جمع‌سپاری در خدمت مردم‌سالاری: عصر جدیدی در خط‌مشی‌گذاری (کتاب آموزشی)

  • ۱۲ آذر ۱۳۹۴
  • 2
  • بدون دیدگاه
  • نویسنده: مهدی ثنائی
  • لینک کوتاه:

با گسترش فرهنگ مشارکتی و توسعه فناوری‌های ارتباطاتی، نهادهای سنتی می‌توانند شفافیت و بازبودن را با روش‌های مشارکت‌جویانه دیجیتال بکار گیرند. یکی از این روش‌ها جمع‌سپاری (Crowdsourcing) است. این روش‌ها هنوز جدید و بیگانه به نظر می‌رسند، در حالی که […]

جمع‌سپاری در خدمت مردم‌سالاری: عصر جدیدی در خط‌مشی‌گذاری (کتاب آموزشی)

با گسترش فرهنگ مشارکتی و توسعه فناوری‌های ارتباطاتی، نهادهای سنتی می‌توانند شفافیت و بازبودن را با روش‌های مشارکت‌جویانه دیجیتال بکار گیرند. یکی از این روش‌ها جمع‌سپاری (Crowdsourcing) است. این روش‌ها هنوز جدید و بیگانه به نظر می‌رسند، در حالی که تا حد خوبی می‌توانند تبدیل به یک هنجار گردند. مبتنی بر موردکاوی‌های موجود پیرامون ‘جمع‌سپاری در خط‌مشی‌گذاری، مشخص گردید است که شهروندان مایلند بر فرایند خط‌مشی‌گذاری اثر بگذارند، چه در انجام اصلاحات قانونی و چه در اولویت‌بندی بودجه خدمات عمومی. آنها مایلند با استفاده از روش‌های دیجیتال، نظرات خود را بیان کرده و دانش خود را در حوزه‌هایی که به آنها مرتبط است به اشتراک بگذارند.

(متن مقدمه و نیز متن زیر برگرفته از نتیجه‌گیری این کتاب است)

جمع‌سپاری، به همراه سایر روش‌های مشارکت‌جویانه، فرصت‌های تازه‌ای را برای فعالیت شهروندان در فرایندهای سیاسی جاری ایجاد می‌کند. این روش‌ها ابزارهای تازه‌ای را به منظور «حکومت‌کردن بر خود» در اختیار شهروندان قرار می‌دهد. این مسئله می‌تواند سبب تقویت نقش شهروندان و تصمیمات آگاهانه‌تر سیاسی [یا سیاستی] گردد. آنها همچنین فرصت‌های تازه‌ای را در راستای جاری شدن صدای مردم در فرایندهای سنتی سیاست‌گذاری ارائه می‌نمایند.

ما هنوز نمی‌دانیم این روش‌ها ما را به کدام سو خواهند برد. این روش‌ها همچنان مکمل روش‌های سنتی در عرصه سنتی سیاست هستند. به علاوه معلوم نیست که این روش‌ها چگونه در فرایندهای روزانه تصمیم‌گیری [تصمیم‌سازی] سیاست‌مداران ادغام می‌گردند و نیز اینکه این روش‌ها چگونه آینده را تغییر شکل خواهند داد. ما تنها از طریق آزمایش یاد خواهیم گرفت. به همین دلیل به خط‌مشی‌گذاری مدرن نیازمندیم و افرادی که این پیشرفت‌های جدید را فهم نمایند.

با بررسی چندین تجربه مختلف از سراسر دنیا، این کتاب نقش جمع‌سپاری در فرایند خط‌مشی‌گذاری را روشن می‌سازد. از تجربه اصلاح قانون اساسی در ایسلند و بودجه‌ریزی مشارکتی در کانادا، تا نوآوری باز برای خدمات و فرایندهای جمع‌سپارانه راهبردی دولتی در ایالات متحده، این کتاب اثر جمع‌سپاری بر نقش شهروندان در فضای عمومی (دولت-حاکمیت) را ارزیابی می‌نماید. این کتاب همچنین به عنوان یک کتاب راهنما (Handbook) همراه با توصیه‌هایی عملی برای جمع‌سپاری موفق در فضاهای گوناگون عمومی می‌تواند بکار رود.

این کتاب تحول جمع‌سپاری در گونه‌های بسیار متنوع خود، از چالش‌های نوآوری (innovation challenges) تا جمع‌سپاری مالی (crowd funding) را توضیح می‌دهد. همچنین بهترین تجارب برای جمع‌سپاری را خلاصه نموده، و چالش‌های پیش روی فرایندهای سیاست‌گذاری باز را نمایان ساخته است.

برای دریافت این کتاب آموزشی مختصر، بسیار مفید و جالب توجه، که به سفارش پارلمان فنلاند و توسط یکی از اساتید دانشگاه استنفورد انجام شده است، اینجا را کلیک نمایید:

Crowdsourcing for Democracy – A New Era in Policy-Making (2012), Committee for the Future, Parliament of Finland (1,381 KB – 48 Pages)

منبع اصلی گزارش:

http://cddrl.fsi.stanford.edu/publications/crowdsourcing_for_democracy_new_era_in_policymaking