قانون‌سپاری 7: بستر مشارکت شهروندان در شهر مادرید

  • ۳ بهمن ۱۳۹۶
  • 2
  • بدون دیدگاه
  • نویسنده: محمدحسین ملک‌نژاد
  • لینک کوتاه:

تارنمای اینترنتی Decide Madrid طراحی شد تا «کانال‌هایی را برای مشارکت عموم مردم در تصمیم‌گیری دموکراتیک باز کند». در کنار این پلتفرم، «دفاتر خدمات شهروندان» در سراسر شهر مادرید نیز وجود دارد و ساکنان می‌توانند مشارکت حضوری را به جای مشارکت آنلاین انتخاب […]

قانون‌سپاری 7: بستر مشارکت شهروندان در شهر مادرید

تارنمای اینترنتی Decide Madrid طراحی شد تا «کانال‌هایی را برای مشارکت عموم مردم در تصمیم‌گیری دموکراتیک باز کند». در کنار این پلتفرم، «دفاتر خدمات شهروندان» در سراسر شهر مادرید نیز وجود دارد و ساکنان می‌توانند مشارکت حضوری را به جای مشارکت آنلاین انتخاب کنند.

محل: مادرید، اسپانیا

سطح: شهری

نمای کلی

Decide Madrid یک درگاه آنلاین است که در سال 2015 شروع به‌کار کرده و به شهروندان مادرید اجازه می‌دهد تا:

  • پیشنهاداتی برای تدوین قوانین ارائه کنند؛

  • به پیشنهادات شهروندان دیگر رأی دهند؛

  • در گفتگوی عمومی شرکت کنند و در بودجه‌ریزی مشارکتی دخالت داشته باشند.

این درگاه طراحی شد تا «کانال‌هایی را برای مشارکت عموم مردم در تصمیم‌گیری دموکراتیک باز کند». در کنار این پلتفرم، «دفاتر خدمات شهروندان» در سراسر شهر مادرید نیز وجود دارد و ساکنان می‌توانند مشارکت حضوری را به جای مشارکت آنلاین انتخاب کنند. برای دسترسی به ویژگی‌های اصلی، کاربران باید 16 سال یا بیشتر و آدرس ایمیل معتبر داشته باشند. برای رأی‌دادن به تصمیمات بودجه مشارکتی، کاربران باید شماره شناسایی معتبر، تاریخ تولد و کد پستی داشته باشند.

نقاط قوت

 Decide Madrid با یکپارچه‌ کردن فرصت‌های آنلاین و آفلاین برای مشارکت، به دنبال مشارکت گروه وسیعی از مخاطبان است و به کاربران اجازه مشارکت از طریق مکانیزمی را می‌دهد که برای آن‌ها ساده‌تر و راحت‌تر است. این پلتفرم، نمایندگان شورا را نیز دربرمی‌گیرد و تصمیم‌گیرندگان را وارد ارتباط مستقیم با مردم می‌کند و نمایانگر اقبال دولت نیز است.

پروپوزال نوشته شده توسط شهروندان

نقاط ضعف

تا سال 2016 فقط دو پیشنهاد از شهروندان پشتیبانی کافی دریافت کردند تا در شورا مطرح شوند. به نظر می‌رسد که کاربران مشکلاتی در غربال حجم زیاد پیشنهادات داشته باشند، که نشان می‌دهد این پلتفرم از تعدیل بهتر سود خواهد بود. همچنین از پلتفرم به دلیل نداشتن فضای کافی برای بحث در مورد ایده‌ها توسط کاربران، انتقاد شده است. به علاوه، پذیرش اولیه آن، بسیار کند بود و کمتر از 10 درصد جمعیت مادرید در این درگاه ثبت نام شده‌اند.

منابع

  1. http://www.nesta.org.uk/sites/default/files/digital_democracy.pdf
  2. https://decide.madrid.es/
  3. http://participedia.net/en/cases/decide-madrid-participatory-budgeting-tool-spanish-capital