قانون‌سپاری ۹: مشارکت شهروندان در بریتیش کلمبیای کانادا

  • ۲۳ بهمن ۱۳۹۶
  • 2
  • بدون دیدگاه
  • نویسنده: محمدحسین ملک‌نژاد
  • لینک کوتاه:

GovTogetherBC درگاه مشارکت و داوطلب شدنِ آنلاین شهروندان بریتیش‌کلمبیا است. شهروندان از طریق این درگاه می‌توانند متوجه فرصت‌های مشورت براساس موضوع و زمینه مورد علاقه شوند و روش‌های مختلفی که می‌توانند مشارکت کنند را بیاموزند. محل: کانادا سطح: استانی نمای […]

قانون‌سپاری ۹: مشارکت شهروندان در بریتیش کلمبیای کانادا

GovTogetherBC درگاه مشارکت و داوطلب شدنِ آنلاین شهروندان بریتیش‌کلمبیا است. شهروندان از طریق این درگاه می‌توانند متوجه فرصت‌های مشورت براساس موضوع و زمینه مورد علاقه شوند و روش‌های مختلفی که می‌توانند مشارکت کنند را بیاموزند.

محل: کانادا

سطح: استانی

نمای کلی

GovTogetherBC درگاه مشارکت و داوطلب شدنِ آنلاین شهروندان بریتیش‌کلمبیا است. شهروندان از طریق این درگاه می‌توانند متوجه فرصت‌های مشورت براساس موضوع و زمینه مورد علاقه شوند و روش‌های مختلفی که می‌توانند مشارکت کنند را بیاموزند.

مشورت در این پلتفرم توسط نهادهای دولتی درخواست می‌شود و شهروندان می‌توانند از طریق انواع کانال‌ها مشارکت کنند، از جمله ایمیل یا تلفن، درگاه وب GovTogetherBC یا در جلسات حضوری. کارشناسان مربوط به هر موضوع، نظرات ارائه شده را می‌خوانند و موضوعات و روندهایی را که از این بازخوردها پدیدار می‌شوند، شناسایی می‌کنند. سپس این یافته‌ها به سازمان‌های درخواست‌کننده‌ی مشورت فرستاده می‌شوند تا در صورت تناسب از یافته‌ها استفاده کنند. نتایج هر مشورت در سایت قرار می‌گیرد تا شرکت‌کنندگان قبلی و آتی بتوانند آن‌ها را بخوانند.

نقاط قوت

GovToghetherBC در ایجاد بازخورد فراوان از جامعه با بیش از ۳۶۰۰۰۰ «مشارکت شهروندی» موفق بوده است، که شامل همه ‌نوع مشارکت از رتبه‌دهی آنلاین پروژه‌ها تا مشارکت حضوری در جلسات شهری، ایمیل و نامه‌های ارسال شده می‌شود. از سال ۲۰۱۲، دولت بریتیش کلمبیا حدود ۲۴۲ مشارکت کلی را شروع کرده است که این رقم نشان‌دهنده تعهد قوی از سمت دولت برای استفاده کامل از پلتفرم است. مهمتر این‌که، علی‌رغم این حقیقت که بازخورد این پلتفرم الزام‌آور نیست، نظرات و پیشنهادات مطرح شده توسط مشارکت‌کنندگان منجر به تغییرات اساسی در پیشنهادات سیاسی معوق در موضوعات مختلف، از راهنمای خدمات حیوانات تا مقررات مربوط به مشروبات، شده است.

نقاط ضعف

براساس بررسی GovLab از این پلتفرم، «چون فرصت‌های مشورت، به اطلاعات خارج از سایت و صفحات سازمان‌ها یا وبسایت وزارتخانه مرتبط می‌شوند، استانداردسازی پروژه‌های فعلی اندک است. به‌علاوه، چون سایت مانند یک فهرست انباشته عمل می‌کند، نه مانند پلتفرمی برای مشورت، فرصت اندکی برای مشارکت شهروندان یا ایجاد جامعه وجود دارد». تقویت پلتفرم فناوریِ به‌کار‌رفته توسط GovTogetherBC به گسترش جامعه شهروندانی که مایل به مشارکت هستند، کمک می‌کند.

منابع

  1. GovTogetherBC,
  2. Andrew Young, Christina Rogawski, Sabeel Rahman, and Stefaan Verhulst, “Reimagining Governance in Practice: Benchmarking British Columbia’s Citizen Engagement Efforts,” The GovLab, May 2013, https://s3.amazonaws.com/images.thegovlab.org/wordpress/wp-content/uploads/2013/10/Reimagining+Governance+in+Practice+(1).pdf