عریضه بنویسید، پاسخ بگیرید

  • ۲۴ آذر ۱۳۹۴
  • 2
  • یک دیدگاه
  • نویسنده: محمدحسین مرادی
  • لینک کوتاه:

پایگاه اینترنتی پارلمان انگلستان در اقدامی مشابه کاخ‌سفید، ساختاری را در سایت خود قرار داده است که به‌وسیله‌ی آن تمامی مردم می‌توانند درخواست و یا عریضه‌ای را برای پارلمان ارسال کنند و چنا‌ن‌چه درخواست آن‌ها با حمایت ده‌هزار نفر دیگر […]

عریضه بنویسید، پاسخ بگیرید

پایگاه اینترنتی پارلمان انگلستان در اقدامی مشابه کاخ‌سفید، ساختاری را در سایت خود قرار داده است که به‌وسیله‌ی آن تمامی مردم می‌توانند درخواست و یا عریضه‌ای را برای پارلمان ارسال کنند و چنا‌ن‌چه درخواست آن‌ها با حمایت ده‌هزار نفر دیگر همراه شود. دولت و پارلمان انگلستان خود را موظف می‌دانند تا به این عریضه پاسخ بدهند. هم‌اکنون شصت‌و‌یک عریضه در این سایت موفق به دریافت پاسخ دولت شده‌اند و چهارده عریضه نیز در مجلس عوام بررسی می‌شوند.

در صفحه‌ی اول پایگاه می‌تواند درخواست‌های اخیری که موفق به دریافت پاسخ گشته‌اند و یا آن‌هایی که هم‌چنان در حال جمع‌آوری امضا هستند را مشاهده کنید. هم‌چنین می‌توانید یک درخواست ایجاد کنید و یا از درخواست فرد دیگری حمایت کنید. جنایت‌های جنگی تنی بلر در خاورمیانه، نگرانی از فروش تجهیزات آتش‌بازی، اعلام پایین‌ترین قیمت شیر که از کشاورزان خریداری می‌شود، مخالفت با سیاست عدم حمایت از پناهندگان ودرخواست از دولت برای بستن مرزها و توقف مهاجرت برای پیشگیری از خطرات داعش تنها چند مورد از درخواست‌های اخیر مردم از دولت و پارلمان انگلستان است.

تنها زمانی می‌توانید یک درخواست ایجاد کرده و یا درخواستی را امضا کنید که شهروند و یا مقیم انگلستان باشید. این پایگاه در توضیحات خود گفته است که هر درخواستی که استانداردهای سایت را رعایت کرده منتشر می‌شود و می‌تواند با کسب ده‌هزار امضا پاسخ دولت را دریافت کرده و با کسب صدهزار امضا درخواستش را به‌عنوان یک طرح به مجلس عوام ببرد. برای طرح یک درخواست در مجلس عوام، کمیته برررسی درخواست‌ها می‌تواند شما را برای ارائه‌ی شواهد و گفت‌و‌گو دعوت کند، با شما مکاتبه کند و به دولت برای اقدام به عمل مناسب فشار بیاورد. این کمیته که توسط مجلس تعیین می‌شود، متشکل از  یازده نماینده‌ی پارلمان است که مشاغل دولتی ندارند.

تمامی طرح‌ها و لایحه‌هایی که در پارلمان‌های دنیا تصویب می‌شوند، پیشنهادها و یا ضرورت‌هایی از جانب نمایندگان آن پارلمان‌ها هستند، نمایندگان پارلمان در انتخابات‌ به مردم قول می‌دهند تا مشکل آن‌ها را حل کنند و به مسائل آن‌ها رسیدگی کنند اما زمانی که رأی می‌آورند، خواسته یا ناخواسته به امور دیگری روی می‌آورند. در این میان بسیاری از مشکلات و مسائل مردم فراموش می‌شود و مردم نیز جایگاهی برای طرح این مشکلات پیدا نخواهند کرد. به‌نظر شما چاره‌ی‌کار در چیست؟ آیا باید از خبرنگارها بخواهیم تا گزارشی از مشکلات مردم تهیه کنند و یا باید در مقابل نهادهای دولتی و مجلس تجمعی شکل بگیرد؟ به‌نظر می‌رسد که پارلمان انگلستان راه‌حل ساده‌تری را انتخاب کرده است.