معرفی چهارمین شاخص جهانی داده باز

  • ۲۸ اردیبهشت ۱۳۹۶
  • 3
  • بدون دیدگاه
  • نویسنده: محمدحسین خانی
  • لینک کوتاه:

شاخص جهانی داده باز به مقایسه حدود 100 کشور مختلف در 15 مجموعه داده می‌پردازد. برای این نسخه، 1410 مجموعه داده دریافت کردیم که طبق تعریف باز بودن  تنها 10 درصد از آن‌ها باز هستند. شاخص جهانی داده باز تنها […]

معرفی چهارمین شاخص جهانی داده باز

شاخص جهانی داده باز به مقایسه حدود 100 کشور مختلف در 15 مجموعه داده می‌پردازد. برای این نسخه، 1410 مجموعه داده دریافت کردیم که طبق تعریف باز بودن  تنها 10 درصد از آن‌ها باز هستند. شاخص جهانی داده باز تنها یک معیار نیست، بلکه می‌توان و بایستی از آن به‌عنوان ابزاری برای بهبود انتشار داده باز استفاده کرد و نیز داده‌ها را قابل جستجو، مفید و مؤثر نمود. به همین دلیل، فاز جدیدی به نام فاز گفت‌وگو برای این فاز در نظر گرفته‌شده است.

شاخص جهانی داده باز چیست؟

شاخص جهانی داده باز به مقایسه حدود 100 کشور مختلف در 15 مجموعه داده می‌پردازد. برای این نسخه، 1410 مجموعه داده دریافت کردیم که طبق تعریف باز بودن (open definition) تنها 10 درصد از آن‌ها باز هستند. شاخص جهانی داده باز تنها یک معیار نیست، بلکه می‌توان و بایستی از آن به‌عنوان ابزاری برای بهبود انتشار داده باز استفاده کرد و نیز داده‌ها را قابل جستجو، مفید و مؤثر نمود. به همین دلیل، فاز جدیدی به نام فاز گفت‌وگو برای این فاز در نظر گرفته‌شده است.

سنجش انتشار داده حکومتی همواره یک چالش بوده و با اینکه که داده باز دارای یک تعریف ثابت است، شیوه‌های انتشار داده به‌طور گسترده از یک دولت به دولت دیگر و حتی درون یک دولت متفاوت است. این شاخص با سؤالات دشواری مواجه شده است که ارزیابی را مشکل می‌سازد: «کدام نهاد دولتی داده را منتشر می‌کند؟» یا «آیا داده‌ها بر روی یک پورتال و یا یک صفحه وب منتشرشده‌اند؟» تنها دو نمونه از این سؤالات هستند.

برای این نسخه از شاخص، روشی ارائه کردیم که به ما در فرآیند ارزیابی برخی از این چالش‌ها کمک می‌کرد. ما نه‌تنها بازخورد شاخص‌های گذشته را در نظر داشته‌ایم، بلکه با فعالان داده باز نیز یک گفتگوی سیستماتیک و دقیق برگزار کردیم.. علاوه بر این، یک مرحله بررسی وسیع‌تر برای اطمینان از صحت و کیفیت داشتیم. در سالهای گذشته، شاخص را به‌عنوان یک تصویر کلی در آن زمان منتشر می‌کردیم و پس از انتشار هیچ تغییری در آن ایجاد نمیکردیم. اکنون معتقدیم مانند هر ارزیابی دیگری، ما نیز کامل نیستم و برای جبران اشتباهات، خود را ملزم به انتشار بخش اشتباهات کردیم. امسال تمایل داریم نسبت به بازخورد فعالان و دولت‌ها، پاسخگو باشیم و به هر دو، فرصت بحث در مورد نتایج را بدهیم. ما همه‌ی کاربران را تشویق میکنیم تا در مهلت 30‌روزه‌ی بعد از انتشار نتایج اولیه، اعتراض خود نسبت به ارزیابی‌ها را در انجمن اینترنتی ما اعلام کند. بنابراین نسخه‌ی نهایی را پس از بررسی اعتراض‌ها منتشر خواهیم کرد.

هدف مرحله‌ی گفت‌وگو چیست؟

  1. دریافت بازخورد از ذینفعان، منتشرکنندگان داده تا کاربران داده.
    این امر به بهبود نسخه‌های آینده شاخص کمک می‌کند.
  2. کمک به دولت برای درک مشکلات و چالش‌ها در انتشار داده‌هایشان
  3. کمک به شهروندان برای یافتن مجموعه داده‌های موردنظرشان
  4. کمک به منتشرکنندگان داده برای درک دشواری‌های کاربران برای دسترسی به داده‌ها

مهم‌ترین درس‌های شاخص امسال چیست؟

مهم‌ترین درس‌های ما از شاخص امسال، این چنین بوده است:

  1. شاخص جهانی داده باز به شناسایی چالش‌ها کمک می‌کند.
  2. پیدا کردن داده باز کار آسانی نیست و اغلب دولت‌ها این داده‌ها را نه در پورتال خود بلکه بر روی وب‌سایت‌های مختف دولتی منتشر میکنند.
  3. داده‌ها آنلاین هستند، اما دسترسی و کار با آن‌ها برای کاربر دشوار است.
  4. در انتشار داده باز، چالش مجوزهای مور استفاده (Licenses) همچنان به قوت خود باقی است.

برای مطالعه بیشتر

دریافت فایل ورد
عنوان: معرفی چهارمین شاخص جهانی داده باز
حجم: 2.02 مگابایت
توضیحات: ترجمه شده توسط شفافیت برای ایران