یکی از جالب‌ترین تأثیرات داده‌باز، شبکه Mejora Tu Escuela که توسط موسسه رقابت پذیری مکزیک  (IMCO) با پشتیبانی شبکه امیدیار و دیگران تاسیس شد، یک پلتفرم آنلاین است که اطلاعات مربوط به عملکرد مدرسه را برای شهروندان فراهم می کند. این شبکه به والدین کمک می کند تا بهترین گزینه را برای فرزندان خود انتخاب کنند، آنها را توانمند می کند تا درخواست آموزش با کیفیت تر کنند و ابزارهایی فراهم می کند تا در کار مدرسه فرزندان خود مشارکت نمایند.

حوزه شفافیت داده باز Open Data Scope
موضوع ارائه تجارب و گزارش Experiences, Report Subject
جغرافیا بین‌الملل International Geography
نوع مطلب متن Text Type
زبان فارسی Farsi Language
منتشر کننده آزمایشگاه حکمرانی Govlab Publisher

1)    خلاصه

شبکه Mejora Tu Escuela که توسط موسسه رقابت پذیری مکزیک  (IMCO) با پشتیبانی شبکه امیدیار و دیگران تاسیس شد (http://mejoratuescuela.org)، یک پلتفرم آنلاین است که اطلاعات مربوط به عملکرد مدرسه را برای شهروندان فراهم می کند.

این شبکه به والدین کمک می کند تا بهترین گزینه را برای فرزندان خود انتخاب کنند، آنها را توانمند می کند تا درخواست آموزش با کیفیت تر کنند و ابزارهایی فراهم می کند تا در کار مدرسه فرزندان خود مشارکت نمایند. این شبکه داده لازم را برای مدیران مدرسه، سیاست گذاران و سازمان های غیردولتی برای شناخت زمینه هایی نیازمند بهبود و کانونهای فساد در فرایند افزایش کلی کیفیت آموزش در مکزیک فراهم می کند.

 

2)    نکات مهم

  • مهیا کردن اطلاعات غیرقابل دسترس گذشته برای عموم مردم یکی از خدمات عمومی عمده است، اما گام اساسی بعدی در این کار فراهم کردن وسیله ای برای شهروندان است تا بتوانند براساس آن اطلاعات به صورت معنی دار عمل کنند.
  • پلتفرم هایی برای کاهش ارتکاب فساد علیه منافع تعیین شده قوی. طرفداران داده‌باز باید استراتژی هایی را گسترش  دهند تا نه تنها اطلاعات را تامین و منتشر کنند، بلکه در مقابل این منافع، مقاومت کنند. این چالش ها به همان اندازه که اجتماعی و سیاسی هستند، فنی نیز هستند.      
  • در مواردی که حکومت ها تمایلی به انتشار اطلاعاتی ندارند که به صورت بالقوه به عموم مردم آسیب می رسانند، جامعه مدنی می تواند نقش مهمی در یافتن روش های خلاقانه برای به دست آوردن، پاکسازی و انتشار این اطلاعات ایفا کند.
  • در کشورهایی که با مشکلات اجتماعی عمده ای مانند فساد فراوان دست به گریبان هستند، دیدگاه استفاده مفید و موثر از داده‌باز برای بهبود زندگی روزمره شهروندان نادیده گرفته می شود.

3)    زمینه و پیشینه

آموزش و پرورش در مکزیک

طی سال ها، آموزش و پرورش در مکزیک زیر حد استاندارد بوده است و از استانداردهای دیگر کشورها عقب مانده است. این عملکرد ضعیف را نمی توان به نبود منابع بودجه ای نسبت داد. مکزیک بیشتر از سایر کشورهای عضو سازمان توسعه و همکاری های اقتصادی (OECD) بخش قابل توجهی از بودجه خود را صرف آموزش و پرورش کرده است. توجه به این مساله اهمیت دارد که این مساله تا حدی به خاطر تعداد بیشتر کودکان مکزیکی است که نسبت به کشورهای دیگر عضو OECD، وارد نظام مدارس دولتی می شوند.1 اما در حالی که این پول به سمت آموزش های پایه جهانی هدایت شده است، اما نتایج این کار بسیار ضعیف بوده است. نرخ فارغ‌التحصیلی در مکزیک تقریبا کمترین نرخ در بین کشورهای عضو OECD است و کمتر از نیمی از دانش آموزان  دبیرستانی در این کشور دیپلم می گیرند.2 به علاوه، دانش آموزان مکزیکی عملکرد بسیار ضعیفی در امتحانات بین المللی تطبیقی در ریاضی، علوم و مهارت های خواندن دارند3 و براساس مطالعه جدید، 80 درصد معلمان در آزمون ارزیابی که برای سنجش توانش های آنها طراحی شده بود، رد شدند.4

اگرچه سیستم آموزش و پرورش مکزیک از منابع مالی سخاوتمندانه ای برخوردار بوده است اما طی این سالها، فساد خاصی در آن رواج داشته است. به سختی می توان مقیاس این فساد را محاسبه کرد اما از هر نظر، گسترده است. سال قبل "مقیاس سنجش سوءاستفاده" که یک تخته الکترونیک بزرگ بود، توسط فعالانی که تلاش می کردند میزان اتلاف واقعی بودجه آموزش را مشخص کنند، در پایتخت نصب شد و برآورد شد که سالانه حداقل 2.8 میلیارد دلار به خاطر فساد در بخش آموزش و پرورش از دست رفته است. در همان سالی که این تابلو نصب شد، مشخص شد که بیش از 33 میلیون دلار در هفته اول سال تحصیلی از دست رفته و تلف شده بود.5

فساد شکل های مختلفی به خود می گیرد: معلمان ساختگی و غیرواقعی در سیستم پرداخت حقوق و دستمزد، فروختن جواب امتحانات، مسئولانی با سبک زندگی اشرافی، معلمانی که برای دادن نمره خوب، رشوه می گیرند و معلمانی که برای قبول شدن در امتحانات آموزشی، رشوه می دهند. فساد بسیار گسترده است و کاملا هم شناسایی شده است. یکی از فعالان به مساله فساد در نظام آموزش و پرورش با عنوان "دزدی قرن" اشاره کرده است.6 گزارش سازمان شفافیت بین المللی در سال 2009 نشان داد که میانگین خانوارها حدود 30 دلار اضافی در هر سال برای آموزش و تحصیلات فرزندان خود می پردازند، در حالی که آموزش براساس اصول قانون اساسی "کاملا رایگان" است.7 در سال 2010، سازمان شاخص ملی شفافیت فساد و حاکمیت مکزیک متوجه شد والدین در زمان درخواست برگ ثبت نام مدارس دولتی، در 3.5 درصد موارد رشوه پرداخت کرده اند.8

 

 

اطلاعات و داده‌باز در مکزیک

در مکزیک هم مانند بیشتر کشورهای دیگر در جهان، اطلاعات به صورت روزافزون به عنوان ابزاری برای مبارزه با فساد درنظر گرفته می شود. همان طور که گاوین استارکس در روزنامه گاردین گفته است: "دادن اجازه دسترسی آزاد به داده مربوط به موسساتی که بر شهروندان حکومت می کنند، اهمیت زیادی برای جامعه دموکراتیک با  عملکرد خوب دارد.  این اولین گام به سمت پاسخگو کردن مسئولان در برابر ناکامی ها و تخلفات آنهاست".9

مکزیک تلاش کرده است تا این اصول را در بخش آموزش و پرورش نیز اِعمال کند. در سال 2008، کنگره مکزیک قانونی را تصویب کرد که تمام ایالت ها را ملزم به فراهم کردن اطلاعات مربوط به شرایط مدارس، پرداخت حقوق و سایر هزینه ها برای دولت فدرال می کرد. در این زمان، فشار برای ایجاد شفافیت بیشتر، یکی از اجزای اصلی تلاش برای مبارزه با فساد در آموزش و پرورش بود. اما ثابت شد که این قانون، بی اثر است: چهار ایالت از  32 ایالت، پایگاه داده حقوق و دستمزد خود برای سه ماهه آخر سال 2013 را ارائه نکردند و هشت ایالت هم پایگاه داده خالی یا ناقص تحویل دادند.10

در این شرایط بود که اقدامات داده‌باز مکزیک باید به عنوان بخشی از استراتژی مبارزه با فساد در آموزش و پروش و نیز مبارزه کلی با فساد درنظر گرفته می شد. اخیرا، این کشور در رتبه بیست و چهارم سازمان سنجش داده‌باز قرار داشته و از سال 2013 فقط یک پله بالاتر آمده است.11 دولت یک پورتال داده‌باز فدرال دارد که شامل اطلاعات مربوط به دولتهای فدرال، ایالتی و شهری به عنوان نهادهای حاکمیتی مستقل است (که در معرض کنترل اجرایی و فنی دولت مرکزی نیستند)، از جمله موسسه مخابرات فدرال. پورتال داده‌باز بخشی از یک استراتژی دیجیتال ملی گسترده تر است که توسط آنیا کالدرون، مدیرکل داده‌باز دولت مکزیک هدایت می شود که به دنبال تغییر روش برخورد با داده‌باز از "منبع منفعل به اطلاعات قابل اجرا که می تواند نتایج عینی برای ما فراهم کند" است.12

در ابتدا این پورتال به موفقیت هایی دست یافت، از جمله انتشار 100 مجموعه داده حکومتی طی 42 روز بعد از راه اندازی.13 اما اگرچه چنین دستاوردهایی قابل تحسین هستند و حتی مسیرهایی هم ایجاد کرده اند، اما فساد همچنان یک به عنوان چالش سهمگین باقی مانده است و شناخت محدودیت تلاش های انجام شده برای داده‌باز در مکزیک، اهمیت زیادی دارد. اسکار مونتیل، مدیر بخش مشارکت جامعه در سازمان کادیندو مکزیک که به دنبال  "گرد هم آوردن بهترین استعدادها و سازمان ها برای ایجاد نسل جدید فناوری مدنی" است14، می گوید "اگرچه در سطح سیاست هر چیزی به نظر خارق العاده می رسد"، اما گاهی طرح های داده‌باز دولت به صورت بسیار ضعیفی اجرا شده اند.15 وی به این مساله اشاره می کند که اگرچه پورتال داده‌باز فدرال وجود دارد، اما سوالاتی در این مورد باقی میماند (مانند دیگر کشورها) که "چه کسی تصمیم می گیرد چه چیزی در چه زمانی باز بماند". در نهایت، وی اضافه می کند چون اکوسیستم داده‌باز مکزیک تا حد زیادی براساس قراردادها و مجوزها تشکیل شده است (چند ساله)، ماه ها یا حتی سالها طول می کشد تا تغییرات انجام شوند و وقتی زمان منتشر کردن داده‌باز حکومتی می رسد، چابکی زیادی وجود ندارد.16

سایرین دیدگاه مثبت تری دارند. رافائل گارسیا اسوز از سازمان شفافیت  مکزیک "جامعه کاملا لرزان" کاربران داده‌باز در کشور را توصیف می کند.17 وی معتقد است که این به عهده جامعه داده‌باز است تا "مشخص کند که کدام داده مورد نیاز است و با مدل های تحلیلی کار کند" و به "راه حل‌های" جدیدی برسد که به "مرتبط کردن داده به مشکلات" کمک می کنند. به عبارت دیگر، همچنان که دولت به فراهم کردن داده‌ها ادامه می دهد، کاری که پیش روی جامعه داده‌باز مکزیک در داخل و خارج از حکومت است، پیدا کردن روش های جدید و نوآورانه استفاده از آن داده و مرتبط کردن آن داده به مشکلات جهان واقعی است.

4)    2-مشخصات و شروع به کار محصول

در این محیط چالش های سهمگین و موفقیت های محدود و فرهنگ فساد عمیق و ریشه دوانده در کشور است که موفقیت هر چند موقتی مجورا تو اسکوالا را باید درنظر گرفت. مجورا تو اسکوالا ("مدرسه خود را بهبود ببخش، به زبان اسپانیایی") که در سال 2013 شروع به کار کرد، یک اقدام عمومی، مستقل و غیرانتفاعی بود که توسط تیمی متشکل از اعضای موسسه رقابت پذیری مکزیک (IMCO) و با پشتیبانی شبکه امیدیار آغاز شد.18 هدف بیان شده این پلتفرم، "ارتقای مشارکت شهروندان برای بهبود آموزش و پرورش در مکزیک" است. این پروژه براساس این فرض استوار شده است که "آموزش در ] مکزیک[ تنها با تعهد فعال به تمام اعضای جامعه آموزشی از جمله والدین، بهبود می یابد و پیشرفت می کند".19

آلکساندر زاپاتا هوجل، هماهنگ کننده پروژه های آموزشی در IMCO، در مصاحبه ای توضیح داد که "مجورا تو اسکولا در نتیجه تلاش برای مداخله واقعی والدین در آموزش فرزندانش شکل گرفت"20. در IMCO، ناامیدی زیادی در این باره وجود داشت که عدم توانایی والدین برای مشارکت در نظام آموزش و پرورش در مکزیک باعث ایجاد محیطی برای منافع خاص شده است تا بر ارائه آموزش تاثیر بگذارد.21عدم مشارکت والدین در آن چیزی که زاپاتا هوجل آن را "ناهماهنگی منفرد" در آموزش و پرورش مکزیک می نامد، آشکار می شود: در حالی که کشور عملکرد بسیار ضعیفی در سنجشهای مختلف جهانی کیفیت آموزش و پرورش داشته است، رضایت شهروندان از آموزش بسیار بالاست. مثلا، تحقیقی که در سال 2013 انجام شد نشان داد که 78 درصد والدین مکزیکی از آموزش فرزندان خود راضی یا بسیار راضی هستند (در عین حال، کشور مکزیک در برنامه ارزیابی بین المللی دانش آموزان (PISA) در بین کشورهای عضو OECD، در جایگاه آخر قرار گرفت).22 برخلاف سایر نمونه ها در این مجموعه از مطالعات موردی، تلاش برای استفاده از داده‌باز جهت بهبود آموزش و پرورش مکزیک، ریشه در نارضایتی عمومی ندارد؛ در واقع، این امر با تلاش برای بررسی خشنودی و رضایت عمومی آغاز شد.

از نظر زاپاتا هوجل، رضایت والدین نشان دهنده یک مشکل گسترده تر است: نبود اطلاعات. از نظر تاریخی، شهروندان متوجه شدند که دسترسی به داده یا درک داده‌ای که به وضعیت ضعیف آموزش و پرورش مکزیک اشاره کند، سخت است. به علاوه، مکزیک با چالش هایی مواجه است که مخصوص کشورهایی است که به سرعت در حال توسعه هستند و سطوح موفقیت آموزشی و تحرک اجتماعی در آنها طی نسل های اخیر به شدت افزایش یافته است. همان طور که زاپاتا هوجل توضیح داده است:"از نظر بسیاری از خانواده هایی که تحصیلات آنها تا کلاس ششم است، اگر فرزندان آنها به دبیرستان بروند، آنها فکر می کنند که همه چیز بهتر از زمانی است که آنها در حال بزرگ شدن و درس خواندن بوده اند. بنابراین، اولین چالشی که باید با آن روبرو شویم، نوعی تکان دادن نظام آموزشی و به اشتراک گذاشتن این واقعیت با تمام والدین است که آموزش و پرورش در مکزیک، کیفیت بسیار ضعیفی دارد  ما در رتبه انتهایی از نظر نتایج در مقیاس جهانی هستیم. برای این کار، باید به اطلاعات تمام مدارس کشور دسترسی داشته باشیم."-23

شرح پروژه

در حال حاضر، پروژه مجورا تو اسکولا از دو بخش مهم تشکیل می شود. بخش اول پلتفرم عمومی است که هدف آن والدین و دیگر شهروندانی است که در جامعه آموزشی نقش دارند. بخش دوم، سیاست عمومی است و شامل گزارشات مربوط به مشکلات شفافیت، فساد، پرداخت حقوق کارکنان و مانند آن است. این بعد پروژه، رسانه ها را قادر می سازد تا فساد در آموزش و پرورش را آشکار کنند. اگرچه هر دو بعد این پروژه اهمیت دارند (و به صورت متقابل، تقویت کننده هستند)، مطالعه موردی ارائه شده در اینجا به وجهه عمومی توجه می کند.

سمت پلتفرم مجورا تو اسکولا چهار جزء دارد:

مدرسه خود را بشناسید: بعد اصلی فراهم کردن اطلاعات در این پروژه بر دادن دسترسی به انواع مختلف اطلاعات مدارس به والدین و ذینفعان متمرکز است.

مدرسه خود را مقایسه کنید: به والدین اجازه می دهد تا مدرسه فرزند خود را با مدارس دیگر در همان منطقه مقایسه کنند و نمره بدهند. امید می رود که این بخش از پلتفرم بتواند "رقابت را بین مدارس عمومی ایجاد کند".24

به مدرسه خود نمره بدهید: از والدین و دیگر اعضای شورای مدرسه درخواست می شود تا به ابعاد مختلف مدرسه در مقیاس یک تا ده نمره بدهند و نظر خود را بیان کنند. سپس این اطلاعات وارد جریان اطلاعات مدرسه خود را بشناسید، می شود.

مدرسه خود را بهبود ببخش: بخش "مدرسه خود را بهبود ببخش" در جدیدترین شکل خود، "ابزارهای عینی و پیشنهاداتی برای والدین در مورد نحوه مشارکت در بررسی مشکلات مدارس فرزندانشان" فراهم می کند.25 در آینده، این بخش می تواند اقدامات عینی را براساس نیازهای فرامحلی شناسایی شده برای مدرسه مورد نظر به والدین یا معلمان پیشنهاد کند (از طریق گزارش جمع سپاری شده یا داده موجود).26

مدرسه خود را بشناسید و مدرسه خود را مقایسه کنید

اخیرا ماجورا تو اسکولا حدود 25 پایگاه داده دارد و پایگاه های داده جدیدی توسط وزارت آموزش وپرورش اضافه می شوند. پابلو کلارک، که توسعه دهنده محتوا در IMCO است، به این مساله اشاره می کند که مهمترین پایگاه داده، پایگاه سرشماری 2013 است که شامل اطلاعات مربوط به زیرساخت مدرسه، تعداد دانش‌آموزان مدارس، تعداد معلمان، تعداد مدیران، محل مدرسه و جزئیات تماس است (از جمله شماره تلفن و آدرس ایمیل، اگر داشته باشند).27 اطلاعات بیشتر از نتایج آزمون های استاندارد، ارزشیابی معلمان و دیگر داده های متمرکز بر تسلط آموزشی مدارس به  دست می آیند.

نمرات مدرسه

مجورا تو اسکولا، علاوه بر فراهم کردن داده غیرقابل دسترس قبلی برای والدین درباره مدارس مکزیک، به عنوان بخشی از  جریان "مدرسه خود را مقایسه کن"، ارزیابی های درجه بندی شده مدارس را فراهم می کند تا والدین بتوانند تصمیمات بهتری درباره مدرسه فرزندان خود را بگیرند و علیه مدارسی که عملکرد ضعیفی دارند، اعتراض نمایند.

نمرات مدارس از طریق داده نتیجه دانش آموز محاسبه می شود و بر نتایج  درس ریاضیات یا زبان اسپانیایی تمرکز می شود.28 سپس مدارس براساس چهار سطح کیفیت آموزشی رتبه بندی می شوند: "عالی"، "خوب"، "پانزازو"-اصطلاحی که می توان آن را "عبور از پوسته دندان شخص" ترجمه کرد و "ناموفق". در زمان نمایش این سنجش های گسترده و تا حدی خام از کیفیت مداس، این نمرات به والدین اجازه می دهند تا تصمیمات آگاهانه ای دربره انتخاب مدرسه بگیرند و مساله مهم دیگر این است که شهروندان را توانمند کنند تا نتایج مدارس را از مسئولان این مدارس مطالبه نمایند.29

5)    3-تاثیر

تاثیر مجورا تو اسکولا در میزان ترافیک بازدید از این سایت آشکار شده است که بین 40000 تا 45000 بازدید در روز است. همان طور که زاپاتا هوجل اشاره کرده است این ارقام بسیار قابل توجه هستند، مخصوصا با درنظر گرفتن این امر که IMCO سرمایه گذاری زیادی روی تلاش های بازاریابی اختصاصی در این لحظه نکرده است و بیشتر بر مشارکت جامعه و توصیه های شفاهی تکیه کرده است.30

این بازدیدکننده ها و کاربران سایت چه کسانی هستند؟ مانند سایر مطالعات موردی انجام شده در این مجموعه، مجورا تو اسکولا هم بسیار متنوع و گسترده بوده است و با درنظر گرفتن گروه های جمعیتی مختلف و ابعاد تاثیر، می توان آن را سنجید. ما تاثیر آن را با درنظر گرفتن دو ذینفع اصلی (والدین و مسئولان) بررسی می کنیم و درباره اثر کلی سایت بر این دو بعد تاثیر بحث می کنیم (پاسخگویی و فساد).

تاثیر بر ذینفعان

والدین ذینفعان اصلی این سایت هستند. قبل از راه اندازی سایت، دسترسی والدین به اطلاعات مربوط به مدرسه فرزندانشان غیرممکن بود. زاپاتا هوجل اذعان می کند که این عدم دسترسی تنها به نتایج امتحانات یا اطلاعات مربوط به تسهیلات مدرسه محدود نمی شد؛ حتی اطلاعات اولیه مانند آدرس و شماره تلفن مدرسه هم به سختی در دسترس والدین قرار می گرفت.31

فقدان اطلاعات منجر به احساس ناتوانی و عدم مشارکت از جانب والدین می شد. IMCO در زمان راه اندازی سایت، داستان های زیادی درباره والدینی شنیده بود که معلمان آنها را ترسانده بودند و تمایلی برای به چالش کشیدن معلمان نداشتند و از آنها انتظار پاسخگویی نداشتند. معلمان به عنوان "افرادی که تماس با آنها ممکن نبود، قدرت زیادی داشتند و می توانستند دختر یا پسر شما را در صورتی که می خواستند از مدرسه بیرون کنند" شناخته می شدند."32

اما اطلاعات موجود در سایت آرام آرام و به طرز غیرقابل انکاری، شروع به تغییر موازنه قدرت کرد. IMCO داستانهایی را جمع آوری کرده بود که تاثیر خود بر والدین را نشان می دادند. این داستان ها شامل داستان زنی بود که می توانستند با استفاده از این پلتفرم با غیبت معلم فرزندش در مدرسه مقابله کند. غیبت معلم یکی از مشکلات رایج در سیستم آموزشی مکزیک است اما معمولا به ندرت به این خاطر اخراج می شوند، اگرچه قانون هم می گوید که معلمان باید بعد از سه روز غیبت غیرموجه، کنار گذاشته شوند. در این مورد، این مادر توانست از اطلاعات مجورا تو اسکولا استفاده کند  و از دولت به خاطر عدم اخراج معلم موردنظر شکایت نماید.33 اکنون با کمک IMCO، داستان وی با دیگر گروه های والدین-معلمان در کل کشور به اشتراک گذاشته شد.

اگرچه والدین ذینفعان اصلی سایت بودند اما حامیان مالی پروژه هم از تاثیر ناخواسته آن بر سیاست گذاران و مسئولان مدرسه شگفت زده شدند. مثلا اعضای IMCO و افراد دیگری که در سایت دخیل بودند، گزارش کردند که تماس های تلفنی و ایمیل های فراوانی از طرف مقامات دولتی و والدین داشته اند: "ما با فرماندار تماس گرفتیم و افرادی که در دفتر فرماندار کار می کردند، با ما تماس گرفتند و گفتند: ما از داده شما استفاده می کنیم چون داده شما قابل اطمینان تر از داده وزارت آموزش و پرورش است".34 کلارک به این مساله اشاره می کند که تعداد ایمیل ها و تماس های تلفنی که IMCO از معلمان و مدیران مدرسه دریافت کرده است، نشان می دهد که "آنها به این داده نیاز داشته اند". همچنین این مساله نشان می دهد که آنها علاقه زیادی به مشارکت فعال در مدرسه خود داشته اند."35 به این طریق، مجورا تو اسکولا نه تنها والدین را توانمند می کند بلکه به تدریج نگرش مقامات دولت نسبت به آموزش و مدارس را تغییر می دهد.

افزایش پاسخگویی

تاثیر مجورا تو اسکولا را می توان با درنظر گرفتن نقش مهم آن در افزایش پاسخگویی، اندازه گرفت. این امر تا حدی نتیجه مشارکت بیشتر و توانمندی والدین است؛ امروزه، والدین خواهان اطلاعات بیشتری از مدارس و مسئولان مدارس هستند. رسانه ها هم نقش خود را ایفا کردند: روزنامه نگاران با استفاده از اطلاعات سایت توانستند فساد را آشکار کنند و سوءاستفاده را مشخص نمایند.36

مدیران دولتی و مسئولان مدارس هم نقش مهمی در اجرای پاسخگویی داشتند. مدیران خوش نیت که مانند معلمان مدتها برای اصلاح نظام آموزشی تلاش کرده بودند، با این سایت خود را توانمند کردند؛ آنها از اطلاعات برای نظارت بهتر بر مدارس، معلمان و کل نظام آموزشی استفاده کردند. مثلا IMCO به این مساله اشاره کرد که فقط از طریق این سایت بود که برخی مسئولان مدارس متوجه شدند در برنامه های خاصی که بودجه فدرال داشتند، مشارکت کرده اند. یکی از این مسئولان گفت: "من هرگز یک سنت از این پولها را هم ندیدم". مسئولان مدرسه از طریق اطلاعات موجود در سایت توانستند فساد موجود در سیستم را شناسایی کنند، منابع مالی گمشده را ردیابی نمایند و نقاطی را در بوروکراسی اداری مشخص کنند که پول در آنجا به سرقت می رفت.37

علی‌رغم این شواهد و روایت ها، هنوز باید تاثیر گسترده‌تر این سایت بر پاسخگویی در نظام آموزشی مکزیک را مشاهده کرد. گارسیا آوس از ازمان شفافیت مکزیک اذعان می کندکه شفافیت همیشه به صورت خودکار تبدیل به تاثیر نمی شود. وی می گوید: "مکزیک فقط شروع به درک این مساله کرده که ارتباط بین شفافیت و پاسخگویی، یک ارتباط مستقیم یا خطی نیست". "اگر شفافیت بیشتری داشته باشید، به این معنا نیست که پاسخگویی بیشتری هم دارید. خلاف این مساله هم می‌تواند روی دهد". 38 فلیپ استفان از شبکه امیدیار هم با این مساله موافق است که اگرچه ارتباط بین شفافیت و پاسخگویی همیشه یک ارتباط مستقیم نیست اما شفافیت "جزء ضروری برای افزایش پاسخگویی" و هدف نهایی مجورا تو اسکولا است.39 

گزارش فساد

در نهایت، تاثیر وب سایت در روشی که فساد را در نظام آموزشی مشخص کرده است و موضوع را وارد بحثهای عمومی کرده است، آشکار است. IMCO در سال 2014 از داده وزارت آموزش و پرورش در سایت استفاده کرد تا گزارشی در مورد وضعیت فساد در نظام آموزشی مکزیک منتشر کند.40 سازمان حسابرسی ملی از یافته های این گزارش پشتیبانی کرد و خشم عمومی برانگیخته شد.

از بین یافته های این تحقیق می توان به موارد زیر اشاره کرد:

1442 معلم در سیستم پرداخت حقوق دولت، بین 100 و 105 سال سن داشتند. از این میان، 1441 نفر در ایالت هیدالگو ثبت شده بودند و همه آنها به جز یک نفر در تاریخ 12 دسامبر 1912 به دنیا آمده بودند (یعنی 12/12/12).

70 معلم بیشتر از انریکه پنا نیتو، رئیس جمهور مکزیک (که ماهانه 15000 دلار می گیرد)، درآمد کسب کرده بودند. از این میان، 19 نفر در مدارسی کار می کردند که در تمام امتحانات استاندارد ملی ناموفق بودند یا به ندرت در یکی از آنها موفق شده بودند.41

-این گزارش نشان داد که میانگین حقوق ملی ماهانه معلمان مکزیکی، 1954 دلار بود و معلمی که بالاترین حقوق را دریافت می کرد، در ایالت اوکساکا زندگی می کرد و ماهانه 46849 دلار درآمد داشت. در ایالت گئوررو، مدرسه ای با یک دانش آموز وجود داشت اما شش کارمند این مدرسه ماهانه 6644 دلار حقوق می گرفتند.42

-این گزارش 536 برنامه دبیرستان و مدرسه راهنمایی موجود در مناطق روستایی را از طریق ماهواره شناسایی کرد که بدون برق کار می کردند. این گزارش نشان داد که "مدارس ساختگی" زیادی وجود دارند (بعضی از آنها اصلا وجود ندارند) و معلمان آنها در سیستم حقوق و دستمزد هستند.43

-قبل از انتشار عمومی این گزارش، 10 ایالت حسابرسی های خود را شروع کردند و اکنون سیستم پرداخت حقوق معلمان توسط دولت فدرال تامین مالی می شود، نه دولت ایالتی. زاپاتا هوجل امیدوار است تا "نتایج سیاسی بسیار واضحی" را مشاهده کند. وی اضافه می کند: "ما خوش بین هستیم که همه چیز به آرامی شروع به تغییر کند. امید ما این است که نظارت بیشتر بر این منابع اطلاعاتی باعث شروع تغییر نحوه هزینه کردن پول در این بخش در مکزیک شود."44

6)     چالش ها

در تلاش برای تغییر آموزش مکزیک، MejoraTuEscuela در برابر نیروهای قوی و خواص کار می کند. ناگریز با مجموعه چالش هایی برای عملیات و برنامه های رشد خود مواجه شد و همچنان مواجه می شود. همانطور که در اغلب این مجموعه مطالعات موردی مشاهده کردیم، برنامه ها و فعالان داده‌باز اغلب با این نوع چالش ها روبه رو می شوند: آنها بخشی از فرایند تغییر اجتماعی و تغییر روش مصرف و انتشار اطلاعات هستند.

لغو آزمون استاندارد

ارزیابی دوباره فساد اثرات ناخواسته ای دارد، مخصوصا وقتی در برابر منافع خاص قرار می گیرد. در 2014، گزارش فساد IMCO این حقیقت را مشخص کرد که 19 نفر از 70 معلمی که بیش از رئیس جمهور مکزیک فعالیت کردند، در مدارسی کار می کنند که " در آزمون استاندارد ملی قبول نشدند یا به سختی قبول شدند".45 آن سال، تحت فشار اتحادیه معلمان و سایر افرادی که از نتایج شرمنده شدند، و همین طور فشار عمومی به رهبری NGOها مانند MexicanosPrimero، برنامه آزمایش استاندارد ملی لغو شد.زاپاتا هوجل با تاسف بیان می کند: " وقتی نتایج آزمون استاندارد را در وب سایت قرار داریم و وقتی والدین، برای اولین بار، توانستند نتایج بین مدارس  در سطح ملی شامل مدارس دولتی و خصوصی را مقایسه کنند، چهار ماه بعد دولت فدرال اعلام کرد که آزمون های استاندارد لغو شده اند."46

لغو آزمون ها، شکاف بزرگی در داده قابل استفاده برای ارزیابی اثربخشی معلمان و مدارس ایجاد کرد. خوشبختانه آزمون اخیرا انجام شده است (اگرچه به شکل جدید) و وقتی داده در دسترس عموم قرار گرفت، IMCO دوباره داده جدید را وارد MejoraTuEscula می کند. با این وجود، لغو باعث شد مشکلات ثابتی ایجاد کرد. علاوه بر چالش شکاف یکساله در داده، IMCO باید روشی برای مقایسه [نتایج جدید] با نتایج آخرین آزمون ایجاد کند که سیستم متفاوتی دارد. 47

دسترسی داده

اگرچه داده آمار ملی به روش های مختلف بخش اصلی MejoraTuEscuela را شکل می دهد، ولی تلاش بسیاری برای دسترسی به این داده لازم است. مثلا فقط 16 درصد اطلاعات مشخص غیرشخصی از آمار منتشر شده است. بی میلی اولیه دولت برای انتشار اطلاعات بیشتر تا حدودی به دلیل دغدغه ها درباره میزان آشکار شدن فساد بود. در نهایت، بیشتر داده باقیمانده به IMCO (و سایر NGOهای مکزیکی) منتقل شد و این داده به صورت آنلاین ارائه شد.

زاپاتا هوجل بیان می کند که بنابراین بیشتر داده در وب سایت را نمی توان به درستی داده‌باز نامید. در عوض، اطلاعات ترکیبی از داده‌باز48، داده منتشر شده و اطلاعات جمع آوری شده از ورودی شهروندان و قدیمی است. این مورد دروس ارزشمندی ارائه می کند: گاهی فعالان داده باید در روش های به دست آوردن اطلاعات خلاق باشند و ورودی های مختلف را برای تولید ابزار واقعا مفید ترکیب کنند.

کیفیت داده

علاوه بر مشکلات دسترسی، IMCO با مشکلات بسیاری در کیفیت داده مواجه است. اسکار مونتیل از Codeando مکزیک، باور دارد که مشکل تا حدودی از سطوح پایین تر کیفیت موردنیاز دولت برای انجام کار خود ریشه می گیرد. او بیان می کند: " استانداردهای آنها، حتی برای خود آنها و کار آنها، بسیار پایین است که وقتی شما سعی می کنید کمی آن را بالاتر ببرید، به خوبی واکنش نمی دهند." 49

منبع مشکل هر چیزی باشد، IMCO از شروع با در دسترس قرار دادن داده قدیمی و خطا روبه رو بوده است که اغلب در قالبهای نامناسب ذخیره می شوند. تجربه IMCO به تفاوت مهم بین داده عمومی و داده ای که واقعا در دسترس قرار دارد، اشاره می کند یعنی داده ای که در قالب های فنی استاندارد و خوانا برای ماشین در دسترس است. در حقیقت IMCO به روشی های مختلفی در پاکسازی داده نقش مهمی بازی کرده است، مثلا با ورودی های شهروندان که خطاها را اصلاح و اطلاعات را به روز می کند. زاپاتا هوجل بیان می کند که با حرکت رو به جلو، بیشتر موفقیت MejoraTueEscuela وابسته به این موضوع است که آیا IMCO و دیگران می توانند دولت را مجبور کنند پلتفرم را به روز نگه دارد، پلتفرم را فعال نگه دارد، بتواند برای والدین و جوامع مدارس اطلاعات ارزشمند فراهم کند50.

7)    منابع

  1. http://www.sep.gob.mx/wb/sep1/sep1_Estadisticas 

  2. Villagran, Lauren. “Test the teacher? Educators balk at Mexico’s reforms.” The Christian Science Monitor. March 1, 2013. 
http://www.csmonitor.com/World/Americas/2013/0301/Test-the-teacher-Educators-balk-at-Mexico-s-reforms 

  3. Villagran, Lauren. “Test the teacher? Educators balk at Mexico’s reforms.” The Christian Science Monitor. March 1, 2013. 
http://www.csmonitor.com/World/Americas/2013/0301/Test-the-teacher-Educators-balk-at-Mexico-s-reforms 

  4. Villagran, Lauren. “Test the teacher? Educators balk at Mexico’s reforms.” The Christian Science Monitor. March 1, 2013. 
http://www.csmonitor.com/World/Americas/2013/0301/Test-the-teacher-Educators-balk-at-Mexico-s-reforms 

  5. Cave, Damien. “Billboard Drives Home Extent of Corruption as Schools Su er.” The New York Times. September 1, 2014. 
http://www.nytimes.com/2014/09/02/world/americas/billboard-drives-home-extent-of-corruption-as-schools-su er.html. 

  6. Cave, Damien. “Billboard Drives Home Extent of Corruption as Schools Su er.” The New York Times. September 1, 2014. 
http://www.nytimes.com/2014/09/02/world/americas/billboard-drives-home-extent-of-corruption-as-schools-su er.html 

  7. Transparency International, ‘Corruption in the Education Sector’, Working Paper no. 04/2009 (Berlin: TI, 2009), p. 6. 

  8. http://gateway.transparency.org/tools/detail/331 

  9. Starks, Gavin. “Why open data should be central to Fifa reform.” The Guardian. June 12, 2015. http://www.theguardian.com/ news/datablog/2015/jun/12/open-data-central- fa-reform.
  10. Zabludovsky, Karla. “Data Dive Finds 100-Year-Old Teachers and Phantom Schools in Mexico.” Newsweek. May 30, 2014. http://www.newsweek.com/data-dive- nds-hundred-year-old-teachers-and-phantom-schools-mexico-252871.
  11. http://barometer.opendataresearch.org/report/analysis/rankings.html
  12. Interview with Ania Calderón, Director General of Open Data, Mexican Government. March 9, 2014. https://www.youtube. com/watch?v=j9L5Wo0LEpY.

  13. Bustos Arellano, Paulina, Ricardo Daniel Alanis Tamez, William Gerry and Codeando Mexico. “Open data in Mexico: how Data Squads jump-started national publishing.” Open Data Institute. https://theodi.org/case-studies/mexico-case-study-us- ing-data-squads-to-jump-start-government-open-data-publishing
  14. Translated by Google. http://codeandomexico.org/

  15. GovLab Interview with Oscar Montiel, Codeando México. August 19, 2015.
  16. GovLab Interview with Oscar Montiel, Codeando México. August 19, 2015. 

  17. GovLab Interview with Rafael García Aceves, Transparencia Mexicana. September 1, 2015. 

  18. Disclosure: Omidyar Network also funded this case study. 

  19. http://www.mejoratuescuela.org/quienes-somos 

  20. GovLab Interview with Alexandra Zapata Hojel, Coordinator of Education Projects, IMCO. August 7, 2015. 21
  21. GovLab Interview with Alexandra Zapata Hojel, Coordinator of Education Projects, IMCO. August 7, 2015.
  22. http://datos.gob.mx/historias/educacion/mejora-tu-escuela.html
  23. GovLab Interview with Alexandra Zapata Hojel, Coordinator of Education Projects, IMCO. August 7, 2015. 

  24. GovLab Interview with Alexandra Zapata Hojel, Coordinator of Education Projects, IMCO. August 7, 2015. 

  25. Hasan, Munyema. “Mexico: Encouraging Parents’ Engagement in Public Education Reform.” Open Government Partnership. October 2013. http://www.opengovpartnership.org/sites/default/ les/Mexico_0.pdf 

  26. GovLab Interview with Alexandra Zapata Hojel, Coordinator of Education Projects, IMCO. August 7, 2015. 

  27.  GovLab Interview with Pablo Clark, Analyst, IMCO. August 17, 2015. 

  28. http://www.mejoratuescuela.org/metodologia
29
  29. http://www.mejoratuescuela.org/metodologia
30
  30. GovLab Interview with Alexandra Zapata Hojel, Coordinator of Education Projects, IMCO. August 7, 2015
  31. GovLab Interview with Alexandra Zapata Hojel, Coordinator of Education Projects, IMCO. August 7, 2015. 

  32. GovLab Interview with Alexandra Zapata Hojel, Coordinator of Education Projects, IMCO. August 7, 2015. 

  33. GovLab Interview with Alexandra Zapata Hojel, Coordinator of Education Projects, IMCO. August 7, 2015. 

  34. GovLab Interview with Alexandra Zapata Hojel, Coordinator of Education Projects, IMCO. August 7, 2015. 

  35. GovLab Interview with Pablo Clark, Analyst, IMCO. August 17, 2015. 

  36. “IMCO denuncia que SEP manipuló anomalías sobre maestros.” Televisa. May 15, 2014. http://noticieros.televisa.com/mexi- co/1405/imco-denuncia-sep-desaparecio-anomalias-maestros/. 

  37. GovLab Interview with Alexandra Zapata Hojel, Coordinator of Education Projects, IMCO. August 7, 2015. 

  38. GovLab Interview with Rafael García-Aceves, Open Data Project Coordinator, Transparencia Mexicana. September 1, 2015. 

  39. GovLab Interview with Felipe Estefan, Associate, Investments, Omidyar Network. January 6, 2016. 

  40. http://imco.org.mx/wp-content/uploads/2014/05/20140514_MapaMagisterioMexico_Presentacion.pdf 

  41. Zabludovsky, Karla. “Data Dive Finds 100-Year-Old Teachers and Phantom Schools in Mexico.” Newsweek. May 30, 2014. 
http://www.newsweek.com/data-dive- nds-hundred-year-old-teachers-and-phantom-schools-mexico-252871. 

  42. Zabludovsky, Karla. “Data Dive Finds 100-Year-Old Teachers and Phantom Schools in Mexico.” Newsweek. May 30, 2014. http://www.newsweek.com/data-dive- nds-hundred-year-old-teachers-and-phantom-schools-mexico-252871.
  43. Zabludovsky, Karla. “Data Dive Finds 100-Year-Old Teachers and Phantom Schools in Mexico.” Newsweek. May 30, 2014. http://www.newsweek.com/data-dive- nds-hundred-year-old-teachers-and-phantom-schools-mexico-252871.
  44. GovLab Interview with Alexandra Zapata Hojel, Coordinator of Education Projects, IMCO. August 7, 2015.
  45. Zabludovsky, Karla. “Data Dive Finds 100-Year-Old Teachers and Phantom Schools in Mexico.” Newsweek. May 30, 2014. http://www.newsweek.com/data-dive- nds-hundred-year-old-teachers-and-phantom-schools-mexico-252871.
  46. GovLab Interview with Alexandra Zapata Hojel, Coordinator of Education Projects, IMCO. August 7, 2015. August 7, 2015.
  47. GovLab Interview with Pablo Clark, Analyst, IMCO. August 17, 2015.
  48. GovLab Interview with Alexandra Zapata Hojel, Coordinator of Education Projects, IMCO. August 7, 2015. 

  49. GovLab Interview with Oscar Montiel, Codeando México. August 19, 2015. 

  50. GovLab Interview with Alexandra Zapata Hojel, Coordinator of Education Projects, IMCO. August 7, 2015. 

  51. GovLab Interview with Alexandra Zapata Hojel, Coordinator of Education Projects, IMCO. August 7, 2015. 

  52. GovLab Interview with Alexandra Zapata Hojel, Coordinator of Education Projects, IMCO. August 7, 2015. 

  53. GovLab Interview with Alexandra Zapata Hojel, Coordinator of Education Projects, IMCO. August 7, 2015. 

  54. GovLab Interview with Alexandra Zapata Hojel, Coordinator of Education Projects, IMCO. August 7, 2015. 

  55. GovLab Interview with Rafael García-Aceves, Open Data Project Coordinator, Transparencia Mexicana. September 1, 2015. 

  56. GovLab Interview with Felipe Estefan, Associate, Investments, Omidyar Network. August 20, 2015. 


 

منابع

 دانلود این مطلب در قالب ورد

لینک مطلب در آزمایشگاه حکمرانی