اطلاعات، زیرساخت مشارکت در نظام طبّ ملّی (1)

  • ۲۲ آبان ۱۳۹۴
  • 4
  • بدون دیدگاه
  • نویسنده: نویسنده میهمان
  • لینک کوتاه:

همواره مشارکت در امر تأمین سلامت فردی و اجتماعی یکی از اهداف نظامهای سلامت بوده و هست. در جمهوری اسلامی ایران با شکل گیری شبکه های بهداشت و نظام ارجاع تا حدی به این نیاز پاسخ گفته شد. در سالهای […]

اطلاعات، زیرساخت مشارکت در نظام طبّ ملّی (1)

همواره مشارکت در امر تأمین سلامت فردی و اجتماعی یکی از اهداف نظامهای سلامت بوده و هست. در جمهوری اسلامی ایران با شکل گیری شبکه های بهداشت و نظام ارجاع تا حدی به این نیاز پاسخ گفته شد. در سالهای اخیر نیز یکی از اهداف طرحهایی مانند پزشک خانواده، افزایش مشارکت مردم در امر بهداشت بوده که متأسفانه در عمل با موفقیت چشمگیری مواجه نشده است. ایجاد شبکه‌های بهداشت گرچه از نوآوریهای درخور نظام سلامت ایران در زمان خود بوده امّا از اقتضائات مربوط به آن زمان پیروی می‌کرده است بنابراین امروزه با وجود فناوریهای اطلاعاتی نوین، باید شیوه‌های جدیدی برای مشارکت مردم اتخاذ گردند. نظام طبّ ملّی انگلستان (NHS) یکی از پیشگامان در این عرصه میباشد. وبسایت NHS.UK یکی از وبسایتهای اصلی زیرمجموعه طب ملی انگلستان است که خود را با عنوان «انتخاب (Choice)» معرفی میکند.

با ورود به این وبسایت، مجموعه‌ای از خدمات بصورت متمرکز و مطمئن در اختیار کاربر قرار میگیرد که همانطور که از منوی آبی بالای وبسایت مشخص است، خدمات ارائه شده در این وبسایت به 5 دسته کلّی تقسیم شده اند.

Health A-Z

دسته‌ی اوّل مربوط به Health A-Z است که در آن به تشریح بیماریها و درمانهای آن برای بیماران میپردازد. پایین تر از این نوار نیز دکمه ای با عنوان Find conditions and treatments وجود دارد که با کلیک روی آن گام به گام میتوان در اندامهای بدن پیش رفت و امراض و دردهای آن را بررسی کرد و اطلاعات لازم درباره‌ی آنرا مطالعه نمود.

در برخی بیماریها مطالعات بالینی (Clinical trial) مربوط به اثربخشی و کارایی درمانهای مختلف درباره بیماری نیز وجود دارد که البته با ادبیات علمی نگاشته شده است. این بخش از وبسایت به بیماران کمک میکند تا با بیماری خود بیشتر آشنا شوند و روشهای درمان آنرا بیاموزند. نکته قابل توجه آن است که با وجودی که با جستجوی بیماری به زبان فارسی در موتورهای جستجو اطلاعاتی در مورد بیماریها در اختیار بیماران قرار میگیرد امّا صحّت و جامعیت این اطلاعات که از مجاری غیررسمی در اختیار بیماران قرار میگیرد به هیچ وجه قابل اعتماد نمیباشد. در این حالت اگر بیمار پس از دستیابی به این اطلاعات به پزشک مراجعه کند و پزشک تشخیص و تجویزی خلاف آن داشته باشد امکان سلب اعتماد بیمار از پزشک بوجود میاید. نظام طب ملی انگلستان با در اختیار قرار دادن اطلاعات کافی برای بیماران، این خلاء و مشکلات را از بین برده است و مرجع قابل اعتمادی در اختیار بیماران قرار داده است تا مشکلی متعاقب آن ایجاد نشود.

Live well

بخش دیگر وبسایت با عنوان Live well مشخّص شده است. این بخش مربوط به آن چیزی است که به اصطلاح حفظ الصحّه گفته میشود. در واقع اطلاعات این قسمت نه برای بیماران بلکه برای تمام افراد جامعه سودمند است. اطلاعاتی که با اجرای آنها در زندگی هر فرد، سبک زندگی وی اصلاح میشود و زندگی سالم تری را تجربه خواهد کرد. این اطلاعات شامل خواب، مسائل جنسی، مصرف الکل و یا ورزش کردن میباشد.

Care and support

بخش دیگر وبسایت که با عنوان Care and support مشخص شده است به توضیح و معرفی خدمات NHS میپردازد. از جمله زیرمجموعه های این قسمت آشنایی مردم با «حقوق خود در نظام سلامت»، «آشنایی با هزینه‌های سلامت»، «آشنایی با نحوه شکایت کردن» و آشنایی با خدمات در منزل، خدمات اجتماعی و دیگر خدمات ارائه شده توسط NHS میباشد.

Health news

قسمت بعدی که به آخرین اخبار مربوط به تندرستی و سلامت میپردازد Health news نام دارد.

Services near you

در نهایت آخرین بخش وبسایت که به جستجو و انتخاب سرویس دهنده مورد نظر کاربر اختصاص دارد Services near you عنوان گرفته است. میتوان گفت این بخش از سایت قسمت اصلی آن و هدف اصلی در تعیین نام Choice (انتخاب) برای این سامانه میباشد.

به دلیل اهمیّت بالای این قسمت و همچنین جلوگیری از طولانی شدن این مطلب، توضیح این قسمت مهم در مطلب دوم ارائه خواهد شد.

دیگر خدمات وبسایت NHS Choice

امّا در میانه صفحه نخست وبسایت NHS.UK امکانات دیگری وجود دارند مشابه آن چیزی که در ایران با عنوان «دولت الکترونیک» از آنها یاد میشود. این خدمات شامل دریافت آنلاین کارت بیمه اروپایی، تعیین وقت ملاقات پزشک عمومی، ارجاع به سطوح بالاتر خدمات بصورت الکترونیک و امثال این موارد هستند که جهت استفاده از آنها کاربر حتما میبایست شهروند انگلستان باشد.

نوع دیگری از خدمات نیز در میانه صفحه موجود است مانند اهداء عضو و اهداء خون که تنها پیوندهایی به سایتهای مربوط به خود هستند. برای نمونه در وبسایت مربوط به اهداء خون از مزایای مختلف اهداء خون و داستانهای مربوط به اهدا کنندگان اطلاعاتی در اختیار کاربر قرار میگیرد و همچنین از طریق جعبه‌ای که در سمت راست صفحه وجود دارد امکان جستجوی نزدیکترین مراکز دریافت کننده خون وجود دارد و با امکانات سایت قابلیت تعیین وقت اهدای خون نیز موجود میباشد.

جهت مطالعه ادامه مطلب، کلیک کنید