در ویدئوی پیش‌رو، خلاصه‌ای از آنچه تا به حال در حوزه‌ی شفافیت نظام سلامت تهیه شده در دانشگاه علوم پزشکی لرستان ارائه شده است. این جلسه به دعوت بسیج دانشجویی دانشگاه علوم پزشکی لرستان در تاریخ 23 اردیبهشت 1395 برگزار شده است. در ادامه علاوه بر مشاهده‌ی این ارائه می‌توانید راه حلی جهت مطالبه‌ی شفافیت در نظام سلامت را مطالعه کنید.

حوزه شفافیت بخش سلامت Health sector Scope
موضوع گردهم‌آیی Gathering Subject
جغرافیا ایران iran Geography
نوع مطلب پرده‌نگار PowerPoint Type
زبان فارسی Farsi Language
منتشر کننده شفافیت برای ایران TP4.ir Publisher

این جلسه بعنوان یکی از سلسله جلساتِ مطالبه دانشجویی در نظام سلامت برگزار شد به همین دلیل دانشجویان حاضر در جلسه، در انتهای ارائه به دنبال راهکاری جهت مطالبه‌ی شفافیت در نظام سلامت بودند و سؤالاتی از این جنس پرسیدند. به دلیل کیفیت پایین ضبط صدای دانشجویان، قسمت عمده‌ی این پرسش و پاسخ در فیلم ارائه‌ی این جلسه قرار نگرفته است امّا در ادامه به یک جمع‌بندی از آنچه در ورطه‌ی عمل از عموم مردم و به خصوص دانشجویان بر می‌آید به صورت اجمالی اشاره می‌شود.

چه باید کرد؟

1- فاز مطالعاتی

فاز مطالعاتی خود بخشی از چه باید کرد است. مطالعات در این حوزه هنوز کافی نبوده و باید ادامه یابد. علاوه بر بررسی تجربیات کشورها و سازمان‌های مختلف و البته تجربه‌های موفق و ناموفق کشور خودمان، باید مشکلات نظام سلامت کشور ریشه‌یابی شوند و راه‌کارهای بدیع مبتنی بر ساز و کار شفافیت برای آنها ارائه شوند. تمام علاقمندان به این حوزه قادر هستند در فاز مطالعاتی شفافیت برای نظام سلامت کمک کنند و مطالعات و تجربیات خود را در قالب مقالات کوتاه یا بلند و حتی در قالب مقالات علمی در کنفرانس‌ها و مجلات گوناگون ارائه بدهند. گروه شفافیت برای ایران بطور قطع هرگونه همکاری لازم را در این حوزه خواهد داشت.

2- فاز اجرایی

فاز اجرایی در این حوزه خود شامل دو بخش عمده می‌شود.

2-1- جمع‌سپاری و فعالیت مردمی

این حوزه ارتباطی با حکومت ندارد. در واقع همچون تجربه‌ی ایالات متحده در شفافیت قیمت‌ها، شرکت‌های خصوصی یا حتی NGO ها و تشکل‌های مردمی می‌توانند با تأسیس سایت‌هایی به جمع‌آوری نظرات مردم درباره‌ی ارائه‌دهندگان خدمات بپردازند و منبعی غنی و جامع از مراکز ارائه‌دهنده‌ی خدمت سلامت ایجاد کنند تا بیماران بتوانند با مراجعه به آنها اطلاعات بهتری نسبت به ارائه‌دهندگان کسب نمایند. برای مثال می‌توان برای شهر تهران، سامانه‌ای تأسیس کرد تا مراکز ارائه‌دهنده‌ی خدمت اعم از پزشکان و مراکز خصوصی و درمانگاه‌ها و بیمارستانهای خصوصی را روی نقشه نمایش دهد و هر کدام از این ارائه‌دهندگان دارای پروفایلی مخصوص به خود باشند و مردم بتوانند روی آنها نظر بگذارند و به آنها امتیاز دهند و حتّی قیمت خدمت را نیز مشخص کنند. با استفاده از اطلاعات به دست آمده از طرف مردم می‌توان نمودارها و اینفوگرافی‌های متنوعی نیز حاصل کرد و بهترین‌ها و بدترین‌ها را از طرف مردم شناسایی نمود. چنین اطلاعات ارزشمندی نه تنها برای بیماران و استفاده‌کنندگان از خدمات مناسب و بسیار ذی‌قیمت خواهند بود بلکه برای پژوهشگران، تحلیل‌گران، مدیران و حتّی رقبا نیز می‌توانند منشأ ارزیابی‌های مهمی باشند و موجب بهبود ارائه‌ی خدمت شوند بنابراین می‌توان مدل‌های اقتصادی برای آن ارائه داد تا علاوه‌بر تأمین هزینه‌ی تأسیس و نگهداری چنین سامانه‌ای، سودآوری مالی نیز برای صاحبان سامانه داشته باشد. درباره‌ی برخی جوانب این امر در مطلبی با عنوان شفافیت قیمت خدمات سلامت، فرصت‌ها و تهدید‌ها اشاراتی شده است.

2-2- پیگیری و مطالبه‌ی شفافیت از حکومت

گروهی از دغدغه‌مندان و فعالین می‌توانند با پیگیری مطالبه‌ی شفافیت از نظام سلامت و وزارت بهداشت و درمان درخواست کنند اطلاعات عمومی خود را شفاف کند. با توجه به ساختارهای بروکراتیک، پیچیده و غیر پاسخگوی موجود امکان همکاری عموم مردم در این مطالبه کمتر است و افراد معدودی از نخبگان می‌بایست با سماجت و از طریق نهادهای گوناگون چنین موضوعی را مطالبه کنند. به نظر می‌رسد یکی از مهم‌ترین مسیرها برای تحقق این خواسته، ورود به آن از طریق مجلس شورای اسلامی است. با وجودی که این مسیر منجر به شفافیت فراگیرتر و با اطلاعاتی دقیق‌تر می‌شود امّا مشکلات بزرگ پیش روی آن منجر می‌شود که مسیر جمع‌سپاری موضوعیت یابد و زودتر به بهره‌برداری برسد که اگر این‌گونه شود و سامانه‌ای مناسب در این حوزه از طرف مردم شکل بگیرد، خود می‌تواند اهرم فشاری برای پیشبرد اهداف شفافیت در وزارت بهداشت و درمان شود.

اگر شما هم در پیگیری این مطالبه می‌توانید همراهی کنید یا ایده‌ای دارید، از طریق فرم زیر با ما تماس بگیرید و مطرح نمایید.