در این ارائه، فواید و لزوم شفافیت شوراها و جلسات کمیسیونی مورد بررسی قرار گرفته و محورهای این قسم از شفافیت مورد بحث قرار می‌گیرد. برای مشاهده سایر ارائه‌ها، به آدرس learn.tp4.ir مراجعه کنید.

حوزه شفافیت حکومت باز Open Government Scope
موضوع راهنما، آموزشی Learning, Educational Subject
منتشر کننده شفافیت برای ایران Transparency4Iran Publisher

مشخصات ارائه

موضوع ارائه شفافیت شوراها و جلسات کمیسیونی
ارائه دهنده دکتر مهدی ثنائی
تاریخ ارائه 09 اردیبهشت 1396
مدت زمان ارائه 30 دقیقه
مکان ارائه شفافیت برای ایران
لینک ویدئوی ارائه در آپارات aparat.com/v/ja2Sf
دانلود ویدئوی ارائه با کیفیت 360p goo.gl/No87qC
دانلود ویدئوی ارائه با کیفیت 720p goo.gl/PFqiD6
لینک کوتاه این مطلب l.tp4.ir/l13

فیلم ارائه

پاورپوینت ارائه

شما می‌توانید فایل زیپ پاورپوینت ارائه به همراه متریال آن را دانلود کنید:

 دریافت
حجم: 36.9 مگابایت

همچنین می‌توانید فایل پاورپوینت بدون متریال این ارائه را نیز دانلود کنید:

 دریافت
حجم: 26.9 مگابایت

ویدئوهای موجود در ارائه

پخش زنده شورای شهر کلمبیا

متن ارائه

امروز بحث بسیار مهم شفافیت شوراها و جلسات کمیسیونی را خواهیم داشت که بحثی فوق‌العاده کلیدی در کشور ما می‌باشد. بعد از یک مقدمه، به ارائه محورهای مختلفی در مورد شوراها و جلسات کمیسیونی می‌پردازیم.

در مقدمه اولین سوال این است که منظور از شفافیت شوراها و جلسات کمیسیونی چیست؟ منظور این است که همه نظامات و نهادهایی که به نحوی تصمیم‌گیری در قالب جلسات شورایی و کمیسیونی شکل می‌گیرد و خروجی و مصوبات آن‌ها در یک سطحی لازم الاجرا است.

این مساله مصادیق متنوعی دارد. فرض کنید که صحن و کمیسیون‌‌های مجلس شورای اسلامی دو تا از مهمترین مصادیق آن هستند. صحن کمیسیون مجمع تشخیص مصلحت نظام، مجلس خبرگان رهبری، جلسه شورای نگهبان، صحن کمیسیون‌‌های هیات دولت، انواع و اقسام شوراهایی که رئیس جمهور ریاست آن‌ها را برعهده دارد (شوراهای عالی) شوراهای شهر و روستا، کلیه کمیسیون‌‌های ذیل وزارتخانه‌ها، شهرداری‌ها، کمیسیون‌‌های مواد، کمیسیون ماده 5 و جلسات صندوق توسعه ملی و ...

توضیح این که متاسفانه در کشور ما وقتی حل مسائل برایمان پیچده می‌شود، می‌خواهیم آن را از طریق شوراها و جلسات حل کنیم. این مساله مغایر است با آیه‌‌‌ای که توصیه به مشورت می‌کند. در واقع به این معنی نیست که تصمیم‌گیری هم با مشورت انجام شود.

در ادامه همان آیه بحث تصمیم‌گیری فردی مطرح می‌شود و اینکه لازم است در تصمیم‌گیری، مسئولیت به افراد و مخصوصاً به یک فرد واحد برگردد. ولی متاسفانه از این مکانیسم خیلی استفاده کرده‌ایم و آسیب‌‌های آن هم کم نیست. نکته این است که اگر در مقام مشورت استفاده کنیم، ایراد ندارد اما ما در مقام تصمیم‌گیری فراوان استفاده می‌کنیم که آسیب‌‌های متعددی دارد.

فهرست مطالب

  • مقدمه
  • طرح مسئله
  • پخش زنده جلسات شورا
  • خلاصه مکتوب مذاکرات
  • مشروح مذاکرات
  • حضور و غیاب
  • اعلام آراء
  • برنامه جلسات
  • اعلام تعارض منافع
  • امکان حضور مردم
  • مستندات شورا
  • شفافیت مالی

1. طرح مسئله

اولین بحث یک طرح مسئله است که چرا جلسات شوراها باید شفاف باشد؟ کارشناس‌‌های مرکز پژوهش مجلس مکرر گفته اند که در یک جلسه طرح بحث می‌کنید و در آن جلسه اکثر اعضای کمیسیون با شما موافق هستند ولی بعد از رای گیری، نظر مخالفش رای می‌آورد.

در این بین شوراها و کمیسیون‌ها به یک سری کلیت‌‌های مبهم و بی مسئولیت یا به تعبیری مسئولیت ناپذیری تبدیل شده اند. و گویا اساساً خیلی وقتها این نهادها و تشکل‌ها برای فرار از پاسخگویی شکل می‌گیرد. مکرر داریم در جلسه‌‌‌ای که شما کارشناسان را توجیه کرده اید، اگر از هر کدام از آن‌ها بپرسید که شما رای منو منفی کردید؟ می‌گویند که ما موافق بودیم و موافق حرف زدیم. از هر کسی بپرسید همین جمله را می‌گوید اما معلوم نیست که چرا رای منفی می‌آورد. به خاطر این است که هیچ کدام از شوراها و کمیسیون‌ها مسئولیت پذیری ندارند.

مواردی داریم که شوراها و کمیسیون‌ها تصمیمی را می‌گیرند ولی آن تصمیم و مصوبه خوب و درست علنی نمی شود و بسیاری از تصمیماتی که گرفته شده که خود آن مکانیسم معیوب بوده است، خود آن هم علنی نشده است.

خبرنگار سوال می‌کند که طرح تصویب شده در کمیسیون به کشور ضرر می‌رساند، شما چرا طرح مثبت دادید؟ عضو کمیسیون در پاسخ می‌گوید که رای کمیسیون بوده و به من ارتباط ندارد. درواقع هیچ مسولیتی به فرد برنمی گرد و نتیجه طبیعی این روند شامل ضعف کارشناسی و کاهش کیفیت طرح‌ها می‌شود. برای اینکه در جلسه شرکت کنید نیازی نیست که حتی یک دقیقه قبل از جلسه از موضوع جلسه آگاه شوید. شما به جلسه فراخوانده می‌شوید و در جلسه اساساً متوجه می‌شوید که طرح بحث چیست و همانجا به نوشته نگاه می‌کنید و هر تصمیمی که بخواهید می‌گیرید و بیرون می‌آیید و پول زیادی هم بابت حق الزحمه‌‌‌ای که در جلسه شرکت داشتید، می‌گیرید.

هیچ زحمتی ندارد مگر آنکه خود آن کمیسیون مسئولیت‌‌هایی را تحمیل کند که این به کیفیت افراد بر می‌گردد که آن هم نه قابل ارزیابی است و نه ناقابل نظارت. خلاصه بسیار سازوکار معیوب، سطحی، ابتدایی و ناقص و نارسی طراحی شده در انبوه و تعددی از سازوکارهایی که برای شوراها در کشور داریم. در حالی که نمایندگان برای مثال برای شوراهایی که ما انتخابشان می‌کنیم مثل مجلس، شورای شهر و روستا و ... اینها وکلای مردم هستند و راجع به کاری که به آن‌ها سپرده شده باید پاسخگو باشند و بدون شفافیت این جلسات، امکان پاسخگویی وجود نخواهد داشت. اساساً تا شما اطلاعی نداشته باشید که چه خبر است چه طور می‌توانید مسئولیت پذیری را مطالبه کنید که در مقابل عملکرد پاسخ بگوید. وقتی اتحاد نداشته باشد کاری مهمل و بی معنایی است.

 در قانون اساسی اصل 84 ذکر شده که هر نماینده در برابر تمام ملت مسئول است و حق دارد در تمام مسائل داخل و خارج کشور اظهارنظر کند. از آن طرف مطابق اصل ۶۷ نمایندگان مجلس سوگند می‌خورند که در انجام وکالت و توجه به استقلال کشور، آزادی مردم و تامین مسائل آن‌ها در کلمه‌ها، نوشته‌ها و اظهارنظرها امانت و تقوا را رعایت کنند. اما اینها چطور می‌خواهد احراز و ارزیابی شوند. از بین مصادیق که داریم بقیه موارد مهمترین محورهایی هست که ما برای تنوع جلسات شورایی و نمادهای کمیسیونی مد نظر داریم، این محورها به طور کلی ضروری است. حال شما ممکن است یکی از این محورها را برای یک شورای خاصی کمتر یا بیشتر و یا اضافه کنیم که این بحث اقتضایی خاص آن شورا است که قابل فکر و بحث و طرح است. اما آنچه که در اینجا مطرح می‌شود خیلی کلی و عمومی است.

2. پخش زنده جلسات شورا

محور اول پخش زنده جلسات شورا است که دو تا زیرمحور و مولفه دارد: پخش زنده جلسات شوراها و دسترسی به آرشیو جلسات. یعنی این جلساتی که برگزار می‌شود باید هم پخش زنده صوتی تصویری داشته باشد در سایت یا در جاهای دیگر و از آن طرف این موارد آرشیو شود که بعداً بتوان به آن دسترسی داشت.

اگر دقت کنید یک شورای شهر کلمبیا از شهرهای ایالات متحده داریم که قسمت پایین سمت چپ قسمتی دارد که می‌توانید به آنجا وارد شوید و جلسه را به صورت زنده نگاه کنید یا به آرشیو ویدئوها دسترسی پیدا کنید که فرد می‌تواند ببیند که در گدشته چه اتفاقی افتاده است.

یا اینجا یکی از شهرهای استرالیا به اسم ملتون است که مربوط به جلسات می‌باشد و توضیح داده شده که جلسات ضبط می‌شود و فایل صوتی آن موجود است که می‌توان به صورت زنده گوش داد و هم قابل دانلود است که افراد می‌توانند به آن دسترسی پیدا کنند.

3. خلاصه مکتوب جلسات

محور بعدی که می‌خواهیم روی آن تمرکز کنیم بحث خلاصه مکتوب مذاکرات است. در این خلاصه هم باید مشخصات جلسه ذکر ‌شود که آن کمیته اگر زیر کمیته‌‌‌ای دارد، تاریخ یا مکان یا ... بوده و خلاصه‌‌‌ای از اینکه در گفتگوها چه گذشته است، در آنجا ذکر شود.

یک نمونه برای شورای شهر نیویورک در کشور ایالات متحده ذکر شده است که یک سندی است که اسم کمیته، در چه تاریخی، مدت زمان آن کی آغاز شده، عنوان جلسه چه بوده، جزئیات جلسه به چه ترتیب و ویدئویی جلسه، حتی اینکه دستور جلسه و مشروح جلسه چه بوده است که افراد می‌توانند به طور کامل به همه اطلاعات دسترسی پیدا کنند.

شهر دیگر شهر کلایدن انگلستان است. یک نمونه از فرمی که از خلاصه مذاکرات تهیه شده است که افراد می‌توانند به آن دستیابی پیدا کنند.

4. مشروح مذاکرات

محور بعدی بعد از خلاصه و چکیده، مشروح مذاکرات است. در اینجا تجربه شهر شیکاگو را بررسی می‌کنیم. همانطور که دقت می‌کنید یک سندی ارائه شده است که هر چند ثانیه یکبار نه تنها به متن کاملی که مطرح شده است می‌توانید دسترسی داشته باشید بلکه دقیقاً به شما می‌گوید که این در چه ثانیه و در چه دقیقه‌‌‌ای اتفاق افتاده است. این کار از ابتدا شروع می‌شود و حضور و غیاب می‌کند و می‌گوید که الان منشی حضور و غیاب را شروع می‌کند و یکی یکی اسامی را می‌خواند. در واقع از همان ابتدا همه این‌ها را داریم.

5. حضور و غیاب

محور بعدی که فوق‌العاده حائز اهمیت می‌باشد بحث حضور و غیاب برای جلسات شوراها است. ما هم باید بدانیم که حاضران و غایبان به چه تفکیکی هستند و هم اینکه در خیلی از شوراها مهمانانی حضور دارند. حال اینکه بعضی وقت‌ها مهمانان رسمی هستند و گاهی غیر رسمی. مهمانان رسمی یعنی در آن جلسه دعوت کنیم از افرادی که حضور پیدا کرده و ارائه بحث کنند یا به سوالات پاسخ بدهند. حتی اسامی اعضایی که از جلسه خارج می‌شوند نیز جز استانداردهای حضوروغیاب محسوب می‌شوند.

شورای شهر لندن را باهم می‌بینیم که اسامی حاضران و غایبان و حتی حاضرانی که غیر عضو شورا هستند را هم ذکر کرده است که شما می‌توانید در تاریخ ۲۴ اکتبر ۲۰۱۶ ببینید که گفته شده در طبقه چندم و سالن لندن سیتی هال ساعت 4 و 1 دقیقه که در اینجا بررسی شده است.

6. اعلام آراء

محور بعدی یکی از مهمترین محورهایی است که می‌توان گفت مهمترین جایی است که مسئولیت‌پذیری را به این شوراها دانست بحث‌ها آراء اعضا به طرح‌های مختلف است که آن اعضا چه رأیی می‌دهند رای موافق می‌دهند یا مخالف.

اولین مصداق مربوط به شهر بوستون در ایالات متحده آمریکا است. همانطور که مشاهده می‌کنید چگونگی آرای مثبت و منفی را ذکر کرده است. در واقع Y که در جلوی اسامی نوشته شده یعنی این‌ها رأی مثبت دادند و آن NP که نوشته شده یعنی آن شخص اصلاً در آن جلسه حاضر نبوده است. یعنی همزمان هم حضوروغیاب را ارائه می‌کند و هم اینکه چه رایی دادند.

7. برنامه جلسات

محور بعدی محور برنامه جلسات است یا در واقع دستور جلسه که قرار است چه اتفاقی بیفتد. از یک طرف این بحث خیلی ضروری است و افراد و مردم بتوانند حضور پیدا کنند که این دو محور را جلوتر بیشتر توضیح می‌دهیم. همین که اطلاعیه و اعلامیه جلسه باید حتما 48 ساعت قبل از جلسه منتشر شده باشد و برنامه جلسات خود را از مدت‌ها قبل ارائه بدهند اینکه در این شورا، در طول زمان و در ۹ ماه آینده قرار است چه اتفاقی بیفتد، شورا که در یک شب به نتیجه نمی‌رسد که مسائل را بررسی کند. هر جلسه هم اعلام شود که جلسه بعدی به چه ترتیب است و زمان و مکان آن چگونه است و گزارش‌ها را در جلسه اعلام می‌کند.

برای مثال در شهر شیکاگو ایالات متحده در سندی که منتشر شده است هم زمان و مکان در آن ذکر شده که در چه تاریخی و در چه ساعتی و در چه سالنی بوده است. در قسمت پایین آن توضیح می‌دهد که اعلامیه جلسه منتشر شده بوده و در فلان جا قابل دسترسی بوده است که افراد بتوانند باخبر شوند.

یا برای شهر چندلر یک تقویمی را منتشر کرده است که این تقویم ذکر می‌کند که برفرض برنامه‌ها در روز چهارشنبه 5 آوریل 2017 در ساعات مختلف به چه ترتیبی است. این نشان می‌دهد که این شورا چقدر نظم و انضباط دارد و چه قدر کار کارشناسی و دقت پشت آن هست و برنامه‌ها چقدر منظم است که از مدت‌ها قبل این برنامه‌ها موجود است. همه این‌ها کیفیت کار و تصمیم‌گیری را بالا می‌برد و لازم است که ما هم در این موارد خیلی جدی‌‌تر عمل کنیم.

8. اعلام تعارض منافع

محور بعدی محور تعارض منافع است. بحث تعارض منافع بحث بسیار مهمی است. در یکی از ارائه‌‌های دیگر به صورت تفصیلی توضیح داده شده است و کسانی که آن را ملاحظه نکرده اند از آنها دعوت می‌کنیم که حتما آن ارائه بسیار مهم را ملاحظه کنند.

شاید از جمله مهمترین بحث پیشگیری فساد، بحث تعارض منافع است. افرادی که در این جلسات شورای کمیسیون حاضر هستند اینها باید تعارض منافع خودشان را خوداظهاری کنند و خودشان را ارائه کنند. ممکن است بعد از این که خوداظهاری می‌کنند متناسب با اینکه آن تعارض منافعش چقدر شدید است، یک اقدامی را انجام دهند تا حدی که افراد مجبورند که آن جلسه را ترک کنند و حتی آن تعارض منافع که پیش آمده است در گزارش آن جلسه ذکر می‌شود که این فرد یا افراد چنین تعارض منافعی را داشته اند.

این شورای شهر یکی از شهرهای کانادا است. یک سندی منتشر شده است که مشروح مذاکراتی را نشان می‌دهد. توضیح می‌دهد که یک آقایی به اسم داو در ساعت ۷:۴۵ جلسه را ترک می‌کند به خاطر اینکه خودش اعلام می‌کند که در مورد بحث بعدی که قرار است در جلسه ارائه ‌شود تعارض منافع مالی دارم. بحث در مورد رای گیری درباره شماره 00/95 است و بعد از اینکه خارج می‌شود، در مورد طرح 00/95 رای گیری می‌کنند و تصمیم لازم گرفته می‌شود و در ساعت ۸ آن آقا مجددا به جلسه باز می‌گردد. یعنی قرار بر این بوده است که به مدت 15 دقیقه رای‌گیری شود و آن شخص برای این مدت از جلسه خارج می‌شود و بعد از آن بر می‌گردد. از قضا رای‌گیری در مورد انتصاب خودش به یک مسئولیتی بوده است. حال اینکه یا وی را منتصب می‌کنند و یا از آن جایگاه خلع می‌شود.

9. امکان حضور مردم

محور بعدی بحث بسیار بسیار مهم امکان حضور مردم است. اساساً شوراها در فلسفه مردم‌سالاری اینطور گفته می‌شود که شوراها تشکیل شده اند به این دلیل که ما نمی‌توانیم همه مردم را در رابطه با همه مسائل مربوط به خودشان دخالت دهیم یعنی نمی شود همه را مشارکت داد به خاطر اینکه رای گیری و تصمیم‌گیری باید در یک جا جمع شوند و آن جمع شدن یک جا یک محدودیت فیزیکی دارد. بنابراین نماینده انتخاب می‌کنیم. این بدان معنی نیست که بقیه مردم حق مشارکت ندارند. اگر دقت کنید تصور غالب در کشورها دقیقا همین است. یعنی وقتی که یک شورای شهری هستید به شما چه ربطی دارد که شورای شهر چه خبر است و شما را راه نمی دهند. در صورتی که اصل ماجرا برعکس بوده است. قرار بوده است که این کار، کار شما باشد و شما باید در جریان و با خبر باشید و بتوانید مشارکت کنید و از آن‌ها پاسخ بگیرید.

لذا اگر همه مردم  نمی‌توانند دور هم جمع شوند، اشکالی ندارد. در جلسات شورایی یک فضایی را قرار دهند مثلا تصور کنید یک میز در وسط هست و اعضای اصلی در وسط و دور میز نشسته اند و یکسری صندلی دور تا دور تعبیه شده باشد که مردم عادی بتوانند شرکت کنند و در جلسه حضور یابند. با این شرایط که حق رای و حق صحبت نداشته باشند. این حق جدی مردم است که باید به آن‌ها داده شود.

حالا برای اینکه این تجربه را ببینیم چند نمونه قانون هست که با همدیگر مرور می‌کنیم و بعد این سوال که آیا اساسا جلسه محرمانه می‌توانیم داشته باشیم یا نه را بررسی می‌کنیم و شرایط جلسه محرمانه را با هم می‌بینیم.

اولین قانون برای کشور کانادا، قانون حمله است. در این قانون ذکر می‌شود که اصل بر علنی بودن جلسات است. فرض می‌کنیم که قرار است جلسه علنی باشد که این اصل است و توضیح می‌دهد که اگر جلسات علنی بود و افراد حضور پیدا کردند ، کسی حق ندارد آن‌ها را از جلسه خارج کند مگر اینکه رفتار نامناسب داشته باشد و شلوغی و سروصدا کند. در این صورت از او عذرخواهی می‌کنند که بیرون برود و یک نفر دیگر بجای او بیاید. اما فرض اینکه جلسه عمومی و علنی است.

در قانون جلسات و دسترسی به اطلاعات برای موجودیت‌‌های محلی سال ۲۰۱۲ ذکر می‌شود که آیا اعضای شورا می‌توانند جلسه خصوصی یا محرمانه داشته باشند یا خیر. اینجا مجددا ذکر می‌کند که اصل بر عدم برگزاری جلسات محرمانه است. مگر اینکه قوانین ملی مصادیقی را مشخص کرده باشد که بر حسب این اقتضاء می‌توان جلسه را محرمانه برگزار کرد. دقت کنید که چه اتفاقی دارد می‌افتد. اصل را بر شفافیت جلسات می‌گذاریم و می‌گوییم اگر قرار باشد شفافیت و محرمانه نباشد، نیازمند ذکر دلیل و اقامه دلیل است. لذا مسیر خلاف شفافیت را دشواری سازی می‌کنیم.

یکی از نمونه‌ها و مصادیقی که این دشواری وجود دارد بحث اعلان‌‌های قبلی است که در ادامه توضیح می‌دهیم. در نمونه قانونی که ذکر شده است گفته شده که اگر جلسه‌‌‌ای بخواهد محرمانه برگزار شود، آن شورا باید 28 روز کاری کامل قبل از آن، اعلامیه‌‌‌ای که قرار است جلسه محرمانه شود را با ذکر دلایل به مردم بگوید. اصلا لازم نیست که از کسی اجازه بگیرد. رئیس جلسه تشخیص می‌دهد که جلسه محرمانه باشد و ۲۸ روز قبلش یعنی بیش از یک ماه دلایل را باید به مردم بگوید و امکان طرح سوال هم باید وجود داشته باشد و مردم بتوانند سوال کنند. سپس 5 روز قبل از آن جلسه، مجددا یک اعلامیه دومی می‌زنند که آگاه باشید جلسه 5 روز دیگر و بصورت محرمانه است. ضمن اینکه سوالاتی که پرسیده اند همراه با جواب به مردم ارائه داد.

ممکن است یک موضوع فوری و اضطراری پیش بیآید و جلسه محرمانه است و ۲۸ روز قبلش میسر نیست. برای این مورد هم مکانیزم خاصی وجود دارد. در همان سند به این ترتیب ذکر شده است که اگر می‌خواهید جلسه محرمانه باشد یک سمت یا رئیس مسئولی به اسم رئیس بازرسی کمیسیون‌ها باید توجیه شده و اجازه را بدهد. اگر آن فرد اجازه ندهد فقط باید جلسه عمومی برگزار شود و همان روند اعلام 28 روز را طی کنند و هیچ راه دیگه‌‌‌ای ندارند. من معتقد هستم که از این مکانیزم دقیق‌‌تر و کارآمدتر هم می‌شود طراحی کرد. اصل ماجرا فکر کردن در مورد مسائلی است که ما روزانه گریبانگیر آن هستیم.

10. مستندات شورا

محور بعدی بحث مستندات آن جلسات شورایی است. مثلاً شهر ملتون در کشور استرالیا که قبلا هم مثال زدیم، برای یکی از جلسات معمولی در تاریخ 1 می‌۲۰۱۷ تمامی دستورات و مستندات مرتبط با آن جلسه اعم از مشروح مذاکرات و هر چیز دیگه‌‌‌ای که مربوط به آن جلسه است قابل دسترسی است. یعنی اگر مستنداتی در جلسه مورد بحث قرار گرفته است حق مردم است که به این‌ها دسترسی داشته باشند و آنها را ببینند و ارزیابی کنند.

11. شفافیت مالی

آخرین محور بحث شفافیت مالی خود نهادهای شورایی و کمیسیونی است. اعم از این که حقوق اعضای شورا چقدر است، هزینه‌های کاری آن‌ها به چه ترتیب است و آن هزینه‌ها چطور پرداخت شده است را با هم می‌بینیم.

شهر لندن که در کانادا است سندی را منتشر می‌کند و می‌گوید که در چه تاریخی و چه مبلغی برای چه کاری و به چه کسی داده شده است. شما می‌بینید که مثال برای حمل و نقل، توسعه وب و هزینه بلیط و غیره داده شده است که همه این جزئیات ذکر شده است و قابل دسترسی است.

در سند دیگری مربوط به همان شهر کلایدن انگلستان گفته شده است که شورا هر هزینه‌‌‌ای که بالای ۱۰۰ پوند داشته باشد باید منتشر شود. برای مثال هزینه بیمه به یک شرکتی که اسم آن شرکت هم گفته شده، هزینه فضای سبز، هزینه حقوق دستمزدی که به یک منشی داده شده است، که همه اینها ذکر شده است. در سندی که اینجا هست ۴ هزینه دستمزد به منشی گفته شده که مبلغ و تاریخ دارد و بقیه هزینه‌ها که ذکر شده است.

ارائه مختصری از شورا بود. منتظر ارائه تفصیلی‌تر باشید که هم بحث‌ها دقیق‌‌تر است و هم مثال‌ها متنوع‌تر است و به ‌زودی آماده می‌کنیم.

فایل word متن این ارائه را دانلود کنید:

 دریافت
حجم: 2.32 مگابایت

مطالب مرتبط

تولیدات فعالان شفافیت: شفافیت؛ شاه کلید نظارت بر اعضای شورای شهر

پیشنهادات مبتنی شفافیت برای نامزدهای انتخابات شوراهای اسلامی شهر و روستا

قوانینی برای اجرا نشدن! قانون شفافیت مالی شوراهای اسلامی شهرهای کشور

بازنشر: گزارش تحلیلی شفافیت در شورای شهر همدان

پیش‌نویس قانون ثبت و اعلام جلسات شوراها و کمیسیون‌های کشور

نظرات شما

لطفا نظرات، انتقادات و پیشنهادات خود در مورد متن ارائه را از طریق فایل برخط زیر با ما در میان بگذارید:

فایل word برخط متن ارائه