تجربه‌ی پاسخگویی در نظام سلامت اسکاتلند

  • ۲۵ مرداد ۱۳۹۵
  • 3
  • بدون دیدگاه
  • نویسنده: نویسنده میهمان
  • لینک کوتاه:

سامانه‌ی «نظر بیمار» (patientopinion.org.uk) پایگاهی به منظور تجمیع و مطالبه‌ی داستان‌هایی است که عموم مردم در مورد نظام سلامت ملی اسکاتلند (NHS Scotland) تجربه کرده‌اند. این سامانه بصورت جمع‌سپاری، «خوبی»ها و «بدی»های نظام NHS اسکاتلند را تجمیع می‌کند و تجربیات […]

تجربه‌ی پاسخگویی در نظام سلامت اسکاتلند

سامانه‌ی «نظر بیمار» (patientopinion.org.uk) پایگاهی به منظور تجمیع و مطالبه‌ی داستان‌هایی است که عموم مردم در مورد نظام سلامت ملی اسکاتلند (NHS Scotland) تجربه کرده‌اند. این سامانه بصورت جمع‌سپاری، «خوبی»ها و «بدی»های نظام NHS اسکاتلند را تجمیع می‌کند و تجربیات آنها را به مسئولین مربوطه انتقال می‌دهد. طبق آخرین آمار این سامانه، در ماه اخیر 76% از تجربیات و داستان‌های مردم، پاسخ مسئولین را به همراه داشته و 7 درصد از آنها موجب تغییر در این نظام سلامت شده است.

همانطور که از ظاهر این سامانه پیداست، پایگاه بسیار ساده‌ای است که از یک طرف، بیماران تجربیات خوب و بد خود را به اشتراک می‌گذارند و از طرف دیگر مسئولین نظام سلامت اسکاتلند در جریان این تجربیات قرار گرفته و نسبت به آنها پاسخگو هستند. در ادامه با توجه شماره‌های مشخص شده در تصویر زیر، توضیحاتی درباره‌ی این سامانه ارائه می‌شود.

1- ثبت تجربه

عموم مردم اسکاتلندی می‌توانند در زبانه‌ی Tell Your Story تجربیات خود را بیان کنند. این تجربیات حتما نباید بصورت تفصیلی ثبت شوند بلکه بسیاری از تجربیات در چند جمله‌ی بسیار خلاصه بیان شده‌اند. برای مثال یک مشکل کوچک برای بیماری در بیمارستان پیش آمده است و پرستار آن بیمارستان در حل مشکل با خوش‌رویی کمک کرده است. بیمار این تجربه‌ی خوب را بعنوان یک نقطه‌ی قوت برای بیمارستان ثبت می‌کند.

2- جستجو در تجارب

در بالای صفحه‌ی اصلی ابزاری برای جستجوی داستان‌هایی درباره‌ی موارد مختلف وجود دارد.

3- تجارب ویژه

برخی از تجارب ویژه و به خصوص در این قالب نمایش داده می‌شوند. نکته‌ی قابل توجه در نمایش روند پیشرفت رسیدگی به این تجربه است:

4- روند پیشرفت رسیدگی به تجربه

همانطور که در این نمودار مشخص است پس از بیان تجربه، تا ایجاد تغییر در نظام، 3 مرحله‌ی دیگر وجود دارد که:

A – تجاربی که توسط مسئول مربوطه خوانده شده‌اند

B – تجاربی که توسط مسئول پاسخ داده شده‌اند

C – تجاربی که منجر به تغییر در نظام شده‌اند

5- خلاصه‌ای از آمار این سامانه

این قسمت حاوی خلاصه‌ای از آمار کلّی و همچنین آمار ماه گذشته است. در گزینه‌ی More اطلاعات بیشتری در این باره وجود دارد. همانطور که از این آمار مشخص است در ماه گذشته 7% از تجربیات به تغییر در نظام انجامیده‌اند که به نظر می‌رسد آمار «عینی» و قابل تأملی درباره‌ی «پاسخگویی» مسئولین به خواسته‌های مردم باشد، در صورتی که در میهن عزیزمان تقریباً ارائه‌ی چنین آماری از پاسخگویی یا ممکن نیست یا اگر وجود داشته باشد قابل اتّکا نیست چرا که حتی اگر سامانه‌هایی برای شنیدن صدای بیماران وجود داشته باشد (مانند شکایات و انتقادات و پیشنهادات)، این سامانه‌ها به قدری ضعیف و بدوی هستند که مردم رغبت استفاده از آنها و پیگیری شکایات خود را ندارند.

6- انتشار اطلاعات بصورت داده‌باز

جالب توجه است که با استفاده از API این سامانه، امکان دسترسی به اطلاعات آن از طریق دیگر ماشین‌ها برای تحلیل‌های گوناگون وجود دارد.

پیشنهادات

طراحی و اجرای چنین سامانه‌ای بسیار ساده و کم هزینه خواهد بود و با توجه به این که این سامانه تنها یک بستر (Platform) است و از طریق جمع‌سپاری و با استفاده از داده‌های مردم به حیات خود ادامه می‌دهد، سختی جمع‌آوری داده را ندارد و از آنجایی که نیازی به شفافیت داده‌های حاکمیت ندارد، از این حیث اصطکاکی با حاکمیت نخواهد داشت. با این حال در جهت پیگیری خواسته‌های مردم از مسئولین می‌تواند چالش‌هایی پیش رو داشته باشد که آن هم در صورتی که پیگیری مطالبات این سامانه به خواسته و مطالبه‌ی عمومی تبدیل شود، جای هیچگونه نگرانی را نخواهد داشت. بنابراین ایجاد این سامانه توسط یک سمن (سازمان مردم‌نهاد = NGO) بسیار ساده و مقرون به صرفه خواهد بود و حتی از لحاظ اقتصادی می‌تواند بعنوان یک طرح تجاری مطرح شود. بنابراین از مخاطبین گرامی که توانایی فنی یا مالی یا اجرایی پیاده‌سازی چنین سامانه‌ی ساده‌ای را دارند دعوت می‌شود موجب خیر شوند. قطعاً مجموعه‌ی شفافیت برای ایران نیز در این مسیر همکاری‌های لازم را به عمل خواهد آورد.