سوالات مبتنی بر شفافیت از نامزدهای ریاست جمهوری

  • ۹ اردیبهشت ۱۳۹۶
  • 3
  • بدون دیدگاه
  • نویسنده: ابوالفضل زارع
  • لینک کوتاه:

یکی از شاخص‌هایی که به انتخاب آگاهانه مردم کمک قابل توجهی می‌کند، شفافیت برنامه‌ها و مواضع نامزدهای انتخابات است. در واقع می‌توان گفت یکی از کارکردهای مهم رسانه‌ها در دوران تبلیغات انتخاباتی، به چالش کشیدن نامزدها در موضوعات مهم مورد […]

سوالات مبتنی بر شفافیت از نامزدهای ریاست جمهوری

یکی از شاخص‌هایی که به انتخاب آگاهانه مردم کمک قابل توجهی می‌کند، شفافیت برنامه‌ها و مواضع نامزدهای انتخابات است. در واقع می‌توان گفت یکی از کارکردهای مهم رسانه‌ها در دوران تبلیغات انتخاباتی، به چالش کشیدن نامزدها در موضوعات مهم مورد نظر مردم و نخبگان است.

در بسیاری از موارد و به دلایل گوناگون نامزدها از اظهار نظر وموضع گیری صریح و مشخص پیرامون برخی از مسائل خودداری می‌کنند. در این مواقع نقش کارشناسان حوزه‌های مختلف و رسانه‌ها در طراحی سوالات صریح و مشخص و همچنین پیگیری دریافت پاسخ این سوالات از نامزدها پررنگ و برجسته می‌شود.

لذا مجموعه شفافیت برای ایران برای انجام وظیفه ملی خود در قبال مردم شریف ایران، اقدام به طراحی سوالاتی در زمینه تخصصی شفافیت کرده است.

این سوالات دو کارکرد بسیار مهم دارند؛ اولا، با تدقیق در مباحث و نگاه جزئی‌تر و کارشناسانه‌تر به اهم موضوعات حوزه شفافیت، نقاط کلیدی و مهم این حوزه را مشخص می‌کنند. ثانیا با انتشار این سوالات در فضای رسانه‌ای و ایجاد مطالبه برای پاسخگویی روشن و شفاف نسبت به آن‌ها، مواضع هریک از نامزدهای محترم انتخابات ریاست جمهوری را نسبت به این سوالات برای مردم آشکار می‌کند.

سوالات

  1. به نظر شما برخوردهای انجام شده با دریافت کنندگان حقوق ها یا املاک موسوم به نجومی یا غیرمتعارف، کم بود و انتظارات را برآورده نکرد، کافی بود و دریافت کنندگان به مجازات درخور رسیدند،  زیاده از حد و تحت تاثیر موج رسانه ای بوده و ظلم در حق دریافت کنندگان بود؟
  2. مطابق ماده 29 قانون برنامه ششم، سامانه اعلام عمومی حقوق و مزایای مدیران باید در سال 1396 راه اندازی شود. اگر شما رئیس جمهور شوید، فکر می کنید دیرترین زمانی که این سامانه برای استفاده عموم افتتاح خواهد شد چه ماهی از سال جاری خواهد بود؟
  3. به نظر شما سقف گذاری قانونی روی حقوق مدیران کار درستی است یا باعث مهاجرات مدیران نخبه یا مجرب به خارج یا به بخش خصوصی خواهد شد؟
  4. اگر معقتد به سقف گذاری هستید، به نظر شما این سقف باید چند برابر حداقل حقوق باشد؟ آیا سقف های مصوب شده در آیین نامه های دولت و مجلس معقول و منطقی است، سخت گیرانه است یا زیاده از حد است؟
  5. اگر رئیس جمهور شوید، برای حل این مشکل چه اقداماتی انجام خواهید داد (در مورد آنچه در اختیارات دولت است، یا ارائه لوایح مربوطه)؟
  6. آیا معتقد هستید که اعضای کابینه آینده شما باید فهرست کامل درآمدها و دارایی های خود را به طور شفاف برای اطلاع عموم اعلام کنند. در صورت انتخاب، چند ماه طول خواهد کشید تا تمام اعضای کابینه شما این کار را انجام دهند؟
  7. آخرین مجموع دریافتی ناخالص شما چه مقدار و از چه منابعی بوده است؟
  8. فهرست دارایی های خود را اعلام کنید.
  9. اطلاع حکومت از مانده حساب های بانکی و جریان وجوه اشخاص حقیقی و حقوقی، برای مالیات ستانی از درآمد و ثروت یا سایر سیاستگذاری های حاکمیتی مرتبط با توزیع درآمد، کار درستی است یا دخالت در حوزه خصوصی و ضد سرمایه گذاری و به ضرر سیستم بانکی محسوب می شود؟
  10. آیا برچیدن سامانه های شبنم و ایران کد کار درست یا غلطی بود؟ و چرا؟ اگر دولت آینده با شما باید، سامانه ای مشابه یا جایگزین راه اندازی خواهید کرد؟
  11. آیا موافق تداوم استفاده از کارت سوخت هستید؟
  12. آیا استفاده از سامانه مناقصات را راهکار درستی برای شفافیت خریدهای دولتی و کاهش فساد میدانید؟ (معلومه همه میگند بله! ضرورتی ندارد)
  13. چند مورد از برنامه هایتان برای مشارکت بیشتر و واقعی تر مردم در اداره کشور را معرفی کنید. (این هم خیلی کلیه و در پاسخ داستان سرایی می کنند).

فایل پی‌دی‌اف این سوالات را از اینجا دریافت کنید.