باز کردن داده خیریه‌ها در کانادا؛ پاسخگویی خیریه‌ها از طریق داده باز

  • ۱۵ شهریور ۱۳۹۶
  • 40
  • بدون دیدگاه
  • نویسنده: محمدحسین ملک‌نژاد
  • لینک کوتاه:

در سال 2013، هیات مدیره خیریه‌های آژانس مالیات کانادا (CRA) تمام داده‌های بازگشتی اطلاعات خیریه ثبت‌ شده T3010 از سال 2000 را از طریق پورتال اطلاعات دولت با مجوز داده تجاری باز، باز نمود. از این مجموعه داده برای شناسایی […]

باز کردن داده خیریه‌ها در کانادا؛ پاسخگویی خیریه‌ها از طریق داده باز

در سال 2013، هیات مدیره خیریه‌های آژانس مالیات کانادا (CRA) تمام داده‌های بازگشتی اطلاعات خیریه ثبت‌ شده T3010 از سال 2000 را از طریق پورتال اطلاعات دولت با مجوز داده تجاری باز، باز نمود. از این مجموعه داده برای شناسایی بخش غیر دولتی، بهبود حمایت از طریق ایجاد فهم مشترک میان تنظیم‌کنندگان و سازمان‌های خیریه و ایجاد محصولات اطلاعاتی برای اهداکنندگان، جمع‌آوری‌کنندگان اعانه و دریافت‌کنندگان کمک‌های مالی استفاده شد.

 

خلاصه

داده خیریه بر اساس فرم اطلاعات سازمان درآمد کانادا از سال 1975 برای عموم مردم مهیا و موجود شده است. در سال 2000، اداره خیریه‌ها در آژانس درآمد کانادا (CRA)، اطلاعات را از فرم T3010 اطلاعات خیریه‌ها و سازمان‌هایی که موقعیت خیریه دارند، به صورت آنلاین و یا در قالب CD-ROM دریافت می‌کند و در سال 2013، همه مجموعه داده‌ها از سال 2000 رونویسی شدند و به صورت آنلاین از درگاه داده دولت بر اساس مجوز داده باز تجاری، فراهم شدند. مجموعه داده نهایی در ترکیب با دیگر داده گروه‌های مختلف این بخش به کار رفت و محققان دانشگاهی از آن برای بررسی وضعیت بخش غیر انتفاعی استفاده کردند تا استفاده از آن را با ایجاد درک مشترک بین قانونگذاران و خیریه‌ها بهبود بخشند و محصولات اطلاعاتی برای اهداءکنندگان، تامین‌کنندگان مالی و کمک‌کنندگان فراهم کنند.

نکات مهم

  • دولت تنها بخشی نیست که داده باز می‌تواند تأثیرات گسترده مرتبط با شفافیت و پاسخگویی را در آن ایجاد کند. علاقه و میل گسترده‌‌ای برای ارائه درک بیشتر از معاملات مالی مبهم سازمان‌های غیر انتفاعی به مردم وجود داشته است.
  • داده باز – حتی در موقعیت‌هایی که کاملا متمرکز بر شفافیت و پاسخگویی هستند – می‌تواند مزایایی را برای سازمان‌های منتشر کننده داده فراهم کند. مثلا در بخش غیر انتفاعی، بازیگرانی که بر اساس فعالیت‌های مالی خود در موقعیت بالاتری در دید عموم قرار می‌دهد – به دنبال بهره بردن از افزایش اعتماد شهروندان هستند که منجر به اهداء کمک بیشتر و عملکرد داوطلبانه می‌شود.
  • کنار هم آوردن افراد بیشتر در ردیابی فعالیت‌های سازمان‌های بزرگتر، مخصوصا زمانی که این ردیابی از طریق تحلیل داده در مقیاس گسترده انجام می‌شود، می‌تواند نمونه‌های عمده فساد یا تقلب را آشکار کند. باز بودن نه تنها باعث می‌شود چشم‌های بیشتری به روی داده مرتبط باز شوند، بلکه چشم‌های درست را به روی داده، باز می‌کند، یعنی داده را برای افرادی با دانش خاص، دسترس‌پذیر می‌کند تا انحرافات و مشکلات موجود در آن را شناسایی کنند.

پیشینه

کانادا یک کشور توسعه یافته و با درآمد بالا در آمریکای شمالی با جمعیت 35.8 میلیون نفر در جولای 2015 بوده است.1 این کشور یک دموکراسی پارلمانی فدرال و سلطنت مشروط است و دو زبان رسمی دارد (انگلیسی و فرانسوی). بر اساس آمار بانک جهانی2 و صندوق بین‌المللی پول3 کانادا پانزدهمین درآمد سرانه اسمی را در سال 2014 دارد.3 کانادا در شاخص توسعه انسانی سازمان ملل در سال 2014 جایگاه هشتم را داشته است.4 اقتصاد این کشور، یازدهمین اقتصاد بزرگ جهان است.5

کانادا از نظر معیارهای باز بودن دولت و شفافیت، آزادی‌های مدنی و آزادی مطبوعات رتبه بالایی دارد. بر اساس گزارش سازمان خبرنگاران بدون مرز، این کشور جایگاه هشتم را در شاخص آزادی مطبوعات جهان در سال 2015 داشته است6 و مطبوعات این کشور در سال 2015 آزاد بوده‌اند.7 در سال 2014، این کشور رتبه دهم جهان در شاخص ادراک فساد سازمان بین‌المللی شفافیت را داشته است.8

کانادا معاهده همکاری حکومت باز را در سال 2011 امضاء کرد و در حال حاضر، طرح اقدام دوم آن را اجرا می‌کند که پیشرفت در سه جریان فعالیت را در نظر می‌گیرد: داده باز، اطلاعات باز و گفتگوی باز.9 به عنوان بخشی از طرح اقدام آوریل 2012، دولت کانادا خود را متعهد به توسعه مجوز حکومتی باز کرده است تا آن را جایگزین مجوزهای موجود مربوط به داده باز حکومتی کند و محدودیت‌های استفاده مجدد از داده دولت کانادا را لغو نماید. مجوز حکومتی باز توسط دولت‌های آلبرتا، بریتیش کلمبیا و اونتاریو و دولت فدرال به کار برده شده است.10 کانادا یکی از امضاء‌کنندگان منشور داده باز G8 است که کشورها را متعهد به سیاست باز می‌کند.11 دولت کانادا مجموعه داده را در پورتال داده خود open.canada.ca منتشر کرده است که 244640 مجموعه داده موجود برای دانلود در سپتامبر 2015 داشت.12

بودجه فدرال اخیر کانادا شامل تعهداتی برای پیشبرد داده باز بوده است. بودجه فدرال سال 2014 کانادا بیش از 3 میلیون دلار کانادا را طی سه سال به ایجاد انستیتو داده باز در واترلوی اونتاریو اختصاص داده بود. وقتی این موسسه تاسیس شد، مسئول تجمیع مجموعه داده‌های بزرگ، کمک به توسعه استانداردهایی برای عملیات داخلی و تشویق توسعه نرم‌افزارهای کاربردی جدید مبتنی بر داده بود. این اقدام از شبکه دیجیتال کانادا نشأت می‌گرفت که مرکز ارتقای تجاری سازی و تحقیقات با بودجه فدرال بود که مسئول پشتیبانی از شرکت‌های ICT و کارآفرینان کانادا بود و آن‌ها را تشویق به همکاری با موسسات تحقیقاتی، دولت‌ها و دیگر سازمان‌ها می‌کرد.13

کانادا دومین سرانه بخش غیر انتفاعی جهان را بعد از هلند دارد.14 بودجه فدرال کانادا در سال 2014 بیان می‌کند که بیش از 86000 سازمان خیریه در کانادا ثبت شده‌اند.15 در سال 2009، سازمان‌های غیر انتفاعی اصلی (به غیر از بیمارستان‌ها، دانشگاه‌ها و کالج‌ها)، 2.5 درصد تولید ناخالص داخلی کانادا را تشکیل می‌دادند و رشد در این بخش از رشد اقتصاد کانادا هم به مدت شش سال از 11 سال بین 1997 و 2007 پیشی گرفت. بخش غیر انتفاعی تقریبا شش برابر ارزش بیشتری نسبت به صنعت اتومبیل سازی ایجاد کرد و 1.3 میلیون نفر را استخدام کرد.16

پروژه

بخش 149.1(15) قانون مالیات کانادا دولت را ملزم می‌کند تا اطلاعات موجود در بازده اطلاعات عمومی را برای مردم فراهم نماید، اگرچه فرمی که اطلاعات در آن منتشر می‌شد، بر اساس تشخیص وزیر تعیین می‌شد.17 سازمان‌هایی که وضعیت خیریه ثبت شده در کانادا دارند، باید T3010 سالانه یا فرم برگشت اطلاعات خیریه ثبت شده را طی شش ماه از پایان سال مالی خود تکمیل کنند. این فرم 10 صفحه‌‌ای که محتوای آن شبیه فرم مالیات 990 آمریکاست، از سازمان‌های خیریه می‌خواهد تا فعالیت‌های خیریه داخلی و بین‌المللی، درآمد کل برای هر نوع منبع (دولت، بنیادها، اهداکنندگان)، هزینه‌ها، هدایای خیریه و فعالیت‌های سیاسی غیر متعصبانه را افشاء کنند.18

از سال 1967، سازمان‌های خیریه در کانادا ملزم شده‌اند تا درخواست‌هایی به سازمان ثبت مرکزی بدهند و گزارشات مالی و عملیاتی سالانه خود را با CRA تکمیل کنند.19 فرم T3010 برای جایگزینی فرم‌های قبلی در سال 1997 معرفی شد و در سال‌های 1999 و 2000، بعد از مشورت با بخش سوم از طریق اقدام بخش داوطلبانه، تجدید نظر و اصلاح شد.21 بازبینی دیگر در سال 2012 انجام شد که الزامات گزارشگری برای خیریه‌های درگیر در فعالیت‌های سیاسی را افزایش داد.22

بیشتر داده جمع‌آوری شده از سال 1976، علنی و عمومی شده است، یعنی از زمانی که قانون مالیات بر درآمد تمام سازمان‌های خیریه ثبت شده را ملزم به تکمیل فرم اطلاعات عمومی سالانه کرد که درآمد، کمک‌های دریافت شده، هدایا، هزینه تامین مالی، هزینه‌های بالاسری و دستمزدهای آن‌ها را نشان می‌داد.23 طبق گفته دیوید لاسبی، مدیر تحقیق در مرکز Imagine کانادا، یک گروه چتری که از خیریه‌های کانادا پشتیبانی و طرفداری می‌کند، با گذشت زمان به وجود آمده گسترده شده و اطلاعات بیشتری به خاطر موقعیت ضمنی “باز به صورت قراردادی” برای مردم فراهم شده است. سال‌ها قبل وقتی که آن‌ها قوانین را می‌نوشتند، فرم اطلاعات عمومی را نیز در نظر گرفتند. فرم اولیه بسیار بد تنظیم شده است اما وقتی جزئیات آن اضافه شد (مطلب اضافی)، به عنوان بخشی از فرم اطلاعات در نظر گرفت شد و برای عموم مردم فراهم گردید. این داده باز قبل از وجود هر گونه داده باز بود”.24 مقدار اندک داده باعث نشد مردم به اطلاعات محرمانه شخصی دست پیدا کنند: مثلا لاسبی می‌گوید مجموعه داده باز شامل مقدار کل منابع مالی دریافت شده توسط سازمان بود اما اسامی افراد و سازمان‌هایی که این کمک‌ها را فراهم می‌کردند، ارائه نشده بود.25

این اطلاعات در اصل با درخواست و به صورت مکتوب فراهم شدند26 و سپس طی سال 1990 به صورت داده ارائه شدند.27 در سال 2000، سازمان درآمد کانادا (CRA) شروع به فراهم کردن داده T3010 برای عموم مردم به صورت آنلاین از طریق سیستم نمایش اینترنتی خیریه (CIDS) و با CD-ROM کرد که قالب ارزش جداگانه داشت (CSV). کسانی که درخواست داده داشتند، می‌توانستند با اجازه سازمان درآمد کانادا از آن استفاده کنند اما داده‌‌ای که به صورت آنلاین فراهم شده بود، فقط سالی دو بار بروزرسانی می‌شد که کارایی تجاری آن را محدود می‌کرد.28

در سال 2013، داده T3010 برای سال 2012 در قالب قابل خوانش توسط ماشین درآمد و با مجوز تجاری در درگاه داده باز دولت open.canada.ca منتشر شد. داده سال 2013 طی سال بعد منتشر شد و انتظار می‌رود داده سال 2014 نیز در اوایل 2016 منتشر شود. به علاوه، داده منتشر شده شامل سوابق دیجیتال شده تمام کمک‌های دریافتی از سازمان‌ها و بنیادهای خیریه است، به جای اینکه فقط 10 کمک اول در هر T3010 ثبت شود که قبلا به این صورت انجام می‌شد.29 بروزرسانی‌های بیشتر که ماهی یک بار انجام می‌شدند، در CD-ROM و با درخواست از CRA ارائه می‌شدند.30

اگرچه T3010 کانادا از بسیاری جهات شبیه به فرم 990 آمریکا است، دیجیتال شدن مجموعه داده کانادا باعث می‌شود از نظر تجاری مفیدتر از مجموعه داده آمریکا باشد که فقط در قالب تصویر PDF موجود است. مجموعه داده T3010 شامل سابقه دیجیتال و قابل خوانش توسط ماشین تمام کمک‌های سازمان‌ها و بنیادهای خیریه است، چیزی که هیچ کشور دیگری فراهم نمی‌کند.

تأثیر

مزایا برای سازمان‌های خیریه

خارج از دولت، کسانی که بیشتر از همه از مجموعه داده T3010 استفاده می‌کنند، خودِ سازمان‌های خیریه هستند. یکی از اولین کاربران غیر انتفاعی این مجموعه داده، یعنی Imagine کانادا، از اوایل 1990 با این داده کار کرده است.32 در آغاز، داده به عنوان سرشماری جمعیتی سازمان‌های خیریه و نشانگر زمینه‌های کلیدی تحت پوشش T3010 به کار رفت، از جمله فعالیت‌های خیریه، درآمدها، هزینه‌ها، اندازه، محل و توزیع که یک دیدگاه سطح کلان از بخش خیریه فراهم می‌کرد که هنوز هم برای آن ارزش ایجاد می‌کند. با گذشت زمان، استفاده Imagine کانادا از داده بسیار بیشتر و پیچیده‌تر شد. من از [داده T3010 ] برای هر چیزی، از قالب نمونه گیری برای نظرسنجی تا منبع داده برای پاسخ دادن به سوالات مربوط به سیاست استفاده می‌کنم تا بتوانم به مردم بگویم که در بخش خیریه در استان مورد نظر چه اتفاقی در حال روی دادن است. عملکرد آن در کارهای مبتنی بر داده‌‌ای که انجام می‌دهیم، عالی است. در واقع، شما درباره آمار حیاتی یک سازمان صحبت می‌کنید که در زمینه اصلی ذینفع ماست… ما از آن در فرایندهای تجاری استفاده می‌کنیم؛ ما از آن برای درک این مساله استفاده می‌کنیم که چه اتفاقی در سازمان‌هایی می‌افتد که ما تماس مستقیم با آن‌ها نداریم، اما مسئول واقعی هستند… چون سازمان خیریه به دنبال تامین منافع خیریه‌های دیگر است. در اصل، تقریبا هر شخصی در سازمان بر مبنای روزانه با داده سر و کار دارد، اگرچه بیشتر اوقات آن‌ها را نمی‌فهمد…. من طی ده روز، 9 روز از پایگاه داده باز T3010 استفاده می‌کنم.

یک پروژه تحقیقاتی معمولی شامل مجموعه داده برای Imagine کانادا شامل بررسی تامین مالی سازمان‌های خیریه و تغییرپذیری آن بر اساس اندازه، بخش فرعی و نوع فعالیت و منطقه بود. این پروژه، محکی برای خود سازمان‌ها فراهم می‌کرد و به آن‌ها اجازه می‌داد موقعیت خاص خود را برای سهامداران و سیاست‌گذاران توضیح دهند.

“سیاستگذاران به بخش خیریه نگاه می‌کنند و داده را به صورت مجموع می‌بینند: اینکه پول از کجا می‌آید و به کجا می‌رود. رهبران سازمان، آن را از این دیدگاه می‌بینند که سازمان آن‌ها، منابع مالی خود را کجا می‌آورد و هنجارها چه هستند. بنابراین، سیاست‌گذاران به این بخش نگاه می‌کنند و می‌گویند وای، تامین مالی دولتی نقش بسیار زیادی دارد. رهبران سازمان خیریه به این بخش نگاه می‌کنند و می‌گویند… خوب، بیشتر این منابع مالی به تعداد بسیار کمی از سازمان‌ها اختصاص می‌یابد: بیشتر ما کاملا وابسته به درآمد و کمک‌ها و مبالغ اهدا شده هستیم.”34

Imagine کانادا مجموعه داده T3010 را با دیگر داده‌ها از جمله IRS 900، گزارشات سالانه بنیادها، رسانه‌های اجتماعی و داده کاوش شده از وب سایت‌ها ترکیب کرده تا یک دایرکتوری کانادایی با حق اشتراک برای بنیادها و شرکت‌ها فراهم کند که اکنون Grant Connect نامیده می‌شود.35

Grant Connect اطلاعات قابل جستجو در مورد چشم‌اندازهای کمک موجود برای سازمان‌های کانادایی را ارائه می‌کند و تاریخچه و بیوگرافی تصمیم گیرندگان را ارائه می‌کند. داده توسط Imagine کانادا و فراهم‌کنندگان کمک تایید می‌شود تا دقت را تضمین کنند. بر اساس گزارش Imagine Canada، این رویس بیش از 1000 مشترک در اکتبر 2015 داشته است.36

بنیاد بشر دوستانه کانادا (PCF) یکی از کاربران این مجموعه داده است. این سازمان متشکل از بیش از 130 اهداء کننده کمک به خیریه است، که تقریبا همه آن‌ها سازمان‌های خیریه هستند. PFC دو ماموریت دارد: پشتیبانی از رشد کمک‌های خیرخواهانه و موثر مانند توسعه حرفه‌‌ای، انتشار و کنفرانس برای اعضاء و غیر اعضاء هستند؛ و طرفداری از این زمینه و رشد کمک‌های بشر دوستانه در کانادا. PFC برای پشتیبانی از این اهداف، تحقیق انجام می‌دهد و داده جمع می‌کند که هر دو به صورت مستقل و با همکاری سازمان‌هایی مانند Imagine Canada انجام می‌شود که اخیرا همراه با آن‌ها، گزارش مربوط به 150 نهاد کمک کننده در کانادا را فراهم کرده است.37 همچنین PFC بر داده بیوگرافی T3010 تکیه می‌کند که مربوط به تاریخ تاسیس و ثبت، عضویت هیات مدیره و امور مالی در فرایندهای تجاری است و از آن برای بررسی کلی سازمان درخواست کننده عضویت، تعیین صلاحیت متقاضیان برای عضویت و تایید دارایی‌های گزارش شده اعضاء و کمک‌های اعطاء شده در محاسبات هزینه استفاده می‌کند.38

لاسبی اشاره می‌کند که یکی از مزایای مجموعه داده T3010، ایجاد یک مجموعه مشترک از حقایق در بحث‌های بین سازمان خیریه و دولت است. چون بیشتر داده T3010 عمومی است، وقتی ما بحث سیاست را با دولت داریم، در واقع، درباره همان داده‌‌ای صحبت می‌کنیم که هر دو به آن دسترسی داریم و هر دو طرف می‌توانند آن را ببیند… آنچه این مجموعه داده کاملا برای آن مفید است، گردآوردن همه ذینفعان در یک صفحه است… بدون اینکه چندین واقعیت رقیب وجود داشته باشد.39 مجموعه داده به طرفداران اجازه می‌دهد تا تأثیر بخش خیریه بر قانونگذاران را از طریق تعداد کارکنان و درآمد نشان دهند.40 این داده اجازه حضور یک بخش را می‌دهد که به صورت متوالی نمایش داده می‌شود: StepUpBC از داده برای ترسیم سازمان‌های غیر انتفاعی در بریتیش کلمبیا استفاده کرده است.41

Imagine Canada و CRA از داده T3010 استفاده کرده‌اند تا به مردم در پیدا کردن، جستجو و اعطای کمک به سازمان‌های خیریه کمک کنند. CRA اهداءکنندگان بالقوه را تشویق می‌کند تا قبل از اعطای کمک، از طریق ابزار جستجوی فهرست خیریه‌ها که از مجموعه داده T3010 استفاده می‌کند، سازمان‌های خیریه را جستجو کنند.43و43 سازمان Imagine کانادا که با CRA همکاری می‌کند، بر اساس مجموعه داده Charity Focus ساخته شده است که ابزاری برای فراهم کردن اطلاعات مالی عمقی و سال به سال درباره خیریه‌ها برای اهداءکنندگان بالقوه است. خیریه‌ها می‌توانند اطلاعات موجود در این برنامه را با بارگذاری گزارش‌های سالانه، اطلاعات برنامه و بیان ماموریت و صورت‌های مالی خود تقویت کنند.44

فراهم کردن جریان‌های جدید تحقیق

علیرغم تعداد بسیار اندک محققان آمریکایی که در مطالعه بخش خیریه دخیل هستند، جامعه دانشگاهی از داده برای بررسی تامین مالی خیریه‌ها و سایر سوالات اقتصادسنجی استفاده کرده است.

پیتر السون که محقق توسعه جامعه در دانشگاه رویال مونت و دانشگاه ویکتوریا است، از این داده برای ترسیم محل خیریه‌ها و مقایسه آن با داده اقتصادسنجی مربوط به شیوع و محدوده فقر در این مناطق استفاده کرده است. وی روش‌هایی را بررسی کرده است که در آن‌ها، داده T3010 باعث پیاده سازی سیاست و مشارکت خیریه‌ها در سیاست عمومی می‌شود و الگوهای کمک را با معرفی میزان سهم‌ها تغییر می‌دهد. السون از مجموعه داده برای بررسی نرخ و الگوهای عدم ثبت داوطلبانه در بین سازمان‌های خیریه مبتنی بر ایمان به صورت کاهش رفتن به کلیسا استفاده کرده است.45 وی هماهنگ کننده و موسس گروه کاربری T3010 است که گروهی متشکل از کاربران دانشگاهی و دیگر کاربران است که با CRA در مورد تغییرات و بهبود در فرم‌ها، مشورت می‌کنند.46 فرانسیس بروارد از دانشگاه کارلتون، همانگ کننده گروه کاربری T3010 است و از داده برای اجرای تحقیقات مربوط به فعالیت‌های تامین مالی خیریه‌های کوچک47 و تغییر رفتار مربوط به تامین مالی با گذشت زمان48 استفاده کرده است. سایر دانشگاهیان هم از داده آرشیوی مجموعه داده T3010 استفاده کرده‌اند تا دموگرافی متغیر خیریه‌های کانادا را ترسیم کنند.49

ایجاد یک دارایی تجاری جدید

وجود مجموعه داده باز، کسب و کارهای نوپا را که به گسترش محصولات اطلاعاتی برای خیریه‌ها علاقمند هستند، تشویق کرده است. اجاه که یک شرکت داده در مونترال است، از داده T3010 برای گسترش Fundtracker استفاده کرده است که یک ابزار تحقیقی آنلاین است و به سازمان‌های غیر انتفاعی در شناسایی، بررسی و نزدیک شدن به تامین‌کنندگان مالی بالقوه کمک می‌کند. اجاه شروع به پاک کردن داده از وب سایت CRA در سال 2010 کرد. مایکل لنسزنر، مدیر عامل اجاه گزارش می‌دهد که “CRA نمی‌داند باید با آن چکار کند.” در ابتدا، آن‌ها بیانیه‌‌ای در وبسایت داشتند که می‌گفت از پاک کردن داده به جای دسترسی به داده توسط CD-ROM پشتیبانی نمی‌کند.50

اجاه که از پشتیبانی پروژه‌های داده باز هیات خزانه‌داری برخوردار بود، به کار خود ادامه داد. در سال 2011، Fundtracker را به راه انداخت. علاوه بر T3010، Fundtracker از چندین منبع داده دولت و خیریه‌ها، هزینه‌های دولت فدرال و استانی، گزارشات کمک‌های مالی خیریه‌ها و گزارشات سالانه و گزارشات مسئولیت اجتماعی شرکت استفاده می‌کرد51 تا پایگاه داده جامع و قابل جستجو با تامین‌کنندگان مالی بالقوه ایجاد کند.52 با ارجاع متقابل T3010 با سایر داده‌ها، اجاه توانست پایگاه داده غیر موازی را در بخش غیر انتفاعی ایجاد کند53 که برای ساخت Fundtracker به کار رفت و قالبی برای جستجو از طریق بازوی مشورتی دیگر غیر انتفاعی یعنی PoweredByData فراهم نماید.54

در کانادا، وجود مجموعه داده منجر به این شد که بسیاری از شرکت‌های رقیب به بخش غیر انتفاعی کمک کنند تا از اطلاعات استفاده نمایند. لنسزنر می‌گوید “در ایالات متحده، دو شرکت وجود دارد. در کانادا، پنج شرکت.”55 تجربه به دست آمده از کار با مجموعه داده T3010 باعث شد برخی از این شرکت‌های کانادایی وارد بازار شوند و در جایی رقابت کنند که داده هنوز باز نشده است و دسترسی به آن آسان نیست. شرکتی در بریتیش کلمبیا به اسم Metasoft، وارد بازار آمریکا شد و با مرکز بنیاد برای فراهم کردن اطلاعات مربوط به تامین بازار غیر انتفاعی همکاری کرد. بر اساس گفته لسزنر، فرصتی برای بهره‌برداری از مهارت‌ها و نرم‌افزار به وجود آمده بود که به راحتی، قابل دسترس بود و مجموعه داده قابل استفاده هم یک مزیت رقابتی به شرکت‌های کانادایی می‌داد. با گسترش نرم‌افزار و درک اینکه چه چیزی با استفاده از این داده ممکن است، آن‌ها می‌توانند وارد بازارهایی شوند که داده در آن باز است و داده را از گزارشات سالانه و سایر منابع به کار گیرند و خدمات مشابه را فراهم کنند. لنسزنر معتقد است “کسب و کارهای نوپا و موفق زیادی در آمریکا وجود ندارند که این کار را انجام دهند، چون هزینه‌ها بسیار زیاد است. من اصلا این کار را در آمریکا انجام نخواهم داد.56

مزایای اقتصادی برای دولت و شناسایی فرار مالیاتی

اگرچه مزایای فراهم شده توسط T3010 برای دولت از نوع اجرایی بودند، اما باز کردن داده مزایای مالی غیر منتظره‌‌ای به دست داد. پیمانکاری که از داده T3010 از سال 2005 برای تحلیل بنگاه‌های خیریه در تورنتو استفاده کرد، متوجه تلقب گسترده مالیاتی شد که در آن، خیریه‌هایی که به صورت غیرقانونی در منطقه تورنتو کار می‌کردند، 500 میلیون دلار کانادا در سال 2005 فرار مالیاتی داشتند. تحقیقات بعدی روزنامه‌ها نشان داد که این کمک‌های متقلبانه به تقریبا 1 میلیاد دلار کانادا در سال می‌رسد و 3.2 میلیاد دلار به صورت غیر قانونی به دست آمده است که جمع آن برابر 12 درصد کمک‌های سالانه خیریه در کانادا است. آشکار شدن تقلب منجر به آشکار شدن سیستماتیک فرارهای مالیاتی خیریه‌ها شد.57 دیوید ایواس، محققی که درباره تأثیر داده باز بر رسوایی فرار از مالیات تحقیق می‌کرد و طرفدار داده باز بود، می‌گوید “وقتی داده در قالب‌های قابل خوانش توسط ماشین فراهم شد، چشم‌های بیشتری به آن نگاه می‌کند. این بدان معناست که کسی در روی زمین، در جامعه… چه کسی می‌داند در چه بخشی.. احتمال دارد تا چیزی را مشخص کند که کارمند دولت در شهر دیگر آن را نبیند، چون محیط مناسب یا پهنای باند کافی را ندارد.”58

لاسبی معتقد است که این تجربه، کسانی که با داده کار می‌کنند را قادر ساخته تا امضاهای فرار مالیاتی بالقوه را ایجاد کنند اما در زمانی که فرار مالیاتی دیگر قابل ردگیری نیست چون کسانی که بر داده نظارت می‌کردند، اصلا به دنبال آن نبودند. به علاوه، جامع کاربران داده t3010 به قدری کوچک بود و پیچیدگی فناوری آن‌ها در آن زمان به قدری کم بود که نمی‌توانستند نظارت اضافی یا تحلیل فراهم کنند. “این داده به قدری متغیر است که به سختی می‌توان محل رفتاری را مشخص کرد که منحرف به نظر می‌رسد. در نگاه کلی، کاملا منحرف به نظر می‌رسد، اما وقتی با آگاهی دنبال آن بگردید، مجموعه داده طولی زیادی را شکل نمی‌دهد. اکنون این برای من به یک قاعده تبدیل شده که بخش‌های ده ساله را کنار هم قرار دهم. ما قابلیت به عقب برگشتن را نداریم یا نیروی اسب بخار آماری یا اطلاعاتی نداریم.”59 وی اشاره می‌کند کسانی که با داده کار می‌کنند، بیشتر احتمال دارد که ناهنجاری‌های موجود را کشف کنند، اما تعداد این تحلیلگران بسیار اندک است و به خوبی یکپارچه نشده‌اند. لاسبی با مقایسه آن با ظرفیت دی باگ در حرکت منبع باز می‌گوید، “آنچه که در حال حاضر داریم… موازی کار زیاد است. ما همه مجموعه داده ساخته ایم، همه ما با آن در مناطق روستایی دور خود کار می‌کنیم. ما با همدیگر صحبت می‌کنیم و اطلاعات را به صورت رسمی و غیررسمی به اشتراک می‌گذاریم اما این کار، سیستماتیک نیست. ما قصد نداریم مجموعه داده‌هایمان را به اشتراک بگذاریم.”60

نکته بحث برانگیزتر این بود که اطلاعات T3010 فقط توسط دولت محافظه کار قبلی برای هدف قرار دادن سازمان‌های خاص به کار رفتند، از جمله بنیادهای خیریه زیست محیطی و حقوق بشر و تفکرات چپ‌گرا،61و برای حسابرسی‌های طولانی و پرهزینه مالیاتی فعالیت‌های سیاسی آن‌ها استفاده شدند. از سال 2003، قانون سازمان‌های خیریه را از هزینه کردن بیش از 10 درصد کل هزینه‌های خود برای فعالیت‌های سیاسی منع کرده است.62و63 اصلاح و بازبینی T3010 در سال 2012 سوال جدیدی مطرح کرد و برنامه‌‌ای داشت که خیریه‌ها را ملزم می‌کرد میزان مشارکت خود در فعالیت‌های سیاسی را آشکار کنند، از جمله هدایایی که برای فعالیت‌های سیاسی داده‌اند و اینکه آیا منابع مالی را از خارج از کانادا برای فعالیت‌های سیاسی دریافت کرده‌اند یا خیر. همچنین از آن‌ها خواسته شده تا فعالیت‌های سیاسی خود را توصیف کنند و نشان دهند که این فعالیت‌ها طور به هدف خیریه آن‌ها مربوط می‌شوند.64

بین سال‌های 2012 و 2016، CRA با 13.4 میلیون دلار منابع مالی خاص داشته است و مسئول بازبینی فعالیت‌های سیاسی سازمان‌های خیریه بوده که گزارش کردند در فعالیت‌های سیاسی دخالت داشته‌اند یا هزینه‌هایی را برای فعالیت‌های سیاسی در T3010 ثبت کرده‌اند.65 در سال 2014، CRA در حال حسابرسی فعالیت‌های سیاسی 52 گروه بود که بیشتر آن‌ها منتقد سیاست‌های کمک و زیست محیطی دولت محافظه کار بودند.66 در 31 مارس 2015، 21 حسابرسی کامل شد، 28 حسابرسی در جریان بود و انتظار می‌رفت 11 حسابرسی دیگر نیز قبل از پایان بازبینی در سال 2016 اجرا شود. این حسابرسی‌ها منجر به ارسال شش نامه آموزش، هشت موافقتنامه مطابقت، 5 اعلان قصد برای مشخص کردن وضعیت خیریه، یک مورد لغو و یک مورد ابطال مجوز شد.67 لغو کردن مجوز خیریه پیامدهای زیادی برای سازمان‌ها داشت و آن‌ها را از قدرت صدور رسیدهای مالیاتی محروم کرد و منبع مهم و اصلی منابع مالی آن‌ها را قطع کرد. خیریه‌ها شکایت کردند که بخش‌های حسابرسی شده، منابع مالی خود را به خاطر درخواست‌های بیان شده برای مطابقت با حسابرسی از دست داده‌اند، در حالی که تهدید حسابرسی باعث ایجاد “فضای طرفداری” شده است، که خیریه‌ها در این فضا خود را سانسور می‌کنند تا از حسابرسی شدن اجتناب کنند.68و69 به علاوه، سازمان‌هایی که کمک مالی را برای فعالیت سیاسی به دیگر خیریه‌ها می‌دهند، باید آن را به صورت فعالیت سیاسی در T3010 گزارش کنند که منجر به عدم تمایل گسترده برای اعطای کمک به فعالیت سیاسی می‌شود.70

لاسبی معتقد است که باز کردن داده باعث می‌شود مردمی که می‌خواهند از این داده برای سرمایه سیاسی استفاده کنند، به آن دسترسی داشته باشند.71 کسانی که مسئول فرایند حسابرسی هستند، به داده دسترسی دارند، چه باز باشد یا نباشد. “من نمی‌دانم چطور از استفاده سیاسی از داده اجتناب می‌کنید و صادقانه بگویم، نمی‌دانم چطور می‌خواهید از آن اجتناب کنید. باید امیدوار باشید که مردم، مطلع هستند… و اینکه نکات منصفانه‌‌ای مطرح می‌کنند و صداهای زیادی وجود دارد. من فکر می‌کنم چالش‌هایی که در اینجا مطرح می‌شوند، درباره باز یا بسته بودن داده نیستند چون تمام معنای آن، این است که تناقض به روش عمومی‌تری در این جریان نقش دارد”72. همان طور که سایر مفسران اشاره کرده‌اند، حسابرسی‌ها نشان داده‌اند که تعاریف فعالیت سیاسی نباید در عمل یا حتی در قانون آشکار باشد.73

چالش‌ها

عدم تناسب بین انتظارات و واقعیت

بدون استثناء، کسانی که درباره کارشان با داده T3010 با آن‌ها مصاحبه شد، شکافی بین داده وعده شده و آنچه واقعا دریافت می‌کنند را می‌بینند. چون هدف T3010 برای مطابقت و اجرا بوده، نه تحقیق، همه اطلاعاتی را فراهم نمی‌کند که کاربران می‌خواهند. من می‌توانم دیدگاه سطح بالا و بهتری از منابع مالی و انسانی این بخش فراهم کنم اما چیز اندکی درباره مشتریان، شبکه‌ها و تامین‌کنندگان مالی خیریه‌ها می‌گوید.74 هیلاری پیرسون، رئیس PFC اشاره می‌کند که T3010 نشان می‌دهد که کمک‌های اعطایی از کجا آمده‌اند اما نشان نمی‌دهد برای چه چیزی استفاده شده‌اند.75

مهمتر اینکه، T3010 اصلا چیزی درباره سازمان‌های غیر انتفاعی بدون موقعیت خیریه نمی‌گوید که نصف این بخش را تشکیل می‌دهد. چون سازمان‌های غیر انتفاعی بدون موقعیت خیریه توسط قوانین مختلف و الزامات قانونی پوشش داده شده‌اند، نیازی نیست فرم سالانه را پر کنند.76 در نتیجه، اطلاعات بسیار اندکی درباره سازمان‌های غیر انتفاعی کانادا وجود دارد، اگرچه آن‌ها 44 درصد بخش غیر انتفاعی را بر اساس تحقیق ملی سازمان‌های غیر انتفاعی و داوطلب (NSNVO) تشکیل می‌دهند.77 بروارد به غیاب اداره‌‌ای که به سازمان‌های غیر انتفاعی بدون موقعیت خیریه اختصاص داشته باشد، اشاره می‌کند و می‌گوید: CRA به سازمان‌های غیر انتفاعی بدون موقعیت خیریه علاقه‌مند نیست، چون آن‌ها مالیات نمی‌پردازند.78

با توجه به اینکه بسیاری از کسانی که از مجموعه داده T3010 استفاده می‌کنند، عاشق امکانات آن می‌شوند و بعد از مواجه شدن با محدودیت‌های آن، این اشتیاق خود را از دست می‌دهند، لاسبی هشدار می‌دهد که باید آن را به صورت یک مبنا در نظر گرفت، نه یک منبع کامل. “اگر آن را مانند یک مجموعه داده با کیفیت در نظر بگیرید، به صورت اجتناب‌ناپذیری ناامید می‌شوید. تعداد سوالات تحقیق که می‌توانید بدون جمع کردن داده بیشتر به آن پاسخ دهید، واقعا محدود است. مردم فکر می‌کنند “آه، بله، این منبع غنی داده وجود دارد که قرار است به تمام سوالات من پاسخ دهد”! خوب، خیر: شما منبع غنی از داده دارید که فقط می‌تواند چارچوبی برای کار شما فراهم کند و اطلاعات بیشتری را جمع‌آوری نماید تا به سوالات شما پاسخ دهد.79

کیفیت داده: رونویسی و اشتباهات گزارشگری

یکی از شکایات رایج درباره داده T3010 این است که اخیرا به صورت دستی از روی فرم‌های کاغذی پر شده است، بدون اینکه بررسی شود و این احتمال افزایش یافته است که خطاهای رونویسی روی دهند و کسی متوجه آن‌ها نشود.80و81و82 طبق گفته بروارد چون داده‌ها هر سال ارائه و وارد می‌شوند، انسجام جریان داده اصلی از جمله نام سازمان، محدود است.83 بودجه فدرال کانادا در سال 2014، دولت را موظف کرد تا بار اجرایی خیریه‌ها را با معرفی برنامه ثبت الکترونیک T3010 و درخواست‌های آنلاین برای ثبت موقعیت خیریه کاهش دهد و هزینه آن را به 1 میلیون دلار در سال 15-2014 و نیم میلیون دلار در سال 16-2015 برساند.84 کاربران امیدوارند که این امر باعث افزایش سرعت و دقت انتشار داده شود.

لاسبی معتقد است که خطاها و اشتباهات گزارشگری مساله بسیار مهمتری نسبت به خطاهای رونویسی هستند.85 طی سال 1990، مشخص شد که برخی از سازمان‌ها، منابع مالی خود را به صورت هزاران دلار بیان کرده‌اند، بدون اینکه سه صفر آخر را نشان دهند و ارقام دقیق را ارائه نکرده‌اند. در نتیجه، گزارشگری مالی در T3010 برای این سازمان‌ها، سه برابر بزرگتر بود.86 فرم‌های 30 درصد مطالعات دانشگاهی تحت تأثیر قرار گرفت و منجر به دست کم گرفتن اندازه و ثروت هر بخش شد. این اشتباه با مقایسه داده T3010 با داده منتشر شده توسط انجمن دانشگاه‌ها و کالج‌های کانادا کشف شد اما اشتباهات مشابه در گزارشگری خیریه‌ها هم اصلاح نشده باقی ماند.87

به علاوه، کار اندکی توسط CRA برای تایید کیفیت داده فراهم شده توسط خیریه‌ها انجام شده است و دسترسی کاربران به داده باکیفیت را دشوار ساخته است.88 بروارد این سوال را مطرح می‌کند که آیا داده‌های جمع‌آوری شده توسط دولت به کار رفته‌اند یا دولت بر آن‌ها نظارت کرده است یا خیر. به عنوان یک سازمان خیریه، اگر فرم T3010 را تکمیل نکنید، جریمه می‌شوید اما اگر آن را با اشغال پر کنید، به نظر نمی‌رسد کسی اصلا اهمیت بدهد.”89 لاسبی به این مساله اشاره می‌کند که T3010 قبل از تکمیل فرم، حسابرسی نمی‌شود. “شما چیزی دارید که شبیه به صورت مالی به نظر می‌رسد که بر اساس اصول پذیرفته شده حسابداری است…اما این طور نیست. این یک ترازنامه نیست، بلکه یک سند مطابقت خودگزارش شده است.90

کیفیت مجموعه داده تحت تأثیر این واقعیت قرار می‌گیرد که داده توسط مدیران اجرایی و اعضای هیات مدیره سازمان گزارش می‌شود که تخصص مالی یا حقوقی ندارند. لاسبی گزارش می‌کند که تلاش‌های قابل ملاحظه‌‌ای برای آموزش اشخاصی انجام شده است که مسئول تکمیل T3010 هستند – شما آن را نام می‌برید و انجام می‌شود – و فرم با یک راهنمای کلی و منابع مرتبط در وب سایت CRA قرار می‌گیرد اما تضمین دقت و صحت جمع‌آوری داده، کاری چالش برانگیز است. “واقعیت مهم این بخش این است که نیمی از سازمان‌ها، 100 درصد به صورت داوطلبانه مدیریت و اداره می‌شوند. در بسیاری از موارد، شما از کسی که ضرورتا هیچ گونه آموزش مالی ندیده است، می‌خواهید سندی را پر کند که شبیه به سند مالی به نظر می‌رسد و اکثر اوقات، آن‌ها آموزش حقوقی ندیده‌اند و به صورت کامل چارچوب حقوقی مربوط به خیریه‌ها را درک نمی‌کنند.”91 این امر توسط چیزی که فیلیپس و لنسزر به عنوان فقدان “قابلیت حسابداری”92 در این بخش به آن اشاره می‌کنند، پیچیده‌تر می‌شود. بروارد گزارش می‌کند که واحدهای تحقیقاتی در کالتون به دنبال انجام پروژه‌هایی بودند تا به بهبود مطابقت در بین خیریه‌های کوچک کمک کنند که CRA آن‌ها مشکلات خاصی در تکمیل درست T3010 داشته است و فاقد منابع مالی لازم برای حفظ حسابداران جهت کمک به آن‌ها بوده است.93

چالش‌های تعریفی

مسائل تعریفی مسائل رایجی هستند که باعث ایجاد آشفتگی برای خیریه‌ها و کاربران داده می‌شوند. کاربران متوجه می‌شوند که عبارات به کار رفته در فرم برای روش‌های تامین مالی94 و طبقات منابع درآمد95، متفاوت از کلماتی هستند که به صورت رایج یا دانشگاهی استفاده می‌شوند و حتی بزرگترین و پیچیده‌ترین سازمان‌های خیریه هم به خوبی آن را درک نمی‌کنند تا تکمیل کنند و حتی ادارات دولتی نیز در این کار مشکل دارند. طبق گفته لاسبی این امر باعث می‌شود سازمان‌هایی با ترکیب منابع مالی مشابه، گزارشگری بسیار متفاوت T3010 داشته باشند.96

گاهی مساله مربوط به تعریف نیست بلکه به نبود تعریف مربوط می‌شود. پیرسون معتقد است که T3010 مشخص نمی‌کند که آیا دارایی‌های گزارش شده باید ارزش دفتری داشته باشند یا ارزش بازاری. “برای ما، این مساله اهمیت زیادی دارد. ارزش بازار می‌تواند بسیار بیشتر از ارزش دفتری باشد و اگر ما حق عضویت خودمان را به صورت درصدی از دارایی محاسبه کنیم، این ارزش دفتری است که کمتر می‌شود. اما در گزارشگری به روش‌های تجمیع ارزش، گمراه کننده است. آیا ما کل مبالغ را کمتر گزارش می‌کنیم؟”97 این مسائل فنی باعث شده‌اند پیرسون درباره وابستگی به داده T3010 در صورت‌های مالی یا ارزیابی‌های بخش اعطاءکننده کمک هشدار دهد.”تنها عددی که من می‌توانم بگویم، بله، مطمئن هستم که این یک عدد صحیح است، تعداد بنیادهای ثبت شده دولتی و خصوصی است،چون CRA آن‌ها را می‌شمارد و گزارش می‌دهد. اما حتی این سازمان هم نمی‌داند چه تعداد از آن‌ها فعال هستند و چند سازمان فقط روی کاغذ وجود دارند.”98

آشفتگی تعریف، تأثیراتی برای کیفیت جمع‌آوری داده و نیز رفتار سازمانی دارد. “T3010 تلاش می‌کند تا از هر سازمان خیریه سوال کند جه درصدی از بودجه این سازمان صرف اداره آن می‌شود و چه درصدی صرف فعالیت‌های خیریه می‌شود و بسیاری از سازمان‌های خیریه هستند که درباره تمایز این موارد، مشکل دارند. علیرغم تلاش‌های CRA برای توضیح اینکه چه چیزی اجرایی و چه چیزی خیریه است، اما هنوز مشخص نیست. تنها چیزی که به نظر واضح می‌رسد این است که هزینه‌‌ای که به حسابرس برای حسابرسی صورت‌های مالی پرداخت می‌کنید، هزینه اجرایی است. بنیادهای زیادی فکر می‌کنند که دستمزدها را در بخش هزینه اجرایی قرار می‌دهند و بنابراین کسی را استخدام نمی‌کنند… چون نمی‌خواهند بالاسری داشته باشند.”99

تغییر اولویت‌های دولت

T3010 با گذشت زمان در واکنش به تغییرات در اولویت‌های دولت، تغییر کرده است. بروارد، با درخواست داده بایگانی شده از سال 2000، احساس کرد که از تغییرات فراوان در این فرم برای نشان دادن تغییرات در سیاست مالیاتی، ناامید شده است چون تکمیل این فرم و مقایسه داده‌ها با گذشت زمان را غیرممکن کرده است. به نظر می‌رسد برخی از این تغییرات، اختیاری هستند و طوری طراحی شده‌اند تا به جای روشنگری، آشفتگی به وجود آورند. بروارد تغییر در عبارت پردازی یک سوال را ذکر می‌کند که پرسیده است آیا سازمان در طی یک سال فعال بوده است و آیا سازمان در سال بعدی، غیرفعال بوده است. “بنابراین، پاسخ مثبت در یک سال به معنای پاسخ منفی در سال دیگر است.”100 تغییرات در فرم نیز همراه با کاهش موقتی کیفیت داده است. طبق نظر لاسبی: “هر بار که فرم را تغییر می‌دهیم، کیفیت داده دستخوش تغییر می‌شود و وقتی این بخش از فرم برای ما آشناتر می‌شود، کیفیت داده بهتر می‌شود.”101 بروارد پیشنهاد می‌کند که کمک سازمان آمار کانادا می‌تواند باعث بهبود طراحی T3010 شود اما ارتباطات بین سازمان آمار کانادا و اداره درآمد کانادا، ضعیف است اگرچه تلاش‌هایی برای بهبود آن‌ها انجام شده است.102

کسانی که به دنبال استفاده از داده هستند باید نقص‌های آن را قبول کنند یا راه‌هایی پیدا کنند که داده اشتباه و تردیدآمیز را حذف کنند. لاسبی به این مساله اشاره می‌کند که استفاده دانشگاهی و تحقیقاتی نیاز به زمان و تلاش قابل توجهی برای پاکسازی داده دارد و تضمین می‌کند که داده به دست آمده از زیرمجموعه خیریه‌های مورد مطالعه، پیوسته است و هیچ گونه اشتباه آشکاری ندارد و ضوابط لازم را رعایت می‌کند.103 Imagine Canada و اجاه روش‌هایی برای کاهش این مشکلات با ترکیب مجموعه داده T3010 با داده دیگر منابع یافته‌اند. اما طبق گفته لاسبی، ابزارهای اندکی برای کمک به کسانی وجود دارند که تلاش می‌کنند با داده T3010 کار کنند و محافظه کار می‌شوند و در استفاده از آن، ماهر می‌شوند که یک فعالیت بسیار وقت‌گیر است و نیاز به کار زیادی دارد. اصل مورد نظر این است که آیا سیستم‌هایی برای کار با داده دارید؟… فقط برخی افراد مهارت‌های لازم برای کار با آن به صورت مستقیم را دارند و این فناوری، هنوز وجود ندارد یا گسترده نشده است تا به کسانی که فاقد مهارت‌های فنی هستند، اجازه دهد که با آن کار کنند.”104 بروارد این مطلب را به صورت مختصری بیان می‌کند: “اگر کسی داده دارد، شخص دیگر می‌تواند به راحتی با آن کار کند.”105

نگاه به آینده

بهبود قابلیت استفاده از داده

کاربران درباره کارایی انتشار داده فعلی T3010 در درگاه داده باز دولت، نظرات متناقضی دارند. لاسبی می‌گوید که بیشتر روش‌هایی که داده برای انتشار در درگاه داده باز پردازش می‌شود، هیچ گونه مفهوم و معنایی برای وی ندارند و کار کردن با داده را سخت‌تر می‌کند. وی ترجیح می‌دهد بروزرسانی داده را در CD-ROM دریافت کند که رایج‌تر است و انتشار روی دیسک، ماهی یک بار انجام می‌شود و شامل داده منتشر شده جدید و بروزرسانی و اصلاحات داده‌های منتشر شده قبلی است.106 CRA علاقه خود را به ایجاد پایگاه داده تحقیق رسمی بیان کرده است که السون معتقد است جایگاهی برای قابلیت مقایسه تحقیقات است،107 اما لاسبی نگران است که صحت داده‌ها بدون بروزرسانی مداوم انتشار روی CD-ROM دچار مشکل شود.108

برخی بخش‌های داده در قلمرو بررسی نشده باقی می‌مانند. لنسزر معتقد است که هیچ کس چنین استفاده‌ای از سوابق جدید و کامل هدایای خیریه نکرده است، چون کل فهرست این هدایا از سال 2013 ارائه شده‌اند. در کل، وی معتقد است که ارزش زیادی باید از مجموعه داده کلی استخراج شود. “مدتی طول می‌کشد تا نوآوری روی دهد. همچنین بازار باید بداند چه چیزی وجود دارد و مردم باید بدانند چطور از چیزی که وجود دارد، بهره‌برداری کنند.”109 لاسبی معتقد است که استفاده از داده افزایش می‌یابد، چون در دسترس بودن آن به خوبی مشخص شده است. “یکی از تغییراتی که در سال‌های گذشته شاهد آن بودم، این بود که روزنامه‌نگاران بیشتری با آن کار می‌کنند، چون یک چیز کاملا استاندارد است… و با آن به عنوان یک مجموعه داده کار می‌کنند، نه اینکه فقط به یک سازمان بروند و به آن نگاه کنند.”110

پیرسون و بروارد معتقدند که جدا کردن مقررات خیریه‌ها از جمع‌آوری مالیات باعث بهبود کیفیت داده و پوشش آن می‌شود. پیرسون پیشنهاد می‌کند که راه حل ممکن است نهایتا شامل جدا کردن مجموعه داده خیریه‌ها از CRA باشد. فکر می‌کنم مساله بنیادی، چیزی است که بریتانیا سال‌ها قبل آن را حل کرده است: آیا مقررات بخش باید خارج از آن بخش (مالیات) حل و فصل شوند؟ بریتانیا بنا به دلایل خوب یک کمیسیون خیریه ایجاد کرد. یک سازمان مستقل می‌تواند داده خیریه‌ها را با توجه به الزامات جمع‌آوری درآمد، جمع‌آوری و تنظیم کند. من فکر می‌کنم که این امر کاملا بنیادی است اما این مساله‌‌ای برای CRA نیست: این یک مساله سیاسی است و یک مساله خط مشی”.

پشتیبانی فناوری اطلاعات از غیر انتفاعی‌ها

چندین نشانه وجود دارد که کانادا در حال افزایش رهبری خود در این زمینه است.111 گزارش پروژه شناسایی ریسک سازمان غیر انتفاعی که قبلا شروع شده است، دانش عمومی درباره تعداد قابل توجهی از غیر انتفاعی‌ها که موقعیت خیریه ندارند، افزایش یافته است.112 به علاوه، پروژه مدرن‌سازی خیریه‌ها توسط فناوری اطلاعات که هدف آن مدرن‌سازی سیستم‌های فناوری اطلاعات CRA است تا گزینه‌های جدید خدمات الکترونیک را برای خیریه‌ها فراهم کند، حاوی چندین اقدام برای بهبود کیفیت و وجود داده است. این اقدامات و نیز اقدامات مدنی، از جمله مبادله دانش جامعه و PpweredbyData در اجاه این فرصت را به کانادا می‌دهد تا تخصص خود در این زمینه را گسترش دهد.113

همکاران داده غیر انتفاعی

همان طور که باز بودن در بخش غیر انتفاعی کانادا روی می‌دهد، بازیگران در این زمینه نه تنها باید به دنبال حرکت به سمت مطابقت و شفافیت باشند، بلکه باید این مساله را در نظر بگیرند که داده چطور می‌تواند باعث مشارکت بیشتر در بین سازمان‌ها شود. همان طور که دیوید اواس قبلا در مورد انتشار داده غیر انتفاعی در سال 2013 گفت:

فرصت قابل توجهی در فضای غیر انتفاعی برای استفاده از داده و نیز به اشتراک‌گذاری داده جهت درک بهتر برخی از مشکل‌ترین چالش‌های جهان وجود دارد. من می‌دانم که حتی در جایی که کاربرد داده، قوی است از جمله در جامعه زیست محیطی، برخی از ذینفعان در این بخش‌ها، داده باز را چیزی مرتبط یا معنی دار برای سازمان‌ها یا راهبردهای خود می‌دانند. من مطمئن نیستم که چطور آن را تغییر دهم اما به نظر فرصت قابل توجهی می‌رسد.”114

مثلا اجلاس تبادل دانش جامعه، علاقه به تأثیرات بالقوه هماهنگی بیشتر بین بازیگران در فضای غیر انتفاعی کانادا را نشان می‌دهد. یکی از ابعاد کلیدی این اجلاس، زمینه‌سازی بود: “ایجاد و حفظ فضا برای سازمان‌های جامعه، موسسات دانشگاهی و تحقیقاتی، دولت‌ها، تامین‌کنندگان منابع مالی و اعطاءکنندگان کمک و مشارکت شهروندان برای ایجاد روحیه همکاری و باز بودن.”115

در بسیاری از موارد در این انتخاب مطالعات موردی، آشکار است که همکاران داده باعث کنار هم آمدن بازیگران در بخش‌های مختلف می‌شوند و تأثیرات داده باز را تقویت می‌کنند. اکنون که همه چیز آشکار شده است و داده باز به صورت قراردادی در بخش غیر انتفاعی به کار می‌رود، سازمان‌ها باید این مساله را در نظر بگیرند که چطور می‌توانند این باز بودن را به روش‌هایی برای حل مشکلات با هم تبدیل کنند.

شما می‌توانید از طریق فایل برخط زیر به متن این مطلب دسترسی داشته باشید:

فایل word برخط

همچنین می‌توانید منبع اصلی این نوشته را از اینجا مطالعه کنید.

منابع

  1. http://www.statcan.gc.ca/daily-quotidien/150929/dq150929b-eng.htm

  2. http://data.worldbank.org/indicator/NY.GDP.PCAP.CD

  3. http://www.imf.org/external/pubs/ft/weo/2015/01/weodata/weorept

  4. http://hdr.undp.org/en/content/table-1-human-development-index-and-its-components

  5. http://databank.worldbank.org/data/download/GDP.pdf

  6. http://index.rsf.org/#!/

  7. https://freedomhouse.org/report/freedom-press/freedom-press-2015#.VgvwTflViko

  8. http://www.transparency.org/cpi2014/results

  9. http://www.opengovpartnership.org/country/canada

  10. “Canada: Open Government License.” Open Government Partnership. http://www.opengovpartnership.org/sites/default/files/Inspiring%20Story%20-%20Canada.pdf

  11. “G8 Open Data Charter.” Global Affairs Canada. September 19, 2009. http://www.international.gc.ca/g8/open_data_charter-charte_du_g8_sur_les_donnees_ouvertes.aspx?lang=eng&_ga=1.182752998.1958574156.1442858339

  12. http://open.canada.ca/data/en/dataset

  13. “Chapter 3.2: Fostering Job Creation, Innovation and Trade.” Canadian Budget 2014. http://www.budget.gc.ca/2014/docs/plan/ch3-2-eng.html

  14. “Key Facts About Canada’s Charities.” Imagine Canada. http://www.imaginecanada.ca/resources-and-tools/research-and-facts/key-facts-about-canada%E2%80%99s-charities

  15. “Chapter 3.4: Supporting Families and Communities.” Canadian Budget 2014. http://www.budget.gc.ca/2014/docs/plan/ch3-4-eng.html

  16. “Satellite Account of Non-profit Institutions and Volunteering.” Statistics Canada. 2007. http://www.statcan.gc.ca/pub/13-015-x/13-015-x2009000-eng.pdf

  17. http://www.ifrc.org/docs/idrl/635EN.pdf

  18. http://www.cra-arc.gc.ca/E/pbg/tf/t3010/t3010-15e.pdf

  19. “Report on the Law of Charities.” Ontario Law Reform Commission. 1996. http://www.mtroyal.ca/cs/groups/public/documents/pdf/npr03_lawcharities.pdf

  20. Brouard, François. “T3010 Challenges for Research.” Sprott School of Business Discussion Paper. May 16, 2014. http://http-server.carleton.ca/~fbrouard/documents/PaperT3010ChallengesFB201405.pdf

  21. “Satellite Account of Nonprofit Institutions and Volunteering Final Report.” Voluntary Sector Initiative. January 2003. http://www.vsi-isbc.org/eng/knowledge/pdf/satellite_final_report.pdf

  22. Broder, Pete.” 2012 Federal Budget Features Tighter Reporting on Charities’ Political Activities.” LawNow. May 1, 2012. http://www.lawnow.org/2012-federal-budget-features-tighter-reporting-on-charities-political-activities/

  23. “Report on the Law of Charities.” Ontario Law Reform Commission. 1996. http://www.mtroyal.ca/cs/groups/public/documents/pdf/npr03_lawcharities.pdf

  24. GovLab interview with David Lasby, Director of Research, Imagine Canada, October 14, 2015.

  25. GovLab interview with David Lasby, Director of Research, Imagine Canada, October 14, 2015.

  26. GovLab interview with Peter Elson, Community Development Researcher, Mount Royal University and University of Victoria, October 21, 2015.

  27. GovLab interview with David Lasby, Director of Research, Imagine Canada, October 14, 2015.

  28. GovLab interview with Michael Lenczner, Chief Executive Officer, Ajah, September 23, 2015.

  29. GovLab interview with Michael Lenczner, Chief Executive Officer, Ajah, September 23, 2015.

  30. GovLab interview with David Lasby, Director of Research, Imagine Canada, October 14, 2015.

  31. GovLab interview with Michael Lenczner, Chief Executive Officer, Ajah, September 23, 2015.

  32. GovLab interview with David Lasby, Director of Research, Imagine Canada, October 14, 2015.

  33. GovLab interview with David Lasby, Director of Research, Imagine Canada, October 14, 2015.

  34. GovLab interview with David Lasby, Director of Research, Imagine Canada, October 14, 2015.

  35. GovLab interview with David Lasby, Director of Research, Imagine Canada, October 14, 2015.

  36. http://www.imaginecanada.ca/grant-connect

  37. GovLab interview with Hilary Pearson, President, Philanthropic Foundations Canada, October 20, 2015.

  38. GovLab interview with Hilary Pearson, President, Philanthropic Foundations Canada, October 20, 2015.

  39. GovLab interview with David Lasby, Director of Research, Imagine Canada, October 14, 2015.

  40. GovLab interview with Michael Lenczner, Chief Executive Officer, Ajah, September 23, 2015.

  41. http://stepupbc.ca/discover-stepup-bc-sector-information/stepup-open-data#.VgwEqPlViko

  42. GovLab interview with Peter Elson, Community Development Researcher, Mount Royal University and University of Victoria, October 21, 2015.

  43. http://www.cra-arc.gc.ca/chrts-gvng/lstngs/menu-eng.html

  44. http://www.charityfocus.ca/EN/Pages/Home.aspx

  45. GovLab interview with Peter Elson, Community Development Researcher, Mount Royal University and University of Victoria, October 21, 2015.

  46. http://http-server.carleton.ca/~fbrouard/T3010group

  47. Brouard, François. “Small Charities: An analysis of change in fundraising activities.” Sprott School of Business. http://www.mtroyal.ca/cs/groups/public/documents/pdf/brouardpro.pdf

  48. Neilson, Leighann, François Brouard and Anahit Armenakyan. “Fundraising Methods: Past, Present, Future.” SCSE-CSES Research Report. October 2012. http://www.mtroyal.ca/cs/groups/public/documents/pdf/ins-brouardrpt2.pdf

  49. Spyker, Clifford L. “There Is No Accounting for Landscape: Capturing the Demographics of Canadian Registered Charities (2000 – 2008).” Institute for Nonprofit Studies Working Paper # 3. 2011. http://www.mtroyal.ca/cs/groups/public/documents/pdf/wkgpaper3.pdf

  50. GovLab interview with Michael Lenczner, Chief Executive Officer, Ajah, September 23, 2015.

  51. Lenczner, Michael. “Canada – a World Leader in Non-profit Data.” Government of Canada. July 4, 2014. http://open.canada.ca/en/blog/ajah-and-fundtracker

  52. http://ajah.ca/

  53. Lenczner, Michael and Susan Phillips. “From Stories to Evidence: How Mining Data Can Promote Innovation in the Nonprofit Sector.” Technology Innovation Management Review. July 2012. http://timreview.ca/article/575

  54. http://poweredbydata.org/

  55. GovLab interview with Michael Lenczner, Chief Executive Officer, Ajah, September 23, 2015.

  56. GovLab interview with Michael Lenczner, Chief Executive Officer, Ajah, September 23, 2015.

  57. Eaves, David. “Case Study: How Open data saved Canada $3.2 Billion.” Eaves.ca. April 14, 2010. http://eaves.ca/2010/04/14/case-study-open-data-and-the-public-purse/

  58. Eaves, David. “Case Study: How Open data saved Canada $3.2 Billion.” Eaves.ca. April 14, 2010. http://eaves.ca/2010/04/14/case-study-open-data-and-the-public-purse/

  59. GovLab interview with David Lasby, Director of Research, Imagine Canada, October 14, 2015.

  60. GovLab interview with David Lasby, Director of Research, Imagine Canada, October 14, 2015.

  61. Beeby, Dean. “Academics call for moratorium on CRA political audit of think-tank.” The Globe and Mail. September 14, 2014. http://www.theglobeandmail.com/news/politics/academics-calls-for-moratorium-on-cra-political-audit-of-think-tank/article20593498/

  62. http://cponline.thecanadianpress.com/graphics/2014/cra-audit-charities/index.html

  63. http://www.cra-arc.gc.ca/chrts-gvng/chrts/plcy/cps/cps-022-eng.html#N1039E

  64. http://www.cba.org/CBA/sections_charities/newsletters2013/cra.aspx

  65. Blumberg, Mark. “Political Activity Audits and the CRA Program Update 2015.” GlobalPhilanthropy.ca. April 24, 2015. http://www.globalphilanthropy.ca/blog/cra_program_update_2015_and_political_activity_audits

  66. Beeby, Dean. “Timeline | Canada Revenue Agency’s political activity audits of charities.” CBC News. August 5, 2014. http://www.cbc.ca/news/politics/canada-revenue-agency-s-political-activity-audits-of-charities-1.2728023

  67. http://www.cra-arc.gc.ca/chrts-gvng/chrts/bt/chrtsprgrm_pdt-2015-eng.html

  68. “‘Preventing poverty’ not a valid goal for tax purposes, CRA tells Oxfam Canada.” CBC News. July 25, 2014. http://www.cbc.ca/news/politics/preventing-poverty-not-a-valid-goal-for-tax-purposes-cra-tells-oxfam-canada-1.2717774

  69. “Study cites ‘chill’ from tax agency audits of charities’ political activities.” CBC News. July 10, 2014. http://www.cbc.ca/news/politics/study-cites-chill-from-tax-agency-audits-of-charities-political-activities-1.2703182

  70. GovLab interview with Hilary Pearson, President, Philanthropic Foundations Canada, October 20, 2015.

  71. GovLab interview with David Lasby, Director of Research, Imagine Canada, October 14, 2015.

  72. GovLab interview with David Lasby, Director of Research, Imagine Canada, October 14, 2015.

  73. Tsao, Dora, et al. “Tax Audits of Environmental Groups: The Pressing Need for Law Reform.” Environmental Law Centre, University of Victoria. March 2015. http://www.elc.uvic.ca/wordpress/wp-content/uploads/2015/03/Tax-Audits-of-Environmental-Groups_2015Mar25.pdf

  74. Lenczner, Michael and Susan Phillips. “From Stories to Evidence: How Mining Data Can Promote Innovation in the Nonprofit Sector.” Technology Innovation Management Review. July 2012. http://timreview.ca/article/575

  75. GovLab interview with Hilary Pearson, President, Philanthropic Foundations Canada, October 20, 2015.

  76. GovLab interview with François Brouard, Founding Director, Sprott Centre for Social Enterprises, Carleton University, October 15, 2015.

  77. “Cornerstones of Community: Highlights of the National Survey of Nonprofit and Voluntary Organisations 2003 Revised.” Statistics Canada. 2005. http://www.imaginecanada.ca/sites/default/files/www/en/library/nsnvo/nsnvo_report_english.pdf

  78. GovLab interview with François Brouard, Founding Director, Sprott Centre for Social Enterprises, Carleton University, October 15, 2015.

  79. GovLab interview with David Lasby, Director of Research, Imagine Canada, October 14, 2015.

  80. GovLab interview with Hilary Pearson, President, Philanthropic Foundations Canada, October 20, 2015.

  81. GovLab interview with David Lasby, Director of Research, Imagine Canada, October 14, 2015.

  82. GovLab interview with François Brouard, Founding Director, Sprott Centre for Social Enterprises, Carleton University, October 15, 2015.

  83. GovLab interview with François Brouard, Founding Director, Sprott Centre for Social Enterprises, Carleton University, October 15, 2015.

  84. “Chapter 3.4: Supporting Families and Communities.” Canadian Budget 2014. http://www.budget.gc.ca/2014/docs/plan/ch3-4-eng.html

  85. GovLab interview with David Lasby, Director of Research, Imagine Canada, October 14, 2015.

  86. GovLab interview with François Brouard, Founding Director, Sprott Centre for Social Enterprises, Carleton University, October 15, 2015.

  87. “Working Together: A Government of Canada/Voluntary Sector Joint Initiative–Report of the Joint Tables.” Voluntary Sector Initiative. July 28, 1999. http://www.vsi-isbc.org/eng/knowledge/working_together/reports_wt_suppd.cfm

  88. GovLab interview with Hilary Pearson, President, Philanthropic Foundations Canada, October 20, 2015.

  89. GovLab interview with François Brouard, Founding Director, Sprott Centre for Social Enterprises, Carleton University, October 15, 2015.

  90. GovLab interview with David Lasby, Director of Research, Imagine Canada, October 14, 2015.

  91. GovLab interview with David Lasby, Director of Research, Imagine Canada, October 14, 2015.

  92. Lenczner, Michael and Susan Phillips. “From Stories to Evidence: How Mining Data Can Promote Innovation in the Nonprofit Sector.” Technology Innovation Management Review. July 2012. http://timreview.ca/article/575

  93. GovLab interview with François Brouard, Founding Director, Sprott Centre for Social Enterprises, Carleton University, October 15, 2015; See also Brouard, Francois, Leighann Neilson and Anahit Armenakyan. “Small Charities: An Analysis of Change in Fundraising Activities.” SCSE-CSES Research Report. October 2012. http://sprott.carleton.ca/research/wp-content/files/Paper2charitiesfundraisinganalysisFBLNAA20121031.pdf

  94. GovLab interview with François Brouard, Founding Director, Sprott Centre for Social Enterprises, Carleton University, October 15, 2015.

  95. GovLab interview with David Lasby, Director of Research, Imagine Canada, October 14, 2015.

  96. GovLab interview with David Lasby, Director of Research, Imagine Canada, October 14, 2015.

  97. GovLab interview with Hilary Pearson, President, Philanthropic Foundations Canada, October 20, 2015.

  98. GovLab interview with Hilary Pearson, President, Philanthropic Foundations Canada, October 20, 2015.

  99. GovLab interview with Hilary Pearson, President, Philanthropic Foundations Canada, October 20, 2015.

  100. GovLab interview with François Brouard, Founding Director, Sprott Centre for Social Enterprises, Carleton University, October 15, 2015.

  101. GovLab interview with David Lasby, Director of Research, Imagine Canada, October 14, 2015.

  102. GovLab interview with François Brouard, Founding Director, Sprott Centre for Social Enterprises, Carleton University, October 15, 2015.

  103. GovLab interview with David Lasby, Director of Research, Imagine Canada, October 14, 2015.

  104. GovLab interview with David Lasby, Director of Research, Imagine Canada, October 14, 2015.

  105. GovLab interview with François Brouard, Founding Director, Sprott Centre for Social Enterprises, Carleton University, October 15, 2015.

  106. GovLab interview with David Lasby, Director of Research, Imagine Canada, October 14, 2015.

  107. GovLab interview with Peter Elson, Community Development Researcher, Mount Royal University and University of Victoria, October 21, 2015.

  108. GovLab interview with David Lasby, Director of Research, Imagine Canada, October 14, 2015.

  109. GovLab interview with Michael Lenczner, Chief Executive Officer, Ajah, September 23, 2015.

  110. GovLab interview with David Lasby, Director of Research, Imagine Canada, October 14, 2015.

  111. Lenczner, Michael. “Canada – a World Leader in Non-profit Data.” Government of Canada. July 4, 2014. http://open.canada.ca/en/blog/ajah-and-fundtracker

  112. http://www.cra-arc.gc.ca/tx/nnprft/nprp-eng.html

  113. Lenczner, Michael. “Canada – a World Leader in Non-profit Data.” Government of Canada. July 4, 2014. http://open.canada.ca/en/blog/ajah-and-fundtracker

  114. Eaves, David. “Nonprofits Should Share Their Data, Too.” TechPresident. January 24, 2013. http://techpresident.com/news/23412/nonprofits-should-share-their-data-too

  115. Rose, Lee. “Reflections on CKX – The Community Knowledge Exchange Summit.” Toronto Foundation. December 2, 2014. https://torontofoundation.ca/news/reflections-ckx-%E2%80%93-community-knowledge-exchange-summit