.eu/politics/mayor-hasselt-resigns-amid-allegations-conflict-interest

کناره‌گیری ویراستار روزنامه در پی رسوایی تعارض

ویراستار یک روزنامه روان‌پزشکی مهم جمعه گذشته (25 آگوست) اعلام کرد که قصد کناره‌گیری دارد؛ استعفا پس از انتشار مقاله‌ای درباره درمان افسردگی توسط وی رخ داد، زیرا در این مقاله ذکر نشد که هشت تن از نه نویسنده –همراه با خودش- دارای ارتباط مالی با شرکتی هستند که این محصول را تولید می‌کند. Charles B. Nemeroff سرویراستار مجله‌ی Neuropsychopharmacology، نشریه‌ی دانشگاه آمریکاییACNP، دیگر ویراستار این نشریه نیست، دانشگاه این موضوع را از طریق ایمیل به اطلاع اعضا رساند.

https://discuss.tp4.ir/clicks/track?url=https%3A%2F%2Fwww.the-scientist.com%2F%3Farticles.view%2FarticleNo%2F24267%2Ftitle%2FJournal-editor-quits-in-conflict-scandal%2F&post_id=1717&topic_id=590

استعفای Narendra Hirwani با سمت انتخاب‌کننده اعضا(هیئت مدیره لیگ کریکت هند) به منظور اجتناب از تعارض منافع

در پی تلاش Shashank Manohar رئیس BCCI برای حذف مسائل مربوط به تعارض منافع از هیئت مدیره هندی و اعضای وابسته، بازیکن اسبق تیم کریکت هند Narendra Hirwani، با ذکر این مطلب که در حال حاضر پسرش Mihir نماینده مجلس در Ranji Trophy‌(لیگ کریکت هند) است، به صورت داوطلبانه از ریاست پانل انتخاب ایالت Madhya Pradesh کناره‌گیری کرد.

http://www.espncricinfo.com/india/content/story/940499.html

استعفای مدیر بانک Laiki در مناقشه تعارض منافع

Andri Antoniadi رئیس بانک Laiki پس از مخالفت با Resolution Authority درباره انتصاب یک شرکت حقوقی خاص برای رسیدگی به پرونده مرحوم Andreas Vgenopoulos وام‌دهنده قدرتمند سابق، استعفا داد. این استعفا توسط مدیر اجرایی بانک مرکزی Stelios Kiliaris تایید شده است. Kiliaris در مصاحبه با خبرگزاری Cyprus اعلام کرد Antoniadi پس از این استعفا داد که بانک مرکزی Chrysis Demetriades را برای پرونده Vgenopoulos انتخاب کرد. گزارشات حاکی از آن است که Antoniadi به علت تعارض منافع استعفا داده است زیرا شرکت حقوقی با شرایط مطلوب زمانی که بانک تحت کنترل Vgenopoulos بود، از Laiki وام گرفته است.

http://cyprus-mail.com/2015/03/02/laiki-bank-administrator-resigns-in-conflict-of-interest-dispute/

استعفای عضو هیئت مدیره Novo Nordisk به علت تعارض منافع در NASH

پس از اینکه زیست‌تکنولوژی که Mary Szela عهده‌دار آن است شروع به تولید یک داروی حیاتی برای بیماری کبد چرب کرد، وی که عضو هیئت مدیره Novo Nordisk است، به منظور اجتناب از تعارض منافع استعفا داد.

https://pharmaphorum.com/news/novo-nordisk-board-member-quits-nash/

تعارض منافع: استعفای Juan Carlos Muñoz مدیر متروی سانتیاگو

پس از «گسترش تعارض منافع در وزارت حمل و نقل»، Juan Carlos Muñoz استعفای خود از سمت مدیر اپراتور متروی دولتی پایتخت شیلی، سانتیاگو،Metro de Santiago ، را تقدیم کرد.

اوایل این هفته، سناتور Andrés Allamand در مصاحبه‌ای، Carlos Muñoz را به علت تعارض منافع متهم کرد. به نقل از Allamand «شرایط  Juan Carlos Muñoz کارشناس یک نمونه خوب است: مشاور وزیر حمل و نقل، مدیر مترو، و از طریق شرکتی که مالک آن است به نام SHIFT، او به یک اپراتور سیستم (Metbus) مشاوره می‌دهد و باید این کار را با مرکزی انجام دهد که شرکت Volvo آن را تامین مالی می‌کند که مشخصا خرید اتوبوس را افزایش می‌دهد».

http://santiagotimes.cl/2017/03/31/conflict-of-interest-santiago-metro-director-juan-carlos-munoz-resigns/

استعفای Palo Alto کارآفرین فناوری از شرکت به منظور اجتناب از تعارض منافع در دفتر منطقه New Water

Kremen که 51 سال سن دارد، پس از اینکه با فاصله کمی مسئول حاضر Brian Schmidt را در ماه نوامبر شکست داد، سه‌شنبه شب در نخستین جلسه هیئت مدیره شرکت کرد. چهار انتخابات برای تصدی این پست در Santa Clara Valley Water District برگزار شد که یک شرکت دولتی تامین‌کننده اصلی آب برای Silicon Valley است.

با اعلام اینکه قصد دارد از بروز هرگونه تعارض منافع در حرفه سیاسی جدیدش جلوگیری کند، کارآفرین فناوری Gary Kremen از شرکت Palo Alto از سمت خود به عنوان رئیس یک شرکت خصوصی استعفا داد؛ این شرکت نرم‌افزارهای مرتبط با آب را به شهرها و مناطق آبی می‌فروشد.

https://www.mercurynews.com/2014/12/09/palo-alto-tech-entrepreneur-resigns-from-company-to-avoid-conflict-of-interest-in-new-water-district-office/

استعفای Green از گروه مسکن اجاره‌ای به دلیل تعارض منافع

پس از چندین جلسه فشرده، Matthew Green در حال استعفا از کمیته‌ای است که کارش مجوزدهی به واحدهای اجاره‌ای است- اما نه به دلیلی که در ابتدا فکر می‌کرد.

Green  که مالک یک باشگاه در خیابان Ottawa  است، گفت: «اگرچه درحال حاضر واحد مسکونی قابل اجاره ندارم، اموال تجاری من شامل دو واحد است که می‌توان در آینده آنها را اجاره داد». بنابراین او قصد کناره‌گیری دارد تا «حتی از تصور عمومی درباره تعارض منافع» هم جلوگیری کند.

http://www.cbc.ca/news/canada/hamilton/green-housing-subcommittee-1.3971272

استعفای رئیس گروه بیمارستان به علت «تعارض منافع»

ماه گذشته یک بررسی توسط واحد حسابرسی HSE نشان داد که انتصاب یک شرکت مشاوره برای بررسی خدمات مربوط به بارداری که بخشی از آن متعلق به آقای Daly است، مقررات مالی HSE را نقض کرده است.

پس از اینکه مشخص شد آقای Daly پنجاه درصد سهام شرکت را دارا است،  Sinn Féin(حزب سوسیال دموکرات ایرلند) یک تعارض منافع را اعلام کرد. سخنگوی بهداشت Caomhghín Ó Caolaín از وزیر بهداشت James Reilly درخواست کرد نقش خود در انتصاب آقای Daly به عنوان رئیس گروه بیمارستان را توضیح دهد.

دیروز گری آدامز رهبر حزب  Sinn Féin، در میان سؤالات اظهار داشت که سرپرستی James Reilly در بررسی درباره نحوه انتصاب شرکتی که توسط آقای Daly تاسیس شده است، برای خدمات مربوط به بارداری، تحت حیطه اختیارات گروه، قابل قبول نیست.

https://www.irishtimes.com/news/health/hospital-group-chief-resigns-over-conflict-of-interest-1.1829029

کناره‌گیری دونالد ترامپ از دنیای تجارت به منظور اجتناب از «تعارض منافع» در ریاست جمهوری

دونالد ترامپ در سخنانی متضاد با گذشته، قبل از ریاست جمهوری اعلام کرد از جهان تجارت به منظور اجتناب از هرگونه «تعارض منافع» کناره‌گیری می‌کند.

وی امروز اعلام کرد که در حال تنظیم اسناد قانونی است تا به طور کامل از منافع تجاری خود کنار بکشد.

https://www.bloomberg.com/news/articles/2017-08-18/carl-icahn-quits-as-special-adviser-to-white-house-on-regulation

استعفای معلم اهل دنور که به عنوان هیئت مدیره مدرسه انتخاب شده بود به منظور تبعیت از سیاست تعارض منافع

یک معلم اهل دنور که اخیرا به جمع هیئت مدیره اضافه شده است روز دوشنبه اعلام کرد قصد دارد از پست معلمی خود استعفا دهد تا از سیاستی که کارمندان را از حضور در هیئت مدیره منع می‌کند، پیروی کند.

https://www.denverpost.com/2017/11/28/denver-teacher-resigns-conflict-of-interest/

استعفای عضو شورای شهر Zionsville به منظور اجتناب از تعارض منافع

Jeff Papa که از سال 2010 تا 2015 و مجددا از 2016 تا کنون در شورا بوده است، با ارسال نامه‌ای به شهردار، Tim Haak، شورای شهر و کارمندان شهر روز دوشنبه تصمیم خود برای استعفا را اعلام کرد.

Papa  اخیرا با شرکت حقوقی Barnes & Thornburg LLP در ایندیاناپولیس مشغول به کار شده است؛ این شرکت توصیه‌های قانونی به Zionsville  ارائه می‌کند.

Papa در نامه خود نوشته است: «به منظور اجتناب از بروز هرگونه کاربرد نادرست و یا هرگونه تعارض حقیقی، بدینوسیله اینجانب از عضویت در شورای شهر، لازم‌الاجرا از ساعت 11:59 عصر روز 30 ژوئن، 2017 کناره‌گیری می‌کنم».

https://www.ibj.com/blogs/11-north-of-96th-lindsey/post/63634-zionsville-town-council-member-resigns-to-avoid-conflict-of-interest

تعارض منافع؟ استعفای Mary Kom از سمت ناظر ملی بوکس

پس از اینکه وزیر ورزش Rajyavardhan Singh Rathore به طور علنی اعلام کرد که اشخاص فعال در ورزش نمی‌توانند در این پست قرار بگیرند،  MC Mary Kom که پنج قهرمانی‌ جهان را در کارنامه خود دارد، از سمت خود به عنوان ناظر ملی بوکس هند استعفا داد.

https://www.hindustantimes.com/other-sports/mc-mary-kom-resigns-as-boxing-s-national-observer/story-dSUlVdj4E5j0rVNxOXIwHJ.html

استعفایPaul  عضو شورا از شغل اصلی به منظور حل تعارض منافع BT

به گفته یکی از وکلای ارشد شهر، Karen Pau عضو شورای شهر منطقه 6 شهر برلینگتون l، پس از رفع صلاحیت از خود در رای نهایی برای انتخاب یک خریدار برای Burlington Telecom، در حال ترک شغل اصلی خود در یک شرکت حسابداری است.

به گفته Eileen Blackwood ، وکیل دادگستری،‌ Paul روز پنج‌شنبه تصمیم خود را علنی کرده است. اوایل هفته جاری، Paul با ذکر یک تعارض منافع که پایان هفته گذشته مشخص شده بود، در رای‌گیری از خود رفع صلاحیت کرد، اما از اظهار نظر بیشتر در مورد ماهیت تعارض خودداری کرد.

https://www.burlingtonfreepress.com/story/news/2017/11/02/councilor-paul-quits-day-job-resolve-bt-conflict-interest/827458001/

استعفای وزیر معدن Adam Brooks به علت ادعاهای مربوط به تعارض منافع

استعفای وزیر  Adam Brooks از کابینه صدراعظم Will Hodgman به علت «درک یک تعارض منافع» بین منافع تجاری و پست وی در وزارت معدن.

آقای Brooks در خلال ممیزی یک آدرس ایمیل مرتبط با شرکتی که وی مالک آن است،  روز جمعه از مسئولیت‌های پست وزارتی خود، از جمله معدن، کناره‌گیری کرد.

http://www.themercury.com.au/news/politics/mining-minister-adam-brooks-resigns-over-conflict-of-interest-claims/news-story/0711c93be16132ced6215d55c83519a3

استعفای رئیس گروه بیمارستان West/Northwest به علت «تعارض منافع»

Noel Daly رئیس گروه بیمارستان West/Northwest استعفا داد.

استعفا پس از این رخ داد که حزب Sinn Féin اظهار داشت سرپرستی James Reilly در بررسی درباره نحوه انتصاب شرکتی که آقایDaly مالک بخشی از آن است برای بررسی خدمات مربوط به بارداری قابل قبول نیست.

http://www.thejournal.ie/hospital-group-noel-daly-1512751-Jun2014/

استعفای یکی دیگر از اعضای مجلس VVD، این بار به علت تعارض منافع

به گزارش رسانه‌های هلندی یکی از اعضای مجلس حزب راست‌گرای لیبرال VVD روز دوشنبه ضمن تایید تعارض منافع، استعفا داد. René Leegte اعلام کرد در ثبت عملکرد پرداختی در شرکتی که فعال در حوزه تحت پوشش تصدی وی در مجلس است، انرژی و معاملات خارجی، بی‌دقت بوده است. به‌علاوه، او درآمدی که دریافت کرده است را ثبت نکرده و در برخی موارد از ایمیل مجلس خود برای منافع تجاری استفاده کرده است. او در مصاحبه با رسانه‌ها اعلام کرد اعمال وی در تناقض با استانداردهای صداقت حزبش بوده و بیش از این نمی‌تواند عضو مجلس باقی بماند.

https://www.dutchnews.nl/news/2015/03/another-vvd-mp-resigns-this-time-over-conflict-of-interest/

استعفای مامور عالی‌رتبه فرودگاه Long Beach در بحبوحه بررسی تعارض منافع

در بحبوحه بررسی توسط کمیسیون اَعمال سیاسی منصفانه کالیفرنیا در مورد تخطی بالقوه از تعارض منافع، یک مامور عالی‌رتبه مشورتی فرودگاه Long Beach از سمت خود به عنوان معاون رئیس استعفا کرد.

مامور عالی‌رتبه مدنظر، Glenn Ray، مالک Million Air North، شرکتی در فرودگاه Long Beach است که اواخر سال گذشته مقامات رسمی شهر در پی امضای قراردادی به ارزش 807000 دلار با آن بودند.

پس از نشر اخبار درباره بررسی قریب‌الوقوع در ماه دسامبر، شورای شهر رای‌گیری درباره قرارداد را به تعویق انداخت، که طی آن یک قرارداد اجاره پنج‌ساله برای حدود 6000 فوت‌مربع از فضای اداره برای کارگران فرودگاه شهر تصویب می‌گردد. این تصمیم همچنان در حالت تعلیق قرار دارد.

وکیل دادگستری Charles Parkin اعلام کرد که Ray نامه استعفای خود را روز جمعه به دفتر شهردار تقدیم کرده است. در این نامه، او اذعان کرده است زمان حضور در کمیسیون مشورتی فرودگاه یک «تجربه بی‌نظیر» برای او بوده است اما لازم است زمان خود را روی «اهداف و مقاصد دیگری» متمرکز کند.

https://www.presstelegram.com/2017/03/13/long-beach-airport-commissioner-resigns-amid-conflict-of-interest-investigation/

استعفای Donald Arseneault (عضو مجلس قانون‌گزاری New Brunswick) در بحبوحه منازعه تعارض منافع

Donald Arseneault که مدت‌ها عضو مجلس قانون‌گزاری New Brunswick بوده است، پس از دریافت اولتیماتوم از صدراعظم درباره تعارض منافع درک‌شده، تصمیم به استعفا گرفت.

روز پنج‌شنبه، صدراعظم Brian Gallant از Arseneault خواست یا از پست جدید خود در اتحادیه‌های اصناف ساختمان کانادا (CBTU) یا از حزب لیبرال کناره‌گیری کند.

روز جمعه در بیانیه علنی خود، Arseneault اعلام کرد که استعفای وی از 30 نوامبر لازم‌الاجرا بوده و وی در هیچ فعالیت حزبی تا آن تاریخ شرکت نخواهد کرد.

https://globalnews.ca/news/3841501/n-b-mla-donald-arseneault-resigns-seat-amid-conflict-of-interest-controversy/

استعفای مقام رسمی مواجه با تعارض منافع

به گزارش South Bend Tribune، Frank LaPierre اخیرا از سمت ریاست هئیت مدیره فاضلاب Ontwa Township استعفا کرده است.

تاجرِ Edwardsburg، Robert J. Donnelly به صورت عمومی از LaPierre بابت ریاست هیئت مدیره همزمان با فعالیت برای یک شرکت مهندسی انتقاد کرده بود. این شرکت با دو سیستم کاری فاضلاب و مشاوره‌ای قرارداد دارد.

https://www.detroitnews.com/story/news/local/michigan/2016/11/24/official-facing-conflict-interest-charges-resigns/94388442/

استعفای پیمان‌کار Dewey در پرونده Appelbaum، در بحبوحه اظهارات پیرامون تعارض منافع

یک پیمانکار ساحل Dewey پس از شکایت درباره تعارض منافع مربوط به بررسی جاری Town Manager Marc Appelbaum از سمت خود استعفا داد.

طبق بیانیه‌ای از سوی مقام عالی‌رتبه شهر Mark Dunmyer، پیمانکار Mary Dunmyer، روز دوشنبه استعفا داده است. بنا بر این بیانیه Mary Dunmyer به عنوان «مدیر پروژه» فعالیت می‌کرد و توسط مدیر شهر مورد نظارت قرار می‌گرفت. این دو زن و شوهر هستند.

این شکایت که توسط کمیسیون صداقت عمومی Delaware تنظیم شده است، توسط دو تن از ساکنان ساحلی Dewey مطرح شد- Dave Davis و Gary McIhinney. بنابر از اظهارات آنها، در توانایی تصمیم‌گیری Mark Dunmyer درباره بررسی Appelbaum یک تعارض منافع وجود دارد. طبق این شکایت درآمد خانواده «تاحدودی از استخدام موقت همسرش توسط Appelbaum بدست می‌آید که منافع شخصی و مادی ایجاد می‌کند».

http://www.delmarvanow.com/story/news/local/delaware/2017/08/28/wife-dewey-beach-commissioner-resigns-dewey-job-after-complaint/608128001/

استعفای عضو هیئت مدیره باغ‌وحش-موزه در بحبوحه سوالات مربوط به تعارض منافع

سنت لوئیس. پس از رسوایی‌هایی مبنی بر اینکه یک نهاد که هیئت مدیره به آن پول پرداخت می‌کند، قراردادی را به شرکت او هدیه داده است که ارزش آن ده‌ها هزار دلار است،Pat Whitaker موسس و رئیس شرکت طراحی محلی Arcturis روز سه‌شنبه از سمت خود در هیئت مدیره منطقه باغ‌وحش-موزه کناره‌گیری کرد.

http://www.stltoday.com/news/local/metro/zoo-museum-board-member-quits-amid-conflict-of-interest-questions/article_1c1c45ab-1566-515d-aa10-fe8ab7c727c6.html

استعفای رئیس پلیس Fairbanks با ادامه بررسی تعارض منافع

رئیس پلیس Randall Aragon در بحبوحه یک بررسی جاری پیرامون تعارض منافع که شامل تجارت امنیتی شخصی وی می‌شود، از سمت خود استعفا کرد.

او در 21 سپتامبر روی وضعیت مرخصی با حقوق قرار گرفت؛ این اتفاق در پی این ادعا رخ داد که وی به یک مالک کسب و کار که در پی ارزیابی امنیت موسسه‌اش توسط پلیس بود، گفته است افسران برای هدایت ارزیابی جامع وقت ندارند- اما کسب و کار خودش با دریافت 600 دلار این کار را انجام می‌دهد.

https://www.adn.com/alaska-news/2016/10/31/fairbanks-chief-of-police-resigns-as-conflict-of-interest-investigation-continues/

استعفای مامور عالی‌رتبه Brownsville در بحبوحه ادعاهای تعارض منافع

مامور عالی‌رتبه Brownsville، Cesar De Leon روز جمعه در پی ادعاهای تعارض منافع بین شغل قانونی و شهر Brownsville استعفا داد.

De Leon در نامه استعفا به شهردار Brownsville و کمیسیون شهر اظهار داشت:

«من از تعارض منافع بین شغل قانونی و شهر Brownsville مطلع شدم. تصمیم گرفتم شغلم را ادامه دهم».

http://valleycentral.com/news/local/brownsville-commissioner-resigns-amid-conflict-of-interest-claims

استعفای محقق سرطان دانشگاه Wisconsin در بحبوحه بررسی تعارض منافع

یک محقق برجسته سرطان در دانشگاه ویسکانسین  Madison، پس از اینکه مقامات رسمی دانشگاه شروع به بررسی تعارض منافع بالقوه در مورد منافع تجاری وی خارج از دانشگاه کردند، به طور غیرمنتظره‌ای استعفا داد.

براساس اسناد بدست آمده توسط روزنامه ملی از طریق تقاضای گزارشات باز، در ماه آوریل، کمیته دانشگاه ویسکانسین Madison که مسئول حفاظت از حقوق و آسایش شرکت‌کنندگان در مطالعات تحقیقاتی است، از یک تعارض منافع بالقوه درباره Mehta و کار مشاوره‌ای پرداخت شده وی با شرکت TomoTherapy مطلع شد؛ این شرکت یکی از شرکت‌های Madison است که لوازم مربوط به درمان سرطان را تولید می‌کند،.

http://host.madison.com/wsj/news/local/education/university/university-of-wisconsin-cancer-researcher-quits-amid-conflict-of-interest/article_6cc459aa-9cb1-11df-a9fb-001cc4c03286.html

استعفای رئیس EFSA به علت تعارض منافع

سازمان ایمنی مواد غذایی اروپا (EFSA) درخواست کرده است که Diána Bánáti از سمت خود به عنوان رئیس هئیت مدیره استعفا دهد زیرا او در حال بازپیوستن به هیئت مدیره موسسه اروپایی علوم زیستی بین‌المللی (ILSI) است که سازمانی فعال در زمینه تحقیقات و  حمایت از علوم غذایی است. او قرار است مدیر اجرایی و مدیر علمی ILSI شود.

https://www.politico.eu/article/efsa-chair-resigns-over-conflict-of-interest/

استعفای Birt از McKinsey به علت ترس از تعارض منافع

ایمیلی که بین شرکای لندنی شرکت توزیع و توسط Independent  دیده شد نشان می‌دهد که Lord Birt، مدیر ارشد اسبق BBC، از فعالیت خود به عنوان مشاور McKinsey در ماه ژوئن با رضایت طرفین کناره گرفته است. بنابر اعلام شرکت تصمیم برای اتمام قرارداد Lord Birt در ماه مارس اتخاذ شد و «بیانگر تمایل طرفین برای اجتناب از هرگونه سوءبرداشت درباره همکاری Lord Birt با کار McKinsey در بخش خصوصی است-درحالیکه در حقیقت هیچ تعارضی هرگز مطرح نشد».

از زمانی که از Lord Birt درخواست شد به عنوان مشاور سیاسی رایگان برای نخست‌وزیر فعالیت کند، شرکت دارای قراردادهایی است که بیش از 40 میلیون پوند ارزش دارند. در بیانیه‌ای توسط Lord Birt روز گذشته اعلام شد: «امیدوارم بتوانم روشن کنم، همانطور که McKinsey انجام داد، که هیچ تعارض منافعی هرگز بین فعالیت مشاوره‌ای من و اقدام رسانه جهانی McKinsey  و کار بخش خصوصی شرکت در بریتانیا وجود نداشته است».

https://www.independent.co.uk/news/media/birt-quits-mckinsey-over-conflict-of-interest-fears-298785.html

استعفای مشاور حزب UKIP در Medway به علت تعارض منافع

برنده یک شورای انتخاباتی در Kent  تنها 13 روز پس از انتخاب از سمت خود کناره‌گیری کرد.

David Craggs، پلیس ویژه، پس از این که پلیس Kent به وی گفت این انتصاب سیاسی دارای تعارض منافع است، از شورای Medway کناره‌گیری کرد.

آقای Craggs که به نمایندگی از بخش River ward در Medway انتخاب شد، اعلام کرد قبل از نامزد شدن برای انتخابات این موضوع را بررسی کرده بود و به او گفته بودند مشکلی نیست.

به اعتقاد همکاران محافظه‌کارش استعفای وی ضروری نداشت.

http://www.bbc.com/news/uk-england-kent-11120314

استعفای ویراستار مجله به علت تعارض منافع

ویراستار یک مجله پزشکی پس از دریافت انتقادات شدید بابت عدم موفقیت در افشای ارتباط مالی‌اش با یک کارخانه ساخت لوازم پزشکی پس از انتشار مقاله‌ا‌ی که یکی از محصولات آن را حمایت می‌کرد، از سمت خود استعفا داد. ویراستار، Charles B. Nemeroff، رئیس دپارتمان روان‌پزشکی و علوم رفتاری دانشگاه Emory، یکی از نویسنگان این مقاله بود، که اظهار داشت این وسیله درمانی موثر برای افسردگی است. جامعه پزشکی که این نشریه را منتشر می‌کند، Neuropsychopharmacology، استعفای وی را، تا حدودی، به سوء شهرت به علت انتشار مقاله نسبت داده است.

https://www.chronicle.com/article/Journal-Editor-Quits-Over/37482

استعفای Abhinav Bindra به عنوان ناظر ملی و رئیس TOPS به منظور اجتناب از تعارض منافع

Abhinav Bindra روز جمعه اعلام کرد که از سمت خود به عنوان ناظر ملی و رئیس طرح هدف‌گذاری سکوهای المپیک (TOPS)، کمیته شناسایی ورزشکاران، به زودی کناره‌گیری خواهد کرد.

با اعلام اینکه او شدیدا درگیر پروژه‌های شخصی خواهد شد، Bindra در نامه‌ای به وزیر ورزش، Rajyavardhan Singh Rathore گفت که قصد دارد از هرگونه تعارض منافع جلوگیری کند.

اخیرا بوکسوران مدال‌آور بازیهای المپیک MC Mary Kom و Sushil Kumar نیز از پست خود به عنوان ناظر ملی استعفا دادند.

https://scroll.in/field/862485/abhinav-bindra-steps-down-as-national-observer-and-tops-chairman-to-avoid-conflict-of-interest

استعفای رئیس عفو مشروط به علت تعارض منافع

پس از اینکه شرکت قضایی خصوصی همسرِ Paul McDowell ، بازرس ارشد عفو مشروط، بیشترین میزان قراردادها برای خدمات بررسی را در انگلستان و ولز از آن خود کرد، ، وی به علت مناقشه درباره تعارض منافع استعفا داد.

McDowell که توسط دبیر قضایی Chris Grayling به این سمت گماشته شده بود اعلام کرد قصد دارد از شغل ناظر با درآمد 135000 پوند در سال کناره‌گیری کند زیرا با وجود آن که «سنجه‌هایی برای مدیریت هرگونه تعارض منافع وجود دارد» موضوع ذکرشده مشخصاً تعارض منافع است.

«لازم است که هر بازرسی مستقل باشد و مستقل دیده شود» او گفت و افزود «درحالیکه ما اقداماتی برای مدیریت تعارض منافع داریم، و من همواره وظایفم را بدون ترس یا چشم‌پوشی انجام می‌دهم، مشخص است که درک یک تعارض در حوزه کاری من باقی می‌ماند. بنابراین اقدام صحیح این است که استعفا دهم».

https://www.theguardian.com/society/2015/feb/02/probation-chief-inspector-paul-mcdowell-resigns

استعفای پلیس ضداختلاس کنیا متهم به تعارض منافع

نایروبی (رویترز)- پس از اینکه قانونگزاران پیشنهاد کنار گذاشتن وی پس از تعارض منافع اظهارشده بین تجارت خانودگی و یک سازمان دولتی دیگر را مطرح کردند، رئیس سازمان ضداختلاس کنیا روز چهارشنیه استعفای خود را اعلام کرد.

https://www.reuters.com/article/us-kenya-corruption/kenyas-anti-graft-chief-accused-of-conflict-of-interest-quits-idUSKCN1161RV

استعفای Pravin Amre از سمت MCA به منظور اجتناب از تعارض منافع

Ven به عنوان دادگاه عالی با یک رای نهایی خواستار این شده است که BCCI اساسنامه‌ جدیدی اتخاذ کند، فرآیند اصلاحات تا حدی با حمایت همراه شد وقتی که راهنمای اسبق بمبئی و هند، Pravin Amre، از جامعه کریکت بمبئی (MCA) درخواست کرد تا او را از سمت مدیریت خود معاف کنند تا تعارض منافعی بوجود نیاید.

Amre در سال 2015 به عضویت کمیته مدیریت MCA درآمد. همان سال به تیم مربیگری Delhi Daredevils به عنوان مشاور پیوست. اخیرا، Daredevils پیشنهاد شغل مدیر استعدادیابی را داد و Amre آنرا پذیرفت. در نتیجه وی استعفای خود را ارائه کرده است.

براساس سیاست تعارض منافع که توسط کمیته Lodha طرح‌ریزی شده است، هیچ مدیری نمی‌تواند هیچ فعالیت همزمانی در حوزه کریکت داشته باشد. اگرچه MCA هنوز تصمیم نهایی برای اجرای پیشنهاد Lodha و تغییر اساسنامه خود نگرفته است، Amre احساس کرد اگر شغل خود را به عنوان مدیر ادامه می‌داد، یک مورد تعارض منافع ایجاد می‌شد.

http://www.espncricinfo.com/story/_/id/22298202/pravin-amre-quits-mca-role-avoid-conflict-interest

استعفای دستیار Francois Hollande به علت تعارض منافع

یکی از مشاوران نزدیک Francois Hollande روز جمعه در پی شایعات مربوط به تعارض منافع در کار برای شرکت‌های دارویی و سبک زندگی اسراف‌کارانه استعفا داد.

در جدیدترین رسوایی مربوط به رئیس جمهور عمیقا نامحبوب فرانسه، وب‌سایت تفحصی Mediapart اعلام کرد که سخنگوی آقای Hollande درحالیکه کارمند خدمات مدنی ارشد درسازمان بازرسی بهداشت عمومی در سال 2007 بود، مشاور شرکت‌های دارویی بزرگ بوده است.

به گفته Mediapart، آقای Morelle 51 ساله، 30 جفت کفش‌ محصول صنایع دستی شیک را در اتاقش کنار اتاق آقای Hollande در کاخ Elysee نگه‌داری می‌کرده و هر دو ماه یکبار آنها را به صورت حرفه‌ای برق می‌انداخته است.

https://www.telegraph.co.uk/news/worldnews/francois-hollande/10775164/Francois-Hollande-aide-quits-over-conflict-of-interest-case.html

استعفای مقام رسمی بهداشت دولت پس از کشف تعارض منافع

یک مامور خرید برای خدمات محافظتی کودک از سمت خود استعفا داد؛ این امر پس از این اتفاق افتاد که یک بررسی دولتی نشان داد که وی دارای تعارض منافع است زیرا همسرش با یک سازمان غیرانتفاعی شروع به کار کرده که دارای قراردادهای چندمیلیون دلاری با دولت است.

Patrick Crimmins سخنگوی دپارتمان خانواده و خدمات محافظتی اعلام کرد که مامور عالی‌رتبه بهداشت روز جمعه استعفای Frianita Wilson را پذیرفته است.

https://www.mystatesman.com/news/state–regional-govt–politics/state-health-official-resigns-after-conflict-interest-finding/4Y8yv8UPAZfofbdmmOOzCK/

استعفای کارشناس صدای فرودگاه Lelystad که تازه استخدام شده‌ بود به منظور اجتناب از تعارض منافع

کارشناسی که برای تنظیم گزارشی ناقص درباره تاثیرات زیست‌محیطی توسعه فرودگاه Lelystad به کار گرفته شده بود، پس از اینکه مشخص شد با رئیس کمیته مستقل که برای ارزیابی تحقیق بازبینی شده تشکیل شده است، ازدواج کرده است، از پست خود استعفا داد. Stefan Morel در گفتگو با روزنامه محلی De Stentor اعلام کرد که استعفای وی پس از اینکه «مقامات محلی استقلال مرا زیر سوال بردند» رخ داد. «سپس از پروژه با میل خودم بیرون آمدم تا مطمئن شوم که تردیدی در مورد اثرگذاری من روی کمیسیون وجود ندارد».

https://www.dutchnews.nl/news/2018/02/new-lelystad-airport-noise-expert-quits-to-avoid-conflict-of-interest-claims/

استعفای KPMG از تفحص در Grenfell به علت نگرانی درباره تعارض منافع

شرکت حسابرسی Big Four منتصب شد تا در برنامه‌ریزی مدیریت Grenfell Tower Inquiry به فاصله کوتاهی بعد از آغاز به کار آن در تابستان 2017 کمک کند.

استعفای KPMG در پی یک نامه باز به تاریخ 7 ژانویه اتفاق افتاد که در آن گروه عدالت اجتماعی Research for Action نگرانی‌هایی درباره حکم‌های فعلی شرکت حسابداری مطرح کرد.

KPMG در بیانیه‌ای به تاریخ 7 ژانویه اعلام کرد: «درحالیکه مطمئن هستیم هیچ تعارضی بین فعالیت ما به عنوان مشاور دفتر تفحص و فعالیت ما برای دیگر مشتریان وجود ندارد، تشخیص دادیم که حجم نظرات درباره نقش ما، اعتماد به دفتر تفحص را با خطر روبه‌رو می‌کند. ما همگی بر این باور هستیم که هیچ‌ موردی نباید ما را از کار مهمی که در حال انجام است منحرف کند تا بهتر دلایل تراژدی در برج Grenfell را درک کنیم».

KPMG اضافه کرد از هزینه‌هایی که تاکنون برای کار تفحص صرف شده است، صرف‌نظر می‌کند.

https://www.fnlondon.com/articles/kpmg-resigns-from-grenfell-inquiry-amid-conflicts-of-interest-concerns-20180108

استعفای نویسنده رویترز در پی نقض سیاست اخلاقی

Reuters Breakingviews، وب‌سایت اخبار و تحلیل‌های مالی، روز دوشنبه افشا کرد که یکی از روزنامه‌نگاران استعفا کرده و دو تن دیگر، پس از اینکه از افشای منافع مالی شرکت‌های تحت پوشش خود بازماندند، تحت بازرسی داخلی هستند.

درحالیکه رویترز هیچ مدرکی ارائه نکرده است مبنی بر اینکه کارمندانش از معامله نادرست در سهام شرکت‌های تحت پوششان منتفع شده‌اند، عدم افشای تعارض منافع مالی، نقض سیاست اخلاقی این سازمان به شمار می‌رود.

رویترز درباره مسئله‌ای که در یاداشتی در وب‌سایت Breakingviews منتشر شده است، به خوانندگان هشدار داده است.

به گزارش سرویس خبری، 53 مقاله مشخص شده‌اند که در آنها منافع مالی نویسنده به اندازه کافی مهم بوده‌اند که لازم به افشای آنها باشد. سازمان خبری این مقالات را در آرشیو نشانه‌گذاری کرده همراه با یک تکذیب که به خوانندگان درباره تعارض بالقوه هشدار می‌دهد. تحلیل‌های Breakingviews رویترز پنج روز در هفته در بخش تجارت نیویورک تامز و نسخه جهانی آن، International Herald Tribune چاپ می‌شوند و لینک‌های مربوط به محتوای Breakingviews روی وب‌سایت تایمز قرار می‌گیرند.

ویراستاران تایمز اعلام کردند که در بررسی اولیه مشخص شد سه مقاله از Breakingviews  درسال گذشته در تایمز به چاپ رسیدند که در مورد موضوعاتی بودند که در آن نویسنده دارای منافع مالی بود. آنها اظهار داشتند که با Breakingviews رویترز روی یک شرح کامل از محتوای موجود در تایمز یا Herald Tribune کار می‌کنند که ممکن است حاوی چنین تعارضاتی باشد.

http://www.nytimes.com/2010/10/19/business/media/19ethics.html

استعفای Icahn از سمت خود در کاخ سفید پس از سوالات درباره تعارض منافع

فعالیت Carl Icahn به عنوان مشاور ناظر خاص رئیس‌جمهور دونالد ترامپ پس از طرح سوالاتی از سوی قانونگزاران دموکرات درباره تعارض منافع بالقوه با معاملات تجاری وی در پالایش نفت و بیمه پایان پذیرفت.

در نامه‌ای به ترامپ با بیان جدایی‌اش که روز جمعه روی وب‌سایت Icahn قرار گرفت، سرمایه‌گذار میلیاردر نفع خود از شغل مشاوره‌ای را انکار کرده است- احتمالی که توسط منتقدان مطرح شد و از مقامات اجرایی خواستند کار او را بررسی کنند.

https://www.bloomberg.com/news/articles/2017-08-18/carl-icahn-quits-as-special-adviser-to-white-house-on-regulation

استعفای  Hogg از بانک انگلستان در پی عدم توانایی در رفع تعارض منافع

لندن (رویترز)- قائم‌مقام جدید مدیر بانک انگلستان Charlotte Hogg پس از اینکه در اظهار تعارض منافع بالقوه درمورد فعالیت برادرش در بانک Barclays ناکام ماند، از مقام خود استعفا داد؛ این موضوع سرزنش بی‌‌سابقه‌ای از سوی پارلمان دریافت کرده است.

برخی قانون‌گذاران با ابراز نگرانی درباره انتصاب Hogg  معتقدند این استعفا نقش مهمی در راستای توسعه تفکر بانک انگلستان نخواهدداشت.

برخی از منتقدان بانک، عدم اطلاع بانک انگلستان از استخدام برادر Hogg توسط Barclays را زیر سؤال برده‌اند.

بانک انگلستان روز سه‌شنبه اعلام کرد هیئت قضایی بازبینی تبعت بانک از کد اخلاقی را در دستور کار دارد، و تجربیات بدست آمده از پرونده Hogg را بررسی می‌کند.

https://www.reuters.com/article/us-britain-boe-hogg/boes-hogg-resigns-over-failure-to-flag-conflict-of-interest-idUSKBN16L0ZG?il=0

استعفای مدیر مراکز کنترل و پیشگیری بیماری‌ها به دلیل تعارض منافع

برندا فیتزجرالد، مدیر مراکز کنترل و پیشگیری بیماری‌ها در ایالات متحده آمریکا، به طور غیر منتظره‌ای از سمت خود استعفا کرد. استعفای ایشان پس از انتشار گزارشی در Politico رخ داد؛ براساس این گزارش وی یک ماه قبل از تصدی پست مدیریت بالاترین آژانس بهداشت عمومی کشور، آژانسی که خود را وقف ترغیب سیگاری‌ها به ترک و هشدار به کودکان درباره دوری از این عادت کرده است، اقدام به خرید سهام یک شرکت بزرگ تنباکو نموده است.

به گزارش Politico «در تاریخ 9 آگوست، یک روز پس از خرید [بین 1000 تا 15000 دلار از] سهام غول جهانی تنباکوی ژاپن، ایشان از آزمایشگاه تنباکوی CDC دیدن کرد، این آزمایشگاه نحوه آسیب مواد شیمیایی موجود در تنباکو روی سلامت انسان را بررسی می‌کند».

طبق گزارش Politico خرید سهام پیش از امضای تفاهم‌نامه اخلاقی در تاریخ 7 سپتامبر صورت گرفته است؛ بر اساس این تفاهم‌نامه وی متعهد می‌شود از هر فعالیتی که باعث ایجاد تعارض مالی شود، اجتناب کند. فیتزجرالد، عضو اسبق کمیسیون بهداشت عمومی در جورجیا که جولای گذشته در مقر CDC در آتلانتا کنترل اوضاع را به دست گرفته بود، سهام تنباکوی خود را تا 26 اکتبر 2017 به فروش نرسانده است.

گزارش Politico  حاکی از آن است که خریدهای سهام اواخر تابستان فیتزجرالد همچنین حاوی سهام‌هایی از شرکت‌های تولید موادمخدر Merck و Bayer و شرکت مراقبت‌های بهداشتی Humana است. دارایی‌های وی سبب شد که به علت قوانین تعارض منافع، که قانونگذاران را مایوس کرده است، ایشان چندین بار قادر به ادای شهادت نزد قانونگذاران کنگره نباشد. همانطور که در گزارش Politico مشاهده می‌شود، سناتور پتی مور (D–WA) هفدهم ژانویه اعتراض خود را به این موضوع نشان داد و گفت «به علت تعارض منافع که از سرمایه‌گذاری‌ها ناشی می‌شود، مدیر مراکز کنترل و پشگیری بیماری‌های (CDC) ما باید خود را از برخی مسائل بهداشتی بسیار مهمی که با آنها روبرو هستیم، کنار بکشد» .

طی بیانیه‌ای، وزارت بهداشت و خدمات انسانی، آژانس مادرِ مراکز کنترل و پشگیری بیماری‌ها (CDC) اعلام کرد:

صبح امروز وزیر آذر استعفای برندا فیتزجرالد مدیر مراکز کنترل و پشگیری بیماری‌ها را پذیرفت. دکتر فیتزجرالد دارای منافع مالی پیچیده و خاصی است که سبب شده است هیئت مدیره توانایی ایشان برای تکمیل وظایفش به عنوان مدیر CDC را ممکن نداند. به دلیل ماهیت این منافع مالی، دکتر فیتزجرالد نمی‌توانست در یک بازه زمانی دقیق از آن‌ها کناره‌گیری نماید. پس از توضیح وضعیت منافع مالی و حوزه عملیاتی ایشان برای وزیر آذر، دکتر فیتزجرالد استعفا کرد و وزیر استعفای ایشان را پذیرفت. وزیر از دکتر فییتزجرالد برای خدمات تشکر و برای او در همه مجاهدت‌ها آرزوی موفقیت کرد.

www.sciencemag.org/news/2018/01/cdc-director-resigns-after-report-tobacco-stock-purchase

استعفای مدیر تلویزیون دولتی فنلاند پس از جر و بحث درباره اعمال نفوذ نخست وزیر

پس از جاروجنجال علنی پیرامون سرکوب گزارش نقادانه درباره سیاستمداران از جمله نخست وزیر Juha Sipila، شبکه دولتی فنلاند (Yleisradio) اعلام کرد که سردبیر این شبکه از سمت خود استعفا می‌دهد.

اقدامات Atte Jaaskelainen، سردبیر YLE، زمانی مورد بررسی دقیق قرار گرفت که دو روزنامه‌نگار در ماه دسامبر ضمن کناره‌گیری از YLE اعلام کردند Jaaskelainen گزارشات آنها درباره اعطای پاداش به یک قرارداد مهندسی دولتی به شرکتی که مالک آن از اقوام Sipila  بود را پس از گلایه نخست وزیر، ویرایش کرده است.

www.reuters.com/article/us-finland-media-yle/finlands-public-broadcaster-chief-resigns-after-spat-over-influence-by-pm-idUSKBN18P1HD

استعفای رئیس بانک مرکزی سوئیس پس از معامله ارزی همسرش

کاشیا همسر فیلیپ هیلدبرند، رئیس بانک ملی سوئیس، در تاریخ 15 آگوست، سه هفته قبل از اینکه همسرش به مراحل محدودیت افزایش قیمت فرانک رسیدگی کند، مبلغ 400،000 فرانک سوئیس صرف خرید دلار کرده و بعداً دلارها را با نرخ بالاتری به فروش رسانده است.

هیلدبرند به خبرنگاران اعلام کرد نمی‌تواند مدرک قطعی بابت عدم آگاهی از این معامله ارائه دهد و از این رو پس از اطلاع از اینکه بررسی دقیق عمومی این موضوع قابلیت اعتماد او را بی‌اعتبار می‌کند، تصمیم به کناره‌گیری گرفته است. وی افزود: «حقیقت این است و من پای حرفم می‌ایستم: هیچ اطلاعی از فعالیت همسرم در آن روز نداشتم».

www.reuters.com/article/us-switzerland-hildebrand/swiss-central-bank-chief-quits-over-wifes-currency-deal-idUSTRE8080RK20120109

شما می‌توانید متن اصلی این خبرها را از طریق لینک زیر، در انجمن شفافیت برای ایران بخوانید:

مصادیق برکناری‌ها یا استعفاهایی که به دلیل تعارض منافع رخ داده‌اند.