شفافیت، موی دماغ مسکن خواران

  • ۵ مهر ۱۳۹۴
  • ۱ دقیقه زمان مطالعه
  • بدون دیدگاه
  • نویسنده: محمدرضا علیزاده
  • لینک کوتاه:

پدیده جدیدی که توسط افراد حقیقی و حقوقی در حال شکل گیری است، پدیده مسکن خواری است. این پدیده بدلیل رکود شدید بازار مسکن و کاهش صدور پروانه های ساختمانی و پیشبینی افت شدید عرضه واحدهای مسکونی در اواخر سال […]

شفافیت، موی دماغ مسکن خواران

پدیده جدیدی که توسط افراد حقیقی و حقوقی در حال شکل گیری است، پدیده مسکن خواری است. این پدیده بدلیل رکود شدید بازار مسکن و کاهش صدور پروانه های ساختمانی و پیشبینی افت شدید عرضه واحدهای مسکونی در اواخر سال 95 و اوایل سال 96 شکل گرفته است.

در این نوع از احتکار افراد حقیقی و حقوقی مانند موسسات مالی و … اقدام به خرید انبوه واحدهای مسکونی نوساز و در حال ساخت کرده و این واحدها را بلا استفاده نگه می دارند تا در زمان کاهش عرضه آنها با قیمت های بالا در بازار عرضه کنند.

نحوه کشف این پدیده نیز بسیار جالب توجه است. آنجا که با استفاده از یک ابزار شفافیتی بسیار ساده می توان از ایجاد چنین فسادهایی جلوگیری نمود.

سامانه ثبت اسناد و املاک کشور مرجعی است که در آن تمام معاملات ملکی ثبت می شوند. با استفاده از این سامانه می توان افراد حقیقی یا شرکت هائی را که به منظور اخلال در بازار مسکن اقدام به خرید و فروش می کنند به راحتی شناسایی کرد.

نکته تاسف بار ماجرا آنجاست که با وجود چنین سامانه قدرتمند و موثری، از پایگاه داده آن به خوبی استفاده نمی شود و برای کشف فسادهای اینچنینی نیاز به صرف وقت بسیار زیاد و انجام کارهای پیچیده ای برای تطبیق داده های چند پایگاه داده مختلف است.

در واقع عدم استفاده مناسب از این زیرساخت اطلاعاتی مناسب در بازار مسکن همچنان راه را برای سوداگران بازار مسکن باز گذاشته است.

به نظر شما علت ضعف و ناکارآمدی دولت در تحقق چنین سامانه‌ای به چه عواملی باز می‌گردد؟

برای اطلاعات بیشتر در باره مسکن خواری به “مسکن‌خواری” هم آمد مراجعه بفرمائید.