ضروریات «داده باز»

  • ۱۸ بهمن ۱۳۹۳
  • 8
  • بدون دیدگاه
  • نویسنده: مهدی ثنائی
  • لینک کوتاه:

در این قسمت، خلاصه‌ای از عناصر ضروری «داده حکومتی باز» ارائه می‌گردد. کار را با تعریف آن آغاز می‌کنیم و مسائلی نظیر پرتال‌های داده باز، کاربردهایی که از داده باز استفاده می‌شود، سیاست‌های افشای داده باز، منابع آموختن و منابع […]

ضروریات «داده باز»

در این قسمت، خلاصه‌ای از عناصر ضروری «داده حکومتی باز» ارائه می‌گردد. کار را با تعریف آن آغاز می‌کنیم و مسائلی نظیر پرتال‌های داده باز، کاربردهایی که از داده باز استفاده می‌شود، سیاست‌های افشای داده باز، منابع آموختن و منابع کمکی فنی برای داده باز را پوشش خواهیم داد. این جعبه ابزار لینک‌هایی را ارائه می‌کند که دارای مثال‌های بسیاری است.

نکته: متن زیر ترجمه‌ای است از: Open Government Data Toolkit -> Open Data Essentials

1. داده باز چیست؟

داده، باز خواهد بود اگر دو شرایط زیر را با هم داشته باشد:

2. نمونه‌هایی از پرتال‌های داده باز

در این بخش شما میتوانید لینک‌هایی را به چند پرتال داده باز بیابید. این پرتال‌ها به کشورها، شهرها و بخش‌ها دسته‌بندی شده‌اند.

داده باز در کشورها:

داده باز در شهرها:

داده باز در بخش‌های مختلف:

3. مزایای داده باز

مزایای بسیار زیادی در افشای داده ها وجود دارد. این مزایا میتوانند به مزایای اقتصادی (رشد و خلق شغل)، خدمات عمومی بهبود یافته و حکومت پاسخگوتر و شفاف‌تر طبقه‌بندی شوند. در قسمت زیر می‌توانید مطالعاتی را که سعی دارد این مزایا را بشمارد و توضیح دهد را ببینید.

4. برنامه‌های کاربردی داده باز

خوانش ماشینی و مجوز های باز، به داده ها این قابلیت را می‌دهند تا دوباره مورد استفاده قرار بگیرند که این مهمترین دلیل و عامل برای باز بودن داده‌هاست. در قسمت زیر شما می‌توانید چند مثال از برنامه‌های کاربردی که در داده باز استفاده می‌شوند را ببینید. این مثالها بر اساس هر بخش طبقه‌بندی شده‌اند.

مخزن برنامه های کاربردی حکومت و ملت برای داده باز و حکومت باز

Civic Commons

مخزنی از مثال‌هایی درباره اینکه سیستم داده باز چگونه نرم‌افزارهای کاربردی مدنی را توانمند می‌سازد.

Socrata Open Data Applications

مردم را برای ساخت ابزارها و کاربردهایی نوآورانه با استفاده از داده‌های موجود در سامانه داده باز بانک جهانی (World Bank’s Open Data Initiative) به چالش می‌کشاند.

Apps for Development

جمع‌آوری بهترین ایده‌ها از دانشمندان، توسعه‌دهندگان نرم‌افزارها، سازمان‌های جامعه مدنی و کارورزان توسعه برای ایجاد نرم‌افزارهای ابتکاری و نو با استفاده از داده‌های بانک جهانی

Apps for Climate

استفاده از تکنولوژی موبایل برای آب، تصفیه سازی و سلامت

mWater

بانک جهانی، میزانِ هشدار دهنده بارش سالیانه باران را پیش‌بینی می‌کند.

Save the Rain

مبادلات مالی حکومت‌ها در سراسر جهان را دنبال کرده، و آنرا در قالب‌های تعاملی و مفیدی که برای همه قابل استفاده است (از بچه مدرسه‌ای گرفته تا حرفه‌ای‌های داده) ارائه می‌کند.

OpenSpending

شفاف‌سازی بازارهای غیرشفاف. مقدمتاً در دو حوزه اصلی فعالیت می‌کند: برنامه‌های بازنشستگی و مدیریت دارایی.

BrightScope

تصمیم‌سازان در بخش عمومی را با هوشمندی در کسب‌وکار، ابزارهای آنلاین و بینش تحلیلی مورد نیاز آنها، برای تغییر شکل دادن مسیر تدارک کالا و خدمات، تجهیز می‌کند.

Spikes Cavell

فراهم کردن دسترسی به اطلاعات ساختِ جاده‌های محلی از طریق حدود 100 منبع موثق، همچنین دسترسی به اطلاعات شاهراه‌ها و مسیرهای پر رفت‌وآمد در سراسر انگلستان و والز. کاربران قادر خواهند بود که بطور شفاف مشاهده کنند که چه زمانی و در چه مکانی تعمیرات جاده‌ای در حال اجراست، چه کسی مسئول است و اثرات محتمل را در زمان‌های مسافرت خویش ارزیابی کنند.

Elgin (UK street works)

فراهم‌سازی [اطلاعات دقیق از] میزان جرائم در سطح هر خیابان و ارائه اطلاعات درباره عملیات پلیسی و دستگیری مجرمان بصورت نقشه و داده‌ها، همراه با جزئیات خاص خود.

PoliceUK

برنامه نظارتی مشارکتی که در آن استفاده از فناوری دیجیتال و بسیج اجتماعی را ترکیب کرده تا دسترسی آسان به اطلاعات، ایجاد پلتفرمی برای ارسال بازخورها از طریق ابزارهای آنلاین و آفلاین و کمک به حل مسائل آموزشی را فراهم کند.

CheckMySchool

برنامه‌ای برای مشخص کردن مکان‌های تجهیزات پزشکی، متعلق به حرکت داده باز کشور غنا (Ghana Open Data Initiative (GODI) at NITA)

Merge of HealthFacility

نرم افزار کاربردی کوچک برای آموزش درباره مصرف انرژی، تغییرات آب و هوایی و آنچه که شما می‌توانید درباره آنها انجام دهید.

Ecofacts

این سیستم، داده های تفصیلی را درباره هزینه‌های عمومی کشور مولدوو از سیستم خزانه ملی جمع‌آوری کرده و آن را به شیوه‌ای ساده برای کاربر ارائه می‌دهد.

Moldova BOOST

مجموعه‌ای از بصری‌سازی‌هایی از بودجه آفریقا که کاربران را قادر می‌سازد تا مسائل بودجه را پیگیری نمایند، اولویت‌های بودجه را رمزگشایی و فهم کنند.

African Budget Data Explorer

بعنوان یک پروژه‌ی روزنامه‌نگاری داده (data journalism) بنام Code4Kenya ساخته شده بود تا نشان دهد چگونه ابزارهایی که با داده‌ها کار می‌کنند می‌توانند به شهروندان عادی کمک کنند تا مسائل را فهم کرده و سپس بر اساس اخباری که می‌خوانند یا می‌بینند و بوسیله فهم اینکه چگونه وقایع ملی نظیر انتخابات بر زندگی شخصی و جوامع محلی‌شان میتواند اثر بگذارد، عمل کنند.

GotToVote!

افشاسازی داده‌ها از تمامی بخش‌های رسمی اقتصاد برزیل، از طریق بیش از 100 میلیون نمایش بصری‌سازی تعاملی.

DataViva

5. خط‌مشی‌های داده باز

6. منابع آموزشی داده باز

اگر می‌خواهید بیشتر درباره داده باز بیاموزید، می‌توانید به موارد زیر مراجعه کنید.

7. مساعدت‌های فنی برای داده باز

در این قسمت تعدادی از نهادها، مجامع اقدام و تامین کنندگان مالی که میتوانند از تامین مالی و ارائه پیشنهادات و راهنما برای داده باز پشتیبانی کنند، وجود دارد.

7.1- نهادهای منتخب

7.2- انجمن‌های منتخب

7.3- سرمایه‌گذاران منتخب داده باز

7.4- متخصصان داده باز