اپلیکیشن حمل و نقل درون شهری لندن

  • ۱۳ تیر ۱۳۹۶
  • 3
  • بدون دیدگاه
  • نویسنده: شفافیت برای ایران
  • لینک کوتاه:

در راهبرد داده باز شهر لندن این طور اشاره شده است که « ما می خواهیم لندن به پویا ترین و مولد ترین بازار اطلاعات شهری تبدیل شود » و در بخش دیگری از این راهبرد آمده است که «ما […]

اپلیکیشن حمل و نقل درون شهری لندن

در راهبرد داده باز شهر لندن این طور اشاره شده است که « ما می خواهیم لندن به پویا ترین و مولد ترین بازار اطلاعات شهری تبدیل شود » و در بخش دیگری از این راهبرد آمده است که «ما از داده باز به منظور صرفه جویی در هزینه ها، فراهم کردن فرصت های نوآوری و ایجاد رشد اقتصادی بهره خواهیم برد ».

 پرتال داده باز لندن

کشور انگلیس و به تبع آن شهر لندن به عنوان پایتخت این کشور جزو پیشتازان عرصه شفافیت و داده باز در جهان به شمار می روند.پایگاه داده باز شهر لندن به عنوان یکی از پایگاه های موفق در زمینه داده باز دارای قسمت ها و بخش های بسیار متنوع و جالبی می باشد که در این پست تنها به بخشی از این پایگاه  و قسمت اپلیکیشن های شهروندی پرداخته می شود.

london open data portal

تصویر فوق صفحه اول پایگاه داده باز شهر لندن را نشان می دهد که برای دسترسی به این پایگاه می توانید بر روی تصویر کلیک نمایید.

اپلیکیشن های شهری لندن

شهر لندن با توجه به پایگاه داده باز قدرتمند و در دسترس قرار دادن  حجم بالایی از اطلاعات در اختیار مردم، مورد توجه برنامه نویسان و طراحان اپلیکیشن ها و نرم افزارها بوده است. در ادامه تعدادی از این اپلیکیشن ها  و کاربرد های داده باز با استفاده از این پایگاه  را معرفی می نماییم.(در این پست و پست های بعدی)

اپلیکیشن CityMapper

یکی از اپلیکیشن های محبوب در زمنیه حمل و نقل که البته در برخی شهرهای دیگر نیز از آن استفاده می شود، اپلیکیشن CityMapper است. در این اپلیکیشن شهروندان و یا مسافرین به این شهر به راحتی می توانند با وارد کردن مبدا و مقصد خود پیشنهادات مختلفی اعم از مسیر پیاده، مترو، اتوبوس و یا کرایه دوچرخه را به صورت آنلاین و لحظه ای دریافت کنند.

CitzMapper

همانطور که در تصویر بالا از این اپلیکیشن مشاهده می نمایید، بین مبدا و مقصد تعیین شده، این نرم افزار مسیرهای مختلفی اعم از پیاده، دوچرخه و یا با استفاده از مترو و اتوبوس و تاکسی را رایه می کند. مدت زمان سفر در هر یک از مسیرها و هم چنین بسیاری دیگر از اطلاعات جانبی از جمله میزان کالری مصرفی ،هزینه هریک از گزینه های موجود، میزان انتظار در یک ایستگاه و یا شماره سکوی مورد نظر برای رسیدن به مقصد را ارایه می کند.

walking

برای نمونه تصویر بالا نشان می دهد  که در صورت انتخاب گزینه پیاده روی، مسیری به طول سه مایل در مدت زمان تقریبی 62 دقیقه و با مصرف 257 کالری پیش روی ما خواهد بود. مشاهده جزییات میزان کالری مصرفی که در تصویر اشاره شده است نیز در نوع خود برای کاربران این نرم افزار جالب و مورد توجه است.

تامل

بنابر گزارش موسسه آمریکایی آرتور دی.لیتل که مشهورترین موسسه تحقیقاتی جهان در زمینه حمل‌ونقل درون‌شهری و سیستم‌های ترافیکی عمومی است از بین 84 کلانشهر جهان رتبه تهران به لحاظ شاخص «توسعه، اصلاح و تجهیز سیستم‌ها و خدمات حمل‌ونقل شهری» و به نوعی شاخص ترافیک ، رتبه 81 ام جهان می باشد. یعنی تهران به لحاظ ترافیکی در بین این 84 شهر جزو 4 شهر آخر این رده بندی قرار می گیرد.