پیشنهادات قانونی به وزارت کشور برای قانون انتخابات (بخش اول)

  • ۲۹ فروردین ۱۳۹۶
  • 6
  • بدون دیدگاه
  • نویسنده: حسین وضعی
  • لینک کوتاه:

گروه «شفافیت برای ایران» با توجه به لایحه پیشنهادی قانون انتخابات، پیشنهادات خود را برای دست‌یابی هر چه بیشتر به اصول سیاست‌های ابلاغی رهبر معظم انقلاب ارائه کرده است. بر این اساس سعی شد با رویکرد تغییر حداقلی در مواد، […]

پیشنهادات قانونی به وزارت کشور برای قانون انتخابات (بخش اول)

گروه «شفافیت برای ایران» با توجه به لایحه پیشنهادی قانون انتخابات، پیشنهادات خود را برای دست‌یابی هر چه بیشتر به اصول سیاست‌های ابلاغی رهبر معظم انقلاب ارائه کرده است. بر این اساس سعی شد با رویکرد تغییر حداقلی در مواد، به طوری که شاکله‌ی کلی لایحه‌ی جامع انتخابات بر هم نریزد، از ظرفیت نظارت عمومی در راستای دست‌یابی هر چه بیشتر به اصول این لایحه بهره گرفته شود. بخش اول این پیشنهادات را می‌توانید در این مطلب بخوانید.

مقدمه

مطابق سیاست های کلی انتخابات  ابلاغی 24/07/1395 توسط رهبر معظم انقلاب اسلامی،بر اصولی چون پیشگیری از جرائم و تخلفات انتخاباتی (بند 7)، ارتقاء سطح شناخت و آگاهی و آموزش های عمومی و ترویج هنجارهای انتخاباتی (بند8)، ارتقاء شایسته گزینی همراه با مزینه سازی مناسب (بند10)، جلب مشارکت حداکثری و تامین حقوق داوطلبان ، تعیین سازوکارهای شفاف و اطمینان بخش، بهره گیری از فناوری های نوین در جهت حداکثر سازی شفافیت ، سرعت و سلامت در اخذ و شمارش آراء و اعلام نتایج (بند 11) مورد تاکید قرار گرفته است.

بر همین اساس گروه «شفافیت برای ایران» با توجه به لایحه پیشنهادی قانون انتخابات پیشنهادات خود را برای  دست‌یابی هر چه بیشتر به اصول سیاست‌های ابلاغی رهبر معظم انقلاب ارائه کرده است. بر این اساس سعی شد با رویکرد تغییر حداقلی در مواد به طوری که شاکله‌ی کلی لایحه جامع انتخابات بر هم نریزد، از ظرفیت نظارت عمومی در راستای دست‌یابی هر چه بیشتر به اصول یاد شده در فوق بهره گرفته شود.

ایجاد سامانه اختصاصی انتخابات:

ایجاد سامانه اختصاصی انتخابات توسط وزارت کشور و انتشار اطلاعات توسط آن (علاوه بر رسانه ملی)

وزارت کشور، شورای نگهبان و هیأت عالی نظارت بر انتخابات شوراهای اسلامی شهر و روستا موظف هستند در طول برگزاری انتخابات و در صورت لزوم بعد از آن، اطلاعات مربوط به انتخابات را از طریق صدا و سیمای جمهوری اسلامی ایران و سامانه اختصاصی انتخابات که وزارت کشور مسئول ایجاد آن است به آگاهی عموم مردم برسانند.

موارد غیرمالی‌ای که روی سامانه اختصاصی انتخابات قبل از شروع رأگیری ثبت خواهد شد:

در دسترس قرار دادن اسامی اعضای هیات بخش

هیأت نظارت بخش در انتخابات شوراهای اسلامی متشکل از (۳) نفر از افراد مسلمان، مورد اعتماد، دارای حسن سابقه و بدون سابقه تخلف انتخاباتی در ادوار گذشته با انتخاب هیأت نظارت شهرستان صورت گرفته و اسامی آن‌ها در سامانه اختصاصی انتخابات در دسترس عموم مردم قرار می‌گیرد.

در دسترس عموم قراردادن صورتجلسات

قبل از شروع رأی‌گیری باید صندوق خالی با حضور نماینده یا نمایندگان هیأت نظارت بسته و با بست ویژه انتخابات (اجرایی و نظارت) پلمپ گردد و در صورتجلسه شعبه اخذ رأی که توسط اعضای شعبه در محل اخذ رأی تنظیم می‌گردد، نماینده یا نمایندگان هیأت نظارت، تعداد صندوق‌ها و خالی بودن آنها را گواهی نمایند و در صورت نیاز به صندوق اضافی در جریان رأی‌گیری باید به ترتیب فوق عمل نموده و صورتجلسه تکمیل شود. تمامی صورتجلسه­های فوق روی سامانه اختصاصی انتخابات بارگذاری می­شود.

انتشار لیست اعضای هیات نظارت

هیأت‌های نظارت، برای نظارت بر امور انتخابات در شعب اخذ رأی می‌توانند ناظرینی را انتخاب و به فرماندار یا بخشدار ذیربط معرفی نمایند. لیست واحد کلیه ناظران هیات نظارت و همچنین لیست آن‌ها به تفکیک هر استان و حوزه‌ی انتخاباتی، در سامانه اختصاصی انتخابات  ثبت می‌شود.

انتشار عمومی صورتجلسات هیات نظارت

هیأت‌های اجرایی موظفند پس از بدو تشکیل یک نسخه از تمامی صورتجلسات خود را به هیأت نظارت مربوط ارسال نمایند.

تصویر تمامی صورت‌جلسات هیات‌های اجرایی در سامانه اختصاصی انتخابات در دسترس عموم مردم قرار می‌گیرد.

انتشار عمومی استعفای اشخاص، از شرایط نامزد شدن

62. اشخاص زیر به واسطه مقام و شغل خود از داوطلب شدن در انتخابات مجلس شورای اسلامی و شوراهای اسلامی شهر و روستا محرومند:

اشخاصی که از انتخاب شدن در تمامی حوزه‌های انتخابیه در سراسر کشور محرومند.

  • رئیس‌جمهور، معاونین و مشاورین وی
  • رئیس قوه قضائیه، معاونین و مشاورین وی
  • رئیس و دبیر مجمع تشخیص مصلحت نظام
  • رئیس دفتر مقام معظم رهبری و معاونین وی
  • دبیر هیأت دولت
  • وزرا و سرپرستان وزارتخانه ها، معاونین و مشاورین
  • رئیس کل بانک مرکزی، معاونین و مشاورین
  • رئیس دیوان عالی کشور، معاونین و مشاورین
  • رئیس سازمان بازرسی کل کشور، معاونین و مشاورین
  • دادستان کل کشور، معاونین و مشاورین وی و دادستان‌های سراسر
  • دادستان دیوان محاسبات
  • مدیران کل تشکیلات ستادی وزارتخانه ها، سازمان‌ها و سایر رؤسا و سرپرستانی که حوزه مسئولیت آنها به کل کشور تسری
  • رئیس سازمان نظام پزشکی
  • دبیر و معاونین شورای عالی امنیت
  • رئیس دیوان عدالت اداری و معاونین
  • رئیس سازمان صدا و سیمای جمهوری اسلامی ایران و معاونین
  • رئیس دانشگاه آزاد اسلامی و معاونین
  • اعضای هیأت مدیره و مدیران عامل
  • شهردار تهران، معاونین و مشاورین وی و شهرداران مناطق تهران
  • رؤسا و سرپرستان بنیاد شهید و امور ایثارگران، کمیته امداد امام خمینی (ره)، سازمان تبلیغات اسلامی، بنیاد مستضعفان انقلاب اسلامی، بنیاد پانزده خرداد و بنیاد مسکن انقلاب اسلامی، نهضت سوادآموزی، صندوق تأمین اجتماعی، اتاقهای بازرگانی، صنایع و معادن و تعاون و ستاد اجرایی فرمان
  • شاغلین نیروهای مسلح و وزارت
  • رؤسای دفاتر سران سه قوه و مجمع تشخیص مصلحت نظام.
  • اعضای معاونین و مشاورین شورای نگهبان و اعضای هیات مرکزی نظارت بر انتخابات.
  • رئیس جمعیت هلال احمر جمهوری اسلامی ایران و معاونین وی.
  • فرمانداران و سرپرستان فرمانداری‌ها
  • بخشداران و سرپرستان بخشداری‌ها
  • رؤسا و سرپرستان سازمان‌های دولتی و وابسته به دولت.
  • اعضای هیات مدیره و مدیران عامل شرکت‌های دولتی و وابسته به دولت که حیطه وظایف و اختیارات آنها به کل کشور تسری دارد.
  • رؤسای فدراسیونهای ورزشی و رئیس کمیته ملی المپیک
  • رئیس دیوان محاسبات کشور و معاونین وی.
  • رئیس یا سرپرست سازمان ثبت احوال کشور و مدیران کل ادارات ثبت احوال استان‌ها و رؤسای ادارات ثبت احوال سراسر کشور
  • اعضای شوراهای اسلامی کشور برای انتخابات مجلس شورای
  • نمایندگان مجلس شورای اسلامی برای انتخابات شوراهای اسلامی شهر و روستا
  • اعضای هیأت عالی نظارت بر انتخابات شوراهای اسلامی

اشخاصی که در حوزه قلمرو مسئولیت خود از داوطلب شدن محرومند:

  • معاونین و مشاورین استاندار و مدیران کل وسرپرستان ادارات کل و دفاتر استانداری و معاونین
  • مدیران کل و سرپرستان ادارات کل استان‌ها و معاونین
  • رؤسا و سرپرستان ادارات و سازمان‌های دولتی و وابسته به دولت ومعاونین آنان در استان و
  • معاونین
  • شهرداران و معاونین
  • دادیارها، قضات و بازپرسی
  • رؤسا و سرپرستان مناطق و شعب بانکهای دولتی در استان و شهرستان
  • اعضای هیأت مدیره و مدیران عامل شرکتهای دولتی و وابسته به دولت
  • مدیران مراکز صدا و سیمای استان
  • رؤسا و سرپرستان بنیاد شهید و امور ایثارگران، کمیته امداد امام خمینی (ره)، سازمان تبلیغات اسلامی، بنیاد مستضعفان انقلاب اسلامی، بنیاد پانزده خرداد، بنیاد مسکن انقلاب اسلامی، نهضت سوادآموزی، صندوق تأمین اجتماعی، اتاقهای بازرگانی صنایع و معادن و تعاون در استان و شهرستان‌ها
  • رؤسای دانشگاههای دولتی و آزاد اسلامی،
  • ائمه جمعه دائم و موقت
  • مدیران مناطق شهرداری و مؤسسات و سازمان‌ها و شرکتهای تابعه
  • هر یک از مسئولین استانی و شهرستانی نظیر رئیس ستاد اقامه نماز و رئیس ستاد امر به معروف و نهی از منکر

تبصره: مقامات مشمول بندهای (الف) و (ب) این ماده در صورت داوطلب بودن باید حداقل یک ماه قبل از آغاز ثبت‌نام از سمت و شغل خود استعفا داده و این استعفا در سامانه اختصاصی انتخابات منتشر شود و به هیچ وجه در پست و مقام خود شاغل نباشند.

انتشار اسامی اشخاصی که فرماندار به عنوان معتمدین انتخاب می‌کند.

فرماندار یا بخشدار در هر شهرستان و بخش، سی نفر از معتمدین را از اقشار مختلف مردم انتخاب می‌کنند، اسامی و مشخصات این اشخاص در سامانه اختصاصی انتخابات درج می‌شود.

فایل ورد و پی‌دی‌اف این مطلب را می‌توانید از لینک‌های زیر دریافت کنید.

فایل پی‌دی‌اف

فایل ورد