OPENAID در سوئد؛ تقویت شفافیت و پاسخگویی برای توسعه همکاری

  • ۸ شهریور ۱۳۹۶
  • 24
  • بدون دیدگاه
  • نویسنده: محمدحسین ملک‌نژاد
  • لینک کوتاه:

وزارت امور خارجه سوئد و آژانس توسعه همکاری‌های بین‌المللی سوئد (SIDA) مجموعه داده‌ای را برای داده حاکمیتی باز ایجاد کرده‌اند. وبسایت نشان می‌دهد که کمک‌های مالی چه وقت، به چه کسی و چرا پرداخت‌ شده‌اند و نتایج آن‌ها چه بوده […]

OPENAID در سوئد؛ تقویت شفافیت و پاسخگویی برای توسعه همکاری

وزارت امور خارجه سوئد و آژانس توسعه همکاری‌های بین‌المللی سوئد (SIDA) مجموعه داده‌ای را برای داده حاکمیتی باز ایجاد کرده‌اند. وبسایت نشان می‌دهد که کمک‌های مالی چه وقت، به چه کسی و چرا پرداخت‌ شده‌اند و نتایج آن‌ها چه بوده است. دیده شد که این اصلاحات به یک قدرت مهم برای افزایش شفافیت و پاسخگویی در توسعه همکاری در سطح بین‌المللی و افزایش همکاری و مشارکت افراد بیشتر در توسعه سیاست سوئد تبدیل‌ شده است.

ابعاد تأثیر

  • بهبود دولت
  • افزایش شفافیت و مبارزه با فساد

خلاصه

سوئد سابقه‌ای طولانی در زمینه باز بودن، دموکراسی و دسترسی عمومی به اطلاعات دارد. در سال 2010، دستور کار اصلاح برای توسعه همکاری در سوئد (اوپنید) توسط دولت شروع به کار کرد تا باعث افزایش شفافیت تامین مالی کمک‌های اعطایی از طریق فرصت‌های ایجاد شده توسط پیشرفت‌های فناوری شود. بخشی از این دستور کار اصلاح شامل تضمین شفافیت کمک بود که بازیگران دولتی را ملزم می‌ساخت کلیه اسناد و اطلاعات عمومی مرتبط به توسعه همکاری بین‌المللی را مهیا کند. این امر باعث راه‌اندازی سایت openaid.se توسط وزارت امور خارجه سوئد و سازمان توسعه همکاری بین‌المللی سوئد Sida در آوریل 2011 شد. قطبِ داده که براساس داده باز حاکمیتی ساخته شده است، نشان می‌دهد که چه زمانی، برای چه کسی و چرا مبالغ کمک مالی پرداخت شده و نتایج آن چه بوده است. اصلاحات یک نیروی مهم برای تقویت شفافیت و پاسخگویی در توسعه همکاری در سطح بین‌المللی و افزایش همکاری و حضور بیشتر بازیگران در سیاست توسعه سوئد است.

نکات مهم

  • داده باز می‌تو‌اند برای افزایش شفافیت و پاسخگویی گروه‌های متمایز به صورت همزمان به کار رود. در حالی که از نظر سنتی، داده باز یکی از ابزارهای پاسخگو نگه داشتن دولت است، openaid.se قابلیت پاسخگو کردن اهدا کنندگان کمک هزینه و دریافت کنندگان آن را نشان می‌دهد. پلتفرم openaid.se نشان می‌دهد که چطور اصل دسترسی آزاد به اطلاعات را در عصر دیجیتالی شدن در سوئد می‌توان ارتقاء داد.
  • استانداردهای بین‌المللی از جمله اقدام شفافیت کمک بین‌المللی IATI به دولت‌ها و دیگر نهادها در انتشار داده به روشی کمک می‌کنند که بالاترین سطح قابلیت مقایسه و استفاده گسترده به وجود می‌آید. فرا داده که در این مورد، اسناد پروژه و کدگذاری است، باعث بهبود کارایی مجموعه داده استاندارد می‌شود.
  • فقدان تعهدات سیاسی سطح بالا و تعریف شده برای انتشار داده باز و قابلیت استفاده مجدد می‌تو‌اند چالش‌های عمده و غیرقابل تحملی ایجاد کند. در حالی که اکنون دولت سوئد به تعهدات سطح بالای خود افتخار می‌کند، طی دور توسعه openaid.se چنین سیاستی وجود نداشت.

پیشینه

شفافیت و دسترسی به اطلاعات عمومی سابقه‌ای طولانی در سوئد دارد. دولت این کشور اولین دولت در جهان بود که لایحه‌ای برای اجرای اصل دسترسی عمومی به اطلاعات در سال 1776 تصویب کرد (“offentlighetsprincipen”). این اصل باعث شد تمام مقامات دولتی ملزم به انتشار اسناد شوند، مگر اینکه قانونی مانع دسترسی به این اسناد شود.1 دسترسی بدون مانع عموم مردم و رسانه‌ها به فعالیت‌های دولتی در لایحه 2009/10: 175 دولت عمومی برای دموکراسی، مشارکت و رشد، اولویت‌بندی شد.2  باوری که از این قانونگذاری پشتیبانی می‌کرد این بود که دسترسی بیشتر به اطلاعات، مبنای بهتری برای تصمیمات فراهم می‌کند و محدوده فساد و سوءاستفاده از منابع را محدود می‌نماید.3 تعهد سوئد برای باز بودن و موشکافی عمومی این کشور را در بالای فهرست رتبه بندی شفافیت قرار داده است.4

دولت سوئد به عنوان بخشی از تعهد برای دسترسی عمومی، برنامه تضمین شفافیت کمک را در سال 2010 اغاز کرد. به دنبال این تضمین، تمام بازیگران دولتی که منابع مالی براساس برنامه توسعه همکاری بین‌المللی به آن‌ها اختصاص یافته، برای انتشار اطلاعات و اسناد در قالب آنلاین لازم است.5 این امر شامل توضیح این مساله است که پول چه زمانی، برای چه کسی و چرا فراهم شده است و چه نتیجه‌ای به دست آمده است.6 در نظریه، این اطلاعات، ذینفعان مربوطه را قادر می‌سازند تا زنجیره کلی کمک را از تصمیمات کلی تا اجرا و نظارت دنبال کنند.7

آشکارسازی تضمین شفافیت یک وبسایت openaid.se است که به صورت مشترک در آوریل 2011 توسط وزارت امور خارجه سوئد و سازمان مشارکت توسعه بین‌المللی سوئد (سیدا) منتشر شد. قطب داده openaid.se چندین هدف سیاست دارد: ارتقای شفافیت فعال، فراهم کردن مبنای دانش بهتر برای برنامه‌ریزی، هدایت و تصمیم گیری درباره اختصاص کمک‌های سوئد و اولویت‌های سیاست، افزایش مشارکت در همکاری توسعه سوئد، تقویت پیش شرط‌هایی برای پاسخگویی واقعی، محدود کردن فضا برای فساد، مضاعف سازی و استفاده ناکارآمد از منابع و ارتقای تفکر نوآورانه در بخش‌های مختلف مربوط به توسعه.8

اصلاح همکاری توسعه کمک تا حدی از تعهداتی الهام می‌گیرد که در زمینه بین‌المللی ایجاد شده‌اند، از جمله IATI و اعلامیه پاریس، برنامه عمل آکرا.9 پلتفرم یک مولفه اصلی در طرح عمل ملی مشارکت دولت باز سوئد بود که در سپتامبر 2011 امضاء شد. طرح اقدام هم متمرکز بر توانمندسازی دولت جهت ادامه پیشنهادات برنامه‌ریزی شده و افزایش مقدار ورودی از جامعه مدنی و تعهد به انتشار داده استاندارد در قالب IATI بود.10 تعهد سوئد برای اصلاح در این بخش باعث شد دولت، موافقتنامه مشارکت بوسان برای همکاری توسعه موثر را امضاء کند که تعهدات زمانی برای انتشار کامل اطلاعات مربوط به کمک و استاندارد باز را تنظیم می‌کند.11 همچنین به چارچوبی برای گفتگوی مداوم و تلاش‌هایی اشاره می‌کند که اثربخشی همکاری توسعه را از طریق دسترسی اطلاعات به جریان‌های کمک و فعالیت‌ها در کشورهای اهدا کننده و شریک تقویت می‌کنند.12

پروژه

Openaid.se که در آوریل 2011 شروع به کار کرد، یک سرویس اطلاعات مبتنی بر وب درباره کمک سوئد است که براساس داده حاکمیتی باز ساخته شده است.13 این سایت عموم مردم، بازیگران و دیگر ذینفعان را کمک می‌کند تا مشخص کنند که منابع مالی چه زمانی، چه کسی و با چه هدفی تامین می‌شوند و چه نتایجی دارند.14 رابط پلتفرم، کاملا ساده و شهودی است که باعث استفاده از آن می‌شود.

وبسایت با استفاده از داده عمومی در سطح فعالیت مشارکت‌های فردی وزارت امور خارجه، سازمان همکاری توسعه بین‌المللی سوئد (سیدا) و دیگر مقامات و وزارتخانه‌هایی که به منابع مالی می‌پردازند، ساخته شد.15 این داده به صورت نقشه‌های درختی مجسم شد و گراف‌هایی که نشان می‌دادند این کمک چطور توسط نوع دریافت کننده، توزیع می‌شوند.16 با توجه به انتخاب فیلتر، کاربران گزینه بازبینی فهرستی از فعالیت‌ها را دارند که شامل یک تا چند هزار دریافت کننده است.17 این فعالیت‌ها را می‌توان در قالب سازگار با اکسل در فایل مقادیر جداگانه دانلود کرد و برای توسعه برنامه‌های کاربردی جدید به کار رفت.18

سایر قابلیت‌های عملکرد شامل  قابلیت دید کل زنجیره کمک و ساختار فعالیت هستند که ارتباط بین تصمیم سیاست و پرداخت را نشان می‌دهند.19 فرم ثبت به زبان سوئدی و انگلیسی در سایت وجود دارد و به شهروندان اجازه می‌دهد تا به صورت مستقیم، بازخوردها و نگرانی‌های خود را با سیدا به اشتراک بگذارند. همچنین یک رابط کاربری برای دستگاه‌های موبایل با اثر متقابل سفارشی و طراحی و نرم‌افزار کاربردی وجود دارد.21 یکی از ویژگی‌های اصلی این نرم‌افزار کاربردی موبایل این است که کاربران را قادر می‌سازد موارد تقلب را به صورت مستقیم گزارش کنند.21

داده اساسی

داده موجود در وبسایت براساس استاندارد IATI و بر مبنای ماهانه منتشر می‌شود و تجزیه و تحلیل و مقایسه مجموعه داده‌ها از منابع مختلف را آسان‌تر می‌سازد. این تعهد به استاندارد داده مشترک، بخشی از حرکت سوئد به سمت اجرای سند پیامد بوسان است که هدف آن، دمنه کلی اطلاعات منتشر شده در استاندارد باز کمک است.22

شکل 1: openaid.se سوئد

در حال حاضر، بیش از 80 درصد داده‌ها در قالب قابل خواندن با ماشین وجود دارند و جمع‌آوری کامل داده خودکار در یک شب امکان‌پذیر است.23 این داده شامل داده فراهم شده توسط 16 CSO است که موافقتنامه چارچوب با سیدا دارند.24 نسخه اول سایت بیش از 100000 سند را در سطح فعالیت منتشر کرده که توسط سازمان منتشر کننده یا شریک اجراکننده، مرتب می‌شود.25 از زمان شروع به کار، بیش از 15 بروزرسانی اضافی انجام شده است و دولت دائما به دنبال بهبود کیفیت داده است، از جمله تمرکز بر انتشار نتایج و ارزیابی داده.26 همچنین تمرکز بر اضافه کردن انواع جدید داده در شکلی وجود دارد که می‌توان آن‌ها را تجمیع کرد. در پایان سال 2015، سوئد قصد داشت 95 درصد سازگاری داده با استاندارد IATI داشته باشد.27 همچنین نوعی یکپارچه سازی جاری بین پایگاه داده CSO و openaid.se وجود دارد که در نهایت، دولت را قادر می‌سازد تا داده‌های مفصل‌تر و نتایج فعالیت‌های CSO که توسط سیدا تامین مالی شده را نشان دهد.28

قالب باز

Opeaid.se به صورت یک سایت وردپرس منبع باز ساخته شده که اهداکنندگان کمک و دیگر پذیرندگان را قادر می‌کند تا ردیابی کمک را با استفاده از داده و مضامین خود انجام دهند.29 این پلتفرم ارزش قابل توجهی از نظر گسترش شفافیت در اکوسیستم کمک در کل دارد. سیدا استفاده از قالب باز openaid.se را تقویت کرده، طوری که مصرف کنندگان بتوانند از داده برای جمع‌آوری API آنلاین شخص ثالث استفاده کنند. به خاطر اصول دسترسی عمومی سوئد، این داده به صورت قراردادی متعلق به قلمرو عمومی است. اما برخی محدودیت‌ها برای مطالب حساس یا طبقه‌بندی تحمیل شده‌‌اند که یا فیلتر شده‌اند یا کپی رایت آن‌ها متعلق به فرد دیگری است. در مورد دوم، داده در openaid.se وجود دارد؛ اما ممکن است بدون اجازه صاحب اصلی کپی رایت منتشر شود.

تاثیر

شفافیت اهمیت حیاتی برای بهبود روش ارائه همکاری توسعه به صورت بین‌المللی دارد، مخصوصا برای اهداکنندگان سخاوتمند کمک، مانند سوئدی‌ها که 1 درصد درآمد ناخالص ملی خود را برای کمک به توسعه اختصاص می‌دهند.31 از نظر تاثیر، سوئد نقش مهمی در بین اهداکنندگان کمک از طریق پلتفرم نوآورانه eopenaid.s دارد که مورد توجه گسترده برای انتشار اطلاعاتی قرار گرفته که فراتر از گزارشگری سنتی می‌روند و شامل اسناد پروژه، کدگذاری جغرافیایی و داده کمک هستند. این تلاشها ثمراتی در پی داشته است – سوئد یکی از بالا رتبه‌ترین کشورهای جهان در شاخص ادراک فساد سازمان شفافیت بین‌الملل در سال 204 است32 و نیز یکی از اولین اهداکنندگان کمک در شاخص شفافیت کمک “هر چه کمک می‌کنی منتشر کن” در سال 2014 بوده است.33 این تاثیر را می‌توان مطابق افزایش شفافیت اهداکننده و پاسخگویی سنجید و تاثیرات بعدی بر کیفیت داده و تامین مالی و بازده مدیریت افزایش داد.

افزایش شفافیت و پاسخگویی

با باز کردن دسترسی به روی زنجیره تحویل کمک و هزینه‌ها، شهروندان و دیگر ذینفعان اصلی می‌توانند دولت سوئد را پاسخگو نگه دارند و فرایندهای کمک نیز از طریق بهبود تحویل سریع، کاهش فرصت تفرقه و فساد، کارآمدتر می‌شوند.34 افزایش شفافیت، دریافت کنندگان کمک را قادر می‌سازد تا منابع وارد شده به کشورشان را به صورت موثر در محیطی که چندین بازیگر در آن فعال هستند، برنامه‌ریزی و مدیریت کنند، و انگیزه فراهم کردن خمات کم کیفیت را کاهش دهند.35 در چنین حالتی، پلتفرم openaid.se، با پشتیبانی قوی سیاسی و مدیریت و مشارکت سازمانی در تمام سطوح مواجه شده است.36

با باز کردن داده مربوط به کمک برای موشکافی عمومی، تقاضا از دولت برای بهبود و حفظ داده‌های با کیفیت نیز افزایش می‌یابد. طبق نظر کارل المستام، مدیر شفافیت در سیدا، فرایند اجرای شفافیت و استاندارد IAITI باعث ایجاد کیفیت می‌شود، چون ما را وادار می‌کند تا نگاه جدی به داده خودمان داشته باشیم و از آن یاد بگیریم.37 براساس نظر هانا هلکوئیست، دبیر سابق توسعه بین‌المللی، باز کردن داده باعث می‌شود دولت به صورت کامل، مشکلات و چالش‌های مربوطه‌ای را درک کند که در گزارشگری کمک سوئد و سیستم‌های فناوری اطلاعات ساخته می‌شوند.38 این درک، در ترکیب با فشار خارجی، سیدا را مجبور کرده است تا به صورت دائمی، فرایندهای گزارشگری را بهبود ببخشند و نقص‌های داده را اصلاح نمایند.39

این نوع شفافیت، قابلیت کاهش بالقوه ساختار مشوق برای فساد را با حل مشکلات توسط ذینفعان خارجی و پشتیبانی از تقاضاهای اصلاح دارد. همچنین باعث کمک هدفمند و اختصاصی شده است و در برخی موارد، این امر منجر به تامین مالی برای بهبود حاکمیت کشور پذیرنده شده، که شامل پروژه‌هایی است که به مبارزه با فساد می‌پردازند.10

این امر بدون مشارکت فعال و ارتباطات راهبردی از نظر داخلی با کارکنان و خارجی با عموم مردم و کشورهای پذیرنده ممکن نیست. از نظر داخلی، MFA و سیدا شروع به طراحی سایت کرد، قبل از اینکه هر گونه تصمیم رسمی گرفته شود. برای اینکه تصمیم اجرا شود، آن‌ها جلسات منظمی با بازیگران مختلف در دولت برگزار کردند تا به بررسی اعتراضات بپردازند و اقدامات را به تعهدات گسترده‌تری ربط می‌دهد که از جانب دولت ایجاد شده است، از جمله بخشنامه PSI، که از مقامات دولتی می‌خواهد تا داده را برای استفاده مجدد، بدون هیچ گونه هزینه‌ای، منتشر کنند.41 برای این کار، اهمیت داده خوب و قابل اطمینان، نه تنها برای سازمان بلکه برای مشارکت در توسعه جهانی و شرکا را یادآوری می‌کند.42 از نظر خروجی، سیدا طوری کار کرده است تا آگاهی عمومی از ارزش‌های شفافیت، داده باز و کیفیت داده را از طریق ارتباطات و تسهیل گزارشگری و تبدیل داده برای CSO برای پشتیبانی را افزایش دهد.43 براساس نظر هلکوئیست، باز کردن داده باعث تسهیل تغییر فرهنگی و نگرش در اجرای کمک (MFA و سیدا) و در نظر گرفتن رابطه با عموم می‌شود.44

بهبود کارایی مدیریت

پلتفرم oepnaid.se تاثیر قابل توجهی از نظر مکانیزم‌های گزارشگری کارآمد دارد، از جمله بهبود سیستم‌های مدیریت اطلاعات و کاهش هزینه مضاعف‌سازی گزارشگری دستی برای اطلاعات مربوط به کمک، مخصوصا در سطح کشور. این مکانیزم‌های بهبود گزارشگری، که تا حدی ناشی از تعهد برای مهیا کردن داده در استاندارد IATI است، دولت را قادر ساخته است تا سالانه 7 میلیون دلار امریکا پس‌انداز کنند. همچنین فواید مهمی از نظر اثربخشی کمک دارد، چون دولت توانسته مجموعه داده‌ها را با طبقه‌بندی بودجه کشور شریک مقایسه کند و ذینفعان را قادر می‌سازد تا ببینند که آیا کمک از اولویت‌های آن‌ها پشتیبانی می‌کند و پاسخگویی را افزایش می‌دهد. براساس برآوردهای محافه کارانه IATI، تقریبا 18 میلیارد دلار کمک در سال به خاطر فساد از دست می‌رود. تحلیل‌های هزینه – سود، شفافیت بیشتر کمک را نشان می‌دهد که قابلیت کاهش این فساد و بهبود قابلیت پیش بینی تا 1.6 میلیارد دلار در سال را دارد.

ایجاد همکاری و مشارکت با ذینفعان

باز کردن اطلاعات کمک، شروع کار است. برای اینکه شفافیت متحول شود، ذینفعان باید به صورت واقعی از داده کمک استفاده کنند. یکی از تاثیرات داده تازه آزاد شده بر پلتفرم openaid.se، توانایی سیدا برای بررسی دانش و خلاقیت بسیاری از ذینفعان در جامعه سوئد است تا به ایده‌های جدیدی برای ابزارها، فعالیت‌ها و قابلیت عملکرد سایت برسند.45

همچنین شکل‌های قابل توجه و پیچیده مشارکت با CSOها از جمله PWYF، در جستجوی افزایش شفافیت کمک، تسهیل شده‌اند. این امر باعث انتقال پویایی قدرت بین سازمان‌های غیردولتی و دولت می‌شود و عملکرد سازمان را به اصول مشارکت، پاسخگویی و توانمندسازی آن نزدیک می‌کند. در این راستا، تلاش‌های سیدا برای بهبود تلاش‌های توسعه اهداکنندگان و کشورهای شریک به کار رفته و به عنوان مدلی برای کشورهایی مانند دانمارک عمل می‌کند که اخیرا باعث شروع به کار یک پلتفرم مشابه یعنی Danida Open Aid شده است.46 اگرچه به سختی می‌توان این مساله را ارزیابی کرد که آیا این تفکر به صورت صریح در نظر گرفته شده است یا خیر، حقیقتی که openaid.se از سایت وردپرس منبع باز استفاده می‌کند تا نیاز به دیگر کشورها برای شروع از ابتدا در زمان ساخت اقدامات خود را حذف کند.

چالش‌ها

سوئد حرکت‌های قابل توجهی به سمت توسعه باز، جامع، پاسخگو و واکنش‌پذیر از طریق سایت openaid.se کرده است که بحث سیاسی و دیدگاه‌های مربوط به اولویت‌های کمک را هدایت می‌کند. هماهنگی توسعه و صرف هزینه بین اهداکنندگان و کشورهای شریک بهبود یافته است که باعث تاثیر بیشتر با منابع محدود می‌شود. با این حال، دولت هنوز با چالش‌های بیشماری در این زمینه روبرو است که داده را به آسانی با ابزارهای درست، قابل مقایسه کند تا درک، تحلیل و استفاده توسط مخاطبان عمومی را تسهیل نماید.47 اگر سوئد مسیر خود در امتداد شفافیت کمک را انجام دهد، چندین زمینه باید بررسی شوند.

چالش‌های ساختاری

Oepnaid.se یک سیستم ملکی با دیدگاه متمرکز بر تامین کننده مالی است.48 این بدان معناست که اغلب چالش‌هایی در دسترسی و تجمیع اطلاعات و فعالیت سیستم‌های پذیرنده وجود دارد، مخصوصا با توجه به اینکه نرم‌افزار به صورت اختصاصی برای سوئد تغییر یافته بود.49 براین اساس، اغلب به سختی می‌توان درک درستی از تاثیر کمک توسعه به دست آورد و بیشتر داده مربوط به پلتفرم هم برای کاربردهای ساختمانی استفاده نشده‌اند.50 برای غلبه بر این مشکلات ساختاری، openaid.se می‌تو‌اند روش‌های جدیدی برای ترکیب داده با دیگر سیستم‌ها از طریق یکپارچه‌سازی ابزارهای جدید ایجاد کند. داده قابل مقایسه منجر به تحلیل بهتر تاثیر و درک تاثیرات کمک، نوآوری هدفمند و کارآمد، باز بودن بیشتر و پاسخگویی است.51

حریم خصوصی داده

ماهیت فعال و فوری داده کمک باعث ایجاد نگرانی‌های حریم خصوصی در بین کارکنان سیدا شده است، علیرغم این حقیقت که اطلاعات از قبل از توسعه openaid.se به صورت عمومی وجود داشته‌‌اند.52 این امر باعث مطرح شدن نیاز به تفکر در این زمینه شده است که سایت تا چه اندازه می‌تو‌اند شفاف باشد و کدام ابزارها را می‌توان اجرا کرد تا هراس مربوط به داده حریم خصوصی را کاهش داد، از جمله استفاده از یادداشت‌های غیر رسمی و نظراتی که برای کارکنان وجود دارند.53 آموزش کارکنان برای ادامه رشد سایت، ضروری است. در این حالت، سیدا باید به اولویت‌بندی ارتباطات با کارکنان درباره ارزش‌های شفافیت و پاسخگویی ادامه دهد، در حالی که به نگرانی آن‌ها نسبت به داده حریم خصوصی، واکنش پذیر می‌مانند.

قابلیت استفاده و مشارکت شهروندان

وقتی سیدا برای اولین در سال 2011 اقدام به راه‌اندازی openaid.se کرد، تجربه کاربر اولویت اصلی آن‌ها نبود. در چنین حالتی، این سایت فرصت‌های محدودی برای مشارکت یا تعامل شهروندان فراهم می‌کند. تنها کانال بازخورد، یک دکمه دیدگاه است که مردم برای گزارشگری باگ‌ها و مشکلات از آن استفاده می‌کنند.54

قابلیت استفاده هم یک نگرانی است و عنوان پروژه‌ها شامل عبارات رمزنگاری شده‌ای است که فقط برای کسانی قابل تفسیر است که به صورت داخلی روی پروژه‌ها کار می‌کنند و درک آن‌ها را برای مخاطبان گسترده، دشوار می‌سازد.55 در چنین حالتی، نیاز به افزایش آگاهی بین کارکنان وجود دارد تا دسترس‌پذیری داده برای کاربران بیرونی را تضمین کنند.

صدور مجوز داده

طی توسعه و به کارگیری اولیه openaid.se، محیط سیاست داده سوئد با چالش‌های بیشماری روبرو شد. تا ماه می‌ سال 2015، مقررات خاصی درباره داده باز و منابع داده باز وجود نداشت.56 بخشنامهPSI به پر کردن این خلاء قانونی در رابطه استفاده مجدد از داده در سوئد کمک کرد. قبل از معرفی بخشنامه PSI، openaid.se پشتیبانی از سیاست سطح بالا و راهنما یا استاندارد تعریف شده نداشت. همچنان که سوئد گام‌هایی برمی‌دارد تا حق قانونی برای دسترسی و استفاده مجدد از داده عمومی را تضمین کند، چالش‌های اولیه مربوط به ساختارهای شفاف، قانونی و مجوزهای داده openaid.se باید محو شوند.

نگاه به آینده

به منظور بررسی چالش‌های فوق و گسترش موفقیت openaid.se از نظر افزایش معنی‌دار شفافیت، سوئد باید اجرای بیشتر داده برنامه‌ریزی شده رو به جلو را در نظر بگیرد و قابلیت عملکرد سایت را افزایش دهد.

قابلیت استفاده و قابلیت عملکرد

در حالی که سوئد گام‌های مهمی به سمت بهبود قابلیت استفاده و عملکرد پلتفرم openaid.se از سال 2011 برداشته است، بیشتر این اطلاعات به قدری پیچیده هستند که شهروندان عادی نمی‌توانند آن را به روش معنی‌دار هضم کنند. به علاوه، با توجه به ماهیت متمرکز بر تامین کننده مالی در سایت، فرصت‌های مشارکت و تعامل شهروندان، محدود است. برای ادامه بهبود قابلیت عملکرد، مجسم‌سازی شهودی داده و داستان‌گویی باید برای ارائه مقادیر زیاد اطلاعات به روشی به کار رود که تاثیر تامین مالی برای عموم مردم را نشان می‌دهد.57 ابزارهای ایجاد شده توسط دیگر سازمان‌ها را می‌توان با سیستم فعلی یکپارچه کرد تا نظارت میدانی بهتر و ارزیابی انجام شود. مثلا، ابزارهایی مانند آب برای نگهبان مشاهدات سطح میدانی مردم FLOW58 یا ابزارهای انتشار توزیعی مانند گزارشگری ساده آیکو PSR59 باید بی نهایت موثر باشند.60

از نظر انتشار توزیع شده و عملکرد بازخورد، Sida تضمین می‌کند که باید نسبت به نگرانی‌های حریم خصوصی داده کارکنان، پاسخگو بمانند و قابلیت عملکردی را به کار ببرند که باعث کاهش تنش‌ها می‌شوند، از جمله نظرات غیر رسمی و نکاتی که فقط از نظر داخلی موجود هستند.61

داده برنامه‌ریزی رو به جلو

انتشار داده مفصل برنامه‌ریزی رو به جلو توسط دولت، تاثیر عظیمی بر کشورهای پذیرنده خواهد داشت. 62 این امر شامل ارتباط با اسناد پروژه و داده نتایج و شرایطی است که برای فعالیت برنامه‌ریزی شده فایل‌های IATI به کار می‌روند و دسترسی و استفاده توسط دیگران را ارتقاء می‌دهند.63 این امر باعث مالکیت محلی بیشتر نسبت به نتایج توسعه می‌شود و تاثیرات پیگیری برای افزایش پاسخگویی و حاکمیت دارد. در طرح عمل مشارکت دولت باز، سوئد معتقد است که این شفافیت کمک باعث استفاده کامل از منابع مالی موجود برای ریشه کنی فقر و تصمیم تقسیم‌بندی بهتر نیروی کار می‌شود.64 طبق گفته سامانتا کاستر از AidData، “مجهز کردن CSOها و وزارتخانه‌های دولتی جهت استفاده در این برنامه‌ریزی، طرفداری و تحقیق، اهمیت زیادی برای پایداری اقدامات دارد.”65

Openaid.se باید انتشار و استفاده از داده نظارت و عملکرد را بهبود بخشد. اخیر این داده در قالب PDF فراهم شده است. در آینده، فراهم کردن داده در استاندارد IATI باعث می‌شود اطلاعات با اکوسیستم ابزارها برای نظارت میدانی و ارزیابی، یکپارچه شود که منجر به جریان هموارتری می‌شود.66

همکاری و مشارکت با دیگر شرکا

همکاری بیشتر با دیگر اهداکنندگان و مشارکت محلی در کشورهای پذیرنده برای توسعه و اجرای پلتفرم openiad.se بسیار مفید است و بر برخی چالش‌های ساختاری که سایت با آن روبرو است، غلبه می‌کند. در این راستا، سوئد باید با سازمان‌های موجود در کشورهای در حال توسعه کار کند تا با دیگر سیستم‌های پذیرنده برای کاربردهای متنی ترکیب شوند و شفافیت و پاسخگویی را تقویت کنند، یعنی کاربردهایی که باعث افزایش دسترسی شهروندان به بودجه‌های کمک دولتی و پذیرندگان آن می‌شود.67

موانع قانونی سوئد برای استفاده مجدد از داده باید بررسی شوند تا تاثیرات بیشتری ایجاد شوند. استفاده مجدد هم این قابلیت را دارد تا شهروندان علاقمند را توانمند کند که روش‌های جدید و نوآورانه‌ای برای ترکیب، نمایش و استفاده مجدد از داده‌ای ایجاد کند که قابلیت عظیمی برای تفکر مجدد و پیکربندی مجدد کمک دارد که در حال حاضر اجرا می‌شود.68 تلاش‌ها در سطوح مختلف باید هماهنگ شوند تا از تقسیم‌بندی اجناب شود.69 به منظور اجتناب از تقسیم‌بندی، لازم است بازیگران در سطوح مختلف، از پایین‌ترین سطح تا وزارتخانه‌ها، تلاش‌های خود را هماهنگ کنند، در حالی که قابلیت خلاقانه کاهش می‌یابد.

تلاش‌های سوئد برای باز کردن داده مربوط به کمک برای عموم مردم باعث حرکت‌های عمده‌ای به سمت افزایش شفافیت و پاسخگویی در این زمینه شده است. با توجه به این حقیقت که بیشتر این تلاشها در زمانی روی داده که سوئد فاقد تعهدات سیاست سطح بالا نسبت به استفاده مجدد از داده بوده که در بیشتر کشورهای سراسر جهان وجود داشته است، این تلاش قابل توجهی است. با تمرکز بر قابلیت استفاد قطب داده مربوط به کمک، استفاده از داده تفکر رو به جلو و همکاری بهتر با ذینفعان، تاثیرات openaid-se ادامه دارد و در سال‌های آتی، گسترده‌تر می‌شود.

شما می‌توانید به متن این مطلب از طریق فایل برخط زیر دسترسی داشته باشید:

فایل word برخط

همچنین می‌توانید منبع اصلی این مطلب را از اینجا مطالعه کنید.

منابع

  1. Östling, Alina. “Independent Reporting Mechanism Sweden: Progress Report 2012-13.” Open Government Partnership. 2014. http://www.opengovpartnership.org/country/sweden/progress-report/report

  2. “Open Government Partnership – Sweden’s 2012 National Action Plan – Self-Assessment Report.” http://www.opengovpartnership.org/sites/default/files/OGP%20Sweden’s%20Self-assessment%20Report%20-%20FINAL.pdf;

“Sweden’s OGP Action Plan 2014-2016.” Open Government Partnership. http://www.opengovpartnership.org/es/files/swedens-ogp-action-plan-2014-2016-pdf/download

  1. “Sweden’s OGP Action Plan 2014-2016.” Open Government Partnership. http://www.opengovpartnership.org/es/files/swedens-ogp-action-plan-2014-2016-pdf/download

  2. Sweden is ranked sixth out of 68 aid donors by Publish What You Fund, third among bilateral donors and in the top-performing group in the 2014 Aid Transparency Index. “Sweden and Sida ranks high in aid transparency index.” Sida. October 16, 2014. http://www.sida.se/English/press/current-topics-archive/2014/sweden-and-sida-ranks-high-in-aid-transparency-index/

  3. “A transparency guarantee in Swedish development assistance.” Regeringskansliet. 2010. http://www.regeringen.se/contentassets/38eb101044b640b6b25677b714ed302e/a-transparency-guarantee-in-swedish-development-assistance

  4. “Sweden’s OGP Action Plan 2014-2016.” Open Government Partnership. http://www.opengovpartnership.org/es/files/swedens-ogp-action-plan-2014-2016-pdf/download

  5. “Sweden’s OGP Action Plan 2014-2016.” Open Government Partnership. http://www.opengovpartnership.org/es/files/swedens-ogp-action-plan-2014-2016-pdf/download

  6. GovLab interview with Hanna Hellquist, former State Secretary for International Development, Sweden, September 30, 2015.

  7. GovLab interview with Hanna Hellquist, former State Secretary for International Development, Sweden, September 30, 2015.

  8. http://www.opengovpartnership.org/country/sweden

  9. “The Busan Partnership for Effective Development Cooperation.” OECD. July 2012. http://www.oecd.org/dac/effectiveness/Busan%20partnership.pdf

  10. “The Busan Partnership for Effective Development Co-operation.” OECD. http://www.oecd.org/development/effectiveness/busanpartnership.htm

  11. http://www.openaid.se/about/

  12. http://www.openaid.se/about/

  13. http://www.openaid.se/about/

  14. http://www.publishwhatyoufund.org/updates/by-country/sweden/making-openaid-se/

  15. Peterson, Karl. “The making of Openaid.se.” Publish What You Fund. September 23, 2014. http://www.publishwhatyoufund.org/updates/by-country/sweden/making-openaid-se/

  16. GovLab Interview with Carl Elmstam, Transparency Manager, Sida, October 8, 2015.

  17. Östling, Alina. “Independent Reporting Mechanism Sweden: Progress Report 2012-13.” Open Government Partnership. 2014. http://www.opengovpartnership.org/country/sweden/progress-report/report

  18. Östling, Alina. “Independent Reporting Mechanism Sweden: Progress Report 2012-13.” Open Government Partnership. 2014. http://www.opengovpartnership.org/country/sweden/progress-report/report

  19. Östling, Alina. “Independent Reporting Mechanism Sweden: Progress Report 2012-13.” Open Government Partnership. 2014. http://www.opengovpartnership.org/country/sweden/progress-report/report

  20. Östling, Alina. “Independent Reporting Mechanism Sweden: Progress Report 2012-13.” Open Government Partnership. 2014. http://www.opengovpartnership.org/country/sweden/progress-report/report

  21. GovLab interview with Karl Peterson, Project Manager, Aid Transparency, Sida, September 23, 2015.

  22. Peterson, Karl. “The making of Openaid.se.” Publish What You Fund. September 23, 2014. http://www.publishwhatyoufund.org/updates/by-country/sweden/making-openaid-se/

  23. GovLab Interview with Carl Elmstam, Transparency Manager, Sida, October 8, 2015.

  24. GovLab Interview. Karl Peterson. September 23, 2015; IRM, Sweden: Östling, Alina. “Independent Reporting Mechanism Sweden: Progress Report 2012-13.” Open Government Partnership. 2014. http://www.opengovpartnership.org/country/sweden/progress-report/report

  25. Östling, Alina. “Independent Reporting Mechanism Sweden: Progress Report 2012-13.” Open Government Partnership. 2014. http://www.opengovpartnership.org/country/sweden/progress-report/report

  26. “Open Government Partnership – Sweden’s 2012 National Action Plan – Self-Assessment Report.” http://www.opengovpartnership.org/sites/default/files/OGP%20Sweden’s%20Self-assessment%20Report%20-%20FINAL.pdf;

“Sweden’s OGP Action Plan 2014-2016.” Open Government Partnership. http://www.opengovpartnership.org/es/files/swedens-ogp-action-plan-2014-2016-pdf/download

  1. Peterson, Karl. “The making of Openaid.se.” Publish What You Fund. September 23, 2014. http://www.publishwhatyoufund.org/updates/by-country/sweden/making-openaid-se/

  2. http://www.opengovpartnership.org/sites/default/files/OGP%20Sweden’s%20Self-assessment%20Report%20-%20FINAL.pdf;

“Sweden’s OGP Action Plan 2014-2016.” Open Government Partnership. http://www.opengovpartnership.org/es/files/swedens-ogp-action-plan-2014-2016-pdf/download

  1. “Sweden’s OGP Action Plan 2014-2016.” Open Government Partnership. http://www.opengovpartnership.org/es/files/swedens-ogp-action-plan-2014-2016-pdf/download

  2. 32 http://www.transparency.org/cpi2014

  3. Sweden was ranked “Very Good” with an indicator score of 83.27 percent, a significant increase over its 2013 ranking. http://ati.publishwhatyoufund.org/donor/sweden/Sweden

  4. Faust, Jörg. “Donor Transparency and Aid Allocation.” German Development Institute Discussion Paper. December 2011. http://edoc.vifapol.de/opus/volltexte/2012/3552/pdf/DP_12.2011.pdf

  5. Rådelius, Elias. “White paper, part 4: Keys to success and the road ahead.” Openaid.se Blog. May 28, 2015. http://www.openaid.se/blog/part-4-keys-to-success-and-the-road-ahead/

  6. Rådelius, Elias. “White paper, part 4: Keys to success and the road ahead.” Openaid.se Blog. May 28, 2015. http://www.openaid.se/blog/part-4-keys-to-success-and-the-road-ahead/

  7. Rådelius, Elias. “White paper, part 4: Keys to success and the road ahead.” Openaid.se Blog. May 28, 2015. http://www.openaid.se/blog/part-4-keys-to-success-and-the-road-ahead/

  8. GovLab interview with Hanna Hellquist, Former Secretary of State, Sweden, September 30, 2015.

  9. GovLab interview with Hanna Hellquist, former State Secretary for International Development, Sweden, September 30, 2015.

  10. GovLab interview with Hanna Hellquist, former State Secretary for International Development, Sweden, September 30, 2015.

  11. http://www.government.se/about-the-website/psi-data/

  12. GovLab Interview. Carl Elmstam. September 23, 2015. http://www.openaid.se/blog/part-4-keys-to-success-and-the-road-ahead/

  13. Rådelius, Elias. “White paper, part 2: How to get started publishing using the IATI standard as a bilateral donor agency” Openaid.se Blog. May 26, 2015. http://www.openaid.se/blog/part-2-how-to-get-started-publishing-using-the-iati-standard-as-a-bilateral-donor-agency/

  14. Hanna Hellquist, GovLab interview with author. 30 September 2015.

  15. “Guest blog from OpenAid – Sweden embraces the transparency agenda.” AidInfo. July, 21, 2010. http://www.aidinfo.org/guest-blog-from-openaid-sweden-embraces-the-transparency-agenda.html

  16. http://openaid.um.dk/en/

  17. Rådelius, Elias. “Implementing aid transparency in Sweden – white paper, part 1: Why do we care about aid transparency and IATI?” Openaid.se Blog. May 25, 2015. http://www.openaid.se/blog/implementing-aid-transparency-in-sweden-white-paper-part-1-why-do-we-care-about-aid-transparency-and-iati/

  18. Bjelkeman-Pettersson, Thomas. “OpenAid.se, Swedish Development Aid Transparency.” Open for Change, April 4, 2011. http://openforchange.info/contant/openaidse-swedish-development-aid-transparency.

  19. GovLab Interview with Carl Elmstam, Transparency Manager, Sida, October 8, 2015.

  20. Bjelkeman-Pettersson, Thomas. “OpenAid.se, Swedish Development Aid Transparency.” Open for Change, April 4, 2011. http://openforchange.info/contant/openaidse-swedish-development-aid-transparency.

  21. Dietrich, Daniel. “Open Data in Development Aid.” European Public Sector Information Platform Topic Report No. 2012 / 02. March 2012. http://www.epsiplatform.eu/sites/default/files/Final%20TR%20Open%20Aid%20Data.pdf

  22. GovLab interview with Karl Peterson, Project Manager, Aid Transparency, Sida, September 23, 2015.

  23. GovLab interview with Karl Peterson, Project Manager, Aid Transparency, Sida, September 23, 2015.

  24. Östling, Alina. “Independent Reporting Mechanism Sweden: Progress Report 2012-13.” Open Government Partnership. 2014. http://www.opengovpartnership.org/country/sweden/progress-report/report

  25. Rådelius, Elias. “White paper, part 3: Challenges” Openaid.se Blog. May 27, 2015. http://www.openaid.se/blog/part-3-challenges/

  26. Månsson, Christer, et al. “From Bureaucracy to Innovation: An introduction to How to Work with Open Data,” March 2013.

  27. Heacock, Rebekah and David Sasaki, “ICT4 Transparency in Sub-Saharan Africa. In Increasing Transparency and Fighting Corruption through ICT Empowering People and Communities,” The Swedish Program for ICT in Developing Regions (SPIDER) ICT4D Series No. 3, 2010. Stockholm: Stockholm University. IRM, Sweden: Progress Report 2012-13. http://spidercenter.org/polopoly_fs/1.163640.1390315885!/menu/standard/file/Spider%20ICT4D%20series%203%20Increasing%20transparency%20and%20fighting%20corruption%20through%20ICT.pdf

  28. FLOW is a “system to collect, manage, analyze, and display geographically-referenced monitoring and evaluation data,” mainly used for water points to date. https://www.waterforpeople.org/what-we-do

  29. Akvo Really Simple Reporting is a “web and Android-based system that makes it easy for development aid teams to bring complex networks of projects online and instantly share progress with everyone involved and interested.” http://akvo.org/products/rsr/

  30. Bjelkeman-Pettersson, Thomas. “OpenAid.se, Swedish Development Aid Transparency.” Open for Change, April 4, 2011. http://openforchange.info/contant/openaidse-swedish-development-aid-transparency.

  31. GovLab Interview with Carl Elmstam, Transparency Manager, Sida, October 8, 2015.

  32. GovLab Interview with Carl Elmstam, Transparency Manager, Sida, October 8, 2015.

  33. http://ati.publishwhatyoufund.org/donor/sweden/

  34. “Sweden’s OGP Action Plan 2014-2016.” Open Government Partnership. http://www.opengovpartnership.org/es/files/swedens-ogp-action-plan-2014-2016-pdf/download

  35. “Why Transparency Matters Part 5: Where Do We Go Next?” InterAction. January 10, 2014. http://www.interaction.org/blog/why-transparency-matters-part-5-where-do-we-go-next

  36. GovLab interview with Karl Peterson, Project Manager, Aid Transparency, Sida, September 23, 2015.

  37. Heacock, Rebekah and David Sasaki, “ICT4 Transparency in Sub-Saharan Africa. In Increasing Transparency and Fighting Corruption through ICT Empowering People and Communities,” The Swedish Program for ICT in Developing Regions (SPIDER) ICT4D Series No. 3, 2010. Stockholm: Stockholm University. IRM, Sweden: Progress Report 2012-13. http://spidercenter.org/polopoly_fs/1.163640.1390315885!/menu/standard/file/Spider%20ICT4D%20series%203%20Increasing%20transparency%20and%20fighting%20corruption%20through%20ICT.pdf

  38. Dietrich, Daniel. “Open Data in Development Aid.” European Public Sector Information Platform Topic Report No. 2012 / 02. March 2012. http://www.epsiplatform.eu/sites/default/files/Final%20TR%20Open%20Aid%20Data.pdf

  39. Dietrich, Daniel. “Open Data in Development Aid.” European Public Sector Information Platform Topic Report No. 2012 / 02. March 2012. http://www.epsiplatform.eu/sites/default/files/Final%20TR%20Open%20Aid%20Data.pdf