نتایج پرونده تأثیرات داده‌باز: تاثیر داده‌باز در زندگی مردم – بخش اول

  • ۱۴ خرداد ۱۳۹۶
  • 4
  • بدون دیدگاه
  • نویسنده: محمدحسین ملک‌نژاد
  • لینک کوتاه:

تعیین تأثیر، نیازمند در نظر گرفتن تفاوت‌های ظریف و خاص است. در بسیاری از موارد، نتایج پروژه‌های داده‌باز، بیش از یک بعد از تأثیر را نشان می‌دهد. علاوه بر این، تأثیر مطالعات موردی ما بر زندگی مردم اغلب غیرمستقیم (و […]

نتایج پرونده تأثیرات داده‌باز: تاثیر داده‌باز در زندگی مردم – بخش اول

تعیین تأثیر، نیازمند در نظر گرفتن تفاوت‌های ظریف و خاص است. در بسیاری از موارد، نتایج پروژه‌های داده‌باز، بیش از یک بعد از تأثیر را نشان می‌دهد. علاوه بر این، تأثیر مطالعات موردی ما بر زندگی مردم اغلب غیرمستقیم (و درنتیجه تا حدودی نامحسوس‌تر) و متأثر از تغییرات در روش تصمیم‌گیری و یا دیگر عوامل اجتماعی، سیاسی و اقتصادی گسترده است. در این نوشته به بررسی چهار روش تأثیر داده‌باز در زندگی مردم می‌پردازیم.

رونق دولت

اول، داده‌باز در حال بهبود دولت‌ها در سراسر جهان است. این کار را به روش‌های مختلف، اما به‌طور خاص توسط: الف) کمک به دولت‌ها برای پاسخگویی بیشتر، به‌خصوص ازطریق کمک به مقابله با فساد و افزودن شفافیت به تعدادی از مسئولیت‌ها و وظایف دولت (به‌ویژه بودجه)؛ و ب) ساخت دولتی کارآمدتر، به‌ ویژه با افزایش خدمات عمومی و تخصیص منابع انجام می‌دهد.

بهبود در حکومت در شش مورد از ۱۹ مطالعه موردی ما مشهود است. نمونه‌های قابل‌توجه عبارت‌اند از: پورتال شفافیت بودجه باز برزیل که پاسخگویی و نظارت شهروند بر فرآیندهای بودجه کشور را به ارمغان می‌آورد؛ ثبت مرکزی اسلواکی که یک مدل جهانی برای جنبش قرارداد باز است؛ و داده‌باز مالیات برگشتی کانادا که توسط سازمان‌های خیریه ارائه‌شده، اولین حرکت در یک تلاش گسترده و جهانی به‌سوی افزایش شفافیت و پاسخگویی بشردوستانه است.

قوی‌تری شدن شهروندان

داده‌باز امکان کنترل شهروندان بر زندگی خود و درخواست تغییر و در نتیجه تصمیم‌گیری آگاهانه‌تر را فراهم ساخته و نیز اشکال جدیدی از بسیج اجتماعی را ارائه می‌کند که هر دو به‌ نوبه‌ خود موجب تسهیل در روش‌های جدید برقراری ارتباط و دسترسی به اطلاعات می‌شوند.

این بعد از تأثیر در چهار مطالعه موردی ایفای نقش می‌کند. برخی از نمونه‌های قابل‌توجه در این گروه از تأثیر عبارت‌اند از A Tu Servicio اروگوئه که به شهروندان امکان تصمیم‌گیری آگاهانه‌تر در مورد مراقبت‌های بهداشتی را می‌دهد، رابط آموزش‌ و پرورش در مکزیک (مهورا توو اسکوئلا) و تانزانیا (داشبورد داده‌باز آموزش‌وپرورش و شول) که هرکدام از این‌ها والدین را قادر می‌سازد تا در مورد مدارس فرزندان خود بر اساس شواهد تصمیم‌گیری نمایند.

حل مسائل عمومی

داده‌باز در حال ایجاد فرصت‌های اقتصادی جدید برای شهروندان و سازمان‌ها است. در سراسر جهان، در شهرها و کشورها، شفافیت بیشتر و اطلاعات بیشتر موجب تسریع رشد اقتصادی، افتتاح بخش‌های جدید و پرورش نوآوری می‌شود. در این فرآیند، داده‌باز منجر به ایجاد مشاغل جدید شده و روش‌های جدیدی برای پیشرفت در دنیا به شهروندان ارائه می‌کند.

این گروه تأثیر، اغلب ناشی از برنامه‌های کاربردی و پایگاه‌های ساخته‌ شده با استفاده از داده دولت است. این تأثیر در چهار مورد از مطالعات موردی ما مشهود است که هر یک متکی بر داده اصلی منتشرشده از اطلاعات دولت هستند. دو نمونه قابل‌ توجه عبارت‌اند از اطلس کسب‌ و کار نیویورک که به کسب‌ و کارهای کوچک اجازه می‌دهد تا با استفاده از داده به شناسایی بهترین محله برای افتتاح و یا رشد شرکت‌های خود بپردازند و پایگاه‌ها و شرکت‌های مختلف که از داده‌های منتشر شده توسط اداره ملی اقیانوسی و جوی ایالات‌متحده آمریکا (NOAA) ساخته‌ شده‌اند.

ایجاد فرصت

درنهایت، تأثیر داده‌های باز به گونه است که به حل چند مشکل عمومی بزرگ منجر می‌شود که بسیاری از آن‌ها تا همین اواخر غیر قابل‌ حل به نظر می‌رسیدند. اگرچه بسیاری از این مشکلات کاملاً حل‌ نشده و یا حذف‌ شده‌اند، اما در نهایت نظاره‌گر مسیری رو به بهبود هستیم. داده‌باز به شهروندان و سیاست‌گذاران امکان می‌دهد تا به شیوه‌هایی جدید به تجزیه‌ و تحلیل مشکلات اجتماعی پرداخته و در اشکال جدیدی از ارزیابی داده محور و تعامل سهیم شوند.

داده‌باز تأثیرات قابل‌ توجهی در طول بحران‌های بهداشت عمومی و دیگر موارد اضطراری ایجاد کرده است. در سیرالئون، داده‌باز کمک کرد تا با اطلاع از کار عده‌ای در این زمینه، با ابولا مبارزه شود. دولت و شهروندان سنگاپور کوشیدند تا با استفاده از یک نقشه خوشه تب دانگ، گسترش تب دانگ در طول شیوع بیماری که در سال 2013 رخ‌ داده بود را محدود کنند. تلاش برای بازسازی پس از زلزله ویرانگر کرایست چرچ، نیوزیلند، نیز با کمک داده‌باز انجام شد. مهم این است که تشخیص دهیم صرف‌ نظر از همه مزیت‌ها، این تلاش‌ها برای حل مشکلات می‌تواند عواقب ناخواسته‌ای نیز به همراه داشته باشند. به‌عنوان‌مثال در مورد Eightmaps که در آن تلاش برای رسیدگی به تبعیض و مسائل دیگر، ناخواسته مشکلات جدیدی در رابطه با حریم خصوصی (و حتی امنیت شخصی) به وجود آورد.

سایر مطالب نتایج تأثیرات داده باز

نتایج پرونده تأثیرات داده‌باز: شرایط مورد نیاز برای اجرا – بخش دوم

نتایج پرونده تأثیرات داده‌باز: چالش‌های تأثیرگذاری – بخش سوم

نتایج پرونده تأثیرات داده‌باز: توصیه‌های نسل بعدی داده باز – بخش چهارم

برای مطالعه مطالب بیشتر پیرامون تأثیرات داده باز، اینجا کلیک کنید.

 دریافت
عنوان: تأثیر داده باز در زندگی مردم
حجم: 95.1 کیلوبایت