جنیو؛ سامانه‌ای برای ارزیابی اساتید

  • ۱۴ مرداد ۱۳۹۵
  • 5
  • بدون دیدگاه
  • نویسنده: ابوالفضل زارع
  • لینک کوتاه:

اگر شما بخواهید برای انتخاب واحد اساتیدی را با ویژگی‌های مورد نظر خود انتخاب کنید، چه می‌کنید؟ از دوستان می‌پرسید؟ یا اینکه به صورت اتفاقی انتخاب می‌کنید؟ در این مطلب سامانه‌ای را به شما معرفی می‌کنیم که به راحتی می‌توانید […]

جنیو؛ سامانه‌ای برای ارزیابی اساتید

اگر شما بخواهید برای انتخاب واحد اساتیدی را با ویژگی‌های مورد نظر خود انتخاب کنید، چه می‌کنید؟ از دوستان می‌پرسید؟ یا اینکه به صورت اتفاقی انتخاب می‌کنید؟ در این مطلب سامانه‌ای را به شما معرفی می‌کنیم که به راحتی می‌توانید اساتید مورد علاقه خود را در آن بیابید.

مقدمه

نتایج ارزیابی اساتید توسط دانشجویان یکی از اطلاعات بسیار مفیدی است که می‌تواند برای مسئولین نظام آموزشی در راستای افزایش کیفیت و کارامدی آموزش عالی مفید باشد. اما تاکنون نتایج ارزیابی به نوعی محرمانه محسوب می‌شده و صرفا در موارد جزئی مورد استفاده قرار می‌گرفته‌اند.

قبلا یکی از سامانه‌های ارزیابی اساتید در آمریکا را به شما معرفی کردیم. برای مطالعه این مطلب به آدرس www.transparency4iran.ir/post/132 مراجعه کنید.

اما چند روزی است که خبرهایی پیرامون یک سامانه ارزیابی اساتید در کشورمان به گوش می‌رسد. این خبرها باعث شد که ما برای شناسایی این سامانه دست به کار شویم. این نوشته، ماحصل تحقیقات ما پیرامون این سامانه می‌باشد.

متاسفانه مرورگر شما، قابیلت پخش فایل های صوتی تصویری را در قالب HTML5 دارا نمی باشد.
توصیه ما به شما استفاده از مروگرهای رایج و بروزرسانی آن به آخرین نسخه می باشد
با این حال ممکن است مرورگرتان توسط پلاگین خود قابلیت پخش این فایل را برای تان فراهم آورد.

 

سامانه جنیو (www.genew.ir) سامانه‌ای است که توسط دانشجویان طراحی شده است. در حال حاضر این سامانه برای دو دانشگاه تهران و صنعتی شریف فعال می‌باشد. البته بدین معنا نیست که شما می‌توانید تمامی اساتید این دو دانشگاه را در این سامانه پیدا کنید؛ زیرا این سامانه هنوز در مراحل اولیه خود قرار دارد و قاعدتا اطلاعات آن کامل نیست.

اگر به صفحه «درباره ما»ی این سامانه سری بزنید، با متن زیر رو به رو خواهید شد:

جنیو یک سایت نیست، یک سامانه نظر سنجی نیست…
جنیو یک حرکت دانشجویی است، حرکتی برای ساخت هرچه بهتر فردای خودمان.
استیودنت مترز، این شعار ماست. شعاری که تنها با گردهمایی تمامی ما برو بچه های دانشجو به واقعیت خواهد پیوست. امروز از یک سایت شروع به کار کرده ایم و فردا به هر ستاره‌ای که لازم باشد دست می اندازیم. در حال حاضر حرکت خود را با سامانه نظر سنجی اساتید شروع کرده ایم تا کمک حالی برای انتخاب واحد باشد چرا که ظرفیت اصلی حرکتمان در مرحله پیش رو بهبود امور آموزشی می باشد و اما خبر خوش… در تمامی این مراحل هدف ما ایجاد سرگرمی و ایجاد روحیه مضاعف برای ادامه است پس شک نکنید فضایی را خواهیم ساخت که همه آرزوی بودن در آن را داشته باشند.

اما این سامانه چگونه کار می‌کند؟

در این سامانه شما به دو روش می‌توانید نتایج ارزیابی اساتید را مشاهده کنید.

در روش اول شما با ورود به صفحه اصلی این سامانه می‌توانید نام استاد مورد نظر خود را جستجو کنید و به پروفایل ایشان سر بزنید.

اما اگر شما قصد جستجو ندارید، می‌توانید از روش دوم استفاده کنید. در روش دوم بر روی گزینه لیست تمامی اساتید در پایین صفحه اصلی این سامانه کلیک کنید. حال شما با صفحه دیگری رو به رو خواهید شد که در آن، دانشگاه و دانشکده مورد نظر خود را انتخاب می‌کنید. برای مثال ما دانشگاه صنعتی شریف و دانشکده علوم ریاضی را انتخاب کردیم.

با تکمیل فرایند جستجو، شما با لیست اسامی و تصاویر اساتید دانشکده مورد نظر مواجه می‌شوید.

لیست اساتید

حال شما می‌توانید اطلاعات هرکدام از اساتید را با یک کلیک بر روی تصویرشان مشاهده کنید. پروفایل هر یک از اساتید را می‌توان در مجموع به سه بخش تقسیم کرد.

در بخش اول، نمودار کلی ارزیابی استاد در سه محور دلسوزی، سادگی و انتقال مطلب و همچنین تگ‌هایی که دانشجویان برای این استاد استفاده کرده‌اند، قابل مشاهده می‌باشد.

در بخش دوم، شما با همین نمودار البته با تفکیک هر یک از دروس تدریسی آن استاد مواجه خواهید شد.

در بخش سوم نیز نظرات دانشجویان به همراه چند تگ وجود دارد.

برای مثال، ما به طور اتفاقی به پروفایل آقای زارعی، مدرس دروس «برنامه‌نویسی پیشرفته» و «ساختمان داده» سر زدیم.

لیست یکی از اساتید

شما همچنین در این سامانه می‌توانید استاد خود را ارزیابی کنید. برای این کار، در صفحه هریک از اساتید گزینه‌ای تحت عنوان «امتیاز بده» وجود دارد. با کلیک بر روی این گزینه، صفحه ارزیابی استاد مورد نظر شما باز می‌شود. در این صفحه شما می‌توانید استاد خود را در محورهای مختلف و با امکانات متفاوت مورد ارزیابی قرار دهید. این امکانات شامل اعطای نمره 1 تا 5 در چهار محور به استاد مورد نظر، انتخاب سه تگ برای استاد، ارزیابی استاد در دو محور حضور و غیاب و استفاده از کتاب و در نهایت جعبه‌ای برای نوشتن توضیحات مورد نظر می‌باشد.

امتیاز به استاد

جمع‌بندی

به طور کلی اگر این نوع سامانه‌ها را گسترش داد و از اطلاعات خروجی آن به بهترین صورت استفاده کرد، می‌توان از آن‌ها برای افزایش کیفیت و کارایی نظام آموزش عالی بهره برد. این نوع سامانه‌ها که در دنیا نیز مرسوم است، می‌توانند نقش مهمی را در انتخاب اساتید برای نظام آموزش عالی و استفاده از ساز و کارهایی که کارامدی اساتید را افزایش دهند، ایفا کنند.

در نهایت شما را به مطالعه مرامنامه مندرج در سامانه جنیو دعوت می‌کنیم:

بسم الله الرحمن الرحیم

علی علیه السلام فرمود: «مَنْ تَواضَعَ لِلْمُتَعَلِّمینَ وَذَلَّ لِلْعُلَماءِ سادَ بِعِلْمِهِ؛ هر معلمی که بر شاگردانش تواضع و فروتنی کند و در برابر دانشمندان خود را کوچک و پایین دست به حساب آورد، با دانش خود به آقایی می رسد.»
سرویس نظر سنجی جنیو بر آن است تا بتواند حرکتی هرچند اندک در راستای بهبود مسائل آموزشی در سرتاسر کشور عزیرمان به راه بیندازد.
این مهم جز با تلاش شما دانشجویان عزیز در جمع آوری اطلاعات و تلاش اساتید بزرگوار برای بهبود مسائل پیرامون تدریس، محقق نمی گردد.
فلذا تاکید می‌کنیم که این سرویس برای خراب کردن اساتید و یا خالی کردن احساسات به هر نحو ممکن نمی‌باشد بلکه با آن مخالف است؛ چرا که طبق سخنان بزرگواران داریم:
امام سجّاد ( علیه السّلام ) فرمودند
حَقُّ سائِسِکَ بِالعِلمِ ، التَّعظیمُ لَهُ و التَّوقیرُ لِمَجلِسِهِ و حُسنُ الاِستِماعِ إلَیهِ ؛
حق استاد تو این است که بزرگش دارى و محضرش را محترم شمارى و با دقّت به سخنانش گوش بسپارى.
پس بیایید دست به دست هم دهیم تا قدمی هرچند کوچک ولی محکم و استوار، در راستای بهبود شرایط آموزشی برداریم؛ چرا که یک مسیر هزاران کیلومتری هم با یک قدم آغاز می‌شود.
دست شما همرامان عزیز را به گرمی می‌فشاریم.