چاپ صفحه
پیوند کوتاه
نظرات شما
۰ لایک
اشتراک گذاری

شفافیت برای ایران

رصد برترین تجربیات شفافیت، با هدف بهره‌مندی در کشور اسلامی‌مان، ایران

همراه با مجلس؛ اولین چالش قانون‌گذاری در ایران
طبقه‌بندی مطالب :

«هیچ نظارتی بر کارنامه نمایندگان مجلس وجود ندارد»

چهارشنبه, ۱۸ شهریور ۱۳۹۴ محمدرضا علیزاده
«هیچ نظارتی بر کارنامه نمایندگان مجلس وجود ندارد»
حوزه شفافیت قوه مقننه، پارلمان Legislative, Parliament Scope
موضوع کنفرانس، گردهم آیی Conference, Gathering Subject
جغرافیا ایران Iran Geography
نوع مطلب متنی Text Type
زبان فارسی Farsi Language
منتشر کننده خبرگزاری برنا Borna Newsagency Publisher

به نقل از خبرگزاری برنا:

در نشست بررسی شاخص‌ها و نحوه ارزیابی عملکرد نمایندگان مجلس مطرح شد؛

در نشست شاخص‌ها و نحوه ارزیابی نمایندگان مجلس، مزایای شفافسازی اطلاعات به عنوان ابراز یکی از حقوق مردم مورد بررسی قررار گرفت.

به گزارش گروه سیاسی خبرگزاری برنا، با نزدیک شدن به انتخابات مجلس شورای اسلامی یکی از اصلی ترین دغدغه های مردم انتخاب نماینده ای شایسته برای تکیه زدن به صندلی سبز بهارستان است. نمایندگانی که بتوانند مجلسی شایسته ملت ایران و قدرتمند را تشکیل دهند تا بتوانند به شایستگی در راس امور باشند.

گروه سیاسی خبرگزاری برنا برای بررسی "شاخص ها و نحوه ارزیابی عملکرد نمایندگان مجلس" و همچنین شفافیت عملکرد نمایندگان حاضر در دوره های مختلف مجلس و میزان پاسخگویی آنها میزگردی با حضور علی اکبر رائفی پور ،کارشناس مسایل سیاسی، عوض حیدرپور عضو هیات نظارت بر رفتار نمایندگان مجلس و امیر خجسته رییس کمیسیون شوراها و امور داخلی مجلس شورای اسلامی برگزار کرد.

وضعیت شفافیت اطلاعات در ایران بسیار پایین‌تر از میانگین جهانی است

علی اکبر رائفی پور، کارشناس مسایل سیاسی در این نشست با اشاره به تاکیدات دین اسلام مبنی بر پاسخگو بودن مسوولین حکومتی و اهمیت شفافیت در امور کارگزاران حکومتی گفت: این دستور دین مبین اسلام بارها و بارها در نهج البلاغه آمده و همچنین به دفعات توسط رهبر معظم انقلاب بیان شده است و آن را مصداق همدلی حکومت و مردم دانسته اند.

میز گرد برنا

وی با اشاره به ارتقای رتبه کشور در رده بندی شفافیت بین المللی CPI از 144 به 136 در سال 2014 اظهار داشت: ما نباید فکر کنیم که این بهبود رتبه نشانه خوبیست، بلکه ما تنها چند کشور توسعه نیافته آفریقایی را پشت سر گذاشتیم.

شفافیت

رائفی پور ادامه داد: یکی از معیارهای تعیین رتبه در این شاخص شفافیت در امور مجلس ها و پارلمان هاست که متاسفانه در این بخش وضعیت جمهوری اسلامی ایران از کشورهای سلطنت منشانه ای همچون امارات متحده عربی، بحرین و قطر اسفناک تر است.

وی با اشاره به سوء استفاده هایی که از این فضای غیرشفاف صورت می گیرد گفت: متاسفانه برخی با مناسب دیدن این وضعیت برای رسیدن به اهداف خود سوء استفاده هایی را در زمان انتخابات انجام می دهند و بعضا برخی افراد سودجو مسندهایی را به دست می آورند.

رائفی پور با بیان شاخص های شفافیت در حوزه مجلس اذعان داشت: این معیارها شامل دو حوزه زمانی قبل از ورود به مجلس و بعد از ورود به آن است که باید برای مردم شفاف شود.

وی ادامه داد: پیش از ورود به مجلس؛ وعده های انتخاباتی، منابع مالی رقابت های انتخاباتی و میزان و ترتیب هزینه کرد برای انتخابات می بایست برای مردم شفاف شود که در کشور ما این گونه نیست.

رائفی پور در خصوص معیارهای شفافیت پس از ورود به مجلس گفت: هدایای دریافتی نمایندگان، حقوق و مزایا، توصیه نامه ها و مهمانان نمایندگان در کمسیون ها نیازمند شفاف سازی است. همچنین اسامی مطرح کننده طرح ها و لوایح، حاضرین، غایبین و دلیل غیبت در جلسات کمیسیون ها و صحن علنی و همچنین تفکیک آرای صحن علنی مجلس می بایست برای مردم واضح شود.

وی با اشاره به آمارهای جهانی در خصوص میزان شفافیت کشور در این حوزه ها تصریح کرد: ما تنها در حوزه تشریح جلسات صحن علنی و متن طرح ها شفاف هستیم که آن هم از استاندارد جهانی پیروی نمی کند و در سایر بخش ها نیمه شفاف و غیرشفاف هستیم که البته این  شفافیت برای خود نمایندگان است نه برای مردمی که می خواهند هر چهار سال نماینده خود را به بهارستان بفرستند.

رائفی پور به این نکته خاطرنشان کرد: نتیجه این عدم شفافیت این می شود که رأی دهنده در روز انتخابات هیچ معیار مناسبی برای سنجش کاندیداها نداشته باشد که در پی آن افراد سودجو از فرصت بوجود آمده استفاده می کنند و افراد شایسته را کنار می زنند بر کرسی سبز تکیه می زنند.

شفاف بودن هزینه های انتخاباتی و وعده ها لازمه رسیدن به مجلس ایده آل و خدمتگذار

پس از صحبت های علی اکبر رائفی پور، عوض حیدرپور عضو هیات نظارت بر رفتار نمایندگان مجلس با تشکر از خبرگزاری برنا به خاطر مطالبه امر شفافیت در مجلس شورای اسلامی گفت: ما اگر بخواهیم به یک مجلس ایده آل در این روزها برسیم باید به زمان مجلس اول و انگیزه نمایندگان آن زمان بازگردیم که همگی آن ها اشخاص انقلابی بودند و اکنون نیز نمایندگان باید با همان روحیه و برای خدمت به مردم و در جهت آرمان های انقلاب حرکت کنند.

وی ادامه داد: یکی از لازمه های تشکیل چنین مجلسی شفاف بودن وعده ها و پیگیری آن منبع و میزان هزینه های انتخاباتی است. امروز پس از ورود نماینده به مجلس این هزینه کرد در صحن بررسی می شود و به رأی گذاشته می شود و این تنها روش برای بررسی اعتبارنامه مالی نمایندگان است.

نماینده مردم شهررضا در مجلس شورای اسلامی با اشاره به تصویب قانون نظارت بر رفتار نمایندگان مجلس اظهار داشت: پس از تصویب این قانون هیات نظارت بر رفتار نمایندگان تشکیل شد که این هیات وظیفه رسیدگی به شکایات مردمی از نمایندگان را دارد که برخی شکایت ها به طور مستقیم به هیات رییسه ارجا داده می شود.

وی در خصوص نحوه حضور غیاب نمایندگان و شیوه اطلاع رسانی آن تصریح کرد: سیستم اتوماسیون بهارستان به گونه ایست که پس از حاضر شدن 194 نماینده اجازه آغاز شدن جلسه داده می شود و این سیستم هم در صحن علنی و هم در کمیسیون ها برقرار است. در پایان ماه نیز میزان حضور و غیاب نماینده به وی اعلام می شود و به نظر من این امکان وجود دارد که در پایان عمر مجلس وضعیت حضور و غیاب در رسانه ها منتشر شود.

حیدر پور در پاسخ به سوالی در رابطه با تاثیر حضور و غیاب نمایندگان بر تصویب اعتبارنامه های آنان گفت: متاسفانه حضور  و غیاب نمایندگان تاثیری در تصویب اعتبارنامه ها ندارد که امیدواریم در دوره های بعد این شاخص نیز مورد بررسی قرار گیرد.

حیدرپور با اشاره به نحوه رأی دهی نمایندگان در مجلس تصریح کرد: امروز تعداد آرا به صورت تفکیک شده ارایه می شود اما جزئیات آن منتشر نمی شود.

وی در خصوص میزان مبلغ دریافتی نمایندگان از مجلس اظهار داشت: علاوه بر حقوق 3.5 تا 5 میلیون تومانی که به نمایندگان پرداخت می شود در حدود 10 تا 12 میلیون تومان جهت هزینه هایی برای کمک و پرداخت به مراجعین داده می شود که نمایندگان می بایست به مراجعین بگویند که این مبلغ از جانب مجلس شورای اسلامی است و نه از جانب خود نماینده و امیدوارم که نمایندگان این نکته را به مردم و مراجعین بگویند.

نظارتی بر عملکرد نمایندگان وجود ندارد/ فعالیت احزاب قدرتمند و پاسخگو

در ادامه نشست «شاخص ها و نحوه ارزیابی عملکرد نمایندگان مجلس» امیر خجسته رییس کمیسیون شوراها و امور داخلی مجلس شورای اسلامی با اشاره به اهمیت وجود تقوا در نمایندگان مجلس به عنوان اصلی ترین و بزرگترین ناظر بر عمکرد آنان گفت: یکی از مهمترین و بهترین روش ها برای شناخت نمایندگان، قدرتمند و هدفمند بودن احزاب است که متاسفانه امروز از 240 حزب ثبت شده تنها 30 حزب فعال است و امروز مجلس قانونی را جهت سمت دهی به احزاب در حال تصویب شدن است.

خجسته ادامه داد: بهترین راه برای پاسخگویی نمایندگان و نظارت بر عملکرد آنان رفتن به سمت فعالیت های حزبی است که متاسفانه در کشور ما کار حزبی هنوز با مشکلات فراوانی مواجه است و هنوز ما نتوانسته ایم تحزب را در کشور فعال کنیم که اگر احزاب در کشور فعال شوند و نمایندگان از فیلتر احزاب عبور کنند و به مجلس برسند قطعا هم احزاب بر عملکرد نماینگان خود نظارت می کنند و هم مردم مطالبات خود را در رابطه با عملکرد نمایندگان به احزاب منتقل می کنند.

وی در خصوص نحوه اعلام کارنامه یک نماینده گفت: متاسفانه در 37 سال گذشته سیستم به گونه ای شده است که نمایندگان به جای رسیدگی به وظیفه قانونگذاری خود مشغول برطرف کردن مشکلات حوزه انتخاباتی خود شده اند.

وی ادامه داد: با قاطعیت می شود گفت که هیچ نظارتی بر کارنامه نمایندگان مجلس وجود ندارد و دلیل آن هم پویا نبودن مجلس شورای اسلامی است.

نماینده مردم همدان در مجلس شورای اسلامی اظهار داشت: علاوه بر نبودن سیستم نظارتی مناسب حتی مفسدان و مافیای اقتصادی در برخی شیوه های نظارتی مجلس همچون تحقیق و تفحص و استیضاح نیز سنگ اندازی می کنند و گاهی با تهدید و ارعاب نماینده قصد دارند تا به مقصود پلید خود برسند.

آمادگی مجلس برای شفاف‌سازی و ارایه اطلاعات به مردم

علی اکبر رائفی پور در پایان نشست با اشاره به اهمیت مبارزه با فساد به منظور رشد اقتصاد کشور گفت: بنده طبق تحقیقاتی که انجام داده ام متوجه شدم برای از بین بردن فساد در کشور ابتدا می بایست شفاف سازی صورت پذیرد که به نظر می رسد دولت نیز به این سمت در حال حرکت است.

در پایان جلسه عوض حیدرپور به عنوان عضو هیات نظارت بر رفتار نمایندگان مجلس و امیر خجسته به عنوان رییس کمیسیون امور داخلی مجلس با قبول انتقادات به وضعیت کنونی نظارت بر نمایندگان مجلس و کارنامه آن ها با تشکر از پیشنهادات علی اکبر رائفی پور و خبرگزاری برنا قول پیگیری اصلاح این وضعیت را با برگزاری جلسات دیگر با حضور دیگر نمایندگان و بررسی پیشنهادات برای رسیدن به مجلسی شفاف و پویا را دادند.

ارزیابی

ارزیابی عملکرد

انتخابات

شفافیت

شفافیت در انتخابات

شفافیت مجلس

شفافیت پارلمان

پاسخگویی

۹۴/۰۶/۱۸
محمدرضا علیزاده

نظرات (۰)

هیچ نظری هنوز ثبت نشده است
ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
<b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">
تجدید کد امنیتی
@انتخاب @وعده انتخاب آگاهانه انتخابات انتخابات ریاست جمهوری شفافیت شفافیت انتخابات شفافیت در انتخابات وعده های انتخاباتی
@انتخاب @برگزاری انتخابات انتخابات ریاست جمهوری شفافیت شفافیت انتخابات شفافیت در انتخابات
@انتخاب @وعده انتخاب آگاهانه انتخابات انتخابات ریاست جمهوری شفافیت شفافیت انتخابات شفافیت در انتخابات
@انتخاب @وعده انتخابات انتخابات ریاست جمهوری شفافیت شفافیت اموال و دارایی شفافیت انتخابات شفافیت در انتخابات شفافیت وعده ها
@انتخاب @مالی انتخابات انتخابات ریاست جمهوری درآمدهای انتخاباتی هزینه های انتخاباتی گردش مالی گردش مالی عرصه سیاست
@انتخاب @تجربه hamkhahi.ir بستر مطالبه‌گری عریضه نویسی مطالبه گری عمومی هم‌خواهی پاسخگویی
@اموال @انتخاب اعلام عمومی انتخابات برنامه ششم توسعه حقوق و مزایا شفافیت حقوق دریافتی
@انتخاب @تجربه irentekhab96 آقای رئیس جمهور انتخاب آگاهانه انتخابات
@انتخاب @مالی انتخابات انتخابات ریاست جمهوری شفافیت انتخابات شفافیت مالی هزینه های انتخاباتی گزارش مصور
@انتخاب @وعده انتخابات انتخابات ریاست جمهوری رصد وعده ها شفافیت انتخابات وعده های انتخاباتی گزارش مصور
@انتخاب @پیشین انتخابات انتخابات ریاست جمهوری شفافیت انتخابات مشاغل پیشین نامزدها گزارش مصور
@انتخاب @باز انتخابات راهنمای حاکمیت باز شفافیت در انتخابات مشارکت حاکیمت باز
@انتخاب @باز انتخابات راهنمای حاکمیت باز شفافیت مشارکت حاکیمت باز
@اموال @انتخاب اموال و دارایی های مسئولین شفافیت دارایی‌ها
@انتخاب @برگزاری انتخابات انتشار داده اندونزی تأثیرات داده باز جمع‌سپاری حکومت باز داده باز شفافیت در انتخابات
@اموال @انتخاب شفافیت شفافیت اموال و دارایی شفافیت دارایی شفافیت دارایی‌ها شفافیت درآمد شفافیت مالی
@اموال @انتخاب انتخابات تجربیات بین المللی شفافیت اموال و دارایی شفافیت درآمدها شفافیت درآمدها و دارایی ها گزارش مصور
@انتخاب @وعده انتخابات رصد وعده ها شفافیت در انتخابات قول های انتخاباتی قول های نامزدها وعده‌های انتخاباتی
@اموال @انتخاب
@اموال @انتخاب asset declaration افشاگران تخلف افشای اطلاعات افشای اموال عمومی اموال و دارایی‌ها اموال و دارائی های مسئولان
@انتخاب @مالی International IDEA آشنایی با شفافیت انتخابات شفافیت اقتصادی شفافیت در انتخابات شفافیت مالی قانون‌گذاری
@انتخاب @مالی International IDEA انتخابات شفافیت در انتخابات شفافیت مالی
@انتخاب @مالی انتخابات جمع‌سپاری در سیاست‌گذاری سیاست شفافیت در انتخابات شفافیت مالی مبارزه با فساد مقابله با فساد
@انتخاب @مالی Transparency & Accountability Initative انتخابات شفافیت شفافیت اقتصادی شفافیت مالی مبارزه با فساد
@انتخاب @پیشین انتخابات حکومت باز داده باز دولت باز شفافیت شفافیت انتخابات شفافیت در انتخابات
@اموال @انتخاب شفافیت شفافیت دارایی شفافیت مالی شفافیت مجلس شفافیت پارلمان نظارت پاسخگویی
@اموال @انتخاب انتخابات شفافیت شفافیت اقتصادی شفافیت دارایی شفافیت در انتخابات شفافیت درآمد شفافیت مالی
@انتخاب @مالی انتخابات شفافیت شفافیت انتخابات شفافیت دارایی شفافیت درآمد شفافیت مالی شفافیت هزینه نظارت
@انتخاب @برگزاری US Federal Government انتخابات شفافیت شفافیت حکومت شفافیت در انتخابات شفافیت دولت شفافیت مجلس شفافیت پارلمان
شفافیت انتخابات
شفافیت درآمدها و دارایی‌ها / انتشار فیش‌های حقوقی
classمقدمه: آشنایی با شفافیت
ویدئوهای آموزشی به همراه تقسیم‌بندی آموزشی اولیه برای افرادی که به تازگی با گروه آشنا شده‌اند
نگارخانه
حامیان