اولویت رئیس جمهور بعدی ایالات متحده: داده باز

  • ۱۲ شهریور ۱۳۹۵
  • 4
  • بدون دیدگاه
  • نویسنده: محمدحسین خانی
  • لینک کوتاه:

هافینگتون پست در مطلبی به بررسی داده باز و جایگاه آن در برنامه‌ی رئیس جمهور بعدی ایالات متحده پرداخته است. در ادامه ترجمه‌ی این مطلب ارائه شده است. رئیس‌جمهور، روی پله‌های کنگره بیستم ژانویه 2017 چهل و پنجمین رئیس جمهور […]

اولویت رئیس جمهور بعدی ایالات متحده: داده باز

هافینگتون پست در مطلبی به بررسی داده باز و جایگاه آن در برنامه‌ی رئیس جمهور بعدی ایالات متحده پرداخته است. در ادامه ترجمه‌ی این مطلب ارائه شده است.

رئیس‌جمهور، روی پله‌های کنگره

بیستم ژانویه 2017 چهل و پنجمین رئیس جمهور آمریکا روی پله‌های کاخ کنگره سوگند یاد خواهد کرد. این روزها در حالی که کاندیداها در سراسر کشور سرگرم کمپین‌های تبلیغاتی خود هستند، تیم‌های آنان در پشت صحنه مشغول آماده‌ شدن برای اولین روز رئیس جمهور آتی در کاخ سفید هستند.

برنامه‌ریزی برای فرآیند پیچیده‌ی انتقال ریاست جمهوری ماه‌ها قبل از انتخابات شروع می‌شود که شامل همکاری با دولت فعلی و سهامداران خارجی می‌شود. گزارش‌های این انتقال توسط سهامداران آماده می‌شود که به تعیین هدف‌های اولویت‌دار کمک می‌کند. این گزارش‌ها منابع ضروری  دولت آینده برای تضمین شروعی سازنده هستند.

گزارش داده باز

مرکز داده باز برای انتشار گزارش انتقال داده باز اطلاعات غیر حزبی از بنیاد لورا و جان آرنولد حمایت دریافت کرده است. این گزارش که درماه اکتبر برای عموم منتشر می‌شود حاصل تلاش متخصصان تجارت، بخش عمومی و جامعه‌ی مدنی است تا یک برنامه‌ی عملیاتی برای استمرار و پیشرفت‌های بیشتر در داده حاکمیتی باز – داده آزاد حکومتی برای استفاده‌ی عموم ارائه کند.

این گزارش نشان می‌دهد که داده باز چطور می‌تواند موتور طرح‌های ملی در نظام سلامت ، تحقیقات پزشکی، انرژی، اصلاح عدالت قضائی، آموزش، کار، مزایای جانبازان و بسیاری دیگر از مسائل  بحرانی  را روشن کند.

دولت کنونی و داده باز

دولت فعلی استفاده از داده حاکمیتی باز را در اولویت بالایی قرار داده است. رئیس‌جمهور اوباما در اولین روز ریاست جمهوری خود، یک فرمان اجرایی در مورد حکومت باز صادر کرد و سیاست‌های ملی داده باز را در سال 2013 ابلاغ نمود. کاخ سفید و سازمان‌های فدرال برنامه‌هایی شهروند محور راه‌اندازی کرده‌اند که به دانشجویان کمک می‌کند بهترین دانشگاه  را پیدا کنند، وضعیت سلامت خود را بهبود بخشند و توسعه‌ی محلی را با استفاده از داده باز سریع‌تر می‌کند.

برای حمایت دولتی از طرح‌های داده محور مانند طرح مورد بحث، دولت فعلی بخش خدمات دیجیتال ایالات متحده، گروه 18F و برنامه‌ی همراهان نوآوری ریاست جمهوری را راه‌اندازی کرده که به سازمان‌های فدرال کمک می‌کند زیرساخت فنی مورد نیاز برای بیشینه کردن پتانسیل داده باز را بسازند.

تلاش برای وضعیت بهتر

کاخ سفید و (یک جنبش واقعاً دوحزبی در) کنگره هر دو انگیزه دارند که کشور به وضعیت بهتری در داده باز دست پیدا کند. قانون اطلاعات، که انتشار داده‌های بیشتر و قابل‌استفاده‌تر از هزینه‌های دولت را اجباری می‌کند، در کاخ سفید و مجلس نمایندگان با اتفاق آرا تصویب شد. هم‌اکنون قانون داده حاکمیتی باز که می‌خواهد تمام داده‌های فدرال باز کند، حمایت قوی هر دو حزب را دارد. رهبران هر دو طرف درک می‌کنند داده حاکمیتی باز برای حل چالش‌های سختی که ما به‌عنوان یک ملت با آن‌ها مواجه هستیم، حیاتی است.

نیروی موجود برای گسترش داده حاکمیتی باز دلگرم‌کننده است اما هنوز آن‌طور که باید نیست. مروجان داده باز در دولت فدرال هنوز هم باید با سیستم‌های قدیمی ناکارآمد مبتنی آی‌تی، کیفیت پایین داده‌ها، فرمت نامناسب داده‌ها و فقدان کلی منابع مقابله کنند. بسیاری داده باز را یک اجبار بدون بودجه می‌خوانند: آن‌ها بودجه‌ی کافی برای تبدیل داده‌ها به یک منبع ارزشمند ملی، در قالبی که خط‌مشی‌های فدرال تقاضا می‌کند را ندارند. به‌عنوان نمونه، برنامه‌های جدید داده باز دولت فقط یک نمونه‌ی کوچک  از آنچه است که داده باز در صورت دریافت حمایت کافی می‌تواند در سراسر ساختار فدرال و در تمام بخش‌های اقتصاد انجام دهد.

داده باز برای رئیس جمهوری بعدی

رئیس‌جمهور بعدی یک فرصت بی‌سابقه برای رهبری یک دولت کاملاً داده محور با کمک‌ نهادهای فدرال و کنگره دارد. با فراهم آوردن داده‌های باکیفیت و قابل استفاده از همه‌چیز شامل مشاهدات ماهواره‌ای تا منابع محلی، دولت می‌تواند برای تحقیقات علمی، رشد اقتصادی و مشارکت شهروندی، فرصت‌های جدیدی خلق کند. وظیفه‌ی دولت بعدی تحکیم دستاوردهای فعلی و ترسیم چشم‌اندازی جدید برای یک دموکراسی داده محور و اطمینان حاصل کردن از رهبری و هدایت منابع برای تحقق این چشم‌انداز است.

گزارش انتقال داده باز برای کمک به دولت بعدی طراحی‌شده تا  بتواند مغتنم‌ترین فرصت‌های  داده باز را تشخیص داده و دنبال کند. این گزارش باعث جلب حمایت دولت فدرال به حمایت از داده باز، فراهم آوردن راه تداوم حمایت برای دولت بعدی و توسعه‌ی گستره‌ی وسیعی از برنامه‌ها برای بهترین استفاده از داده باز می‌شود.

وضعیت ایران

متاسفانه کشور عزیزمان ایران وضعیت خوبی در داده باز ندارد. بر اساس رتبه‌بندی بنیاد دانش باز ایران در رتبه‌ی 117 از 122 جای گرفته و بدتر از این، عدم حضور ایران در گزارش سالیانه‌ی وضعیت داده باز است. به نظر می‌رسد با توجه مشکلاتی مثل فیش‌های حقوق نجومی، خلف‌ وعده‌ی برخی مسئولین و ناکارآمدی بخش‌های مختلف که کل کشور را با خود درگیر کرده، لازم است دولت و مجموعه‌ی نظام هرچه سریع‌تر به سمت تدوین و اجرای سیاست‌های کلان شفافیت و داده باز در کشور حرکت کنند.

دریافت فایل متن مطلب
حجم: 103 کیلوبایت