شهرهای آینده؛ مشارکت شهروندان در امور شهری با استفاده از اینترنت

  • ۱۶ خرداد ۱۳۹۵
  • 3
  • بدون دیدگاه
  • نویسنده: نویسنده میهمان
  • لینک کوتاه:

پیش بینی می شود که در سال ۲۰۵۰ حدود ۶ میلیارد نفر از جمعیت جهان (حدود ۷۰ درصد جمعیت جهان در آن سال) در شهرها زندگی کنند. در حال حاضر حدود ۳٫۵ میلیارد نفر از مردم جهان در شهرها زندگی […]

شهرهای آینده؛ مشارکت شهروندان در امور شهری با استفاده از اینترنت

پیش بینی می شود که در سال ۲۰۵۰ حدود ۶ میلیارد نفر از جمعیت جهان (حدود ۷۰ درصد جمعیت جهان در آن سال) در شهرها زندگی کنند. در حال حاضر حدود ۳٫۵ میلیارد نفر از مردم جهان در شهرها زندگی می کنند که با افزایش این رقم به ۶ میلیارد نفر در سال ۲۰۵۰ نیازمند وجود شبکه ها و بسترهای عظیم ارتباطی برای مدیریت و رفع چالش های محتمل برای  این شهرها می باشیم.

شرکت مایکروسافت به منظور حل چالش های آتی مدیریت شهری و مدیریت هر چه بهتر شهرها به خصوص شهرهای بزرگ، در سال ۲۰۱۳ از یک برنامه گسترده با نام CityNext رونمایی کرد.

برنامه CityNext که توسط شرکت مایکروسافت ارایه شده است یک اقدام مبتنی بر مشارکت است که شهرها را قادر می سازد تا با استفاده از یک رویکرد ساده، به سمت پایداری و موفقیت بیشتر و به لحاظ اقتصادی  در یک محیط رقابتی تر حرکت نمایند. این برنامه به شهرها کمک می کند که نیروهای بالقوه خود را از طریق یکسری اقدامات نوآورانه و در بستر فضای دیجیتال فعال نمایند و شهر امن تر، سالم تر و موفق تری را برای شهروندان رقم بزنند.

CityNext

در این برنامه برای  شهرها بر اساس یک مجموعه راه حل های ارایه شده توسط شرکت مایکروسافت و  شرکت های همکار و با استفاده از بسترهایی چون مشارکت شهروندی و فناوری اطلاعات، موجبات رشد اقتصادی و پایداری بیشتر در زمینه های زیست محیطی فراهم می گردد.

مایکروسافت به دلیل دسترسی به شبکه بسیار گسترده از متخصصین در سرتاسر جهان و شرکت هایی که به صورت همکار در این پروژه مشارکت می کنند، برای شهرهای مختلف و هم چنین برای مشکلات گوناگون در حوزه های مختلف راه حل هایی را ارایه می کند.

نمونه هایی از همکاری های مشترک

برای نمونه پایگاه Love Clean Street یکی از همکاری های مشترک صورت گرفته با شرکت مایکروسافت است.در این برنامه  هر شهروند مشکلات شهری  اعم از چاله های خیابانی، دیوارنوشته، نبود سطل زباله و غیره را از طریق فرمی مشابه فرم زیر از طریق اپلیکیشن های موبایلی یا رایانه ای برای شهرداری ارسال می کند.

LoveCleanStreet

پایگاه Bigov نیز یکی دیگر از همکاری های مایکروسافت با شهرهای مختلف از جمله شهر بارسلونا است. در این پایگاه اطلاعات و شاخص های مختلف شهری و اطلاعات گرانبهای مختلف در مقایسه با یکدیگر قابل مشاهده است.

Bigovدر پایگاه MuniRent که تصویر آن در زیر آمده است، شهرداری های شهرهای مختلف در یک کشور می توانند با استفاده از این پلتفرم ماشین آلات سنگین و تجهیزاتی اعم از تجهیزات ساخت و ساز شهری و راهسازی را در بازه های مختلف اجاره بگیرند و از این طریق هزینه های خود به منظور خرید هر یک از این تچهیزات را با استفاده از اجاره به حداقل برسانند.

MuniRENT

تصویر زیر دستگاه های مختلف را نشان می دهد که قابلیت جستجو در تقسیم بندی های مختلف و زمان های مختلف را دارد. هزینه و موجودی هر یک از انواع دستگاه ها نیز در تصویر زیر مشخص است.

MuniRent2

استفاده از برنامه های جامع و همفکری در سطح بین المللی بین شهرداری های شهرهای بزرگ در جهان و مشارکت با برخی برنامه های کلان از جمله برنامه معرفی شده می تواند شهرداران را در مدیریت هر چه بهتر شهرها یاری نماید.موارد معرفی شده بخش بسیار کوچکی از این برنامه کلان را تشکیل می دهد که پیشنهاد می شود حتما با جزییات بیشتر این برنامه در این لینک بیشتر آشنا شوید.