بررسی تطبیقی شاخص‌های پارلمان باز در صربستان و کشورهای حوزه شرق اروپا

  • ۹ آبان ۱۳۹۴
  • ۱ دقیقه زمان مطالعه
  • بدون دیدگاه
  • نویسنده: یحیی مرتب
  • لینک کوتاه:

این سند گزارشی است از میزان تطابق پارلمان های کشورهای صربستان، کرواسی، بوسنی و هرزگوین، مقدونیه، آلبانی، اسلونی و مونتنگرو، با شاخص های بیانیه پارلمان باز. بر اساس این سند، پارلمان باید جامع، پاسخگو و علاقه مند به پاسخ دادن به شهروندان باشد. […]

بررسی تطبیقی شاخص‌های پارلمان باز در صربستان و کشورهای حوزه شرق اروپا

این سند گزارشی است از میزان تطابق پارلمان های کشورهای صربستان، کرواسی، بوسنی و هرزگوین، مقدونیه، آلبانی، اسلونی و مونتنگرو، با شاخص های بیانیه پارلمان باز. بر اساس این سند، پارلمان باید جامع، پاسخگو و علاقه مند به پاسخ دادن به شهروندان باشد. باز بودن پارلمان موجب میشود که شهروندان در فرآیند قانون گذاری شرکت کنند و اجازه میدهد تا از نمایندگان خود در پارلمان پاسخ بطلبند تا مطمئن شوند که منافع آنان در پارلمان مد نظر قرار میگیرد. “شفافیت”، “نظارت”،  “پاسخگویی” و “جلوگیری از فساد” در خانه ملت، از اهداف اصلی این سند است.

این شاخصها در سه بخش کلی مشخص شده اند:

ترویج فرهنگ باز بودن، اطمینان سازی از شفافیت اطلاعات درباره نحوه عملکرد پارلمان و ساده سازی نحوه دسترسی به اطلاعات عملکردی پارلمان.

میزان انتشار فعالیتهای پارلمان، فرآیند های تقنینی در پارلمان، انتشار فعالیت های صورت گرفته در صحن علنی و کمیسیون ها، فعالیتهای نمایندگان و کارکنان پارلمان، میزان دسترسی به اطلاعات در پارلمان بوسیله فراهم سازی حضور رسانه ها و گروههای نظارتی در پارلمان و همچنین میزان حضور شهروندان در صحن علنی و حتی برخی از کمیته های پارلمان، میزان اطلاعات انتشار یافته از پارلمان در وب و میزان تحلیلهای صورت گرفته نظیر بصری سازی آمارهای مربوط به پارلمان، همگی از شاخصهایی است که در این سند بطور تطبیقی بر این هشت کشور صورت گرفته است.

در مجموع 58 شاخص ارزیابی در پارلمان این هشت کشور بررسی شده، برای مثال کشور مونتنگرو با داشتن 44 شاخص از 58 شاخص بهترین وضعیت را به نسبت باقی هفت کشور دارد:

سپس میزان تطابق پارلمان های این کشورها را بر اساس هر مجموعه از شاخصهای ذکر شده، مشخص میکند:

نهایتا پینشهاد هایی برای ایجاد پارلمان بازتر و شفاف تر مبتنی بر اقتضائات صربستان و دیگر کشورهای مطرح شده ارائه شده است.

برای دریافت سند، اینجا کلیک کنید.