اطلاعات، زیرساخت مشارکت در نظام طبّ ملّی (2)

  • ۳ آذر ۱۳۹۴
  • 4
  • بدون دیدگاه
  • نویسنده: نویسنده میهمان
  • لینک کوتاه:

در مطلب شماره یک، از پنج بخش وبسایت NHS.uk به چهار بخش آن بصورت اجمالی پرداخته شد. در ادامه به بخش پنجم این وبسایت که به نوعی مهمترین قسمت سایت نیز می‌باشد پرداخته می‌شود. جهت آشنایی بیشتر و مشاهده صفحات […]

اطلاعات، زیرساخت مشارکت در نظام طبّ ملّی (2)

در مطلب شماره یک، از پنج بخش وبسایت NHS.uk به چهار بخش آن بصورت اجمالی پرداخته شد. در ادامه به بخش پنجم این وبسایت که به نوعی مهمترین قسمت سایت نیز می‌باشد پرداخته می‌شود.

جهت آشنایی بیشتر و مشاهده صفحات وبسایت، تمامی تصاویری که در ادامه آمده‌اند به صفحه مربوط خود لینک شده‌اند.

Services near you

پنجمین قسمت وبسایت که به جستجو و انتخاب سرویس دهنده مورد نظر کاربر اختصاص دارد Services near you عنوان گرفته است. میتوان گفت این بخش قسمت اصلی سایت و هدف اصلی در تعیین نام Choice (انتخاب) برای این سامانه میباشد. همانطور که در تصویر بالا و قسمت شماره 2 مشخّص است، این بخش ابتدا با آموزشی درباره «حق بیمار برای انتخاب» سرویس مورد نظر خود شروع میشود.

این آموزشها در زمینه‌ی انتخاب پزشک عمومی ((GP=general practitioner) مشابه پزشک خانواده و به عنوان اولین سطح در نظام ارجاع)، انتخاب بیمارستان، حقوق بیماران، نحوه شکایت، زمان و صف انتظار و … میباشد. در واقع هدف وبسایت افزایش توانایی و قدرت انتخاب مردم است و در این بخش به آموزش آنها میپردازد.

قسمت شماره 3 مشخص شده در تصویر، نمایانگر چند خدمت برتری است که با کلیک روی آنها تنها نیاز است مکان مورد نظر مشخص شود تا اطلاعات مربوط به ارائه دهندگان در دسترس قرار گیرد. قسمت شماره 4 نیز حاوی لیست کامل خدمات موجود در NHS است. امّا با کلیک روی پیوندی که در تصویر با شماره 1 مشخّص شده صفحه زیر به آدرس nhs.uk/service-search باز خواهد شد:

بخش 1 (Find services)

در این صفحه اطلاعات ارائه دهندگان مختلف از طریق آدرس  در اختیار کاربران قرار گرفته است. در قسمتی که با شماره 1 مشخص شده است با انتخاب نوع تخصص مورد نظر و همچنین موقعیت مکانی کاربر، فهرستی از ارائه دهندگان نزدیک به وی در اختیار کاربر قرار میگیرد. برای مثال با جستجوی پزشک عمومی (GP) در شهر منچستر 1139 نتیجه حاصل شد که دو نمونه اوّل آن در تصویر زیر آمده است.

همانطور که مشاهده میشود، لیستی از ارائه دهندگان در اختیار کاربر قرار میگیرد که مهمترین اطلاعات موجود آنها در ستونهای مربوطه قرار گرفته است.

  1. امتیاز کاربران
  2. تعداد بیماران تحت پوشش
  3. درصدی از افراد که خدمات این ارائه دهنده را به دیگران نیز پیشنهاد میکنند
  4. ارائه نسخه الکترونیک
  5. آیا بیمار جدید میپذیرد؟
  6. امکان تعیین وقت ملاقات بصورت برخط
  7. امکان مرور و مشاهده مجدد نسخه بصورت آنلاین

عنوان هر ارائه کننده نیز لینکی به صفحه پروفایل ارائه کننده است که در آنجا اطلاعات تفصیلی در مورد خدمات مرکز وجود دارد؛ از جمله، آدرس، شماره تلفن، تارنما، ساعات کار، امکانات، لیست پزشکان، لیست خدمات و از همه مهمتر، اطلاعاتی در مورد عملکرد مرکز ارائه دهنده که از طریق تصویر زیر مشاهده میفرمایید.

بخش 2 (Open data for better services)

با کلیک بر روی پیوندی که با عنوان «داده باز برای خدمات بهتر» مشخص شده است صفحه کاملا جدیدی از سایت به کاربران ارائه می‌گردد این صفحه علاوه بر اینکه نام دیگری دارد (به جای Choice، عنوان My NHS دارد)؛ هم از طرّاحی متفاوت و جدیدتر آن نسبت به صفحات پیشین و هم از عنوان Beta بر صفحه می‌توان متوجه شد که این قسمت از وبسایت خدمات جدیدتری را نسبت به موارد گذشته ارائه می‌کند.

همانطور که در عنوان بالای سایت آمده است از طریق این تارنما میتوانید نحوه عملکرد مراکز ارائه دهنده را ببینید. برای مثال با کلیک بر روی گزینه بیمارستانها لیستی از بیمارستانهای انگلستان همراه با شاخصهای عملکرد آنها را (مانند نرخ مرگ و میر بیمارستانی) میتوانید مشاهده کنید.

همانطور که مشاهده میکنید در این تصویر برخی بیمارستانها در برخی شاخصها وضعیت خوبی ندارند که به رنگ قرمز مشخص شده است. برخی حالت معمولی دارند که به رنگ آبی مشخص شده و بیمارستانهایی که در وضعیت خوب به سر میبرند سبز رنگ شده اند. برخی بیمارستانها حتی در شاخص نرخ مرگ و میر نیز وضعیت نامطلوبی دارند. در بالای جدول در قسمت Filter by results میتوان شاخصهای دیگر بیمارستانی مانند ایمنی و کارایی (اقتصادی) را انتخاب و مشاهده نمود. در این لیست نیز نام بیمارستانها به پروفایل مخصوص هر بیمارستان لینک شده است که اطلاعات تفصیلی بیمارستان در آنجا قرار دارد.

نکته دیگر قابل توجه درباره تارنمای My NHS آن است که در قسمت انتخاب موضوعات در بخش Consultants، امکان انتخاب پزشکان نیز وجود دارد بصورتیکه نام و مشخصات کامل پزشک را با نرخ مرگ و میر بیماران وی برای کاربران نمایش میدهد. در لیست نمایش داده شده نیز نام پزشکان به پروفایل آنها لینک شده است تا اطلاعات کامل تری درباره پزشکان در اختیار بگذارد. همان طور که در مطلب «شفافیت جان انسانها را نجات میدهد» عنوان شد، انتشار اطلاعات نرخ مرگ و میر بیماران به دست جراحان قلب موجب شد که نرخ مرگ و میر ناشی از اعمال قلب در انگلستان 50% کاهش یابد.