معرفی سایت داده باز 500

  • ۲۱ بهمن ۱۳۹۵
  • 3
  • بدون دیدگاه
  • نویسنده: محمدحسین خانی
  • لینک کوتاه:

شبکه جهانی OD500 یک شبکه‌ی بین‌المللی از سازمان‌هایی است که می‌خواهند موارد استفاده و تاثیر داده باز را مورد مطالعه قرار دهند. این شبکه‌ی جهانی که توسط آزمایشگاه حکمرانی (GovLab) هماهنگ می‌شود، به سازمان‌های شرکت‌کننده امکان تجزیه و تحلیل داده […]

معرفی سایت داده باز 500

شبکه جهانی OD500 یک شبکه‌ی بین‌المللی از سازمان‌هایی است که می‌خواهند موارد استفاده و تاثیر داده باز را مورد مطالعه قرار دهند. این شبکه‌ی جهانی که توسط آزمایشگاه حکمرانی (GovLab) هماهنگ می‌شود، به سازمان‌های شرکت‌کننده امکان تجزیه و تحلیل داده باز در کشور خودشان را مٍی‌دهد، به نحوی که از نظر جهانی قابل مقایسه و همچنین از نظر داخلی معین باشد. شبکه‌ی جهانی OD500 با این فرض شروع به کار می‌کند که تنها با نقشه‌برداری از استفاده‌ی داده باز، درون و میان کشورها، می‌توان به رویکردهای جدیدی برای درک تاثیرات اقتصادی و اجتماعیِ داده باز حکومتی رسید.

پروژه داده باز 500 چیست؟

برای نشان دادن ارزش داده باز به عنوان یک دارایی برای رشد اقتصادی و اشتغال‌زایی، GovLab یک بستر و یک شبکه‌ی جهانی از کشورها تاسیس کرد که تاثیر باز کردن داده‌هایشان بر کارآفرینی را پیگیری کنند: opendata500.com. این پروژه از بحث‌های معمول در بخشِ عرضه فراتر می‌رود، مثلا از مواردی همچون «چند مجموعه‌ی داده‌ای منتشر شده است» فراتر می‌رود و در عوض، بخش تقاضا را بررسی می‌کند، و روشن می‌کند که چه کسی از داده‌ها استفاده می‌کند و با چه اهدافی این کار را انجام می‌دهد، به طور مشخص به این می‌پردازد که شرکت‌ها چطور از داده باز به عنوان یک دارایی اصلیِ کسب و کار استفاده می‌کنند. کانادا عضو این شبکه شده است – شبکه‌ای که شامل استرالیا، کره جنوبی، مکزیک، ایتالیا و ایالات متحده آمریکا می‌شود.

داده باز 150 چه می‌کند؟

داده باز 150، یک پروژه‌ی مشارکتی است که می‌خواهد ظرفیت بخش خصوصی کانادا را در تولید ارزش به کمک داده باز، شناسایی و تجزیه و تحلیل کند. این پروژه به وسیله‌ی ODX کلید خورده است و اطلاعاتی که از این پروژه جمع‌آوری شود، به ODX و همکارانش، بینش عمیق‌تری از گستره‌ی فعلی داده باز می‌دهد، همچنین به آن‌ها چشم‌اندازی از چالش‌هایی که باید پشت سر بگذارند تا شرکت‌های داده باز کانادایی بیشتر رقابتی شوند را ارائه می‌کند.

هدف اصلی این پروژه پی بردن به این مساله است که چطور شرکت‌ها از داده باز استفاده می‌کنند و همچنین بالا بردن آگاهی کارآفرینان کانادایی در مورد فرصت‌هایی که در بهره‌گیری از ارزش‌های داده باز برای آنان وجود دارد. اهداف دیگر این پروژه عبارتند از:

  • افزایش تعداد شرکت‌های داده باز در کانادا؛
  • بهبود دسترسی به داده باز از نظر وسعت و تعداد؛
  • بررسی مدل‌ها و روش‌های کسب و کاری جدید برای استخراج موارد ارزشمند از داده‌ها؛
  • ایجاد یک جامعه‌ای از ذینفعان که ODX با آن‌ها ارتباط برقرار کند تا بتواند چالش‌های پیش روی شرکت‌های داده باز را بهتر متوجه شود؛
  • رسیدن به درکی بهتر از مهارت‌های مورد نیاز برای بهره بردن از داده باز؛

داده باز 150 کانادا، یک درجه‌بندی یا رتبه‌بندی از شرکت‌ها نیست. داده باز 150 شامل شرکت‌ها و موجودیت‌هایی در ابعاد و طبقه‌بندی‌های مختلف می‌شود که از انواع مختلفی از داده‌ها استفاده می‌کنند. داده باز 150 کانادا یک رقابت نیست، بلکه تلاشی است برای رسیدن به یک چشم‌انداز وسیع و جامع از موضوع. همچنین این پژوهش، یک نمونه‌ی تصادفی برای تجزیه و تحلیل آماری قطعی ارائه نمی‌کند. از آنجایی که این اولین بررسی کامل شرکت‌ها و اشخاص در این زمینه است، هنوز ممکن نیست که چشم‌انداز دقیقی از شرکت‌ها و موجودیت‌های داده باز تعیین کرد.

یک ویژگی جالب:نمودار تعاملی ۱۵۰ شرکت

در این وبسایت تمامی ۱۵۰ شرکت استفاده کننده از داده باز توسط نموداری تعاملی با مولفه‌های مشخص به کاربر نشان داده میشود. در زیر میتوانید فایل gif این نمودار را ببینید!