پایگاه Olioex؛ پایگاهی برای اشتراک مواد غذایی

  • ۹ خرداد ۱۳۹۵
  • 4
  • بدون دیدگاه
  • نویسنده: نویسنده میهمان
  • لینک کوتاه:

پایگاه اینترنتی Olioex یک پایگاه جهت تبادل مازاد مواد غذایی و باقیمانده های غذا است که غالبا به دلیل عدم استفاده صحیح  مصرف کنندگان دور ریخته می شود. این پایگاه که توسط چند فعال اجتماعی در انگلستان راه اندازی شده […]

پایگاه Olioex؛ پایگاهی برای اشتراک مواد غذایی

پایگاه اینترنتی Olioex یک پایگاه جهت تبادل مازاد مواد غذایی و باقیمانده های غذا است که غالبا به دلیل عدم استفاده صحیح  مصرف کنندگان دور ریخته می شود. این پایگاه که توسط چند فعال اجتماعی در انگلستان راه اندازی شده به دنبال وصل کردن افراد نیازمند به افرادی  است که این نوع از مواد غذایی در معرض فساد و اسراف را در اختیار دارند.

هدر رفت مواد غذایی

خبری که دیروز در برخی از  رسانه ها در مورد میزان هدررفت مواد غذایی در جهان (بر اساس گزارش فائو )پوشش داده شده بود حکایت از فرهنگ نامناسب مصرف مواد غذایی در جهان و به خصوص ایران دارد.

برخی از آماری که در این گزارش ذکر شده به این شرح است:

  • ایران در فهرست سه کشور اول جهان در دور ریز مواد غذایی
  • ٣٠ درصد از مواد غذایی در ایران هدر می ورد
  • با حجم غذاهای دورریز در ایران می توان ١٥ میلیون نفر را سیر کرد
  • ارزش غذاهایی که ایرانیان هدر می دهند ٥ تا ٨ میلیارد دلار در سال است
  • آمار سازمان های بین المللی از گرسنگی مزمن یک هفتم مردم جهان حکایت دارد
  • سالانه سه و نیم میلیون کودک در جهان بر اثر گرسنگی جان خود را از دست می دهند

معرفی پایگاه Olioex

آمار بالا هر کسی را ناراحت می کند و به فکر فرو می برد اما برای کاهش میزان هدررفت موادغذایی چکار می توان کرد؟براساس  سوالات و مشکلاتی از این قبیل، چند فعال اجتماعی در انگلستان با ایجاد یک پایگاه اینترنتی  به نام Olioex درصدد بهبود این وضعیت برآمده اند.

Olio

تصویر بالا صفحه اول این پایگاه را نشان می دهد که شعار « به انقلاب اشتراک مواد غذایی بپوندید» در وسط این صفحه قابل مشاهده است. برای این پایگاه اپلیکیشن اندروید و ios  نیز وجود دارد که در این لینک قابل دسترسی است.

پایگاه اینترنتی Olioex یک پایگاه جهت تبادل مازاد مواد غذایی و باقیمانده های غذا است که غالبا به دلیل عدم استفاده صحیح  مصرف کنندگان دور ریخته می شود.بسیاری از مواد غذایی که در منازل و مغازه ها وجود دارند ممکن است به تاریخ انقضای خود نزدیک شده باشند و به همین دلیل در معرض دور ریختن قرار دارند. از طرفی در بسیاری از مواقع در منازل و مکان های مختلف مواد غذایی اضافی وجود دارد که تمایلی به مصرف آنها وجود ندارد.

Coke

به عنوان نمونه تصویر بالا پنچ عدد قوطی نوشابه رژیمی را نشان می دهد که توسط یک شهروند به صورت رایگان در این پایگاه قرار داده شده است.

Nutella

تصویر بالا نیز یک شیشه شکلات صبحانه را نشان می دهد که توسط یک شهروند در این پایگاه به صورت رایگان به اشتراک گذاشته شده است.

در این پایگاه هر شهروند با استفاده از اپلیکشن موجود بر روی تلفن همراه خود از میوه یا غذایی که نیاز ندارد و یا در معرض خراب شدن است عکس می گیرد و به همراه یک توضیح مختصر از جمله محل تحویل در پایگاه قرار می دهد. غالب مواد غذایی ارایه شده در این پایگاه به صورت رایگان می باشند اما ممکن است برخی از افراد از جمله برخی مغازه داران برای فروش اجناس خود که در معرض انقضا هستند نیز از این روش استفاده کنند که الیته این نوع از اجناس هم با تخفیف های بسیار زیاد(حداقل 50 درصد) ارایه می شوند.

این پایگاه برای راحت تر شدن دسترسی شهروندان و از جمله فقرا  و نیازمندان، نقاط خاصی را در برخی از شهرها در نظر گرفته است که مواد غذایی رایگان می توانند در این نقاط قرار داده شوند(برای مثال در برخی از فروشگاه ها جعبه هایی برای این کار اختصاص داده شده است). البته بنابر انتخاب و تمایل فرد ارایه دهنده ،محل تحویل مواد غذایی می تواند در هر نقطه ای که برای وی راحت تر است، باشد.

DropBox

تصویر بالا مناطقی که دارای جعبه های مخصوص این پایگاه هستند را در اطراف لندن نشان می دهد البته این جعبه  هاصرفا در شهر لندن نمی باشند و در شهرهای دیگر و بسیاری دیگر از فروشگاه ها نیز وجود دارند.

این پایگاه جزییات بسیار جالبی در مورد موضوعات مختلف از جمله استانداردهای مواد غذایی ای که بایستی رعایت شود، مشارکت های داوطلبانه در پایگاه، تبدیل شدن به سفیر پایگاه و برخی اطلاعات دیگر دارد که می توان در منوهای مختلف به آن دسترسی پیدا کرد.

DropBox Rquest

تصویر بالا  بخشی از پایگاه را نشان می دهد که از طریق آن می توان با ارسال ایمیل، جعبه های مخصوص مواد غذایی را سفارش داد تا در هر محله یا فروشگاه قرار داده شود.

الگوی نادرست مصرف  و نرخ بالای دور ریز مواد غذایی در کشور  از یک سو و وجود نیازمندان و اقشار نیازمند از سوی دیگر فرصتی را برای ایجاد چنین پایگاه هایی  در کشور فراهم کرده است.استفاده از چنین ظرفیت هایی می تواند هم الگوی مصرف و رفتار شهروندان را اصلاح نماید و هم حمایتی از اقشار ضعیف و کم درآمد باشد.