شفافیت در هزینه‌ها و بودجه‌های پارلمان‌های دنیا؛ قسمت سوم: آرژانتین

  • ۲۳ مرداد ۱۳۹۵
  • 2
  • بدون دیدگاه
  • نویسنده: یحیی مرتب
  • لینک کوتاه:

پارلمان ها متشکل از نمایندگان و وکلای ملل هستند. مردم با انتخاب نمایندگانشان در پارلمان حق دارند تا از نحوه عملکرد آنان اطلاع داشته باشند. یکی از شاخص های شفافیت در پارلمان های دنیا، شاخص شفافیت در بودجه و هزینه […]

شفافیت در هزینه‌ها و بودجه‌های پارلمان‌های دنیا؛ قسمت سوم: آرژانتین

پارلمان ها متشکل از نمایندگان و وکلای ملل هستند. مردم با انتخاب نمایندگانشان در پارلمان حق دارند تا از نحوه عملکرد آنان اطلاع داشته باشند. یکی از شاخص های شفافیت در پارلمان های دنیا، شاخص شفافیت در بودجه و هزینه های خود پارلمان است. اینکه هر پارلمان چه هزینه هایی داشته است. هزینه های روند های اداری، هزینه های سفرهای خارجی نمایندگان، قراردادها و … همگی باید برای مردم مشخص و واضح باشد، تا علاوه بر جلوگیری از فساد، زمینه پاسخگویی از نمایندگان در این موضوع ایجاد شود.

در ماده ۲۳ اعلامیه پارلمان باز نیز که یک سند جهانی است میخوانیم:

“پارلمان مسئولیت دارد تا  اطلاعات جامع، تفصیلی و قابل درک درخصوص بودجه ملی و هزینه های عمومی از جمله درآمدها و هزینه های گذشته، فعلی و پیش بینی شده را در اختیار مردم قرار دهد.. بطورمشابه، پارلمان مسئولیت انتشار اطلاعات مربوط به بودجه ی خود پارلمان، از جمله اطلاعات مربوط به اجرای بودجه، مناقصات و قراردادها را نیز دارد. این اطلاعات باید با استفاده از خلاصه های روان، توضیحات یا گزارش هایی که به درک شهروندان کمک می کنند، بطور کامل در دسترس عموم قرار گیرند.”

بنا داریم تا در طی چند پست جداگانه، به شرح تجربه کشورهای مختلف از شفافیت در هزینه های پارلمان هایشان را معرفی کنیم. در پست پیشین، از شفافیت هزینه های پارلمان ایتالیا نوشتیم. در این پست به شیوه شفاف سازی پارلمان آرژانتین پرداخته ایم.

پارلمان آرژانتین نیز همانند پارلمان ایتالیا،دارای دو مجلس مقننه است (Biacameral).مجلس سنای پارلمان آرژانتین دارای ۷۲ سناتور و مجلس نمایندگان آن دارای ۲۵۷ نماینده میباشد که مجموعا ۳۲۹ نماینده را در خود جای میدهد.

وبسایت پارلمان این کشور، با اختصاص دادن صفحه ای مجزا برای شفافیت، هزینه ها و بودجه های پارلمان، درآمدهای نمایندگان مجلس، هزینه های قرارداد ها و خریدهای تجهیزات برای پارلمان، هزینه سفرهای خارجی، قوانین و …. را در این صفحه شفاف میکند. در این صفحه میتوانید تمامی اطلاعات از هزینه ها و بودجه پارلمان را مشاهده کنید.

همان گونه که در تصویر مشاهده میشود، از این صفحه میتوان هزینه ها و بودجه های پارلمان آرژانتین را در سال ۲۰۱۶ به تفکیک سه ماهه اول و دوم سال مشاهده کرد. در تصویر بعدی ریز هزینه ها مشخص شده است.

ریز هزینه های پرسنل پارلمان، نظیر هزینه پرسنل دائم و موقت، هزینه های جبران خدمات و اضافه کاریها و …، کالاهای مصرفی پارلمان نظیر، هزینه غذاهای مصرفی، کاغذهای مصرفی در پارلمان، هزینه های گچ کاری و تعمیر پارلمان و …، هزینه های خدمات به غیر کارکنان در پارلمان نظیر، هزینه های اساسی، هزینه های تعمیرات، هزینه های تبلیغات و ….، دارایی های ثابت پارلمان نظیر، کتابها و مجلات، ماشین آلات و تجهیزات، آثار هنری و … و نقل وانتقالات در پارلمان نظیر نقل و انتقالات به بخشی خصوصی و بخش عمومی و به بخشهای خارجی را میتوانید مشاهده کرد.

ریز هزینه های پارلمان آرژانتین را از لینک های زیر دریافت کنید:

ریز هزینه های پارلمان در سه ماهه اول سال ۲۰۱۶

ریز هزینه های پارلمان در سه ماهه دوم سال ۲۰۱۶