قانون‌سپاری 10: ارتباط با شهروندان در اسپانیا

  • ۲۷ بهمن ۱۳۹۶
  • 2
  • بدون دیدگاه
  • نویسنده: محمدحسین ملک‌نژاد
  • لینک کوتاه:

Irekia یک پلتفرم مبتنی بر وب است که به عنوان بخش اصلی راهبرد مشارکت شهروندان کشور باسک عمل می‌کند. این وب‌سایت برای انتشار داده دولتی و تسهیل مشارکت شهروندان در سه زمینه مهم استفاده می‌شود: شفافیت، مشارکت و همکاری. محل: […]

قانون‌سپاری 10: ارتباط با شهروندان در اسپانیا

Irekia یک پلتفرم مبتنی بر وب است که به عنوان بخش اصلی راهبرد مشارکت شهروندان کشور باسک عمل می‌کند. این وب‌سایت برای انتشار داده دولتی و تسهیل مشارکت شهروندان در سه زمینه مهم استفاده می‌شود: شفافیت، مشارکت و همکاری.

محل: اسپانیا

سطح: منطقه‌ای

نمای کلی

Irekia یک پلتفرم مبتنی بر وب است که به عنوان بخش اصلی راهبرد مشارکت شهروندان کشور باسک عمل می‌کند. این وب‌سایت برای انتشار داده دولتی و تسهیل مشارکت شهروندان در سه زمینه مهم استفاده می‌شود: شفافیت، مشارکت و همکاری. مشورت‌ها زمانی شروع می‌شوند که سازمان‌های دولتی، پیشنهادات سیاسی را به صورت آنلاین مطرح می‌کنند، و در این نقطه، عموم مردم می‌توانند با ایجاد صفحه شخصی و ارائه پیشنهاد درباره پیش‌نویس لایحه نظر بدهند. مشارکت آن‌ها تحلیل می‌شود و برای افراد یا سازمان‌هایی در دولت فرستاده می‌شود که مسئول این پیشنهاد خاص هستند. ایده‌های ایجاد شده از طریق Irekia باعث آگاهی از تغییراتی می‌شوند که در طراحی پیشنهاد روی داده است، اگرچه بازخوردی که توسط مردم فراهم می‌شود، الزام‌آور نیست.

نقاط قوت

وب‌سایت Irekia آموزنده و تعاملی است و مکان‌یابی در آن آسان است. تحقیقات پرسش‌نامه‌ای، مشورت‌ها و پاسخ‌های دولت به‌راحتی قابل دسترسی هستند و به خوبی سازماندهی شده‌اند. پاسخ‌های دولت در درگاه مشارکتی ارائه می‌شود تا به ایجاد حس معنادار بودن این فرآیند، کمک کند. این وبسایت، مجموعه‌ای از داده مهم دولتی را ارائه می‌‌دهد که باعث تسهیل شکل‌های مختلف مشارکت در خارج از کانال‌های تعریف شده توسط پلتفرم می‌شود.

نقاط ضعف

اگرچه درگاه وب به خوبی طراحی شده و استفاده از آن نسبتاً آسان است، اما به‌نظر می‌رسد شهروندان و دولت کمتر از آن استفاده می‌کنند. در زمان نوشتن این مطلب، هیچ گونه پیشنهاد فعال دولتی در لیست مشورت سایت قرار نگرفته و زمان مشورت‌های قبلی هم به پایان رسیده که بیشتر آن‌ها فقط شامل تعدادی نظرات هستند. تمرکز بر وبسایت، و حذف مشارکت آفلاین – شاید یکی از عوامل استقبال اندک از این وبسایت باشد.

منابع

  1. Wen Hoe, From Open Data to Open Government: Citizen Participation in the Basque Country, https://www.innovations.harvard.edu/blog/open-data-open-government-citizen-participation-basque-country-irekia
  2. Irekia, http://www.irekia.euskadi.eus/?locale=en