زیر و بم نمایندگان کانادا

  • ۲۴ تیر ۱۳۹۴
  • 2
  • بدون دیدگاه
  • نویسنده: محمدرضا علیزاده
  • لینک کوتاه:

یکی از حقوق ایتدائی مردم در هر کشوری، حق دانستن است. دانستن تمام اموری که مربوط به زندگی روزمره شان می شود و می تواند آنها را در تصمیم گیریها کمک کند. یکی از موارد مهم در این زمینه اطلاع […]

زیر و بم نمایندگان کانادا

یکی از حقوق ایتدائی مردم در هر کشوری، حق دانستن است. دانستن تمام اموری که مربوط به زندگی روزمره شان می شود و می تواند آنها را در تصمیم گیریها کمک کند. یکی از موارد مهم در این زمینه اطلاع داشتن از جزئیات اتفاقاتیست که در مجلس هر کشور به عنوان یکی از نهادهای حاکمیتی رخ می دهد. کشورهای مختلف دنیا تجربیات خوبی در این زمینه دارند ، که در این مطلب به تجربه کشور کانادا در شفافیت پارلمان پرداخته‌ایم.

سایت openparliment.ca یک سایت غیر دولتی کانادایی است که تمام اطلاعات مربوط به رای گیریها و مناظرات و سخنرانیهای نمایندگان مجلس این کشور را بصورت بسیار ساده ای ارائه می کند. در واقع این سایت ماموریت خود را ایجاد دسترسی آسان به آراء و طرح های مطرح شده در پارلمان تعریف کرده است.

در بخشی از این سایت می توان نام و مشخصات تمام اعضای پارلمان بر اساس حوزه انتخابیه، تمام سخنرانیهای آنها در صحن علنی و کمیسیون، رای های داده شده، طرح های مطرح شده از سوی آنها و حتی پست های توئیتر نمایندگان را نیز مشاهده کرد.

در بخش دیگری از این وبسایت نتایج تمام رای گیریها و طرح های در دست بررسی، لایحه های تقدیمی از سوی دولت و مشروح تمام جلسات از سال 1994 تا کنون قابل مشاهده است.

بخش های دیگر این وبسایت به مشروح تمام مباحث مطرح شده در پارلمان به تفکیک هر جلسه، دستور کار کمیسیون ها و مدعوین و صحبت های آنها می پردازد.

از دیگر نکات جالب در این سایت شکل زیر است که با یک طرح بسیار ساده اهم موضوعات مورد توجه هر یک از نماینده گان پارلمان را مورد اشاره قرار می دهد.

کاربران می توانند با کلیک بر روی هر یک از این کلمات، نموداری از تعداد دفعات و محل استعمال آن کلمه را طی سال های مختلف، در سخنرانیهای نماینده مورد نظر بیابند.

برای مثال با کلیک برروی کلمه medicine hat نمودار زیر نمایش داده می شود.

برای مشاهده این سایت به لینک زیر مراجعه کنید:

openparliament.ca