شفافیت در هزینه‌ها و بودجه‌های پارلمان‌های دنیا، قسمت چهارم: برزیل

  • ۸ شهریور ۱۳۹۵
  • 3
  • بدون دیدگاه
  • نویسنده: یحیی مرتب
  • لینک کوتاه:

پارلمان ها متشکل از نمایندگان و وکلای ملل هستند. مردم با انتخاب نمایندگانشان در پارلمان حق دارند تا از نحوه عملکرد آنان اطلاع داشته باشند. یکی از شاخص های شفافیت در پارلمان های دنیا، شاخص شفافیت در بودجه و هزینه […]

شفافیت در هزینه‌ها و بودجه‌های پارلمان‌های دنیا، قسمت چهارم: برزیل

پارلمان ها متشکل از نمایندگان و وکلای ملل هستند. مردم با انتخاب نمایندگانشان در پارلمان حق دارند تا از نحوه عملکرد آنان اطلاع داشته باشند. یکی از شاخص های شفافیت در پارلمان های دنیا، شاخص شفافیت در بودجه و هزینه های خود پارلمان است. اینکه هر پارلمان چه هزینه هایی داشته است. هزینه های روند های اداری، هزینه های سفرهای خارجی نمایندگان، قراردادها و … همگی باید برای مردم مشخص و واضح باشد، تا علاوه بر جلوگیری از فساد، زمینه پاسخگویی از نمایندگان در این موضوع ایجاد شود.

در ماده ۲۳ اعلامیه پارلمان باز نیز که یک سند جهانی است میخوانیم:

“پارلمان مسئولیت دارد تا  اطلاعات جامع، تفصیلی و قابل درک درخصوص بودجه ملی و هزینه های عمومی از جمله درآمدها و هزینه های گذشته، فعلی و پیش بینی شده را در اختیار مردم قرار دهد.. بطورمشابه، پارلمان مسئولیت انتشار اطلاعات مربوط به بودجه ی خود پارلمان، از جمله اطلاعات مربوط به اجرای بودجه، مناقصات و قراردادها را نیز دارد. این اطلاعات باید با استفاده از خلاصه های روان، توضیحات یا گزارش هایی که به درک شهروندان کمک می کنند، بطور کامل در دسترس عموم قرار گیرند.”

بنا داریم تا در طی چند پست جداگانه، به شرح تجربه کشورهای مختلف از شفافیت در هزینه های پارلمان هایشان را معرفی کنیم. در پست پیشین، از شفافیت هزینه های پارلمان آرژانتین نوشتیم. در این پست به شیوه شفاف سازی پارلمان برزیل پرداخته ایم.

پارلمان برزیل نیز همانند پارلمان آرژانتین ،دارای دو مجلس مقننه است (Biacameral). مجلس سنای پارلمان برزیل دارای ۸۱ سناتور و مجلس نمایندگان آن دارای ۵۱۳ نماینده میباشد که مجموعا ۵۹۴ نماینده را در خود جای میدهد. برزیل پهناور ترین کشور آمریکای جنوبی است، به همین دلیل تعداد نمایندگان این کشور نیز بطور معناداری زیاد است.

وبسایت پارلمان برزیل با تخصیص دادن صفحه ای بنام شفافیت در این سایت به شفاف سازی در بودجه و هزینه های پارلمان، سفرهای داخلی و خارجی نمایندگان و … هزینه های پارلمان پرداخته است. این وبسایت هر دو مجلس سنا و مجلس نمایندگان برزیل را شفاف میکند.

بر اساس قانون “راهنمای بودجه”، بند ۱۲۷، بخش اول، آیتم سوم، نهاد Authority and the Public Ministry of the Union باید اطلاعات هزینه های سالانه پارلمان های برزیل را در وبسایت همانگونه که در عکس مشاهده میکنید ثبت کند.

همانطور که در تصویر مشخص است، در این صفحه میتوانید فایل گزارش هزینه های هردو مجلس سنا و نمایندگان برزیل را به تفکیک هر سال دریافت کرد. در این فایل میتوانید هزینه های مختلف دو مجلس برزیل را مشروحا مشاهده کنید: هزینه های استخدام کارمندان و پرسنل مجلس، هزینه های گروههای مجلس، بودجه ها و کمک ها برای تامین هزینه های مجلس و طبقه بندی هزینه های مجلس در این سند جمع آوری شده است.

برای نمونه هزینه های استخدام و هزینه های مرتبط  در مجلس سنا را در تصویر زیر میتوانید ببینید.

برای دریافت فایل روی عکس کلیک کنید.

به همین ترتیب هزینه های دیگرِ مجلس سنا و مجلس نمایندگان برزیل در این فایلها مشخص شده است. هزینه های پرسنل، هزینه های تعمیرات مجلس، هزینه های در نظر گرفته شده برای گروهها و کمیسیون های مجلس، هزینه های سفر های خارجی نمایندگان مجلس و … را میتوان در این وبسایت مشاهده کرد.