جمع‌سپاری هزینه‌های خدمات بهداشتی و درمانی

  • ۱۱ اردیبهشت ۱۳۹۵
  • 3
  • بدون دیدگاه
  • نویسنده: نویسنده میهمان
  • لینک کوتاه:

جهت جلوگیری از بی‌قانونی و زیرمیزی، پیشنهاداتی مانند جمع‌سپاریِ شفافیت صورت‌حساب‌های بیمارستانی توسط اندیشمندان ارائه شده است که در ادامه، خلاصه‌ی مقاله‌ای در این باره آمده است. اطلاع دقیق از پرداخت از جیب بیماران و تفاوت آن در مراکز بهداشتی […]

جمع‌سپاری هزینه‌های خدمات بهداشتی و درمانی

جهت جلوگیری از بی‌قانونی و زیرمیزی، پیشنهاداتی مانند جمع‌سپاریِ شفافیت صورت‌حساب‌های بیمارستانی توسط اندیشمندان ارائه شده است که در ادامه، خلاصه‌ی مقاله‌ای در این باره آمده است.

اطلاع دقیق از پرداخت از جیب بیماران و تفاوت آن در مراکز بهداشتی و درمانی، به ویژه مراکز خصوصی، یکی از چالش‌های نظام‌های سلامت است. با وجودی که تعرفه‌ها بصورت مشخص از طرف دولت ابلاغ می‌شوند امّا همواره تخلف از این ابلاغیه چه در قالب پرداخت از جیب و چه در قالب زیرمیزی مشهود است. جهت مقابله با این مشکل، برخی اندیشمندان راهی مشابه آن‌چه در کشورهایی مانند هند در قالب I paid a bribe (من رشوه پرداخت کردم. بنگرید به: www.ipaidabribe.com) وجود دارد در قالب جمع‌سپاریِ شفافیت صورت‌حساب‌های بیمارستانی پیشنهاد داده‌اند. در ادامه خلاصه‌ای از مقاله‌ی «جمع‌سپاریِ هزینه‌های خدمات سلامت: فرصت‌ها و چالش‌ها برای شفافیت قیمت‌های بیمار محور» آمده است. جهت دریافت مقاله جهت مطالعه‌ی کامل به انتهای مطلب مراجعه فرمایید:

سال گذشته شخصی رسید 55 هزار دلاریِ بیمارستان برای عمل آپاندیس را در اینترنت به اشتراک گذاشت که علاوه بر بازدید و بازخورد زیاد مردم، اکثر افراد ضمن ابراز همدردی خاطرات مشابهی را به اشتراک گذاشتند؛ با این وجود، مبلغ مذکور برای یک فرد آگاه از هزینه‌ها با توجه به اقدامات صورت گرفته در بیمارستان مثل تصویربرداری و غیره، تعجب آور نیست.

بیمارستانها معتقدند اینگونه تجربیات اطلاعات صحیحی را در اختیار بیماران قرار نمی‌دهند چرا که با توجه به تفاوت مبالغی که بیمه‌های مختلف تقبل می‌کنند پرداختی بیماران با یکدیگر متفاوت خواهد بود. هم اکنون شفافیت اندکی در مورد هزینه های بیمارستان وجود دارد اما نمی‌تواند به این سوال اساسی بیماران که «پرداخت از جیب من چقدر خواهد بود؟» پاسخ دهد.

یک سری از شرکتهای بیمه‌ی خصوصی در سایت خود ماشین حسابهایی برای محاسبه هزینه درمان هر بیمار قرار داده‌اند. اما همچنان امکان مقایسه بین بیمه‌های مختلف وجود ندارد. تغییر برخی سیاست‌ها و افزایش شفافیت هزینه‌های بیمارستانی مطلوب است اما همچنان از نتیجه این تغییرات اطمینان حاصل نشده است.

با توجه به فاصله بین هزینه‌ها و پرداخت از جیب، روش‌های نوینی در شفافیت در حال شکل‌گیری هستند. جمع سپاری مکانیسمی تست نشده است که ممکن است بتواند این مشکل را حل کند. جمع‌سپاری تلفیقی از «جمع» و «برون‌سپاری» و به معنای درخواست عمومی به منظور جمع‌آوری داده یا حل یک مسئله است.

علم جمع‌سپاری میگوید از آن رو که این درخواست به عده زیادی ارائه می‌شود سه گروه در آن شرکت می‌کنند: 1- افراد علاقمند، 2- افرادی که می‌توانند کار را به اتمام برسانند و 3- افرادی که می‌توانند ایده‌های خلاق ارائه دهند. جمع‌سپاری بستری را فراهم می‌کند تا اطلاعات مربوط به هزینه‌های واقعی را از خود بیماران به‌دست آوریم. بیماران هم‌اکنون نیز اطلاعات پزشکی خود و هزینه‌های مربوط به آن را به صورت آنلاین به اشتراک می‌گذارند. استفاده از جمع‌سپاری در ردیابی آنفولانزا، یافتن تجهیزات اورژانسی و آموزش تشخیص مالاریا موفق بوده است. چنین تجربیات موفقی از جمع‌سپاری در حوزه بهداشت و درمان و همچنین توجه جامعه به هزینه‌های درمانی، فرصتی را برای جمع‌سپاری در این زمینه فراهم میکند.

برای مثال میتوان از بیماران تقاضا کرد تصویری از مقدار عرفی و مقدار رسید را آپلود کنند، اطلاعات این رسیدها به صورت حداقلی مفیدتر از هزینه‌های بیمارستان به تنهایی خواهد بود. این اطلاعات را می‌توان در نرم افزاری به صورت بی نام گردآوری و برحسب نوع پرداخت کننده و عمل صورت گرفته دسته‌بندی کرد. سایت www.clearhealthcosts.com مثالی از جمع‌سپاری است که از ترکیب گزارشهای خبری، داده‌های دسته‌ای و داده‌های بی نام درباره هزینه‌های درمانی استفاده میکند تا فهرستی از هزینه‌های پرداخت از جیب برای ۷ شهر را گردآوری کند. سایت www.pricinghealthcare.com نیز اهداف مشابهی دارد. در کالیفرنیا نیز دو پایگاه رسانه‌ی عمومی، پروژه‌ی جمع‌سپاری شده Pricecheck را اجرا کردند.

مرجع مقاله:

Meisel, Z. F., et al. (2016). “Crowdsourcing healthcare costs: Opportunities and challenges for patient centered price transparency.” Healthcare 4(1): 3-5.

دریافت
حجم: 188 کیلوبایت